Yamaha MT-09

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Ang. temperaturen så brukar min ligga på 75 grader vid vanlig landsvägskörning. Vid stadskörning så är det vanligare att temperaturen sticker iväg när det är varmt ute.
 

Link4n

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2018
Ort
Ljungby
Hoj
Yamaha mt-09 ABS 2014
Äntligen har jag hittat en handledare och fått ut och prova på min begagnade mt09 2014 som stått i garaget i 2 år.
Men jag får väldigt ont i hela kroppen efter att ha kört.
Första rundan blev ca 9mil på små vägad(80km/h).
Kunde knappt ta mig ur sängen de närmaste dagarna efter, ont i ländrygg nåt så in i.

Senaste turen blev ca 15 mil med hälften små kurviga vägar och sista biten landsväg 90/100 km/h

Inte riktigt lika ont efter denna gång dock.

Är det min ovana som gör att jag spänner mig tro? Släpper det när jag blivit mer van eller bör jag försöka justera styret redan nu?.
Till saken hör att när jag hämtade hojen fick jag montera av styret för Att få in den i skåpbil. Kan jag ha monterar det i helt fel vinkel?

Mvh nybörjare
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Nybliven ägare av en mt 09 2017.
Tidigare åkt street triple r och känner att fjädringen på Yamaha håller inte riktigt samma klass.

1. Vilka alternativ finns när det kommer till eftermarknads bakdämpare?

2. Ecu flash är det stor skillnad även på uppdaterade 17 och framåt jämfört med standard map? (Kör gpr helsystem)

:)

Skickat från min LG-H930 via Tapatalk
 

Bonneville68

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Borås
Hoj
2020 Yamaha Tracer 900 GT
Äntligen har jag hittat en handledare och fått ut och prova på min begagnade mt09 2014 som stått i garaget i 2 år.
Men jag får väldigt ont i hela kroppen efter att ha kört.
Första rundan blev ca 9mil på små vägad(80km/h).
Kunde knappt ta mig ur sängen de närmaste dagarna efter, ont i ländrygg nåt så in i.

Senaste turen blev ca 15 mil med hälften små kurviga vägar och sista biten landsväg 90/100 km/h

Inte riktigt lika ont efter denna gång dock.

Är det min ovana som gör att jag spänner mig tro? Släpper det när jag blivit mer van eller bör jag försöka justera styret redan nu?.
Till saken hör att när jag hämtade hojen fick jag montera av styret för Att få in den i skåpbil. Kan jag ha monterar det i helt fel vinkel?

Mvh nybörjare

Du spänner dig, kände precis likadant när jag var ny, men det försvann så småningom.
 

Link4n

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2018
Ort
Ljungby
Hoj
Yamaha mt-09 ABS 2014
Vi får hoppas det. Har inte blivit mer kört än men denna vecka ska det förhoppningsvis bli någon tur. Skiväder och jobb ställer till det.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Köpte mig en Zoom H1n för att förbättra ljudet till Gopro filmerna. Får stänga av auto level till nästa gång då ljudet ibland försvinner pga det. Här är första försöket.

 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Köpte mig en Zoom H1n för att förbättra ljudet till Gopro filmerna. Får stänga av auto level till nästa gång då ljudet ibland försvinner pga det. Här är första försöket.


Gôtt ljud! :tummenupp Saknade direkt min street triple när jag hörde det där.
Var har du lagt micken? I bakfickan nära utblåset? :lol
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Gôtt ljud! :tummenupp Saknade direkt min street triple när jag hörde det där.
Var har du lagt micken? I bakfickan nära utblåset? :lol

I en liten ryggsäck. Målet är att slippa all vindbrus. Får väl köpa till en fjäder/rattmuff till micken.
Gopro sitter på en bröstsele.
 

Jawez

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha MT-09
Köpte mig en Zoom H1n för att förbättra ljudet till Gopro filmerna. Får stänga av auto level till nästa gång då ljudet ibland försvinner pga det. Här är första försöket.


Riktigt gott ljud!!
Köpte mig en MT-09 -18 förra helgen men kortet blir inte klart förrän i vår, så får bli att övningsköra ett tag till :D
 
Last edited:

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Var köper ni nya däck? Funderar på Michelin Road GT 5. Men fan vad dyrt det var. Andra rekommendationer? Nuvarande börjar kännas halt, har gått 400 mil, sladdar väl en del till vardags..
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Var köper ni nya däck? Funderar på Michelin Road GT 5. Men fan vad dyrt det var. Andra rekommendationer? Nuvarande börjar kännas halt, har gått 400 mil, sladdar väl en del till vardags..


Kolla på Påarps MC service utanför Helsingborg. En av de mest prisvärda vad det gäller däck. Kollade i Malmö, Lund och Landskrona. I Påarp var han mest prisvärd. Exempel: https://www.blocket.se/annons/skane/bridgestone_bt023/83526052

https://www.mc-service.nu/
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag kör pilot road 5. Kört 200 mil utan att de syns
9e1f62844ad09720102ab428ef9f96b7.jpg


Skickat från min LG-H930 via Tapatalk
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Vad för man ge för en 09a nu för tiden? Tidiga modellerna? Brorsan är eventuellt på jakt efter hoj!
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Som det ser ut nu blir det ny hoj nästa säsong. Ska byta ut min MT09 2016 mot en Tracer GT. Planerar göra längre turer även med sambon bakpå. Var i Tyskland i sommar, första gången utomlands med en MC :)

Har hört att MT09 familjen kommer uppgraderas nästa år med större cylindervolym och typ 10 hästar extra. Någon som hört mer?
 
Last edited:

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
När får vi reda på vad mer än motorn som är nytt på 2021 års modell?
Jag gick bet på MT09 som första hoj men nästa säsong ska jag köra Yamaha!
Mina tankar är att antingen knipa en 2020 på höstrea och köra original ett tag eller försöka hitta en några år äldre och smeta på mods som jag vill ha direkt. Helsystem, ledblinkers och täckt passagerarsadel är det som ska på!

Hur pass uppdaterad är egentligen fjädringen till faceliften som kom 2017? Är det nån större skillnad eller fortfarande för mjuk? Kom slirkopplingen till 2017 eller fanns den tidigare?

Egentligen köper jag helst från handlare (inbyte och grejer), men finns det någon här som har en sjyst MT09 och går i säljtankar?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top