Yamaha MT-09

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vilken hoj! Blir bara skojigare och skojigare ju mer man kör. Knixkurs i måndags på Rörberg gokartbana utanför Gävle. Riktigt roligt.:D Nu måste det till någon BKK med SMC på "storbana" också så man får testa riktigt.
Lite smolk i bägaren var dagens 100 milaservice. 2217:- för lite olja och ett filter. Inte mycket annat som kollas enl. boken. Dessutom fick jag veta att det krävs en service hos auktoriserad verkstad per år för att den förlängda garantitiden 5 år ska gälla. Det duger inte att själv göra ett oljebyte varje år och "riktig" service var 1000:de mil. Kallas "årsservice" och är i stort sett samma som 100-mila servicen. Sjukt dyra oljebyten blir det.:(

Håller med om att det är grisdyrt för det lilla.
Hade min på 100-milaservice idag, nästan 1800kr.
Men då kostar oljan 153 spänn litern, huuuuga.
Jag måste kolla det där med årsservice, hur det är tänkt.
Betänk att du kört 800 mil i år, då ska du serva inför vintern.
Sedan nästa sommar så är det dax för oljebyte igen efter 200 mil :va
Rimligen borde den servicen som har med miltal att göra "nollas" i och med årsservicen.
Men då kanske några andra punkter haltar?
Och varför ska man snika och bara byta filter varannat oljebyte?
Måste kolla med min handlare hur jag ska göra...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Redan 2 hojjar till salu för 95´st. Knappt rullat nått heller.
Känns som att man lyckats gjort en bra investering :yoparty

Undrar hur dom som säljer tänker?
Jag menar, om jag skulle sälja MTn så är jag ju utan hoj.
Och ska jag då köpa någonting annat, när jag nu är frälst :tuttar
Nä, det går ju inte, då kommer jag att ångra mig hela sommaren, fyyyy vilken obehaglig tanke :tummenupp

Minisemester till Norge på onsdag, då får vi se hur det går med lite packning :yoparty
 

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Ort
Nässjö
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
Jag betalade 1200 kr för min 100 mila service. Känns skumt att det kan skilja så mycket beroende på vart man servar sin hoj :va
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag fick halva priset på min service, då blev det 900:-, vart servar ni som servar billigt?

Jag skulle gärna veta någon bra verkstad som servar och vinterförvarar någonstans på västkusten. Det vore grymt!

//K
 

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Ort
Nässjö
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
Jag servar och köpte hojen på mascot motor i Nässjö. Otroligt nöjd med deras kundbemötande och personlighet gentemot kunder. Ligger dock inte på västkusten :/
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
Undrar hur dom som säljer tänker?
Jag menar, om jag skulle sälja MTn så är jag ju utan hoj.
Och ska jag då köpa någonting annat, när jag nu är frälst :tuttar
Nä, det går ju inte, då kommer jag att ångra mig hela sommaren, fyyyy vilken obehaglig tanke :tummenupp

Minisemester till Norge på onsdag, då får vi se hur det går med lite packning :yoparty
jag har 3 st mc inregistrerade har insett att jag inte hinner åka så mycket som jag önskar med hus å allt så jag måste prioritera därför är 2st av mina mc till salu :(
 

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Ort
Nässjö
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
Kört 250 mil nu och mitt bakdäck börjar bli rejält slitet. Inte riktigt "olagligt" slitet än men inte långt ifrån..
Fick dunlup sportmax sulor från fabrik och tänkte höra mig för om ni haft liknande problem med era dunlop däck samt hur kvallen är från övriga fabriksmonterade däck?
Jag är väl medveten om att däck är förbrukningsvara men känns ändå inte riktigt okej att behöva byta på under 300mil?:3freak

Mvh
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
mitt bakdäck slits oxå väldigt fort kört runt 200 mil men är snart nere på slitage markeringen:huvet hade piloat road 3 på förra hojen honda vtr firestorm det bakdäcket klarade runt 800 mil inom det var slut, då var det mycket motorbroms ändå
det här är ju under all kritik hur fort backdäcket slits på yamahan
 
Last edited:

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Ort
Nässjö
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
Jag håller med!
Har du dunlop du oxå nu?
Kanske får bli ett Michelin däck nästa gång då :tummenupp
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
ja dunlop sportmax var det nog ja, det fabriksmonterade som satt på vid leverans, vet att det är ett dunlop men är nästan säker på att det var sportmax, har inte kunnat köra hoj på en vecka nu då jag har barnen här
så jag är inte säker mer än att det är ett dunlop, fast nu till saken förra hojen hondan var ju ett bra vrid i oxå
men pilotroad 3 däcket höll betydligt längre än dunlop som sitter på mt09 , mycket märkligt hoppas på att det beror på dunlop däcket ,så inte yamahan käkar bakdäck så snabbt blir dyrt i längden:(
 

linus12

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2014
Ort
Nässjö
Hoj
2014, Yamaha MT-09 Street Rally
Tror nästan det beror på däcket. Mitt dunlop är väldigt mjukt, dvs bra med grepp men dålig livslängd. Antagligen ett däck som i viss mån hör hemma på bana. Polaren köpte en mt-07a med bridgestone på och gummit på hans är mycket hårdare.
Vet att 09an levererades med olika fabrikat, både dunlop, Michelin och bridgestone. Antar att man fick nitlotten där :glömdet
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
ja det är säkert så vi som fick dunlop fick nitlotten tyvärr, :( hade hellre haft bridgestone eller michelin däck
blir inget mer dunlop sportmax för mig nästa gång.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kört 250 mil nu...
...Fick dunlup sportmax sulor från fabrik och tänkte höra mig för om ni haft liknande problem med era dunlop däck samt hur kvallen är från övriga fabriksmonterade däck? ...
Är det Sportsmart som sitter på är det helt normalt, det är ett mycket bra bandagsdäck som prioriterar grepp före livslängd men ändå funkar hyfsat i regn (som Isidor skrev). Roadsmart är ett bra landsvägsdäck som ska hålla längre och med ännu lite bättre våtegenskaper, till priset av något sämre grepp på grund av värme när det går riktigt fort på bana. Är det en platta som utvecklas spelar även gaskontrollen in, bättre att rulla på gas ur kurvorna än att macka på fullt när hojen är upprätt.

Jag misstänker att Du fått Dunlop Sportmax Sportsmart på hojen utan att kanske behöva den extra greppnivån, då ska det funka bra om Du byter till Roadsmart eller Pilot Road (med suveräna våtegenskaper) nästa gång.

Lycka till:)
 
Last edited:

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Låter lite skrämmande det där med däcken.. Man kanske ska ta en noggrannare titt på sitt eget då jag rullat över 300 mil på min då det vart en "sväng" ner till Assen i Holland för att kolla superbike. Köpte de mjuka sidoväskorna vid leverans samt de fasta fästena som jag rekommenderar stark. Otroligt smidiga.. Vart över 200 på autobahn några gånger. När jag kom hem och hittade någon lapp om väskorna stod det att man bör köra max 130. Ooops ;) Men det gick bra har inte märkt av något speciellt :D
 

johnron

Ny medlem
Gick med
21 May 2014
Ort
Uppsala
Hoj
2014, Yamaha MT-09
Provade att ställa upp co värdet till 14 igår. Gjorde stor skillnad. Den "hackiga" gasen blev betydligt mjukare. Ska tydligen vara bra för vridkurvan också speciellt om man har ett akra system.... Värt att testa!
 

johnron

Ny medlem
Gick med
21 May 2014
Ort
Uppsala
Hoj
2014, Yamaha MT-09
hur ställde du upp co värdet? är det genom powercommander box?

Håller in bägge knapparna på instumenteringen och vrider på nyckeln, håll in och vänta några sekunder. Du får upp 2 menyer du kan bläddra mellan, 1 av dom är för att ställa co. Du bekräftar med med bägge och bläddrar med 1 av knapparna. Débridage de la Yamaha MT-09 par www.mt09.net (LE…: http://youtu.be/yhUZPSCKhi0
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Låter lite skrämmande det där med däcken.. Man kanske ska ta en noggrannare titt på sitt eget då jag rullat över 300 mil på min då det vart en "sväng" ner till Assen i Holland för att kolla superbike. Köpte de mjuka sidoväskorna vid leverans samt de fasta fästena som jag rekommenderar stark. Otroligt smidiga.. Vart över 200 på autobahn några gånger. När jag kom hem och hittade någon lapp om väskorna stod det att man bör köra max 130. Ooops ;) Men det gick bra har inte märkt av något speciellt :D

Kul att väskorna funkar bra.
Jag var lite sugen på att köpa dom, men kom inte till skott.
Nu blev det en Givi packrulle, och en Givi tankväska med det nya systemet (tank-lock), funkar jättebra.
Kom precis hem från en femdagars tur i Norge, ca 200 mil.
Hade även en liten ryggsäck, och det har fungerat mycket bra hela vägen.
Helnöjd med hojjen på dom härliga vägarna :tummenupp
Men hastighetsgränserna är själadödande, och om maten är dyr, så var det jääääävligt dyrt att köra för fort :zpy
Men, som dom säger - allt har väl sitt pris.
Lofoten var dock helt jäkla magiskt, och fem dagar i solsken, kurvor och vyer, fy fasen vilken bra resa :yoparty

norge2.jpg

norge1.jpg
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Kul att väskorna funkar bra.
Jag var lite sugen på att köpa dom, men kom inte till skott.
Nu blev det en Givi packrulle, och en Givi tankväska med det nya systemet (tank-lock), funkar jättebra.
Kom precis hem från en femdagars tur i Norge, ca 200 mil.
Hade även en liten ryggsäck, och det har fungerat mycket bra hela vägen.
Helnöjd med hojjen på dom härliga vägarna :tummenupp
Men hastighetsgränserna är själadödande, och om maten är dyr, så var det jääääävligt dyrt att köra för fort :zpy
View attachment 406342

Hur mycket blev det? :7peta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top