Yamaha MT-09

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
vet inte hur det är nu men förut var polisbilar begränsade till 200 km/h så om de fortfarande är det så lär man inte åka dit om man kör 210 för de kommer inte ifatt en då :tummenupp

Stämmer nog inte tyvärr och sen var det en motorcykel som tog mig :gnissla ( han sa att den gick 250 nånting polismannen :D )
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Sådär nedslag på överklagan så det blev 5månader utan körkortet:död, blir att köpa backspegel nu så man inte bara ser framåt.
Det var kväll, tomt på vägen och optimala förhållanden för att gasa ur hojen lite:yoparty
Civil mc som hade gömt sig någonstans och sedan följt efter och mätt min snitthastighet :huvet
Kan dela med mig av denna också:
http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/korde-190-kilometer-i-timmen-vansinne-nm4618303.aspx

Surt. Lär vara fetångest när man står där stoppad eller hur Testade du bara max hastighet eller låg du där o pressa en stund?

Hur stor var boten i sådan hastighet?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Är nyfiken på en MT09 till våren. Får stå över alla bra vintererbjudanden då jag inte provkört modellen än..
Om det blir köp, hur är det med årsmodeller då? Har de icke faceliftade modellerna någon fördel? Eller är det standard 'ju senare desto bättre!' som gäller? Ofta kan man ju få lite sjyst extrautrustning på en begagnad motorcykel.
Går det att köpa och montera tillbehör från Street rally på vanliga MT09 (äldre modellerna)?
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Är nyfiken på en MT09 till våren. Får stå över alla bra vintererbjudanden då jag inte provkört modellen än..
Om det blir köp, hur är det med årsmodeller då? Har de icke faceliftade modellerna någon fördel? Eller är det standard 'ju senare desto bättre!' som gäller? Ofta kan man ju få lite sjyst extrautrustning på en begagnad motorcykel.
Går det att köpa och montera tillbehör från Street rally på vanliga MT09 (äldre modellerna)?

Bästa hojen jag haft(-17) När jag blir gammal ska jag köpa glidare,fyller 73 i morgon
Holm44


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Surt. Lär vara fetångest när man står där stoppad eller hur Testade du bara max hastighet eller låg du där o pressa en stund?

Hur stor var boten i sådan hastighet?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja var lite ångest ja, mest pågrund av jobbet där jag behöver körkortet :huvet
Låg och pressa upp mot 260 innan men började släppa av lite då jag skulle svänga av e4an lite längre fram där de även stannade mig.
4000kr kostade det mig fick ingen vårdslöshet utan bara hastighetsövträdelse, det är högsta engångsbeloppet annars blir det dagsböter så det är jag glad över :)
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Ja var lite ångest ja, mest pågrund av jobbet där jag behöver körkortet :huvet
Låg och pressa upp mot 260 innan men började släppa av lite då jag skulle svänga av e4an lite längre fram där de även stannade mig.
4000kr kostade det mig fick ingen vårdslöshet utan bara hastighetsövträdelse, det är högsta engångsbeloppet annars blir det dagsböter så det är jag glad över :)

Ok då kom du ju undan ganska milt då


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Fan skulle vilja låsa upp hojen så den går mer än 225. Gjorde 223 helt orginal men 2 km/h till med akra på. Visst det är snabbt det med men man kommer så himla fort upp i 220 så det roliga är ju över så fort och lite tidigt.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Är nyfiken på en MT09 till våren. Får stå över alla bra vintererbjudanden då jag inte provkört modellen än..
Om det blir köp, hur är det med årsmodeller då? Har de icke faceliftade modellerna någon fördel? Eller är det standard 'ju senare desto bättre!' som gäller? Ofta kan man ju få lite sjyst extrautrustning på en begagnad motorcykel.
Går det att köpa och montera tillbehör från Street rally på vanliga MT09 (äldre modellerna)?

Jag har inte testat någon annan MT-09 än 2017 men för mig är 2017 modellen ett lätt val trots att man kan få tidigare modeller billigare och kanske mer utrustade. Skulle man hitta en superdeal på en 2016 så kanske men personligen så tycker jag att fronten på 2017 är så mycket bättre och jag skulle aldrig vara riktigt nöjd med annat. Quick shiftern som finns på 2017 är vansinnigt rolig. Sen ska ju fjädringen vara himla mycket bättre på 2017 mot tidigare modeller.

Jag har spenderat långt över 100 timmar på youtube och kollat MT-09 klipp alla årsmodeller så från den erfarenheten så kan jag inte säga att de äldre modellerna har någon fördel mot 2017. Det skulle vara då att man inte gillar utseendet på 2017 och möjligtvis om man gillar en väldigt ryckig körupplevelse ( som visserligen går att minska med lite trix ).
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Någon som har några fina höstbilder på sin pärla? Jag är sjukt amatörig på att fota men jag har försökt att ta några bilder iaf.. de flesta med mobilkamera dock och redigering vet jag inte vad det är för något så de är som de är. Kan försöka bjuda på några här.mthöst1.jpgmthöst2.jpgmthöst3.jpgmthöst4.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fan skulle vilja låsa upp hojen så den går mer än 225. Gjorde 223 helt orginal men 2 km/h till med akra på. Visst det är snabbt det med men man kommer så himla fort upp i 220 så det roliga är ju över så fort och lite tidigt.

Nu vet jag inte hur det är gjort på din hoj men på GSX1300R så begränsas hastigheten av att den är så lågt växlad. Max effekt ligger vid 9500RPM eller ca 284km/h.
En kugg mera på kedjedrevet fram och en kugg mindre på kedjedrevet bak flyttar upp maxeffekt till ca 302km/h och den elektroniska fartspärren flyttas från 300km/h till 322km/h.

Men tänk på att din hoj kanske blir lätt på framhjulet och får tendens till wobbel.
Vilket kan vara orsaken till att man fartspärrat den till 225km/h.
För att undvika olyckor.
Har du inte idag styrdämpare skulle jag rekommendera styrdämpare innan du drevar om den.
Men frågan är om hojen orkar 10km/h mer än idag. Och är det då värt besväret !
 
Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Nu vet jag inte hur det är gjort på din hoj men på GSX1300R så begränsas hastigheten av att den är så lågt växlad. Max effekt ligger vid 9500RPM eller ca 284km/h.
En kugg mera på kedjedrevet fram och en kugg mindre på kedjedrevet bak flyttar upp maxeffekt till ca 302km/h och den elektroniska fartspärren flyttas från 300km/h till 322km/h.

Men tänk på att din hoj kanske blir lätt på framhjulet och får tendens till wobbel.
Vilket kan vara orsaken till att man fartspärrat den till 225km/h.
För att undvika olyckor.
Har du inte idag styrdämpare skulle jag rekommendera styrdämpare innan du drevar om den.
Men frågan är om hojen orkar 10km/h mer än idag. Och är det då värt besväret !

fartspärren på mt 09 plockar man bort genom att flasha ecu. den ska då göra ca 250 mätarfart men inget jag skulle vilja prova


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Min kostade gratis,lite skrot från garaget!
fe8fcc57e3e703ffe41f01d0bd51cb10.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
vilken baklykta tycker ni är snyggast? (båda med inbyggda blinkers)
bara prototyper än på bilderna och tst kommer även i smoke utförande.

https://www.customled.com/products/2017-yamaha-fz-09-integrated-led-tail-light
https://tstindustries.com/TST-LED-Integrated-Tail-Light-for-Yamaha-FZ-09-MT-09-2017-.html

Jag tycker den här på min SV650S blev OK.
Hålplatta 240x80mm, ja det blev ju att göra en liten bock på hålplattan. Biten av hålplattan fastsskruvad i hojen är ju "vågrätt"
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/halplattor-och-halband/halplatta-340043/
+
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000020436/
+
lite skruv och mutter och brickor för att dra fast det i "stänkskärmen/plasten" över hjulet.
"Fick" senare förlänga med en plåtbit för reflex under reg-skylten.
 

Bifogat

  • Biltema-82215-B.JPG
    Biltema-82215-B.JPG
    73.7 KB · Visningar: 54
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top