Yamaha MT-09

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
det blir fan en 17 mt09 för mig med. ska bara försöka få nånting för z650in jag av någon anledning har nu


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
det blir fan en 17 mt09 för mig med. ska bara försöka få nånting för z650in jag av någon anledning har nu


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Haha, många byten blir det! :rofl
Jag kan tänkas vara intresserad av r&g tail tidyn du beställde till z650in om du inte annulerat ordern än!

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Och att snöhelvetet ska försvinna. Varit deprimerande med snö / sol / snö / sol / regn senaste dagarna...

Ser tjusigt ut! Väntar på min nya hoj också ska komma...

Ja vädret har inte varit det bästa.. har dock inte kortet än har risk 2an 8maj och prov den 13e så efter det är det bara boka uppkörning :)
vad har du köpt för färg och utrustning? :)
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
ååååååh så avis. Jag måste vänta minst en vecka till. Hoppas jag får min senast på fredag iaf. Har väntat föööör länge hur länge som helst nu.
 

swip

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT 09 -2017
Men helvete du har hoj men inget kort.:huvet

Så gjorde jag också med min förra hoj.
Köpte hojen typ en vecka innan risk 1:an och pillade med den så att den var körklar lagom till att jag hade kortet i handen.. finns det en bättre morot? tveksamt..
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Så gjorde jag också med min förra hoj.
Köpte hojen typ en vecka innan risk 1:an och pillade med den så att den var körklar lagom till att jag hade kortet i handen.. finns det en bättre morot? tveksamt..

Inge fel med det. Det är bara att jag blir än mer avis då jag har kort men ingen hoj. Har väntat på min MT 09 i månader då det är så himla få hojar till salu.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja vädret har inte varit det bästa.. har dock inte kortet än har risk 2an 8maj och prov den 13e så efter det är det bara boka uppkörning :)
vad har du köpt för färg och utrustning? :)

Inte köpt en MT-09 men en baserad på samma hoj. :)

Blev en XSR900 Abarth. Får se när den dyker upp hos Yamaha Center bara.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Ja vädret har inte varit det bästa.. har dock inte kortet än har risk 2an 8maj och prov den 13e så efter det är det bara boka uppkörning :)
vad har du köpt för färg och utrustning? :)

En sprillans ny MT-09 som första hoj alltså?
Är också färdig med kortet snart och har även sneglat på denna vackra skapelse :)
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900

Grymt!
Om jag förstått rätt så är det inte den bästa nybörjarhojen men i och med att det finns olika körlägen så borde det inte vara några problem.
Blev genast mycket sugen på att köpa en MT-09 som första hoj efter att sett bilderna och priset på din! :)
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Grymt!
Om jag förstått rätt så är det inte den bästa nybörjarhojen men i och med att det finns olika körlägen så borde det inte vara några problem.
Blev genast mycket sugen på att köpa en MT-09 som första hoj efter att sett bilderna och priset på din! :)

Kanske inte men har kört moppe förr i tiden och sen har jag kört cross som jag nu sålde i höstas så inte första 2hjulingen iallafall :)
 
Last edited:

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Efter två års suktande efter en MT09 hämtades det igår hem en fantastiskt snygg röd en, 2016 med 81 mil på mätaren! Akrapovic titan helsystem, tail tidy, vindruta och sidospeglar! Imorgon blir det ecu-unleash på Yamaha Center och ska be dem ta ur db-killern, annars får jag väl göra det själv... :hej

18192996_1540246525985979_6506997865945861420_o.jpg
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Efter två års suktande efter en MT09 hämtades det igår hem en fantastiskt snygg röd en, 2016 med 81 mil på mätaren! Akrapovic titan helsystem, tail tidy, vindruta och sidospeglar! Imorgon blir det ecu-unleash på Yamaha Center och ska be dem ta ur db-killern, annars får jag väl göra det själv... :hej

View attachment 437145

Superfin! Gillar de gröna dekalerna.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Har nu fått två stycken alubitar utfrästa till axelblock så man kan ta bort orginal regskyltshållare på -17 utan att montera 14-16 axel och block :) ska testa och se hur den fungerar sedan kommer den andra biten säljas om det fungerar som jag vill :)
finns endast ett streck i centrum på bulthål så kedjan måste spännas in med skjutmått.

designen ska likna denna:


och så här ser dom ut:


 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Nu vet jag inte hur stark du är. Men det räcker att dra hårt med ett normalt spärrskaft (20cm). Dra inte stumt med förlängare. Då blir det lika svårt nästa gång.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jag drog med min fina långa stora momentstav som jag aldrig tidigare använt, och som kanske inte ens är perfekt kalibrerad.

Googlade bakaxel moment (et) på min MT 09 (FZ 09) till:
- Rear axle - 108 lb-ft (146 N-m)

Det var ganska hårt kändes det som, så jag tänker att det sitter.

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Kanske sitter hjulet på plats redan, om inte så skulle jag, utan att vara näsvis, tipsa om instruktionsboken. Vill minnas att det står 140 Nm där. Bra att titta i överhuvudtaget om du mekar. Den är faktiskt fylligare än åtminstone jag hade väntat mig. Visste du t ex att kedjespänningen är så tajt som 5mm? Aldrig sett det tidigare, brukar ju vara i trakterna kring 30 mm annars, om jag inte minns fel.

5mm, är detta det "slack" som skall vara upp och ned på kedjan?

Har du något bra tips på hur jag mäter detta?

Jag bad dem kolla på service i fjol, de sa att det var bra (utan att mäta), men jag tror det är säker 3cm slack på min hoj.

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som törs dela med sig vad de fått betala för sin -17?

Jag har en -14 i pedantskick, fullservad med lite extra tillbehör som jag tänkte byta in mot en -17 för att jag vill få QS. Min har rullat typ 700mil och jag har fått flera erbjudanden runt 30.000:- i mellanpris. Det skiljer 10.000:- mellan den billigaste och dyraste!

Tänker att man borde få till ca 25000:- i mellanpris vilket kan vara värt det för att få QS och den nya framgaffeln, plus fem års ny fin garanti ;)

Är det någon som har prisuppgift på vad de fick betala för ackrapipan på en -17?

//K
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Någon som törs dela med sig vad de fått betala för sin -17?

Jag har en -14 i pedantskick, fullservad med lite extra tillbehör som jag tänkte byta in mot en -17 för att jag vill få QS. Min har rullat typ 700mil och jag har fått flera erbjudanden runt 30.000:- i mellanpris. Det skiljer 10.000:- mellan den billigaste och dyraste!

Tänker att man borde få till ca 25000:- i mellanpris vilket kan vara värt det för att få QS och den nya framgaffeln, plus fem års ny fin garanti ;)

Är det någon som har prisuppgift på vad de fick betala för ackrapipan på en -17?

//K

Tror det står några sidor bak, men jag betalade iallafall 99k för min med:
Akra titan
Kylarkåpor
Fly screen
led blinkers fram :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top