Yamaha MT-09

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag får 10604:- om jag kollar över nätet.. Men då är inte märkesförsäkringen inlagd. Ringer jag blir det 8100:-
Skumt att det skiljer typ 4000:- på Blåsut och Hägersten. Tar typ 5 min att åka mellan områderna.

Det skiljer ingenting mellan blåsut och hägersten, får ni olika premier beror det på andra faktorer.
Man räknar zon system. blåsut,hägersten tillhör ju båda sthlms stad och är således zon1. Spelar lixom ingen roll om du bor i vällingby eller södermalm då båda är sthlm stad.
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Det skiljer ingenting mellan blåsut och hägersten, får ni olika premier beror det på andra faktorer.
Man räknar zon system. blåsut,hägersten tillhör ju båda sthlms stad och är således zon1. Spelar lixom ingen roll om du bor i vällingby eller södermalm då båda är sthlm stad.

Nä så sant men det jag kom på är att jag inte har något garage och det gör skillnad...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det skulle nästan löna sig om ni köper en rutten stuga här uppe i norr, bara för att ha en adress att skriva sig på.
Här har vi samma zon från Kiruna till Sundsvall :rofl
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Japp, sånna grejer spelar ju in hos vissa bolag. jag mena bara att det gör ingen skillnad på premien om man bor i något fint kvarter i sthlm stad eller ute i Rågsved. zon1 som zon1 :)

Det påstod svedea över telefon. Dom använde inte kommungränserna utan snarare stadsdelar. Tror inte dom har någon info om"zon1" som t ex if använder heller. Slutsumman blir ändå för dyrt oavsett, alltid.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Då har sommarens nya kärlek anlänt :tummenupp
Positiv överaskning var också Svedeas märkesförsäkring, 2929kr /helförs/helår, och 1500kr i självrisk.
En orange, och en grå hade också kommit.
Tycker att den orange färgen hade en snygg metallic-effekt, den såg mycket bättre ut än på bilder jag sett.
DSC_0229s_resize.JPG
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då har sommarens nya kärlek anlänt :tummenupp
Positiv överaskning var också Svedeas märkesförsäkring, 2929kr /helförs/helår, och 1500kr i självrisk.
En orange, och en grå hade också kommit.
Tycker att den orange färgen hade en snygg metallic-effekt, den såg mycket bättre ut än på bilder jag sett.
View attachment 397929

3k per år för försäkring är ju som hittat, även där uppe vid polcirkeln. :tungan

Du längtar väl inte till våren nu väl?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
3k per år för försäkring är ju som hittat, även där uppe vid polcirkeln. :tungan

Du längtar väl inte till våren nu väl?

Huuugaligen... :hihi

Beställde även rutan till den, och prylen som man sätter under foten på stödet.
Ett Evotech kylarskydd är också beställt, så man kanske kan pyssla lite i kylan.... :tummenupp
 

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Tack för reg. numret.
För mig blir premien 4191:- helförsäkring/år med Bilsport&MC. Svedia 3274:-. Hoppas det klarnat med Svedias undantag för SMC-kurs på "storbana" innan det är dags att hämta hojen och teckna försäkring. Som läget ser ut nu lutar det åt Bilsport&MC.

Mejlat Svedia och frågat. Fick svar idag och det blir inte Svedia när jag hämtar min nya hoj. Offert på premien helförsäkring/år 2929:- vilket naturligtvis är kanon. Det som gör att det får bli ett annat bolag för mig är svaret ang. SMC-kurs på bana.

"Vad det gäller bankörning så gäller vår försäkring INTE i ”Snabb” fartgrupp. Så om du vill att försäkringen ska gälla får man se till att hamna i en långsammare grupp. Indelningen i de olika grupperna sker ju lite olika beroende på vilket distrikt eller instruktör så det kan vara därför våra villkor inte passar in exakt på de kurser du deltagit på."

Jag kommer att delta i några kurser till sommaren och då vill jag vara säker på att försäkringen gäller oavsett vilken fartgrupp jag råkar hamna i.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Fick hem min idag med Arrow helsystem, lägger upp en video imorn så ni får höra hur hon låter :)
 

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Bra med klara besked i alla fall. Jag har också mailat Svedea och frågat för några veckor sedan, men inte fått något svar ännu. Jag började fundera på att fråga dem igen, men det behövs ju inte längre.
Tack, Lasse!
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Powercommander har ju inte kommit än så ommappning har inte skett, men vi hoppas på att kunna göra det till våren :)

Ok! Yamaha center i helsingborg använder sig tydligen av något som heter "ecunleashed" och håller i dagsläget på att ta fram en mapp som ska funka ok för de flesta helsystemen till MT-09. Man ska tydligen kunna skicka ner sin ECU till dem så flashar de den och skickar sedan tillbaka den. Blir nog bra mycket billigare än en powercommander, men vill man finjustera så behövs nog en powercommander ändå.

Ladda gärna upp en video så man får höra hur det låter!:)
 
Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
väntar på videon hur det låter ? :) själv tänkte jag sätta på acra hel system isåfall om det blir en MT09 i vår :banana

Fick hem min idag med Arrow helsystem, lägger upp en video imorn så ni får höra hur hon låter :)
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Lät ju riktigt bra får bli ett sånt system kanske kör original första året , sen sommaren efter ska jag sätta på ackra helsystem förmodar att man måste ha power comander samt mappa för att det ska bli riktigt bra :hej



TE
=rull


e_retard;5954331]Här har du en video med acra, riktigt najs ljud! Men gillar utseendet på


arrow mer.

http://www.youtube.com/watch?v=hVqnMbxpfWw[/QUOTE]
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Powercommandern finns redan om man vill, fast inte i Sverige:
http://www.powercommander.com/power...2-058&fullstr=22-058&prod-type=Powercommander V

Dynojet är också på gång med en tändmodul.
Det fina är att det går att mappa individuellt för varje cylinder.
Men om man kan programmera om hela ECU:n så borde det ju vara bättre, då får man allting rätt på en gång, och det borde ju inte påverka garantin om det går vi auktoriserad ÅF :tummenupp
 

Tjita1

Guest
Orkar inte läsa hela tråden, är det nån som har ett regnummer på en -14 så man kan räkna lite?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top