Yamaha MT-09

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Om du monterar ett icke godkänt slip-on så bryter du dels mot garantibestämmelserna men också mot helfordonsgodkännandet (slip-on:et måste vara typat med hojen) vilket innebär att du inte har någon garanti men också att polisen kan stoppa dig och tvinga dig att göra en registreringsbesiktning. Detsamma gäller ett godkänt typat slip-on som saknar DB-killer (och katalysator).
Har du i det läget en flaschad ECU så är det inte säkert att hojen klarar avgasvärderna (2017 och nyare). Kan du då inte återställa ECU:n så får du en hoj med körförbud.
Det var som fan, visste inte att man mäter avgasvärden från 2017 !
Polisen tittade under huven och såg att han hade öppet luftfilter, de kollade då under bilen där det satt en racekat och då skrevs ett föreläggande. Bilen blev tvungen att återställas in i minsta detalj för att stämma mot typningen. Avgassystem, insug, insprutade, ECU, bromsar...:gnissla

OMG , jobbigt ..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var som fan, visste inte att man mäter avgasvärden från 2017 !

Från 2017 års modell ja men det blir ju först vid besiktningen 2021. Åker man däremot på en registreringsbesiktning så kollar de om det sitter katalysator och om hojen uppfyller avgasvärdena.
För att uppnå dessa avgasvärden så är hojen väldigt snålställd, vilket vi upplever som lite ryckig gång, speciellt när vi byter avgassystem, och då retar vi på blandningen genom att flasha ECU så hojen går bra, men då är den inte laglig...hå, hå, ja, ja...:va:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Från 2017 års modell ja men det blir ju först vid besiktningen 2021. Åker man däremot på en registreringsbesiktning så kollar de om det sitter katalysator och om hojen uppfyller avgasvärdena.
För att uppnå dessa avgasvärden så är hojen väldigt snålställd, vilket vi upplever som lite ryckig gång, speciellt när vi byter avgassystem, och då retar vi på blandningen genom att flasha ECU så hojen går bra, men då är den inte laglig...hå, hå, ja, ja...:va:)
Hmm så man kanske skulle behålla sin gamla 2016 och kitta den istället..

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Vet ej. Det står inte direkt i manualen. Och 250 blås på en mt10 känns rätt mycket fortare än 270 på en kåpad hoj

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Nej jag vet att det inte står i manualen, frågade för att du hade snackat med någon..
Och hastigheten med kåpor och utan var inte riktigt det vi pratade om, utan det var varvstoppet.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nej jag vet att det inte står i manualen, frågade för att du hade snackat med någon..
Och hastigheten med kåpor och utan var inte riktigt det vi pratade om, utan det var varvstoppet.
Jag spårade ur lite.. Jag har snackat med massor med folk. Ingen vet exakt, alla spekulerar. Mest troligt är det som du säger, att det är nån form av hastighetspärr eftersom det är i 5:an och 6:an. Sen har jag för mig att den varvar lite mindre än r1:an över hela registret

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Jag spårade ur lite.. Jag har snackat med massor med folk. Ingen vet exakt, alla spekulerar. Mest troligt är det som du säger, att det är nån form av hastighetspärr eftersom det är i 5:an och 6:an. Sen har jag för mig att den varvar lite mindre än r1:an över hela registret

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

tror varvstoppen är 11900 på mt10 och runt 14000 på r1an men har inga exakta uppgifter på r1an.
Max effekt på mt10 har man vid 11500 så känns onödigt att höja varvstoppen något mer än 500rpm sen måste den bara kännas död.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklasinorr vart hittar du info angående att det ska kontrolleras avgasvärden fom årsmodell 2017?

Okulär kontroll nämns här:
https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_54k.pdf

Jag hittar inget "bättre", har du någon smaskig länk?

Jag har en kompis som är stationschef på en station här. Han sitter i utvecklingsgruppen på bilprovningen och berättar vad som kommer.
Det är på gång en helt ny författning som ett resultat av de nya EU-bestämmelserna angående just avgasvärden och buller som infördes från och med 2017 års modell. Det att alla hojar över 126 cc ska ha ABS och att det ska sitta en ODB-kontakt på hojen. Avgasvärdeskontrollen börjar ju inte göras förrän vid första besiktning av 2017 års modell, dvs 2021. Innan dess kommer det att finnas en författningssamling. Många av nyheterna har de redan börjat med i år, t ex att genomlysa burken med bromsvätska, är den grumlig och skitig så får man ombesiktning...
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
besvikelse att dom inte faceliftat mt-10an.. :( när både mt-07 och mt-09an har fått sig en facelift
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ett vinkeljärn för 7 kr från biltema

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

.....................................

Har faktiskt funderat på att göra ett själv och det är ju tämligen ett enkelt sätt...
Hur fick du fästat det?
Har du ngn bild?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
.....................................

Har faktiskt funderat på att göra ett själv och det är ju tämligen ett enkelt sätt...
Hur fick du fästat det?
Har du ngn bild?
Jag vet inte om det går på Mt09 men kolla i fz-tråden forumet, där har jag lagt upp bilder, det var väl för 5-6 år sen. Hittar själv inte inlägget. Jag bockade ut vinkeljärnet rull 120 grader, fäste ena sidan med bult och mutter under sadeln där skylthållaren sitter fäst vanligtvis, och sen andra sidan fäst med straps i en vanlig plastskylthållare

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag har beställt den mindre Tail Tidyn som sitter likt original placering av skylthållaren dvs vid bakhjulet.
Skall skicka på en mindre skylt (ej godkänd) och se hur det ser ut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top