Yamaha MT-09

eklof79

Ny medlem
Gick med
16 May 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT09-SP
"Utan luftmotstånd".... Utan luftmotstånd gör min ladugårdsdörrs-GSA typ 400 km/h. Fler frågor?

Fast videon är inte utan luftmotstånd, editerade bort det för det var inte så relevant för svaret. Hur som helst så går dom 270+ utan att man behöver sätta på en turbo eller modifiera markant, det var bara det jag ville få fram.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast videon är inte utan luftmotstånd, editerade bort det för det var inte så relevant för svaret. Hur som helst så går dom 270+ utan att man behöver sätta på en turbo eller modifiera markant, det var bara det jag ville få fram.

Mhm... 270+ km/h med 113 hk och utan kåpa - yeah right. :tummenupp

Tror mer på Thailändsk glädjemätare där... Med tokbilligt digitalinstrument finns det ju ingen mätartavla med "300 km/h" att visa upp för smågrabbarna.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Värt att ha i åtanke att dom flesta mätare visar runt 10% för mkt. Är det nerdrevat så kan det vara ännu mer. Min första hoj visade tex hela 15% för mkt.

Skickat från min H8266 via Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
den är endast strypt på 4an 5an och 6an så den har bara lägre varvstopp på dom högre växlarna.
Altså går den lika fort på 4an som 6an
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Nån som testat penske 8975 stötdämpare ? Vet nån vem som säljer penske.
 

fredsknekt

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2019
Ort
Öjebyn
Hoj
Honda cb750 sevenfifty 1999
Har en -18 mt09 med 200 mil i sig.
Har beställt helsystem Arrow euro4 med katalysator och db killer.
Nu till frågan måste jag mappa om hojen eller räknas den som orginal
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Har en -18 mt09 med 200 mil i sig.
Har beställt helsystem Arrow euro4 med katalysator och db killer.
Nu till frågan måste jag mappa om hojen eller räknas den som orginal

Den räknas inte som original då du måste välja ur Yamahas
tillbehörskatalog där delarna har fått typgodkännande vilket
bara Akra har fått vad jag vet. Hjälper inte om du mappar om
men du kan förhoppningsvis få några hästar till trots att du valde
system med kat av någon anledning.
 

fredsknekt

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2019
Ort
Öjebyn
Hoj
Honda cb750 sevenfifty 1999
Jag kör stock. 200 mil på hojen som är en -18.
Har en litet symtom.
När jag kallstartat låtit han komma upp i temp, typ 45 -50 grader.
Första biten kanske 200 meter så känns det som om den får lite dåligt med soppa när man kör iväg lugnt.
Men kanske när den nått typ 62 grader så går den som den bör.
Har ni upplevt eran göra så ..
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Vet inte om jag frågade detta tidigare, men jag har ett tailtidy kit Yamaha orginal som jag aldrig orkat montera.

Och jag undrar hur man gör för att eliminera den originala skylthållaren på axeln?

Har man ett block där? Skall de följa med original kittet från Yamaha? (I lådan) eller är det en komponent som levereras löst på sidan av?

Jag tänker mig att det måste sitta något annat där när man tar bort skylthållaren.
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Vet inte om jag frågade detta tidigare, men jag har ett tailtidy kit Yamaha orginal som jag aldrig orkat montera.

Och jag undrar hur man gör för att eliminera den originala skylthållaren på axeln?

Har man ett block där? Skall de följa med original kittet från Yamaha? (I lådan) eller är det en komponent som levereras löst på sidan av?

Jag tänker mig att det måste sitta något annat där när man tar bort skylthållaren.

Jag fick med ett extra axelblock till min, men tycker inte det blir riktigt 100 när man ska dra åt axelmuttern, blocken vill gärna vrida sig lite då. Blir lite extra glapp iom att på ena sidan får man blocket i 2 delar. Antingen tillverkar man ett nytt block i ett helt stycke, eller så tror jag man kan skaffa en axel till årsmodell 14-16 vilka ska vara kortare och då kan man strunta i extrablocket.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag fick med ett extra axelblock till min, men tycker inte det blir riktigt 100 när man ska dra åt axelmuttern, blocken vill gärna vrida sig lite då. Blir lite extra glapp iom att på ena sidan får man blocket i 2 delar. Antingen tillverkar man ett nytt block i ett helt stycke, eller så tror jag man kan skaffa en axel till årsmodell 14-16 vilka ska vara kortare och då kan man strunta i extrablocket.

Hallå!

Tack för svaret!

Låg axelblocket i samma låda som skylthållaren eller kom axelblocket i en annan förpackning vid sidan av?


//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som prövat de där billiga styrdämparna från ebay / aliexpress?

Det finns en hel del tillbehör till MT09 där billigt, tankskydd för någon hundring, framrutan, kylarskydd för ett par hundra, broms/kopplingsgrepp CNC frästa för typ en dryg hundring eller två. Och även lite dyrare saker som kopior på GPR styrdämpare.

(jag kan inte rekommendera CNC broms/koppingsgreppen eftersom de inte är anpassade helt till MT09 i utväxlingen. Så kopplingen drar typ en cm mindre wire än originalhandtaget. Jag upplevde att det smäller i växlarna med e-bay kopplingsgreppet)

Jag har en 2018, så jag är lite osäker här vad som passar.

Är det någon som testat dessa GPR kopior och har åsikter om hur bra de var?

https://www.aliexpress.com/item/32913600204.html?spm=2114.search0204.3.40.62cb584dYgISDM&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_6_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536%2Csearchweb201603_52%2CppcSwitch_0&algo_expid=554114b4-990b-413c-b4df-7482381e9470-5&algo_pvid=554114b4-990b-413c-b4df-7482381e9470

Screenshot 2019-07-03 at 00.07.57.png
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär
Nej.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Polkish

Nybörjare
Gick med
16 Nov 2017
Ort
Järvsö
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär

Halloj!

Jag är typ 190 också och skulle vilja påstå att även -09an storleksmässigt är lite liten.. Men i den har du iaf tillräckligt med krut för att kunna ha rolig!
Gör som mig och kör på en 09'a som första hoj, jag har inte ångrat mig än iaf :tummenupp
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär

Nya MT09orna är väldigt lättkörda tycker jag. Håller man sig på STD och B läget så är det väldigt finkört.

Denna typ av hoj är väldigt bra att börja med, och har bromsar, koppling, gas och reglage som är lätta att arbeta med. Man sitter bra på hojen och har god uppsikt runt sig.

MT07 är kul för oss som är små och korta, men den är trött så man blir nog uttråkad efter ett tag.. Det hade jag blivit.

//K
 

eklof79

Ny medlem
Gick med
16 May 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT09-SP
Hej,

Första inlägget här och nära att hoppa på MC-kort och hojköp. Är 35 år och 190 cm utan tidigare erfarenhet av tvåhjulingar, dock B-körkort (bl.a. inom yrkestrafik) i 17 år. Jag har kikat runt på tänkbar första hoj för övningskörning och fastnat för en naked Yamaha med ABS, MT-07 och MT-09 verkar kanonbra.

Vänder mig till er som har en MT-09: Är det en för kraftfull hoj att börja övningsköra på, är det dumt? Är MT-07 ett bättre alternativ trots att den är "för liten" för mig rent storleksmässigt?

Mvh
Pär

Ta MT09 direkt och kör med ATC 2 och mode B i början så är det lugnt, du kommer tröttna på 7:an år två. Men håller med, storleksmässigt är 09:an nog lite låg för dig som är så lång, kan då rekommendera yamaha's comfort sadel som höjer sitthöjden med typ 3cm.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top