Yamaha MT-09

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
vad tycker ni om att serva själv? jag jobbar som bilmek och har all tänkbar utrustning i garaget för att utföra jobbet själv. om man använder original delar och dokumenterar jobbet, hur påverkar det andrahandsvärdet på hojjen tror ni?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

rotegrop

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Freeride 250, Dominator 650 Husaberg te 250
vad tycker ni om att serva själv? jag jobbar som bilmek och har all tänkbar utrustning i garaget för att utföra jobbet själv. om man använder original delar och dokumenterar jobbet, hur påverkar det andrahandsvärdet på hojjen tror ni?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Förlorar du inte garantin på hojen om du servar den själv?

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Inte nämnvärt tror jag, däremot kan det påverka garantin som är femårig, där kan ju Yamaha rynka på näsan.
Och faller garantin så kan ju andrahandsvärdet sjunka.
Men på sikt, när garantin ändå förfallit, så tror jag inte att det påverkar andrahandsvärdet.
Jag brukar i alla fall försöka att skapa mig en uppfattning om tidigare ägare mm.
Köpte nyss en fullservad R6:a, men........ger inte mycket för stämpeln i boken.
Dom har inte bytt luftfilter, det såg ut som ett fågelbo, och bromsvätskan ser ut som kaffe.
Enligt serviceschemat så ska detta vara gjort - så, bättre att undersöka själv :va
Men är hojen ganska ny är det ju svårare att avgöra om det har slarvats.
Tappade själv ur oljan ur min KTM 1290 SD efter ett år och 400 mil, och den såg ut som ny, så där hade man bara kunnat skippa det, och bocka av det i ett protokoll, ingen hade märkt det.
Men just det där med garantin kan bli lite lurigt :va

/Tobias
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
vad tycker ni om att serva själv? jag jobbar som bilmek och har all tänkbar utrustning i garaget för att utföra jobbet själv. om man använder original delar och dokumenterar jobbet, hur påverkar det andrahandsvärdet på hojjen tror ni?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Sedan januari 2016 så kan vem som helst som har en F-skattsedel och ett företag som kan göra fackmässig service på fordon även göra garantiservice på motorcyklar. Före 2016 gällde det bara fordon med 4 hjul men sedan 2016 gäller det även motorcyklar.

KIA förlorade 2014 mot MECA där MECA fick rätt att göra all service, även KIA:s 7-åriga förlängda garanti. Detta enligt ett EU direktiv som handlar om konkurrens.
Jag kan tänka mig att man nuförtiden lyckats på olika juridiska vägar kräva att just den köpta, förlängda garantin måste göras hos den som sålt, det beror ju på hur den är utformad. Är det garanti som utlovas så vad jag förstår vem som helst göra även Yamahas 5-åriga men om de istället kallar det för "försäkring" eller "serviceavtal" eller liknande så är det förmodligen en annan femma.
Däremot den normala fabriksgarantin upphör inte att gälla om servicen utförs fackmässigt av en näringsidkare. Nisses Mek måste även få köpa original reservdelar från t ex Yamaha, de får inte neka detta.
Jag hörde för flera år sedan talas om en snubbe som skruvade själv, nekades garanti men drog det till domstol och fick rätt. Han kunde bevisa att jobbet var fackmannamässigt utfört.

Gammal tråd om detta:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273123-Serva-hojen-själv-garanti
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Nu börjar suget komma, premiärturen har inte blivit av än, kanske imorn om väder tillåter :kär

Tänkte kolla om nån här har försökt sig på att byta stötdämpare, närmare bestämt till en från zx6r?
Verkar vara ett populärt byte i andra delar av klotet. Verkar bara vara nåra små modifikationer för att det ska passa.

Kostar ju inte så mycket med en begagnad dämpare, istället för t.ex. Öhlins stx
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Fick hem och provkörde min MT09 idag för första gången.
Hade bara kört MT07 innan. Vilken positiv upplevelse det var! Hojjen känns lika smidig och lättkörd som 7an fast med bättre vrid. Kunde inte vara nöjdare med mitt val! :)
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Halloj.. har köpt mig en mt09 2014 och undrar vad ni gör för att få bort ryckigheten på låga varv. Vet en del som gör ecu flach men verkar sådär..
Körde bmw r1200r innan och var samma där. Saknar förgasar hojar, min förra cbr900 drog klockrent från tomgång till fullt. Kört många nya och det är som att sitta på en jojjo i stan
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Halloj.. har köpt mig en mt09 2014 och undrar vad ni gör för att få bort ryckigheten på låga varv. Vet en del som gör ecu flach men verkar sådär..
Körde bmw r1200r innan och var samma där. Saknar förgasar hojar, min förra cbr900 drog klockrent från tomgång till fullt. Kört många nya och det är som att sitta på en jojjo i stan

Kevxtx O2-controller?

https://www.fz09.org/forum/10-fz-09-builds/7157-few-kevxtx-mods.html
https://www.vcyclenut.com/uploads/3/7/3/8/37382789/update_kevxtx_mt._fz_09_instructions_25.2.pdf
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Har en vän som är lite kort i rocken och vill sänka sin 2018 MT-09.
Någon här som har erfarenhet av sänkningssatser till denna hoj?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har en vän som är lite kort i rocken och vill sänka sin 2018 MT-09.
Någon här som har erfarenhet av sänkningssatser till denna hoj?

Jag provade det här på min:
http://www.lustracing.co.uk/suspension/yamaha-mt09-lowering-kits.html
Fungerade bra, sänker ca 3cm, och man släpper bara ner framgaffeln förutom "hundbenen", så det var enkelt ordnat.

Och så ficka jag kapa stödet lite, det blev gränsfall kände jag för att den skulle vicka över.

/Tobias
 
Last edited:

fredsknekt

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2019
Ort
Öjebyn
Hoj
Honda cb750 sevenfifty 1999
Hmm har en fundering kring kedjespänningen.
Såg nu på min nya mt09 att släcker är med 1cm,lite lite tycker jag mot andra hojjar. I forum i usa menar dom att man skall ha typ 1/2 till en 1" i slack.
Vad anser ni goa vänner
 

deegan

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha MT10 SP 2018
Halloj.. har köpt mig en mt09 2014 och undrar vad ni gör för att få bort ryckigheten på låga varv. Vet en del som gör ecu flach men verkar sådär..
Körde bmw r1200r innan och var samma där. Saknar förgasar hojar, min förra cbr900 drog klockrent från tomgång till fullt. Kört många nya och det är som att sitta på en jojjo i stan

Jag kör nästan alltid i B-läge, det är min lösning. Det är ju en ganska ryckig upplevelse hela hojen men B-läge är lite lugnare. Men det kanske du provat redan. :)
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Hmm har en fundering kring kedjespänningen.
Såg nu på min nya mt09 att släcker är med 1cm,lite lite tycker jag mot andra hojjar. I forum i usa menar dom att man skall ha typ 1/2 till en 1" i slack.
Vad anser ni goa vänner

Håller med att det enligt boken är lite för sträckt, jag kör nog med en 2-3 iallafall.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Nybliven ägare till en mt-09sp.
Kikat runt lite på en tailtidy men det finns ju några att välja mellan. Tänkte höra med er vilken modell på tailtidy som ni har valt.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag kör nästan alltid i B-läge, det är min lösning. Det är ju en ganska ryckig upplevelse hela hojen men B-läge är lite lugnare. Men det kanske du provat redan. :)
jag har testat det och kör det läge med sambon på. Hon är inte förtjust i när framhjulet far upp när man kör om.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Är det någon som testat om r1/r6ans fälgar passar och om dom är lättare ?
Skulle vilja minska på bromsskiva bak till en 220skiva och lättare ok.

Vill lätta hojen mer men har ingen jätte budget. Batterit skall bytas till näst år för där finns kilon.
Har mt09 sålts sverige utan abs. ? Skulle vilja ha en utan till racehoj
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Tjena har en mt09 års modell 14 att sälja , men alla har abs som standard, har helsystem termogoni pc5 samt den är mappad i bromsbänk med tillbehören, allt gjort på Lugnets mc Borås ,alla åreservice gjorda samt service gåttrunt 1400 mil ,jag är enda ägaren, fått alla garantin ärenden gjorda , ny bakstötdämpare,kamkedjesträckare i vintras bytt,kablage lykta bytt, har även korta skylthållaren från yamaha ,samt street sadeln sitter på du får med alla original tillbehör,avgassytem ,skylth
ållare , original sadeln, pm för pris.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top