Yamaha MT-09

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
En vän till mig jobbar som utvecklare på Bilprovningen och han säger att från och med 2017 års modell kommer man inte att kunna besikta med annat än originalavgassystem. Det är pga den nya EU reglerna för miljö och fordon som inträtt så börjar man från 2017 med mätningen av avgasernas innehåll förutom ljud.
Så, det spelar alltså ingen roll vilket system man väljer, man får skruva på original inför besiktningen iallafall... :)

...om det inte finns något homogeniserat såsom Akra för KTM och BMW. Då får man med ett ECE-intyg så man kan besikta med dessa. Förutsättningen är katalysator och db-killer of course... :)

Tack för informationen! Det hade jag ingen aning om.

Då får man gå på det som Yamaha säljer vilket även innefattar en katalysator. Tråkiga är att db-killer biten är fastsvetsad så det går ju ej att plocka bort... Får fundera lite.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack för informationen! Det hade jag ingen aning om.

Då får man gå på det som Yamaha säljer vilket även innefattar en katalysator. Tråkiga är att db-killer biten är fastsvetsad så det går ju ej att plocka bort... Får fundera lite.

Har för mig att dB-killern går att "operera" ut på samtliga modeller. Kika på sprängskisserna som finns på Akrapovic hemsida så syns det bättre. Finns även lite guider på nätet.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Absolut... bara en lite borrning och så är allt klart. Har inte gjort det själv men ser rätt enkelt ut.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Absolut... bara en lite borrning och så är allt klart. Har inte gjort det själv men ser rätt enkelt ut.

precis! har gjort detta på mitt system en punktsvets som ska bort bara, dock sitter dbkillern jävligt hårt så krävs fortfarande lite våld för att få ut den ;)
finns nån bild några sidor bak där jag markerat vars man ska borra om du vill se :)
 

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
En vän till mig jobbar som utvecklare på Bilprovningen och han säger att från och med 2017 års modell kommer man inte att kunna besikta med annat än originalavgassystem. Det är pga den nya EU reglerna för miljö och fordon som inträtt så börjar man från 2017 med mätningen av avgasernas innehåll förutom ljud.
Så, det spelar alltså ingen roll vilket system man väljer, man får skruva på original inför besiktningen iallafall... :)

...om det inte finns något homogeniserat såsom Akra för KTM och BMW. Då får man med ett ECE-intyg så man kan besikta med dessa. Förutsättningen är katalysator och db-killer of course... :)

Men en flång ny hoj idag har första besiktning om 5 år. Då har du förmodligen redan sålt den, så jag skulle inte bekymra mig för det.
By the way så har jag helsystem utan kat från Akra. Titan. Med dB killer låter det riktigt schysst och bluddrar fint på gasavslag. Utan låter det som djävulen själv. Det är plågsamt att köra under broar. Är värre i tunlar....
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Akra och db killer på plus ett luftfilter från KN har jag. Lagom högt och bluddrar fint. Köra utan DB killer är inget som tilltalar mig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hämtade min Abarth idag. Riktigt trevlig maskin. Lite bättre soundtrack också när man skruvade dit Akra helsystemet och borrade ut dB-killern.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

RobinHoood

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2017
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha MT09 - 16
Hej har en fundering angående Akra systemet och hoppas ni som har det kan svara mig.

Lånar denna bild från någon sida tillbaka här i forumet då det är ett likadant system som sitter på bilden som jag har.
Väljer dom flesta av er att ta bort DB killern eller inte?
Hur mycket högre låter det?
Om ni väljer att ta bort det, köper alla ni power commander eller liknande då för att "optimera" mc:n med nya systemet?

Ber om ursäkt men är en nybörjare angående detta..
Jag har en: Yamaha MT09 - 16 ( röd )

54B96CF0-CB1E-42B5-AA51-7D9052072E81_zpsgvkbpkiq.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej har en fundering angående Akra systemet och hoppas ni som har det kan svara mig.

Lånar denna bild från någon sida tillbaka här i forumet då det är ett likadant system som sitter på bilden som jag har.
Väljer dom flesta av er att ta bort DB killern eller inte?
Hur mycket högre låter det?
Om ni väljer att ta bort det, köper alla ni power commander eller liknande då för att "optimera" mc:n med nya systemet?

Ber om ursäkt men är en nybörjare angående detta..
Jag har en: Yamaha MT09 - 16 ( röd )

Med just det där systemet har jag faktiskt sett att folk låter insatsen sitta kvar men att man plockar ut katalysatorn (som sitter i det grova röret (kollektorn) just innan ljuddämparen). Tar man ut insatsen säger folk att just det där systemet låter väldigt högt. Det blir i princip en megafon med väldigt skarpt och högt ljud, inte alls speciellt trevligt att köra runt med.

Jag har nu ingen Power Commander på min XSR900 (samma motor och ram) med Akra helsystem. Hojen sköter bränslemappen via lambdasonden som sitter på sidan av avgassystemet på höger sida. En Power Commander kan däremot vara bra att införskaffa om man vill mer exakt kunna trimma in hojen.
 

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Hej har en fundering angående Akra systemet och hoppas ni som har det kan svara mig.

Lånar denna bild från någon sida tillbaka här i forumet då det är ett likadant system som sitter på bilden som jag har.
Väljer dom flesta av er att ta bort DB killern eller inte?
Hur mycket högre låter det?
Om ni väljer att ta bort det, köper alla ni power commander eller liknande då för att "optimera" mc:n med nya systemet?

Ber om ursäkt men är en nybörjare angående detta..
Jag har en: Yamaha MT09 - 16 ( röd )

View attachment 437813

Tja, hur mycket högre...? Har inte mätt, men man kan säga mycket högre så är man väl nära sanningen. Med tanke på att man sitter rakt ovanför ljuddämparen så vrålar den dig mer eller mindre rätt i örat. Tänk plågsamt så är du rätt nära upplevelsen. Hade den mynnat bakom hojen så hade saken varit en annan. Ta ur och prova, men mina fem cent säter jag på att du kommer sätta tillbaka insatsen igen.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Visst har du anmält dig till SMC Knixkurser i Piteå? Vi kör första kursen i morgon men den är full. Nästa är den 1:a juli och den tredje den 29:e juli! Välkommen! :)

https://grundkurser.svmc.se/kurser/boka/ccc87bba7

https://grundkurser.svmc.se/kurser/boka/97ac82beb

Ja får kolla på detta och boka in någon kurs (Y)

Hej har en fundering angående Akra systemet och hoppas ni som har det kan svara mig.

Lånar denna bild från någon sida tillbaka här i forumet då det är ett likadant system som sitter på bilden som jag har.
Väljer dom flesta av er att ta bort DB killern eller inte?
Hur mycket högre låter det?
Om ni väljer att ta bort det, köper alla ni power commander eller liknande då för att "optimera" mc:n med nya systemet?

Ber om ursäkt men är en nybörjare angående detta..
Jag har en: Yamaha MT09 - 16 ( röd )

View attachment 437813
Jag har valt att plocka bort dbkillern men kör ioförsig med öronproppar för att få bort vindbrus.
men JA den låter betydligt mycket mer utan men jag gillar det iallafall! :D
Har ej gjort något åt bränslet men ska flasha den inom en snart framtid.20170611_001531.jpg
Snart 100milarservice haha
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Hej har en fundering angående Akra systemet och hoppas ni som har det kan svara mig.

Lånar denna bild från någon sida tillbaka här i forumet då det är ett likadant system som sitter på bilden som jag har.
Väljer dom flesta av er att ta bort DB killern eller inte?
Hur mycket högre låter det?
Om ni väljer att ta bort det, köper alla ni power commander eller liknande då för att "optimera" mc:n med nya systemet?

Ber om ursäkt men är en nybörjare angående detta..
Jag har en: Yamaha MT09 - 16 ( röd )

View attachment 437813

Jag provkörde en utan några insatser o fy fan vad det lät. Visst det lät coolt, men var bara för mkt. Jag hade tinnitus i skallen efter bara 30-40 minuters normal körning. Köra motorväg en längre sträcka är bara att glömma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top