Yamaha MT-09

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
MT09:an är en sjuk wheeliemaskin.

Jag har ägt några literhojar tidigare, t.ex. Ducati 1098S, KTM RC8R, CBR 1000 och jag är faktiskt mest chockad over MT09:ans motor (fjädringen samt markfrigång var under all kritik även vid enbart aktiv landsvägskörning).

Att plocka upp den på bakhulet I 120-130 km/h på fyrans växel var fullt möjligt med lite ryck, det är ganska brutalt. Min var dock förvisso mappad och hade helsystem, men ändå... en maskin med endast 110 hk standard som gör wheelies i 4:an i farter over 100 är imponerande.... sånt gör man med literhojar med mycket effekt.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
MT09:an är en sjuk wheeliemaskin.

Jag har ägt några literhojar tidigare, t.ex. Ducati 1098S, KTM RC8R, CBR 1000 och jag är faktiskt mest chockad over MT09:ans motor (fjädringen samt markfrigång var under all kritik även vid enbart aktiv landsvägskörning).

Att plocka upp den på bakhulet I 120-130 km/h på fyrans växel var fullt möjligt med lite ryck, det är ganska brutalt. Min var dock förvisso mappad och hade helsystem, men ändå... en maskin med endast 110 hk standard som gör wheelies i 4:an i farter over 100 är imponerande.... sånt gör man med literhojar med mycket effekt.

man åker ifrån literhojjar upp till 140 ungefär ????? det är vridet i hojjen som gör den så brutal! många klagar på fjädring men jag tycker faktiskt den är helt okej för en street hoj. tror att många jämför med supersport hojjar och den är ju inte tänkt som det. jag älskar motorn i denna hoj! tänk om dem skulle göra en r9


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
många klagar på fjädring....

Det klagas / klagades på fjädringen för att den är skit :)
Enough said!

Jag vägde 100-110kg när jag skaffade min mt-09. Kom då från en KTM 690...
Och hade extrema problem med markfrigången (omöjlig med LÄTT passagerare)
Hade även problem med eventuella väg-knutor "mid curve" .. då de gärna gjordebaken på hojjen "skum".

faktumet att jag är 1.94 lång hjälpte inte heller.

Men det finns inte 100 plus trådar om att förbättra dämparna på mt09 för att de är så jävla grymma orginal!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Väger 66kg och det räckte att provsitta för att inse att fjädringen var budget...
Fin cykel annars så det är en oförklarlig miss imho.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Fjädringen räcker för mig och min körstil. Har kört Knix och på Ring knutstorp och den fungerar bra där. Rullat totalt 600 mil varav 100 mil med passagerare bakpå och hojen funkar fortfarande för mig. Men så klart är jag ingen Casey Stoner som alla andra är.

184 cm/85 kg. Sjukt skön hoj att sitta på för både ben och armar under 2-3 timmar, dock rekommenderar jag att byta sittdyna.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
man åker ifrån literhojjar upp till 140 ungefär ????? det är vridet i hojjen som gör den så brutal! många klagar på fjädring men jag tycker faktiskt den är helt okej för en street hoj. tror att många jämför med supersport hojjar och den är ju inte tänkt som det. jag älskar motorn i denna hoj! tänk om dem skulle göra en r9


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den är kass även för att vara en streethoj. Hade en F800R som funkade mycket bättre på landsväg!
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
ja det finns absolut utrymme för förbättring av fjädring men hojjen är inte okörbar! jag justerade min fjädring och för mig funkar det bra men jag förstår om den blir klen om man är stor! jag är 171 o väger 75-80. men för min del kommer jag behålla hojjen länge pga motorn och fjädringen uppdaterar jag när jag känner att jag behöver


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Nä, fjädringen funkar bra, går att köra på bana, köra lugnt, ha en passagerare bakpå och leka på kurviga vägar utan att fjädringen faller ihop. Iallafall om man kör en av årsmodell 2016. Har kört 600 mil och mer kommer det bli ;)
Enda uppgradering jag kan tänka mig är ett Akra system.
 
Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Nä, fjädringen funkar bra, går att köra på bana, köra lugnt, ha en passagerare bakpå och leka på kurviga vägar utan att fjädringen faller ihop. Iallafall om man kör en av årsmodell 2016. Har kört 600 mil och mer kommer det bli ;)
Enda uppgradering jag kan tänka mig är ett Akra system.

den låter sjukt bra med öppnare avgas. ska antingen flasha eller köpa powercommander i vinter så den går lite fetare iom avgaset. blir det pc kommer jag mappa den hos andersson turbo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Vet inte hur brutalt det är egentligen, den är ju grymt lågt utväxlad max varv på 4 ans växel är 181 riktiga kilometer vilket många sportisar gör på 2 så...ja visst det kanske verkar ballt men skulle själv bli galen med så låg utväxling.

//Björne
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Tjohej i tråden!

Jag funderar på en till hoj. Just nu är jag inne på FZ-1N eller MT-09. Handlarn i Luleå har en beggad MT-09 inne, jag funderar lite hur dom är om man är över genomsnittet längdmässigt. Alla upplever såklart hojarna olika men om man är som jag 191 cm kommer jag avlida då vid längre körningar? Jag provbröt i den hos handlarn i dag och den känns lite "nätt"

Mvh

Stefan
 

Patgin

PG
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 -16
Tjohej i tråden!

Jag funderar på en till hoj. Just nu är jag inne på FZ-1N eller MT-09. Handlarn i Luleå har en beggad MT-09 inne, jag funderar lite hur dom är om man är över genomsnittet längdmässigt. Alla upplever såklart hojarna olika men om man är som jag 191 cm kommer jag avlida då vid längre körningar? Jag provbröt i den hos handlarn i dag och den känns lite "nätt"

Mvh

Stefan
Tjena Stefan.

Jag är 189 och kör mt 09an. Bara haft den i två månader men älskar den o kör ställningen. Tycker man sitter som en kung. Visst lite vind blir det i högre hastigheter. Men väldigt bra ändå.

Mvh PG

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Min kollega är 195 och har en MT09 med högre sadel. Han valde den just pga att han sitter bra på den och får en behaglig körställning.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Vet inte hur brutalt det är egentligen, den är ju grymt lågt utväxlad max varv på 4 ans växel är 181 riktiga kilometer vilket många sportisar gör på 2 så...ja visst det kanske verkar ballt men skulle själv bli galen med så låg utväxling.

//Björne

Det beror väl mest på att en sporthoj har högre varvtalsspärr?
Kikar lite på http://www.gearingcommander.com/
I ca 8000 rpm har YZF-R1 och MT-09 ungefär samma hastighet på 3/4/5/6e växlarna.
Samma med ZX 10R -16:
9100 rpm - 166 km/h på 4:an
MT-09 gör 164 i 9000 rpm
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Tjena Stefan.

Jag är 189 och kör mt 09an. Bara haft den i två månader men älskar den o kör ställningen. Tycker man sitter som en kung. Visst lite vind blir det i högre hastigheter. Men väldigt bra ändå.

Mvh PG

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Fan vad najs, det är ju fartvinden i lite högre hastighet man är ute efter. Man är ju för korkad för att köra sakta så nåt som bromsar en är ju bra :)

Tackar!
 

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Jag har en Street Tracker vilket innebär att den har en högre sadel. Mäter 185 cm i strumplästen (76kg). Innan köpet provkörde jag både denna modell och standardmodellen. Efter det kände jag att det bara fanns ett alternativ; den högre sadeln. Alltså, mitt råd blir att gå på den. Annars får du mer sitta som en märla. Fast det beror förmodligen också på varifrån du kommer, jag kom från en DL1000, så då blir en MT09 rätt mycket mindre och nättare. Kommer du från annat håll så kan ju upplevelsen skilja sig åt.
Oavsett vilket så är det trevlig hoj med ett härligt bett och mysigt ljud!
 

new order

Ny medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09 -16
Jag funderar lite på att skaffa öhlins cartridge kittet till framgaffeln och en öhlinare bak oxå. Kommer att behålla min -16 några år, blev dessutom inte alls begeistrad i den nya faceliftade versionen. Tycker den ser hiskelig ut, och jag uppgraderar mycket hellre fjädringen på min, än köper den nya trots att den ska ha lite bättre fjädringskomponenter. Men jag förutsätter att Öhlins prylarna är ännu bättre.

Finns det någon bra mc verkstad i norrbotten där de kan montera detta kit? Bakdämparen borde man klara av att byta själv.

Tack på förhand.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top