Yamaha MT-09

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Snälla hjälp mig!

Mycket snack om däckbyte, jag har precis lagt upp min hoj på stället och skall lossa muttern bak.

Den sitter stenhårt.

Är det en låsring som sitter på muttern eller kan man bara dra av för kung och fosterland? När jag tittar in så ser jag en tunn metallskiva som sitter där, ser ut som om den blivit gängad in efter muttern eller tryckt på plats.

Muttern sitter iallafall så hårt så att man kan lyfta cykeln med kraften snarare än att muttern lossnar.

Mycket tacksam för tips!

//K

bara att skruva lös! en varmluftpistol kan hjälpa om muttern satt sig annars ett långt dragskaft


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
bara att skruva lös! en varmluftpistol kan hjälpa om muttern satt sig annars ett långt dragskaft


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tog långa skaftet, och gav det en omgång till. Då släppte det direkt. Typiskt kan man tycka!

Då vet jag fortsättningsvis att man bara behöver använda ÄNNU MERA VÅLD när man drar av bakhjulet.

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Du ska trycka nedåt om du står bakom hojen. Min har iaf ingen låsning

Jag föredrar att dra framför att trycka, eftersom man får bättre kontroll, så jag hade kortare skaft och drog upp på sidan närmare motorn istället.. Nu vet jag att kort skaft och dra inte fungerar, det är långa skaftet och trycka ned som gäller ;)

Jag är lite rädd för att lägga för mycket kraft nedåt när den står på stället, med risk för att man knäcker det och hela skiten går i backen.

Någon som vet åtdragningsmomentet när däcket skall tillbaka på hojen?

//K
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag föredrar att dra framför att trycka, eftersom man får bättre kontroll, så jag hade kortare skaft och drog upp på sidan närmare motorn istället.. Nu vet jag att kort skaft och dra inte fungerar, det är långa skaftet och trycka ned som gäller ;)

Jag är lite rädd för att lägga för mycket kraft nedåt när den står på stället, med risk för att man knäcker det och hela skiten går i backen.

Någon som vet åtdragningsmomentet när däcket skall tillbaka på hojen?

//K
Nu vet jag inte hur stark du är. Men det räcker att dra hårt med ett normalt spärrskaft (20cm). Dra inte stumt med förlängare. Då blir det lika svårt nästa gång.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Tjena! Har köpt en superfin mt09 årsmodell 2014 och tänkte ställa lite frågor verkar som det finns mycket kunskap här. Hojen hade endast gått ~160 mil, vad jag har förstått ska dem servas var 1000nde mil eller varje år? På min var senaste service i okt 2014 vid 100mil. Har endast gått 60 mil sen dess men funderar över garantin då det gått mer än 1 år sedan den servades sist?

En annan fråga om man tänker byta rör till slip-on eller helststem och vill få rätt bränsle/luft blandning vilken är bästa vägen att gå? Powercommander 5 (3600kr) eller en ecu flash vart man nu kan få det fixat?
Tack för svar :yoparty
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Tjena! Har köpt en superfin mt09 årsmodell 2014 och tänkte ställa lite frågor verkar som det finns mycket kunskap här. Hojen hade endast gått ~160 mil, vad jag har förstått ska dem servas var 1000nde mil eller varje år? På min var senaste service i okt 2014 vid 100mil. Har endast gått 60 mil sen dess men funderar över garantin då det gått mer än 1 år sedan den servades sist?

En annan fråga om man tänker byta rör till slip-on eller helststem och vill få rätt bränsle/luft blandning vilken är bästa vägen att gå? Powercommander 5 (3600kr) eller en ecu flash vart man nu kan få det fixat?
Tack för svar :yoparty

ska man hård dra det är garantin från yama rökt. står klart och tydligt att det ska servas vid 1000 mil eller 1 år. sen vid ev problem kan ju verkstan säga till yama att den är servad korrekt om dem är sjyssta. kolla även ejk fuelcontroller på tex ebay ang slipon/helsystem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Tjena! Har köpt en superfin mt09 årsmodell 2014 och tänkte ställa lite frågor verkar som det finns mycket kunskap här. Hojen hade endast gått ~160 mil, vad jag har förstått ska dem servas var 1000nde mil eller varje år? På min var senaste service i okt 2014 vid 100mil. Har endast gått 60 mil sen dess men funderar över garantin då det gått mer än 1 år sedan den servades sist?

En annan fråga om man tänker byta rör till slip-on eller helststem och vill få rätt bränsle/luft blandning vilken är bästa vägen att gå? Powercommander 5 (3600kr) eller en ecu flash vart man nu kan få det fixat?
Tack för svar :yoparty

Har för mig att man ställa på CO via diagnosmenyn i mätaren på denna precis som man brukar kunna på Yamaha och således få rätt bränsle/luftblandning.
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Tack för svaren. Segt med garantin får väl lämna den på service i vår och hoppas på det bästa med garantin om någpt skulle hända.
Härligt ska kolla upp detta med co inställningarna. Verkar vara vissa som säger att den endast ändrar på tomgång/när man inte gasar dock? :va
 

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Jag föredrar att dra framför att trycka, eftersom man får bättre kontroll, så jag hade kortare skaft och drog upp på sidan närmare motorn istället.. Nu vet jag att kort skaft och dra inte fungerar, det är långa skaftet och trycka ned som gäller ;)

Jag är lite rädd för att lägga för mycket kraft nedåt när den står på stället, med risk för att man knäcker det och hela skiten går i backen.

Någon som vet åtdragningsmomentet när däcket skall tillbaka på hojen?

//K

Kanske sitter hjulet på plats redan, om inte så skulle jag, utan att vara näsvis, tipsa om instruktionsboken. Vill minnas att det står 140 Nm där. Bra att titta i överhuvudtaget om du mekar. Den är faktiskt fylligare än åtminstone jag hade väntat mig. Visste du t ex att kedjespänningen är så tajt som 5mm? Aldrig sett det tidigare, brukar ju vara i trakterna kring 30 mm annars, om jag inte minns fel.
 

Lille_Skutt

MC-Wannabe
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Lund
Hoj
Drömmer om rvf400
Någon som bytt eller håller på och byter avgas-system?
Skulle vilja ha lite mått på anslutningen in mot avgasporten enligt bilden. Nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Finns där nån fas i ytterkanten in mot porten? Även ytterdiameter på primär-rören är av intresse! :confused:

Muff.jpg
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Någon som bytt eller håller på och byter avgas-system?
Skulle vilja ha lite mått på anslutningen in mot avgasporten enligt bilden. Nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Finns där nån fas i ytterkanten in mot porten? Även ytterdiameter på primär-rören är av intresse! :confused:

View attachment 436905

Jag har ett originalsystem i garaget, kan gå ut och mäta någon dag. Förkyld nu så håller mig inne så mycket det går :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top