Yamaha MT-09

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Tittade på denna idag. Otroligt fin hoj, men märkesförsäkringen är inte tillräckligt låg för en 25 åring med nytaget körkort. :huvet
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tittade på denna idag. Otroligt fin hoj, men märkesförsäkringen är inte tillräckligt låg för en 25 åring med nytaget körkort. :huvet

Jo, det är väldigt stor skillnad konstaterade vi (jag och återförsäljaren) beroende både på ålder, och vart man bor.
Med märkesförsäkring (Svedea) så blev det 3900kr helförsäkring, helår (ålder 40+).
Bilsport & Mc ville ha 4400kr.
Men hade jag varit 25 år så steg premien snabbt till 7500kr.

Hade jag bott i Stockholm så blev premien 10500kr, och hade jag då dessutom varit 25 år så landade den på 17.200kr.

Så ibland är det bra att vara en gubbe i övre medelåldern, boende i övre Norrland.
Jag får byta kortare säsong mot lägre premie :tummenupp
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Skulle bli runt 9000:- för mig, stockholm zon 1, fyller 30 nästa år.
Är det någon som har fått provköra, eller gjort upp nån deal med handlaren om provkörning innan ni bestämmer er? Eftersom vintern kommit så finns det ju ingen möjlighet till provkörning förrens våren, då lär hojen vara slut i hela sverige. Jag personligen har ingen lust att lägga 80 papp på nått som jag bara har suttit på.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag chansade, resonerar som så att "det kan inte bli fel".
Men jag har även en MT-03 idag som ska säljas till våren, och den här kändes bra precis likadan i körställning och känsla.
Och eftersom jag trivs med det konceptet så kändes det som att en trecylindrig motor och ABS bara gör livet roligare, därför blev valet ganska enkelt :tummenupp
Men har man inte kört den typen av hoj så förstår jag dilemmat.
Och problemet kan ju bli precis som du skriver, att dom blir slutsålda, så det får man ta med i kalkylen.
Men eftersom det är 5-års garanti så kan du förmodligen sälja den utan alltför stor ekonomisk förlust, med garanti, om du inte är nöjd.
Om den inte floppar helt så lär ju andrahandsmaknaden bli bra för den, eftersom priset känns relativt lågt.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Nej, känns ju som man skulle bli nöjd med köpet faktiskt. Då blir det ett ganska stort hopp för dig effektmässigt, kul :)
Vilken färg köpte du?
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Jo, det är väldigt stor skillnad konstaterade vi (jag och återförsäljaren) beroende både på ålder, och vart man bor.
Med märkesförsäkring (Svedea) så blev det 3900kr helförsäkring, helår (ålder 40+).
Bilsport & Mc ville ha 4400kr.
Men hade jag varit 25 år så steg premien snabbt till 7500kr.

Jag då som är 25, med nytaget körkort i år och med märkesförsäkringen landar på drygt 15000kr helår.
För den som är intresserad hade fått in premierna på MT-07 också vilket var ganska exakt hälften.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag då som är 25, med nytaget körkort i år och med märkesförsäkringen landar på drygt 15000kr helår.
För den som är intresserad hade fått in premierna på MT-07 också vilket var ganska exakt hälften.

Förmodligen för att den är hälften så rolig att köra :rofl
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag då som är 25, med nytaget körkort i år och med märkesförsäkringen landar på drygt 15000kr helår.
För den som är intresserad hade fått in premierna på MT-07 också vilket var ganska exakt hälften.

Häpp!!!
Där ser man, jäklar vad det drar iväg!
Effekt och ålder gör stor skillnad verkar det som.
Jag har bara haft körkortet i två år, men har åldern till min fördel, för en gångs skull :tummenupp

Min MT-03:a ligger på 1300kr helförsäkring, helår, så den är riktigt billig.
Kul att du delgav oss ungefärliga premien på MT-07:an, alltid intressant att veta.
Tror att det kan bli en säljande modell, med tanke på försäkringen och priset, strax under 60 papp.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag passade på att titta in på yamahacenter idag.
Jag måste säga att mt-09 är en riktigt snygg hoj i verkligheten, för att inte tala om hur lätt den kändes.
Men en snabb koll på premien gör att man ryggade till en aning. 10300:- för mig som är lite över 40 och bor i Stockholm.

Säljaren sa att han bara tilldelats 7 exemplar av den så dom lär nog gå åt rätt fort.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Jag måste fått helt fel info av säljaren när han sa runt 9400:- helförsäkring/helår. Är 30 år och bor i stockholm, zon 1.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Ringde till yamahacenter haninge nyss och frågade vad försäkringen låg på. Han knappade in regnumret på bilsport mc:s hemsida och gav mig priset, vilket då blir helt fel.

Yamaha har ju avtal med svedea vilket blir mkt billigare, det var det priset jag fick när jag var på mc-varuhuset. De hade precis fått prisuppgifterna från svedea, vilket för mig blev runt 9400:- helår. Så ring till mc varuhuset om ni vill ha korrekt prisbild!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Säljaren sa att han bara tilldelats 7 exemplar av den så dom lär nog gå åt rätt fort.

Den infon fick jag också från min återförsäljare, så det kanske är en standardtilldelning?
Jag hoppas i alla fall att den skänker lika mycket glädje som MT-03:an, fast med trecylindrig karaktär.
För just när man sitter på den, och drar iväg, så tror jag att man glömmer försäkringspremien :yoparty
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Han jag pratade med på yamaha center, haninge sa att yamaha skulle sätta sig på torsdag och fördela hojarna på butikerna. Men han sa som sagt att det nog skulle bli 7. En annan jag pratade med i gävle hade beställt 20 men trodde han skulle få runt 10, så runt 7 stämmer nog bra. Han i haninge sa även att han inte trodde de kunde garantera vilken färg man skulle få, man får ta den färg de har fått in. Vill ha den grå/svarta, skulle jag få den med lila fälgar istället skulle jag spy direkt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ringde till yamahacenter haninge nyss och frågade vad försäkringen låg på. Han knappade in regnumret på bilsport mc:s hemsida och gav mig priset, vilket då blir helt fel.

Yamaha har ju avtal med svedea vilket blir mkt billigare, det var det priset jag fick när jag var på mc-varuhuset. De hade precis fått prisuppgifterna från svedea, vilket för mig blev runt 9400:- helår. Så ring till mc varuhuset om ni vill ha korrekt prisbild!

Lustigt! det var i Haninge jag var... han sa att det var bilsport-mc som hade yamahas märkesförsäkring..
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Gick från MT03 till en FZ1n.

MTn med sina bastanta 48 hästar är saknad för att körglädjen var enorm när det kurvade på.

Hade ekonomin funnits så hade jag beställt en 09a i morgon.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Han jag pratade med på yamaha center, haninge sa att yamaha skulle sätta sig på torsdag och fördela hojarna på butikerna. Men han sa som sagt att det nog skulle bli 7. En annan jag pratade med i gävle hade beställt 20 men trodde han skulle få runt 10, så runt 7 stämmer nog bra. Han i haninge sa även att han inte trodde de kunde garantera vilken färg man skulle få, man får ta den färg de har fått in. Vill ha den grå/svarta, skulle jag få den med lila fälgar istället skulle jag spy direkt.

låter märkligt hade jag beställt den svarta skulle jag inte ta emot en annan färg än jag hade beställt, bara häva köpet enligt mig.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Han jag pratade med på yamaha center, haninge sa att yamaha skulle sätta sig på torsdag och fördela hojarna på butikerna. Men han sa som sagt att det nog skulle bli 7. En annan jag pratade med i gävle hade beställt 20 men trodde han skulle få runt 10, så runt 7 stämmer nog bra. Han i haninge sa även att han inte trodde de kunde garantera vilken färg man skulle få, man får ta den färg de har fått in. Vill ha den grå/svarta, skulle jag få den med lila fälgar istället skulle jag spy direkt.


I ditt läge hade jag bara accepterat det jag beställt, men är ändå glad att igen äntligen få läsa att det finns ett sug efter hojar som är större än vad man kan leverera.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top