Yamaha MT-09

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hej!

Vad har ni för inställningar på era MT 09?
TCS av, 1 eller 2?
Mode A, Standard eller B?

Ni som gör clutch up för wheeling funkar det med TCS 1? eller kör ni med den av?

// Robin

Normalt kör jag på TCS 1 och standard. Jag upplever att det går bra att wheela på 1:an o 2:an men inte 3:an på TSC 1 . Kan det finnas nån sån spärr? Jag stänger av TSC om jag är på bushumör.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej!

Vad har ni för inställningar på era MT 09?
TCS av, 1 eller 2?
Mode A, Standard eller B?

Ni som gör clutch up för wheeling funkar det med TCS 1? eller kör ni med den av?

// Robin

TCS:en kör jag på två bara för att jag inte orkar hålla på med hjulet uppe i luften vid hårt acceleration på ettan. Läge A eller Standard på trotteln.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Någon här som har den nyaste akra titan systemet som lyckats få bort killern? Borrade bort svetsloppan men den sitter fan ta mig som berget ändå..

min satt också som fan! borrade en hål cirka 5-6mm och gjorde en krok till en glidhammare och banka ut den men kan lova att den satt som fan ändå.


och som svar på tcs lägen så kör jag avstängd när jag kör clutch ups :)
dock går det att köra läge 1 och gasa och rycka utan nå problem men bryter för mig om man försöker koppla upp den.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Hej!

Vad har ni för inställningar på era MT 09?
TCS av, 1 eller 2?
Mode A, Standard eller B?

Ni som gör clutch up för wheeling funkar det med TCS 1? eller kör ni med den av?

// Robin

Jag kör nästan alltid med TCS av... det är bara om jag glömmer som jag kör på 1:an. Oftats när man wheelar med TCS 1 så slår den av för mig.. man får göra en väldigt snabb clutch om det ska funka. Jag använder nog alla riding modes. Inne i stan på 30 vägar och i köer brukar jag växla om till B annars standard eller A. På sista tiden har jag nog kört STD hela tiden när jag tänker efter. Inga problem alls att få upp den på bakhjulet ändå... det känns däremot lite tryggare så till och med. Vet att många wheelar på läge B och TCS 1. Det har jag inte ens provat men det kanske är en bra kombo.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
kan flasha alla hojar, men måste köpa en ny licens för varje hoj som jag ska flasha. kostar 100dollar tror jag

Kan du lägga till en Dynojet map och flasha in den direkt på ECUn? (tror det går med någon av de andra flashkablarna)

//K
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Personligen tycker jag den är ful och dyr så om jag skulle åka en längre sträcka och vill åka bekvämt så sätter jag hellre på någon gelekudde temporärt.
 

MrJAM

Amatörfotograf
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha MT-09
Det är väl därför det sitter en "bakskärm" på motorcykeln original?
Det är nog möjligt, men nu har jag som sagt inte orginalet kvar.

Har aldrig förstått mig på de som tar bort funktion för att det blir "snyggare" (?) särskilt när de upptäcker att det fanns där av en anledning... ;)
Det är nog också möjligt. Nu efterlyser jag inte någon förståelse gällande funktion kontra utseende, utan en ev. lösning om fler har samma problem.

Annars får du leta en hugger eller juste stänka.
Precis. Varav min fråga. Alltså inte någon fråga om funktion eller om någon förstår det ena eller andra. Bara tips på lösningar, köpråd etc.
 

MrJAM

Amatörfotograf
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha MT-09
Kom igen! Är det ingen som har bytt till komfortsadeln och kan yttra sig? :confused:

Nyss! Och mellan tumme och pekfinger 2-4cm, ej hugget i sten dock. Min fru nådde ner förr, når inte ner nu iallafall. :hihi

Jag märker det med mina 188cm och långa ben. Inga problem att nå ner, men påstigningen upplevs som anorlunda.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Nyss! Och mellan tumme och pekfinger 2-4cm, ej hugget i sten dock. Min fru nådde ner förr, når inte ner nu iallafall. :hihi

Jag märker det med mina 188cm och långa ben. Inga problem att nå ner, men påstigningen upplevs som anorlunda.

Gött att höra!
Jag är själv lång (191cm) och är sugen på en MT-09. Vill se vilka möjligheter man har att modda hojen så man inte får kramp efter 10min och komfortsadel kanske är en bra start :)
Kan man justera fotpinnarna till vår fördel tro?
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Mitt första inlägg får bli i denna tråden. Jag har precis börjat att ta mc kort. Tänkte göra bort riskdelarna och teori i höst sen göra klart till våren. Har varit lite såld på mt09 (trafikskolan har mt07). Nu har lokala yamahahandlaren sänkt priset på mt09 så jag slog till. Så nu har jag hoj, bara kortet som saknas

IMG_9555.JPG
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Mitt första inlägg får bli i denna tråden. Jag har precis börjat att ta mc kort. Tänkte göra bort riskdelarna och teori i höst sen göra klart till våren. Har varit lite såld på mt09 (trafikskolan har mt07). Nu har lokala yamahahandlaren sänkt priset på mt09 så jag slog till. Så nu har jag hoj, bara kortet som saknas

View attachment 438947

snyggt! riktigt rolig hoj :D

Jag hade kort men inte nu längre, efter 400mil på denna hoj så kom farbror blå och satt stopp på det roliga :4skrika:lol
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
snyggt! riktigt rolig hoj :D

Jag hade kort men inte nu längre, efter 400mil på denna hoj så kom farbror blå och satt stopp på det roliga :4skrika:lol

Nä så surt. Jag har förstått att det är en hoj som man lätt kan bli av med kortet på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top