Yamaha MT-09

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
0f8e04c7cbef8f698be82518bcdb4811.jpg


1f68a1a9f948a1c573430bdb9dfed510.jpg


41d168557beace015dc9a93907dbedbe.jpg


Kört ganska lite i sommar, men 100-mila service gjord nu och nya rutan på plats. Känns mkt lättare nu i farter över 90


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Har fräst ut två stycken av dessa och har en över om det är av intresse så är det bara höra av sig via pm :)

Köpte du orginal övre skylthållare från yamaha? Om du gjorde det antar jag att det inte följde med en sån eftersom du tillverkat själv?
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
En sådan vindruta införskaffas nog om jag ska ut på någon längre tur. Kan nog vara värt. På kortare turer gillar jag lite vinddrag.
 
Last edited:

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
IMG_9651.JPGIMG_9652.JPG

Är det nån annan än mig som uppmärksammat detta? Jag har då betydligt mer spel. 20-30mm gissar jag, har inte mätit. Men 5-15mm låter jävligt lite. Då vill nog jag ligga närmare 15mm isåfall.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Samma här . med orginal 5-15 kan jag omöjligt skjutsa, spänd som en fiolsträng.
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Jag har fått en deal på akrapovic titanuim av återförsäljaren där jag köpte min hoj. Får systemet för 9000kr. Det är orginaltillbehörsystemet som det står mt09 på.
Vidare har jag fått en deal på Akrapovic Carbon helsystem för 7470kr.
Ni som hört bägge systemen, är det stor skillnad. Vilket val skulle ni göra och varför? Jag velar som fan här. Det är ju fortfarande mycket pengar.
Är det bra dealar tycker ni?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har fått en deal på akrapovic titanuim av återförsäljaren där jag köpte min hoj. Får systemet för 9000kr. Det är orginaltillbehörsystemet som det står mt09 på.
Vidare har jag fått en deal på Akrapovic Carbon helsystem för 7470kr.
Ni som hört bägge systemen, är det stor skillnad. Vilket val skulle ni göra och varför? Jag velar som fan här. Det är ju fortfarande mycket pengar.
Är det bra dealar tycker ni?

Är originaltillbehörssystemet typat med hojen så att du får ett ECE intyg så skulle jag ta det alla dagar i veckan. Då kör du ju lagligt och kan besikta och köra i t ex tyskland i lugn och ro...

...ja, det förutsätter ju såklart att du har db-kjiller i men den kan man ju ha i väskan? :)
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Db killern hade jag nog tänkt ha kvar oavsett vilket system jag väljer. Ska kolla upp det du nämner.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Är originaltillbehörssystemet typat med hojen så att du får ett ECE intyg så skulle jag ta det alla dagar i veckan. Då kör du ju lagligt och kan besikta och köra i t ex tyskland i lugn och ro...

...ja, det förutsätter ju såklart att du har db-kjiller i men den kan man ju ha i väskan? :)

Db killern hade jag nog tänkt ha kvar oavsett vilket system jag väljer. Ska kolla upp det du nämner.

Om man ska ha db-killer kvar röstar jag på carbon! har titanium själv och tycker det låter alldeles för lite (plockade min illa kvickt) men kan ju bara vara jag :D dessutom för att den ska vara helt lagligt måste man även köpa till katalysatorn för 1500kr eller vad den nu kostar :)
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jag är supernöjd med mitt carbon och både ljudmässigt och utseendemässigt. Jämfört mot titan så gillar jag utseendet på carbon över titan men ljudet är kanske något skönare på titan i mina öron. Carbon låter väldigt mycket även med Db-killen i. Totalt för mig så vinner carbon och då är det en himla fin bonus att det är billigare också. Får en hel del grejer till hojen för 1500 som man sparar på carbon.
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Är det någon som har besiktigat med Akra Carbon? Givetvis med db-killer i:)
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
jag tänker kolfiberfälgar, litiumbatteri, kanske turbo, och helt klart ett sett med grusdäck. och när man ändå håller på nu när det är gratis så varför inte byta ut lite tunga saker mot lättviktsmetall och kolfiber.. Ett riktigt snyggt kedjeskydd ( det ska jag nog fixa som nästa grej ändå + speglar som jag ännu inte fixat)
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
View attachment 439317View attachment 439318

Är det nån annan än mig som uppmärksammat detta? Jag har då betydligt mer spel. 20-30mm gissar jag, har inte mätit. Men 5-15mm låter jävligt lite. Då vill nog jag ligga närmare 15mm isåfall.

Jag tror Yamaha har gått ut med en korrektion på detta, och verkstäderna använder nu andra mått när de justerar kedjan.

Om man går efter manualen kan det blir riktigt tråkigt.. Kedjan blir längre av sig själv, och verkar stabilisera sig vid 30mm typ.

Om man efterspänner flera gånger så tror jag att kedjan till slut går av eller något annat tråkigt kan hända, och drivpaketet kan slitas ut.

Detta är endast spekulation, men det är vad jag tror kan hända. Har varit skriverier på utländska forum om detta.

//K
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top