Yamaha MT-09

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Kan bara instämma - supernöjd med min. Väldigt rolig hoj!
Jag har bytt avgassystem på min till Swedish Raceparts samt mappat om hos Yamaha Helsingborg.
Stor skillnad i gasrespons och märkbart mer vrid och effekt. Ljudnivån är hög på den varianten jag valde, men det finns en tystare variant ( 95 dB ). Vad jag vet så har de inte något system med kat.
................................
Hej! Ang ditt SRP avgassystem - Kör du med DB killer i? Om så, är ljudet fortsatt väldigt högt.
Funderar lite på dessa system och har svårt att värdera om man skall gå för det högljudda och evt köra med DB emellanåt eller om man skall gå för det tystare. Vill ha lite mulligare ljud men vill samtidigt inte skrämma slag på omgivningen.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
................................
Hej! Ang ditt SRP avgassystem - Kör du med DB killer i? Om så, är ljudet fortsatt väldigt högt.
Funderar lite på dessa system och har svårt att värdera om man skall gå för det högljudda och evt köra med DB emellanåt eller om man skall gå för det tystare. Vill ha lite mulligare ljud men vill samtidigt inte skrämma slag på omgivningen.

Kör med db-killer i, hela tiden. Blir väldigt högt ljud annars.....
Men även med den i så låter det på gränsen. Vid gasavslag så smäller det och bluddrar ganska mkt :D , så om man vill köra ” tyst ” och inte störa så måste man ha lite gas. :gnissla
 

crfjanne

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2015
Ort
Skövde
Hoj
-16 Mt-09 ,03 Honda Varadero
Tack för ditt svar. En följdfråga på det: svart eller ice fluo vilken hade du valt ?

Det hade nog blivit ice fluo. Jag tycker det är snyggt när det bryter av med flera färger. Köpte själv en i röd metallic av årsmodell -16. Det går ju bygga lite själv i konfiguratorn på Yamaha`s hemsida, så gjorde jag och hittade de tillbehör jag ville ha.
 
Last edited:

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Lite inne på en ny MT09 SP och kollade pris hos min lokala handlare. 103000 för hoj och ytterligare 9200 för ett Acrapovic.

Någon som prutat och fått bra pris?

Angående avgassystem så funderar jag på det från Swedish race parts. Bor i Malmö så nära och bra att hämta över disk.
 

Bunkee

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2018
Ort
Hajschaparal
Hoj
MT 09
Lite inne på en ny MT09 SP och kollade pris hos min lokala handlare. 103000 för hoj och ytterligare 9200 för ett Acrapovic.

Någon som prutat och fått bra pris?

Angående avgassystem så funderar jag på det från Swedish race parts. Bor i Malmö så nära och bra att hämta över disk.

Köpte förra årets MT09 SP "begagnad" , gått 100mil.
Utrustad med:
- Akrapovic Titanium (Märkt Yamaha)
- Yamaha LED blinkers Plus
- Yamaha Fly Screen
- Värmehandtag
- Uppflyttad reg.plåt
- Yamaha tankväska city + snabbkoppling
- 100 mil service utförd.
Betalade 96 000. Tror att utgångspriset var 99 000. Så med den utrustningen så är 96 ett bra pris. Men som sagt 99 till 96, 3 000 skillnad. Inte speciellt mycket när det kommer till fordon, men hojar är alltid svårt att pruta ner. Plus att SP är lite mer ovanlig än vanliga 09:an som det dräller av. Det som brukar erbjudas annars eller som man kan förhandla sig till om man inte tycker att prisminskningen är tillräcklig är ju rabatt på delar/utrustning hos återförsäljaren. Även förhandla sig till service/rabatterad service.
Försök hitta en begagnad eller nybegagnad, alltid lättare att pruta på. Men som sagt, SP är ovanlig och kan vara svår att hitta så det finns inte alltid så mycket allternativ.
Bor också i Malmö, köpte min i Helsingborg.
Med de orden kan jag säga, även om du inte får till en bra prutning så är den VÄRD pengarna. Vilken jävla hoj!!:)
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Köpte förra årets MT09 SP "begagnad" , gått 100mil.
Utrustad med:
- Akrapovic Titanium (Märkt Yamaha)
- Yamaha LED blinkers Plus
- Yamaha Fly Screen
- Värmehandtag
- Uppflyttad reg.plåt
- Yamaha tankväska city + snabbkoppling
- 100 mil service utförd.
Betalade 96 000. Tror att utgångspriset var 99 000. Så med den utrustningen så är 96 ett bra pris. Men som sagt 99 till 96, 3 000 skillnad. Inte speciellt mycket när det kommer till fordon, men hojar är alltid svårt att pruta ner. Plus att SP är lite mer ovanlig än vanliga 09:an som det dräller av. Det som brukar erbjudas annars eller som man kan förhandla sig till om man inte tycker att prisminskningen är tillräcklig är ju rabatt på delar/utrustning hos återförsäljaren. Även förhandla sig till service/rabatterad service.
Försök hitta en begagnad eller nybegagnad, alltid lättare att pruta på. Men som sagt, SP är ovanlig och kan vara svår att hitta så det finns inte alltid så mycket allternativ.
Bor också i Malmö, köpte min i Helsingborg.
Med de orden kan jag säga, även om du inte får till en bra prutning så är den VÄRD pengarna. Vilken jävla hoj!!:)

Tack för input!
Jag hamnar nog uppåt 120 för motsvarande vilket känns onödigt högt.
Ska åka upp till Helsingborg i helgen och se vad dom släpper en för. Avgassystemet i Helsingborg är 4000 kr billigare och det känns ganska vettigt.

Finns denna som gått lite: https://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_MT_09_SP_82994661.htm?ca=23_11&w=1

Borde gå att trycka ner lite till i pris.
 
Last edited:

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
nu har man en mt 09 igen hehe.
13a807c6ca9946b91b6b9b1ddb564967.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Då har även jag slagit till på en mt-09. Blev en 2018 med 140 mil på mätaren. Har aldrig kört den (skall övningsköra på den nu i vår) så det blir spännande att se vad man tycker och jag hoppas jag gjort rätt val. :)
 

kitfr

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
-
Då har även jag slagit till på en mt-09. Blev en 2018 med 140 mil på mätaren. Har aldrig kört den (skall övningsköra på den nu i vår) så det blir spännande att se vad man tycker och jag hoppas jag gjort rätt val. :)
Jag övningskörde också på min MT-09 2016 i somras. Jag är riktigt nöjd med det valet. Den är lättkörd om man vill att den ska vara det och helt vild om man vill det.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag övningskörde också på min MT-09 2016 i somras. Jag är riktigt nöjd med det valet. Den är lättkörd om man vill att den ska vara det och helt vild om man vill det.

skönt att höra! :)
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Då har även jag slagit till på en mt-09. Blev en 2018 med 140 mil på mätaren. Har aldrig kört den (skall övningsköra på den nu i vår) så det blir spännande att se vad man tycker och jag hoppas jag gjort rätt val. :)

grattis. den kan vara lite hetsig om man inte är van så ta det lite lungt. det är en mycket roligare hoj än vad som står på pappret hehe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
jim profit. såg att du bodde i sthlm. vi får mötas upp till sommaren och köra lite


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bunkee

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2018
Ort
Hajschaparal
Hoj
MT 09

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Inte fått tummen ur än, sjukt mycket på jobbet nu. Ska försöka ta mig upp i närtid.

Går ju att köpa vanliga modellen ny för bra pengar annars. Lönt att jaga SP eller ska man nöja sig med en vanlig?

SP every day! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top