Yamaha MT-09

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Fixade körkortet igår! :) Glädjen över det dämpas dock av hur jävla uselt i min hoj går. Den är ju fan ett skämt att köra, till och med i B-läge. Fan en suzuki från 89 är ju en dröm att köra i jämförelse. :mad:

Dragit åt så jag inte har något spel på gasen, ställt upp CO men det hjälpte nada.

Beställde moden och den har anlänt. Dock nojig över att installera i fall garantin hävs.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Fixade körkortet igår! :) Glädjen över det dämpas dock av hur jävla uselt i min hoj går. Den är ju fan ett skämt att köra, till och med i B-läge. Fan en suzuki från 89 är ju en dröm att köra i jämförelse. :mad:

Dragit åt så jag inte har något spel på gasen, ställt upp CO men det hjälpte nada.

Beställde moden och den har anlänt. Dock nojig över att installera i fall garantin hävs.

Jag håller med. Efter mycket om och men så har jag lyckats få den att gå bra för att vara en insprutningshoj, men fortfarande inte bra i jämförelse med en förgasarhoj.

Vad jag gjort:
Flash av vcyclenut (gjorde lite skillnad, men långt ifrån bra)
Inget vajerspel (gjorde ingen skillnad i känsla)
Synkat spjällhus (gjorde ingen skillnad)
Kalibrerad TPS (gjorde ingen skillnad)
Fuel mod controller från kevxtx (grym skillnad)

Angående garanti behöver du inte vara orolig. Om det skulle hända något med motorn så kan du ju alltid ta bort modden innan du lämnar in den på garanti. Dessutom har jag svårt att tro att en vanlig mek ser att du har installerat modden.
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Fixade körkortet igår! :) Glädjen över det dämpas dock av hur jävla uselt i min hoj går. Den är ju fan ett skämt att köra, till och med i B-läge. Fan en suzuki från 89 är ju en dröm att köra i jämförelse. :mad:

Dragit åt så jag inte har något spel på gasen, ställt upp CO men det hjälpte nada.

Beställde moden och den har anlänt. Dock nojig över att installera i fall garantin hävs.

Dit med modden. Den är ju lätt att plocka bort om du vill nyttja garanti.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag håller med. Efter mycket om och men så har jag lyckats få den att gå bra för att vara en insprutningshoj, men fortfarande inte bra i jämförelse med en förgasarhoj.

Vad jag gjort:
Flash av vcyclenut (gjorde lite skillnad, men långt ifrån bra)
Inget vajerspel (gjorde ingen skillnad i känsla)
Synkat spjällhus (gjorde ingen skillnad)
Kalibrerad TPS (gjorde ingen skillnad)
Fuel mod controller från kevxtx (grym skillnad)

Angående garanti behöver du inte vara orolig. Om det skulle hända något med motorn så kan du ju alltid ta bort modden innan du lämnar in den på garanti. Dessutom har jag svårt att tro att en vanlig mek ser att du har installerat modden.
Nothing beats Förgasarhästar.
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Jag håller med. Efter mycket om och men så har jag lyckats få den att gå bra för att vara en insprutningshoj, men fortfarande inte bra i jämförelse med en förgasarhoj.

Vad jag gjort:
Flash av vcyclenut (gjorde lite skillnad, men långt ifrån bra)
Inget vajerspel (gjorde ingen skillnad i känsla)
Synkat spjällhus (gjorde ingen skillnad)
Kalibrerad TPS (gjorde ingen skillnad)
Fuel mod controller från kevxtx (grym skillnad)

Angående garanti behöver du inte vara orolig. Om det skulle hända något med motorn så kan du ju alltid ta bort modden innan du lämnar in den på garanti. Dessutom har jag svårt att tro att en vanlig mek ser att du har installerat modden.

Japp, så får det bli. Installerar imorgon.
Gör den (moden) skillnad även på "av och på- gasen" för dig Eric? Blir ju svårt med smooth körning när den är så, påverkar både känslan i koppling/växlingen samt att den "slår av" om man minskar gasen med en millimeter, tex mitt i en kurva (inte kul).

Har du haft kontakt med handlaren om problemen, isf vad säger dem?
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Japp, så får det bli. Installerar imorgon.
Gör den (moden) skillnad även på "av och på- gasen" för dig Eric? Blir ju svårt med smooth körning när den är så, påverkar både känslan i koppling/växlingen samt att den "slår av" om man minskar gasen med en millimeter, tex mitt i en kurva (inte kul).

Har du haft kontakt med handlaren om problemen, isf vad säger dem?

Exakt så upplevde jag den också innan. Störigt som fan speciellt i kurvan när man ska gå på gasen igen. Detta löstes till 90% genom fuel modden. Om det enbart är fuel modden eller om det är den i kombination med allt det andra jag gjort som gjorde skillnaden vet jag inte.

Värd sina pengar är den iaf.

Nej, det finns inga handlare som kan åtgärda detta genom garanti då den är så från början.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Köpte min ny, mappad direkt med ECUnleashed. Och jag har aldrig upplevt den jobbig som ni beskriver. Så den mappen verkar ju göra susen då!
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Exakt så upplevde jag den också innan. Störigt som fan speciellt i kurvan när man ska gå på gasen igen. Detta löstes till 90% genom fuel modden. Om det enbart är fuel modden eller om det är den i kombination med allt det andra jag gjort som gjorde skillnaden vet jag inte.

Värd sina pengar är den iaf.

Nej, det finns inga handlare som kan åtgärda detta genom garanti då den är så från början.

Misstänkte att det inte skulle gå på garanti... Riktigt dåligt att inte Yamaha tagit tag i detta då väldigt många världen över (läst på många forum) verka upplever samma problem.

Tack för svar och jag återkommer med rapport när jag testat moden.
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Köpte min ny, mappad direkt med ECUnleashed. Och jag har aldrig upplevt den jobbig som ni beskriver. Så den mappen verkar ju göra susen då!

Såg att dom installerade detta på Yamaha i Helsingborg. Trodde det har halvolagligt.
Kunde du köpa den mappad med bibehållen garanti?
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Ja jag köpte den ny av Yamaha center Helsingborg mappad och klar och med garanti!
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Köpte min ny, mappad direkt med ECUnleashed. Och jag har aldrig upplevt den jobbig som ni beskriver. Så den mappen verkar ju göra susen då!

Problemet är adresserat till "closed loop"-mappen som är aktiv vid låg- och mellanlast. Denna mappen har ännu ingen lyckats komma in i, och därför heller inte kunnat åtgärda problemet.

Anledningen till att vissa inte upplever det som ett problem är garanterat pga. att man kompenserat för problemet i gasresponsen. Min B-mapp är väldigt restriktiv direkt vid gaspådrag, och där var problemet nästan helt borta. När jag installerade fuel modden så är problemet nästan helt borta även i A-mappen, som är helt obegränsad.

A-mappen som jag har är mer aggresiv än A-mappen orginal är värt att tillägga.
 

JAndersB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Tracern har ny map och ingen ryckighet. Vad jag förstått gäller den också vanliga och läses in på verkstad.
 

Snävan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Strand,Vännäs
Hoj
Yamaha MT-09 Sport Tracker -15 och Honda CBR600F -98
Monterade min fuel mod idag och det blev en enorm skillnad. Nästan som en helt annan hoj. Går mycket jämnare och är inte alls lika nervös på gasen. Är en fröjd att köra den nu jämfört med tidigare. :tummenupp
Rekommenderas!
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Misstänkte att det inte skulle gå på garanti... Riktigt dåligt att inte Yamaha tagit tag i detta då väldigt många världen över (läst på många forum) verka upplever samma problem.

Tack för svar och jag återkommer med rapport när jag testat moden.

Tycker Yamaha har tagit ansvar o de flesta återförsäljare utför omflashning av ECU-n till 2015 års modell. Jag har en-14 o upplevde det du skriver förut men tycker den går hur bra som helst nu. Då har jag "bara" fått den omflashad. Frågan är om din inte vart det på rätt sätt.. Vad jag hört har alla upplevt enorm skillnad efter omflashning.
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Var till handlaren i helgen som testkörde den och kom fram till, som jag misstänkte, att de inte kommer göra något åt cykeln. Förklaringen var att cykeln var väldigt lätt och ryckigheten berodde på att cykeln liksom "han ikapp sig själv". Jaja..

Bestämde mig för att installera fuelmod men när jag börjar plocka isär ser jag att kablaget ser annorlunda ut än på den installationsmanual som följde med moden. Verkar vara annorlunda från fjolårets modell. Kablarna under tanken är liksom hopknölade med massa andra kablar i en stor krympslang. Kände att det vart lite överkurs för mig och la ner.
Är som sagt lite novis på detta. Såg så enkelt ut på kevxtx manual så tänkte att det där fixar jag men nu såg det lite annorlunda ut som sagt.
Någon som installerat på en 2015 och kan komma med lite instruktioner eller tips? Skulle uppskattas enormt.

Ska testa igen då jag har lite mer tid..
 

Snävan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Strand,Vännäs
Hoj
Yamaha MT-09 Sport Tracker -15 och Honda CBR600F -98
Jag har ju en 2015 och det stämde precis med instruktionerna.
Du tar ju isär kontakten nere vid fotpinnen och tar sedan och drar upp den lösa änden (den som inte går ner till avgassystemet) till under tanken. Där kopplas den kontakten sedan in i den kortare av sladdarna som kommer från fuel-moden. Det lösa kablaget som blir får man linda ihop lite under tanken bara.
Sen tar man den längre av kablarna från fuel-moden och drar ner samma väg som den kabel man nyss drog upp och kopplar in den i den kabeln som kommer från avgassystemet.
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Jag har ju en 2015 och det stämde precis med instruktionerna.
Du tar ju isär kontakten nere vid fotpinnen och tar sedan och drar upp den lösa änden (den som inte går ner till avgassystemet) till under tanken. Där kopplas den kontakten sedan in i den kortare av sladdarna som kommer från fuel-moden. Det lösa kablaget som blir får man linda ihop lite under tanken bara.
Sen tar man den längre av kablarna från fuel-moden och drar ner samma väg som den kabel man nyss drog upp och kopplar in den i den kabeln som kommer från avgassystemet.

Ja det var jag som fattade fel.:dummer

Har nu installerat den utan problem. Tack ändå!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top