Yamaha MT-09

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Jag har mailat Svedea och frågat vad som gäller, för detta kan vara en dealbreaker för mig. När jag får svar, så kommer jag dela med mig av det här.
Lasseihamre; Har du koll på prisskillnaden mellan Bilsport&MC och Svedeas märkesförsäkring?

Tyvärr har jag inte full koll på mellanskillnaden. Har inget reg.nr på någon MT-09 så jag kan få fram Svedias premie via deras hemsida. Har kollat tidigare men minns inte hur jag fick fram Svedias premie. Då var det några hundralappar till Svedias fördel.
Ibland har det sina fördelar att var till åren kommen. Jag är 60+ bor i glesbygd mellersta norrland. Helförsäkring helår i Bilsport&MC blir för mig 4191 kr. Svedia några hundringar lägre. Låg premie ger naturligtvis liten mellanskillnad. Vid premie uppemot 8-10 tusen blir det säkert betydligt större skillnad.
Spännande att höra vad Svedia svarar dig.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
EDO 004, reg nr på en demohoj. Funkar bra att kolla försäkring med tror jag. Vill man ha korrekt pris på svedeas märkesförsäkring så är det bäst att ringa dom, fick inte rätt när jag kollade online. Min skulle ligga på 8100:-, 30 år, precis som en annan skrev tidigare.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Intressant läsning i denna tråd.. Någon som har lust att berätta lite mer ingående om a-mode, standard och b-mode?

Gällande försäkring på Svedea så landade den på 8100 kr helförsäkring/helår för 30+ i Stockholm.

A-mode = "aggresivaste" läget men tydliget det som ska ha jobbigast gasrespons, ryckig.
B-mode = lugnare gasrespons, mjukare och mindre ryckigt. Vad jag har läst så har du även 10hk mindre här, vet inte om det stämmer.
Std = nått mellanting mellan de andra.

Mer om de olika lägena vet jag inte riktigt. Men finns mycket att läsa på http://www.yamahafz09.com Där har de redan flashat ECU'n och lyckats få bort ryckigheten helt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
EDO 004, reg nr på en demohoj. Funkar bra att kolla försäkring med tror jag. Vill man ha korrekt pris på svedeas märkesförsäkring så är det bäst att ringa dom, fick inte rätt när jag kollade online. Min skulle ligga på 8100:-, 30 år, precis som en annan skrev tidigare.

Tack för det.
Nu när jag kollar så tar Svedea 3550 kr/helår/helförsäkring.
Bilsport och Mc tar 4400 kr.
Jag är 40+, har haft kort i 2 år, bor i villa i norrland, och är medlem i SMC.

Mailade även Svedea angående vad som anses som godkänt lås, eftersom den skall låsas med TVÅ godkända lås om man lämnar den till exempel ute på stan.
Fick svaret att styrlåset räknas som ett godkänt lås.
 

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
EDO 004, reg nr på en demohoj. Funkar bra att kolla försäkring med tror jag. Vill man ha korrekt pris på svedeas märkesförsäkring så är det bäst att ringa dom, fick inte rätt när jag kollade online. Min skulle ligga på 8100:-, 30 år, precis som en annan skrev tidigare.

Tack för reg. numret.
För mig blir premien 4191:- helförsäkring/år med Bilsport&MC. Svedia 3274:-. Hoppas det klarnat med Svedias undantag för SMC-kurs på "storbana" innan det är dags att hämta hojen och teckna försäkring. Som läget ser ut nu lutar det åt Bilsport&MC.
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Vart i Stockholm? Jag får 12k, 31 år boende i Stockholm stad(kommun).

Jag ringde svedea och de tog bara mitt personnummer samt regnr och fick fram att försäkringen blir typ 8100:-
Jag bor i Hägersten.. Kanske ligger på 12000 om man bor i innerstan? Men tycker inte det låter rimligt..
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jag ringde svedea och de tog bara mitt personnummer samt regnr och fick fram att försäkringen blir typ 8100:-
Jag bor i Hägersten.. Kanske ligger på 12000 om man bor i innerstan? Men tycker inte det låter rimligt..

Vi borde ha samma då. Hägersten tillhör Sthlm stad. Vad får du på deras hemsida med regnr edo004 som nämns här i tråden?
 

Pellehbg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Billesholm samt varannan vecka med lille Olle
Hoj
BMWR 1200 GS Adventure 2018
Frun har beställt en Lila på Yamahacenter i Hbg då jag bytte in min GS Adventure så hon får en hoj hon kan köra o trivas på.:banana

Jag eller rättare sagt vi kommer att ha den i Bilsport o mc då de har inte tagit bort SMCs kurser från sina försäkringar.
Vi kommer att betala ca 1000:- (4600 i Bjuv o +40 bast ung) mer om året i helförsäkring men det struntar jag i då jag kommer att köra ibland i blå grupp på storbana då gäller inte försäkringen från Svedea.
Det samma gäller då man skall köra på KNIX såsom jag läser det på Svedeas hemsida.
 
Last edited:

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Jag ringde svedea och de tog bara mitt personnummer samt regnr och fick fram att försäkringen blir typ 8100:-
Jag bor i Hägersten.. Kanske ligger på 12000 om man bor i innerstan? Men tycker inte det låter rimligt..

Jag fick också runt 12000:- bor blåsut fyller 30 i år samt haft kortet i över 5 år...
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Jag fick också runt 12000:- bor blåsut fyller 30 i år samt haft kortet i över 5 år...

Man måste ringa till Svedea för att få rätt pris, kollar jag online så blir priset 20700:- för helförsäkring. fyller 30 i år och bor i hammarbyhöjden. 12000:- måste varit halvförsäkring?

När jag ringer dom så får jag 8100:-, prova att ringa! Mejla funkar också!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har kikat lite mer på försäkringar nu.
Förutsättningen är att jag bor i villa i norrland, och är 40+, har haft körkortet i 2 år, och medlem i SMC.
Helförsäkring helår har jag kollat på, och självrisken avser vagnskada.
Det finns naturligtvis andra parametrar att värdera, vilka ni diskuterat här.

Billigast är IF, eftersom jag har villan där.
Dom tar 3130 kr (med en rabatt på 833kr) och självrisk 3000kr.

Sedan kommer Svedea på 3544kr, självrisk 1500kr.
Bilsport och MC vill ha 4405kr, självrisk 3000kr.

Efter detta följer dom som troligen inte vill försäkra hojen.
Folksam: 9120kr, självrisk 6000kr.
Trygg Hansa: 12 392kr, självrisk 6000kr.

Sticker ut gör Gjensidige, trodde först att dom var billigast, men såg då att dom avsåg premien per månad.
Dom vill ha 32 919kr (japp, drygt 30 papp). :dummer
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Har kikat lite mer på försäkringar nu.
Förutsättningen är att jag bor i villa i norrland, och är 40+, har haft körkortet i 2 år, och medlem i SMC.
Helförsäkring helår har jag kollat på, och självrisken avser vagnskada.
Det finns naturligtvis andra parametrar att värdera, vilka ni diskuterat här.

Billigast är IF, eftersom jag har villan där.
Dom tar 3130 kr (med en rabatt på 833kr) och självrisk 3000kr.

Sedan kommer Svedea på 3544kr, självrisk 1500kr.
Bilsport och MC vill ha 4405kr, självrisk 3000kr.

Efter detta följer dom som troligen inte vill försäkra hojen.
Folksam: 9120kr, självrisk 6000kr.
Trygg Hansa: 12 392kr, självrisk 6000kr.

Sticker ut gör Gjensidige, trodde först att dom var billigast, men såg då att dom avsåg premien per månad.
Dom vill ha 32 919kr (japp, drygt 30 papp). :dummer

Vill dom inte försäkra en hoj så tar dom 100% av värdet. Det finns gott om försäkringsbolag som gör det så alla dom du skriver tar gärna emot dig som kund. Förutom Gjensidige så är resten att betrakta som bra stockholmspriser.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Man måste ringa till Svedea för att få rätt pris, kollar jag online så blir priset 20700:- för helförsäkring. fyller 30 i år och bor i hammarbyhöjden. 12000:- måste varit halvförsäkring?

När jag ringer dom så får jag 8100:-, prova att ringa! Mejla funkar också!

Fick exakt samma premie över telefon. Dom använder inte kommuner för att avgränsa utan verkar ha det finmaskigare än så. Man kan väl säga hammarbyhöjden tillhör ett bättre område än min del av södra sthlm(och även blåsut som ligger 2km ifrån hammarbyhöjden) och därav lägre försäkring.

ca 8k halv, 12k hel.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vill dom inte försäkra en hoj så tar dom 100% av värdet. Det finns gott om försäkringsbolag som gör det så alla dom du skriver tar gärna emot dig som kund. Förutom Gjensidige så är resten att betrakta som bra stockholmspriser.

Jo, i och för sig.
Tänkte bara att det skiljer sig oerhört mycket, både avseende självrisk, men och premie.
Dumt av försäkringsbolagen att ta Sthlm-priser när jag bor i Norrland, men å andra sidan så är det ju ännu dummare av en norrlänning att ta en sån försäkring så.... :D

Det blir trots allt bara tre kandidater kvar för mig här uppe i norr, ska granska villkoren lite mer nu.

Undrar vad Gjensidige vill ha i Sthlm ???
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Vi borde ha samma då. Hägersten tillhör Sthlm stad. Vad får du på deras hemsida med regnr edo004 som nämns här i tråden?

Jag får 10604:- om jag kollar över nätet.. Men då är inte märkesförsäkringen inlagd. Ringer jag blir det 8100:-
Skumt att det skiljer typ 4000:- på Blåsut och Hägersten. Tar typ 5 min att åka mellan områderna.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Fick exakt samma premie över telefon. Dom använder inte kommuner för att avgränsa utan verkar ha det finmaskigare än så. Man kan väl säga hammarbyhöjden tillhör ett bättre område än min del av södra sthlm(och även blåsut som ligger 2km ifrån hammarbyhöjden) och därav lägre försäkring.

ca 8k halv, 12k hel.

Låter ju helt sjukt? Sa du att du kommer köpa hojen helt ny av en auktoriserad yamahaåterförsäljare och att det är yamaha märkesförsäkring du vill veta priset på? Man kan inte teckna den försäkringen som privatperson utan det måste göras av handlaren vid köp, men du kan få en prisuppgift.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Låter ju helt sjukt? Sa du att du kommer köpa hojen helt ny av en auktoriserad yamahaåterförsäljare och att det är yamaha märkesförsäkring du vill veta priset på? Man kan inte teckna den försäkringen som privatperson utan det måste göras av handlaren vid köp, men du kan få en prisuppgift.

Dom nämnde inget om märkesförsäkring så jag antar att det inte var det. Blir säkert samma med den då man oftast är lite mer grovmaskig med geografin då.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Jo, i och för sig.
Tänkte bara att det skiljer sig oerhört mycket, både avseende självrisk, men och premie.
Dumt av försäkringsbolagen att ta Sthlm-priser när jag bor i Norrland, men å andra sidan så är det ju ännu dummare av en norrlänning att ta en sån försäkring så.... :D

Det blir trots allt bara tre kandidater kvar för mig här uppe i norr, ska granska villkoren lite mer nu.

Undrar vad Gjensidige vill ha i Sthlm ???

Liten koll på stockholmspriser. 31 år i Sthlm stad dock i ytterkant och ej innerstan. Allt år helförsäkring. IF tycker inte om mig...

Stora
IF >100 000kr
Trygg-Hansa 22 513kr
Folksam 29 361kr
Gjensidie 36 365kr

Små
Svedea 11 782kr
Bilsport 15 106kr
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Liten koll på stockholmspriser. 31 år i Sthlm stad dock i ytterkant och ej innerstan. Allt år helförsäkring. IF tycker inte om mig...

Stora
IF >100 000kr
Trygg-Hansa 22 513kr
Folksam 29 361kr
Gjensidie 36 365kr

Små
Svedea 11 782kr
Bilsport 15 106kr

Kör en dubbelkoll med svedea och märkesförsäkringen, borde garanterat bli billigare om du ser till att de räknar med den.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top