Yamaha MT-09

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
När får vi reda på vad mer än motorn som är nytt på 2021 års modell?
Jag gick bet på MT09 som första hoj men nästa säsong ska jag köra Yamaha!
Mina tankar är att antingen knipa en 2020 på höstrea och köra original ett tag eller försöka hitta en några år äldre och smeta på mods som jag vill ha direkt. Helsystem, ledblinkers och täckt passagerarsadel är det som ska på!

Hur pass uppdaterad är egentligen fjädringen till faceliften som kom 2017? Är det nån större skillnad eller fortfarande för mjuk? Kom slirkopplingen till 2017 eller fanns den tidigare?

Egentligen köper jag helst från handlare (inbyte och grejer), men finns det någon här som har en sjyst MT09 och går i säljtankar?

En MT-09 är ju lite av en budgethoj så jag tror inte det är någon skillnad i materialvalen gällande fjädring, bromsar eller chassit överlag men design kan ju förändras. Köp en 17 på höstrea och lägg diffen på att fixa bromsar och fjädring så får du säkerligen en bättre hoj för pengarna men kanske inte samma skrytfaktor.
 
Last edited:

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
En MT-09 är ju lite av en budgethoj så jag tror inte det är någon skillnad i materialvalen gällande fjädring, bromsar eller chassit överlag men design kan ju förändras. Köp en 17 på höstrea och lägg diffen på att fixa bromsar och fjädring så får du säkerligen en bättre hoj för pengarna men kanske inte samma skrytfaktor.

Det är väl där tankegångarna går. Öhlins fram och bak samt annan sadel. Men vill absolut ha facelift. Mina minnen av äldre varianten som jag kört ett tag gjorde den inte rättvis.
Nu har jag dock snöat in på Ducati. Luftkylt, stor twin samt Italiensk charm och design är svårslaget.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Verkar som vanligt väldigt rimligt prisad för basmodellen.

En SP på det så...

Men fronten har jag svårt att uppskatta.
Ska bli skoj att se om det skiljer något från nuvarande modell.
189kg våt är ju trevligt.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har tittat på officiella videon och ett antal bilder. Positivt för mig är fetare frambroms, bättre(?) fjädring, större motor, quick shift upp OCH ner, högre sitthöjd och högre markfrigång. Allting med hojen verkar vara helt nytt. Det ska absolut bli kul att testa den till våren!
Angående utseendet väntar jag med att döma den tills jag sett den irl. :)
 

Syncron

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Östergötland
Hoj
2017 Yamaha MT-10 SP
What in tarnation?! Vad har hänt med fronten?1:confused:
Avgassystemet ser lite skumt ut också.

Allt annat verkar positivt.
 

Z750_2010

Medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Streetfighter V4s 2020
Tyckte att dagens MT-09 har en av de snyggaste fronterna. Detta ser ju äckligt ut.
Kanske hade passat en MT-07

Avgasröret byter man ändå ju ;)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Att äga SP varianten av 2021 modellen känns obefogat. Vanliga MT09 har redan nytt chassi, antivält abs mm. Tror den räcker gott o väl.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Har nya årsmodellen börjat dyka upp hos handlare än? Börjar bli nyfiken på hur den är irl. Svårt med provtur i rådande väderlek, men att torrbryta helt ny hoj är aldrig fel! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top