Yamaha MT-09

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Körde MT09 idag och det är nog den bästa hoj som jag hittills har kört. Sjukt kul och med bra acceleration. Och vad lättsvängd! Jag bara måste ha en!
Passade på att köra MT07 samtidigt som 09an och det är som natt och dag. MT07 låter görgott med akra men den saknar knuffet, dessutom känns det som att den är trögstyrd jämfört med 09an
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som vet hur man släcker motorlampan på MT09 2018?

Den tändes efter att jag kopplade på batteriet på hojen efter vinterförvaringen, och slocknar inte av sig själv.

Har förstått att det ändrade något 2016/2017 så att man skall behöva åka till en auktoriserad verkstad, men man är ju sjukt opepp på att betala för det eftersom ingenting förmodligen är fel.

Mycket tacksam för tips!
(eventuelt tips på en billig scanner för MC, som man gärna kan koppla på flera olika modeller)

//K
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
Provkörde MT 10 för några veckor sedan, det vad förbannat dumt. Nu vill jag bara göra mig av med studsbollen MT 09 och få ett lok som bara känns trygg som min gamla R1:a. Allt är bara så mkt bättre. Frågan är om det är värt pengarna? MT 09 är ju en förbannat rolig och underhållande hoj med en galen körstil i A läget, och med några år på nacken är det svårt att hitta mer pang för pengarna.:yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Någon som vet hur man släcker motorlampan på MT09 2018?

Den tändes efter att jag kopplade på batteriet på hojen efter vinterförvaringen, och slocknar inte av sig själv.

Har förstått att det ändrade något 2016/2017 så att man skall behöva åka till en auktoriserad verkstad, men man är ju sjukt opepp på att betala för det eftersom ingenting förmodligen är fel.

Mycket tacksam för tips!
(eventuelt tips på en billig scanner för MC, som man gärna kan koppla på flera olika modeller)

//K


Har du tur räcker det med att köra den och låta den svalna. En eller två turer och lampan slocknar av sig själv.
 

freakyfrick

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2020
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha MT-09
Hej!

Har köpt Yamaha original tail tidy till min MT-09. Försöker leta på youtube efter installationsguide men hittar ingenting... Någon som kan peka mig åt rätt håll? Skriven instruktion fungerar minst lika bra :)

Tack!
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Är MT09 nervös i högre fart? Har bara kört den väldigt kort på 70-väg...
 

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
Körde MT09 idag och det är nog den bästa hoj som jag hittills har kört. Sjukt kul och med bra acceleration. Och vad lättsvängd! Jag bara måste ha en!
Passade på att köra MT07 samtidigt som 09an och det är som natt och dag. MT07 låter görgott med akra men den saknar knuffet, dessutom känns det som att den är trögstyrd jämfört med 09an


Jag ska åka nästa vecka och provköra både 07 & 09:an, såg att du också kört twin innan, hur var din upplevelse att gå över på 3 cylindrar?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag skulle inte ta MT07 men det är ju jag. Jag kände att den är inte tillräckligt med pulver i om man ska ha en bushoj.
Och så slutade det med att jag köpte en 2020 Tenere 700.....men på denna hoj räcker 72hk..men klart hade 115hk varit najs...men den fanns inte med det.
Det jag insåg var att jag kommer att ha roligare på en offroadhoj som jag kan åka överallt med.
 
Last edited:

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Är MT09 nervös i högre fart? Har bara kört den väldigt kort på 70-väg...

Min körde jag mappad upp till 250km/tim utan några större problem. Dock känns framändan väldigt lätt i dessa farter. Men ja MT09 känns något nervös. Klickade aldrig riktigt med den hojen kördynamiskt sett. Med MT10 var det som att köra ner handen i en handske :rofl
SPn kan vara bättre så det är värt att testa.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Jag skulle inte ta MT07 men det är ju jag. Jag kände att den är inte tillräckligt med pulver i om man ska ha en bushoj.
Och så slutade det med att jag köpte en 2020 Tenere 700.....men på denna hoj räcker 72hk..men klart hade 115hk varit najs...men den fanns inte med det.
Det jag insåg var att jag kommer att ha roligare på en offroadhoj som jag kan åka överallt med.

Tenere tror jag blir kanon hoj är själv sugen på en sådan:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
72 hk är 2 hk mer än gamla Super Tenere som på sin tid spöade allt vad gäller prestandaäventyrshoj.

T700 har potentialen att bli en riktig klassiker med tanke på de lovord som alla formligen öser över den. Sund grundkonstruktion, minimalt med elektroniska finesser. Troligen helt problemfri under många mil/år.

Lite back to basics och kanske den riktiga Africa Twin som aldrig blev av.


Buy quality, cry once
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Det enda som felar i konstruktionen är ingen separat bakram och att de snålat på framgaffel.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Det stundas för inköp!!
Har så jävla svårt att bestämma mig för mt09 äldre eller ny, samt vanlig eller SP. Jag kommer ifrån en er6n = strax till salu, väger 100 pannor.
Törs man köpa en begagnad öht? Orolig över fulmek och kasseras garanti bla. Men en bättre begagnad SP typ 2018 vore ju inte dumt alltså.... Men samtidigt är svart tjusigt och finns inte som SP.
INPUT, VAD SOM HELST TACK ????
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Det stundas för inköp!!
Har så jävla svårt att bestämma mig för mt09 äldre eller ny, samt vanlig eller SP. Jag kommer ifrån en er6n = strax till salu, väger 100 pannor.
Törs man köpa en begagnad öht? Orolig över fulmek och kasseras garanti bla. Men en bättre begagnad SP typ 2018 vore ju inte dumt alltså.... Men samtidigt är svart tjusigt och finns inte som SP.
INPUT, VAD SOM HELST TACK ????

Med din vikt så hade siktat in mig på en SP helt klart.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej

Undvik mt09 finns mycket brister bla kass fjädring iaf för några år sedan. Gilla du din kawa så varför inte titta på deras större bågar och beggat är absolut rätt om inte degen finns. Annars kan kanske en street triple va ett bra alternativ mycket bra komponenter och lätt.

/ Hobbe
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Har testat båda, det är stor skillnad mellan vanlig och sp. Sp känns som den sitter på vägen
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top