Yamaha MT-09

deegan

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2018
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha MT10 SP 2018
Jag sålde min övningskörningshoj (FZ6 S2) och köpte mig en MT09 SP 2018 nu i höst. Det var monterat en sån mindre hållare från butik på den. Och den ser helt ok ut bakifrån, men den där armen som sticker upp på vänster sida ser fortfarande ut som skit när man går runt cyckeln. :zpy

Så jag funderar på att skaffa en R&G istället, eller en Yamaha oirignal dom kostar typ 15kr mer, för att få upp skylten. Har inte bestämt mig för vilka blinkers jag ska byta till, men vintern stundar och man har ju ett par månader att fundera på det där. Original koppling+broms är svart på SP'n så dom känner jag inte att jag vill byta, har ingen förkärlek till kortare spakar så there's that. Överlag jävligt nöjd, skönt med olika körlägen, B-mode är the shiz inne i stan medans jag oftast har Standard överallt annars. Har inte lärt mig köra på bakhjulet än så TCS är på och A-mode är inget jag använder så ofta.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Kul Kul och välkommen i gänget! Det är en själv som ska vara nöjd med sin hoj så hur du väljer att göra med alla mods eller lämna original är ju helt upp till dig.:fakta:tummenupp
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Jag upplever MT 07 som ganska ryckig vid lägre fart och växlar. Blir ofta ganska ryckigt iväg. Tycker gashandtaget tar sent och den känns inte mjuk alls i körningen.

Undrar om MT 09 är mindre ryckig och lättare att starta iväg mjukt ?
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
MT09 tidigare än 2017 är kända för att vara ryckiga men tror nog det går att komma iväg lungt å fint med dem med. Min 17 är inte ryckig alls speciellt inte i B-läget. A läget är lite ryckigt dock.
 

kitfr

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
-
Jag upplever MT 07 som ganska ryckig vid lägre fart och växlar. Blir ofta ganska ryckigt iväg. Tycker gashandtaget tar sent och den känns inte mjuk alls i körningen.

Undrar om MT 09 är mindre ryckig och lättare att starta iväg mjukt ?
Jag har en 2016 och just vid start upplever jag den inte alls ryckig. Dock rycker det en hel del i låg fart, upp till ca 30km/h eller på 1an och 2an. Det är lite segt att köra i områden med 30 eller lägre hastighetsbegränsning. Men som sagt, vid start och upp i hastighet upplever jag inga problem.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Jag har en 2016 och just vid start upplever jag den inte alls ryckig. Dock rycker det en hel del i låg fart, upp till ca 30km/h eller på 1an och 2an. Det är lite segt att köra i områden med 30 eller lägre hastighetsbegränsning. Men som sagt, vid start och upp i hastighet upplever jag inga problem.

Men menar ni att det är själva insprutningen som gör att det bir ryckigt. Har ju hört talas om detta lite men trodde det var fixat. @MTdude, menar du att den går iväg mjukt och fint iväg med jämn gas ?


Jag har ju testat MT 07 och det jag menar är att man t.ex. släpper på gasen och då rycker den till. Inte mjukt alls... Tänkte om det var samma med MT 09 ?
 

kitfr

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
-
Men menar ni att det är själva insprutningen som gör att det bir ryckigt. Har ju hört talas om detta lite men trodde det var fixat. @MTdude, menar du att den går iväg mjukt och fint iväg med jämn gas ?


Jag har ju testat MT 07 och det jag menar är att man t.ex. släpper på gasen och då rycker den till. Inte mjukt alls... Tänkte om det var samma med MT 09 ?
Den motorbromsar ganska hårt. Jag upplever bara ryckighet på första och andra växeln, men det är då vid första gaspådraget och inte när jag släpper gasen. Alltså precis i samma stund som jag ger gas, sen försvinner det om jag fortsätter gasa. Svårt att förklara, men du kanske är med på hur jag menar?

Jag har inte en susning om det beror på insprutningen eller vad det är.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Den motorbromsar ganska hårt. Jag upplever bara ryckighet på första och andra växeln, men det är då vid första gaspådraget och inte när jag släpper gasen. Alltså precis i samma stund som jag ger gas, sen försvinner det om jag fortsätter gasa. Svårt att förklara, men du kanske är med på hur jag menar?

Jag har inte en susning om det beror på insprutningen eller vad det är.

Okej. Så du upplever inte att om du släpper på gasen t.ex. så kan det bli ryckig körning ? Har bara kört MT 07 så det är den jag jämför med och undrar om MT 09 är samma ? Kanske är det jag som måste jobba på gas/koppling. Eller så har motorcyklarna alldeles för bra vrid...
 

kitfr

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
-
Okej. Så du upplever inte att om du släpper på gasen t.ex. så kan det bli ryckig körning ? Har bara kört MT 07 så det är den jag jämför med och undrar om MT 09 är samma ? Kanske är det jag som måste jobba på gas/koppling. Eller så har motorcyklarna alldeles för bra vrid...
På låga växlar möjligen. Men inte så att det är jobbigt att köra i stan. Dock har jag svårt för 30-vägar. Hemma försöker jag hålla runt 10 för att inte låta för mycket, det funkar nästan bättre än upp till 30. Som sagt så kan det bli ryckigt för mig i rondeller, vilket är fruktansvärt frustrerande. Kan nämnas att jag tog kortet i oktober så jag är inte på något sätt en erfaren förare.

Körskolans BMW F750GS är det enda jag har att jämföra med och den kändes mycket tröttare och tråkigare att köra, dock mycket mer lättkörd och mjukare i låga hastigheter.
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Efter att ha kört en säsong är min SP nu undanställd. Jag är supernöjd med den!:banana Bland de bästa köp jag gjort känner jag. I vinter ska tail tidy'n monteras. Jag ska även ragga tag på ett roligare avgassystem. Och nu önskar jag tips och råd. Jag vill inte ha ett som låter för mkt. Akra titan är väl drömmen då det låter bra/lagom högt och är snyggt.
Men vilka bra alternativ finns? Det där svenska systemet? (kommer inte ihåg namnet) Hur låter det? Kostar?
Måste man ha kat om man inte ska mappa om den? Finns det till det svenska systemet?
Många frågor blir det.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Efter att ha kört en säsong är min SP nu undanställd. Jag är supernöjd med den!:banana Bland de bästa köp jag gjort känner jag. I vinter ska tail tidy'n monteras. Jag ska även ragga tag på ett roligare avgassystem. Och nu önskar jag tips och råd. Jag vill inte ha ett som låter för mkt. Akra titan är väl drömmen då det låter bra/lagom högt och är snyggt.
Men vilka bra alternativ finns? Det där svenska systemet? (kommer inte ihåg namnet) Hur låter det? Kostar?
Måste man ha kat om man inte ska mappa om den? Finns det till det svenska systemet?
Många frågor blir det.

Kan bara instämma - supernöjd med min. Väldigt rolig hoj!
Jag har bytt avgassystem på min till Swedish Raceparts samt mappat om hos Yamaha Helsingborg.
Stor skillnad i gasrespons och märkbart mer vrid och effekt. Ljudnivån är hög på den varianten jag valde, men det finns en tystare variant ( 95 dB ). Vad jag vet så har de inte något system med kat.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Efter att ha kört en säsong är min SP nu undanställd. Jag är supernöjd med den!:banana Bland de bästa köp jag gjort känner jag. I vinter ska tail tidy'n monteras. Jag ska även ragga tag på ett roligare avgassystem. Och nu önskar jag tips och råd. Jag vill inte ha ett som låter för mkt. Akra titan är väl drömmen då det låter bra/lagom högt och är snyggt.
Men vilka bra alternativ finns? Det där svenska systemet? (kommer inte ihåg namnet) Hur låter det? Kostar?
Måste man ha kat om man inte ska mappa om den? Finns det till det svenska systemet?
Många frågor blir det.

De flesta system behöver man inte mappa om för men det är rekommenderat att göra det om man kör utan både db-killer och kat.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Undrar vad ni tycker om detta årets (2019) års färgnyhet för MT serien och då specifikt MT09? Färgen kallas Ice Fluo.

Tänker alltid att svart är ett säkert kort om man vill sälja hojen senare och få ett bra andrahandsvärde då de flesta tycker svart är snyggt... Tycker dock att de lyckats riktigt bra detta år med den nya färgen Ice Fluo. Bättre än den neongula från förra året.


https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/motorcycles/hyper-naked/mt-09-2019/
 

crfjanne

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2015
Ort
Skövde
Hoj
-16 Mt-09 ,03 Honda Varadero
Undrar vad ni tycker om detta årets (2019) års färgnyhet för MT serien och då specifikt MT09? Färgen kallas Ice Fluo.

Tänker alltid att svart är ett säkert kort om man vill sälja hojen senare och få ett bra andrahandsvärde då de flesta tycker svart är snyggt... Tycker dock att de lyckats riktigt bra detta år med den nya färgen Ice Fluo. Bättre än den neongula från förra året.


https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/motorcycles/hyper-naked/mt-09-2019/

Visst är den snygg..:tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top