Yamaha MT-09

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Någon som törs dela med sig vad de fått betala för sin -17?

Jag har en -14 i pedantskick, fullservad med lite extra tillbehör som jag tänkte byta in mot en -17 för att jag vill få QS. Min har rullat typ 700mil och jag har fått flera erbjudanden runt 30.000:- i mellanpris. Det skiljer 10.000:- mellan den billigaste och dyraste!

Tänker att man borde få till ca 25000:- i mellanpris vilket kan vara värt det för att få QS och den nya framgaffeln, plus fem års ny fin garanti ;)

Är det någon som har prisuppgift på vad de fick betala för ackrapipan på en -17?

//K

Nu är detta lite kvalificerat gissande men...

XSR900 Abarth hojen jag köpt får jag betala 118 000kr för i rakt köp.

Listpriset för den är 125 000kr, så en prutning på omkring 7000 sen nån tusenlapp goodwill på hjälm / kläder / extragrejjer.

Applicerar man liknande ekvation på MT-09:an som har ett listpris på 92 000kr så hamnar du nog runt 85 000kr i runda slängar.

Akra-helsystemet kostar omkring 15 000kr, men som sagt, med lite goodwill från återförsäljarn så får du det nog nån tusenlapp billigare, men jag skulle nog säga minst 95 000kr för en sprillans ny 2017 med Akrasystem på.

Tycker 30 000kr mellan inte låter som någon dålig deal, speciellt när framgaffeln fått sig en uppdatering sedan din årsmodell samt då QS.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09




monterat distansen nu och jävlar var tajt passform, lite bökigare att spänna kedjan och få hjulet rakt men slapp köpa ett helt tail tidy kit som jag ändå aldrig kommer använda :)
 

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Superfin! Gillar de gröna dekalerna.

tack så mycket! jag var skeptisk till dem först, men när jag sett dem i verkligheten så passar det faktiskt bra in till den röda tanken! Får se om jag behåller eller inte...

Idag Ecu-unleashades hon i alla fall och fick db-killern utplockad! Vilket monster alltså, nu mullrar det som det ska!
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Någon som bytt eller håller på och byter avgas-system?
Skulle vilja ha lite mått på anslutningen in mot avgasporten enligt bilden. Nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Finns där nån fas i ytterkanten in mot porten? Även ytterdiameter på primär-rören är av intresse! :confused:

View attachment 436905

Det tog lite tid, men här kommer lite mått:

avgasmt09.jpg

Jag ser nu i efterhand på bilden att röret som går in i avgasporten är lite koniskt (för att underlätta montering?), men jag mätte 44mm mitt på ungefär, så det ska inte vara stor skillnad på största och minsta diameter.


Kanten har fasning med två olika vinklar, min paint-bild försöker visa det. Det är mindre skillnad än det ser ut, märkte inte det när jag mätte.

Säg till om det är tillräckligt med mått eller om du behöver mer.
 

K-JACK

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Skövde
Hoj
husqvarna 701 SM
Ringde runt till flera olika firmor och hitta tillslut en "blå"i Nässjö.. Åker och hämtar den om några veckor ;).. Fanns en svart i Karlstad också!
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Svart verkar tufft att få tag på. Jag bor i sthlm och det närmsta jag kunde hitta en på lager på var i Eskilstuna. Jag klarar av att vänta lite - sommaren känns aningen försenad ändå


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är BS! Finns inga svarta någonstans i Sverige. Jag har ringt och kollat själv. De skriver att de finns men de ljuger.:(
Det fanns en för ett litet tag sen då den sägs vara beställd men sedan avbokad när den var levererad så en handlare hade en svart en kort stund.
 
Last edited:

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Det är BS! Finns inga svarta någonstans i Sverige. Jag har ringt och kollat själv. De skriver att de finns men de ljuger.:(
Det fanns en för ett litet tag sen då den sägs vara beställd men sedan avbokad när den var levererad så en handlare hade en svart en kort stund.

Åfan, surt! Ja jag hade bara kollat blocket annonser som jag trodde dom hade up to date.
Tycker ni det är värt med akra system? Den jag provkörde hade det, men verkade inte ha nån ljuddämpning alls. Upplevde den för högljud alltså


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Åfan, surt! Ja jag hade bara kollat blocket annonser som jag trodde dom hade up to date.
Tycker ni det är värt med akra system? Den jag provkörde hade det, men verkade inte ha nån ljuddämpning alls. Upplevde den för högljud alltså


Skickat från min iPhone med Tapatalk

vilket akra var det? mitt titan system lät ungefär lika högt som orginal med dbkiller i :)
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Någon som kört med M4's slipon system? Kräver ju att man kapar befintligt system men av vad man kan läsa så verkar det som ett av de bättre "billigare" alternativen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top