Yamaha MT-09

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Finns det något officiellt utlåtande från Yamaha/Akrapovic gällande db-killern på ett Akrapovic Carbon?
Jag installerade det på min 09a igår och vill ju så klart inte förstöra motorn.
Eller om det är någon kunnig här som kan förklara skillnaderna mellan att köra med/utan db-killern?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Inget officiellt, men vad jag förstått så gäller garanti om db-killern sitter. Funkar då fint omappat.
Jag tycker mitt Akra låter alldeles lagom med db-killer så jag e nöjd så.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jag tror du än mindre vill förstöra dina öron med db-killer ur. Det låter tillräckligt med den i. Enligt min Yamahahandlare så bör man mappa om om man tar ur db-killern. Det lär dock inte skada med db-killer ur om du kör lugnt och lagligt till jobbet fram och tillbaka.

Men som svar på din fråga så vet jag inget officiellt men de har inte snackat skit förut iaf... inbitna yamahanördar som de är.
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Inget officiellt, men vad jag förstått så gäller garanti om db-killern sitter. Funkar då fint omappat.
Jag tycker mitt Akra låter alldeles lagom med db-killer så jag e nöjd så.

Jag tror du än mindre vill förstöra dina öron med db-killer ur. Det låter tillräckligt med den i. Enligt min Yamahahandlare så bör man mappa om om man tar ur db-killern. Det lär dock inte skada med db-killer ur om du kör lugnt och lagligt till jobbet fram och tillbaka.

Men som svar på din fråga så vet jag inget officiellt men de har inte snackat skit förut iaf... inbitna yamahanördar som de är.

Perfekt då vet jag lite mera, jag har märkt att det är väldigt högt utan så det blir att stoppa i db-killern faktiskt. Det är ohållbart att pendla med den ur haha!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Testade min MT-09 på bana för första gången. Blev drygt 30 varv på Falkenberg i onsdags. Fantastiskt vad fint den gick! Successivt snabbare varv och större nerlägg med knäskarp. :banana
Kör på M7RR, som funkade perfekt för bankörning.

Blev faktiskt överraskad hur bra det gick att köra bana med upprätt körställning. Är ju van att forsa fram på min R1:a annars, framstupa över tanken...:D

Lyckades klara mig från svartflagg oxå ( bullerkrav 98 dB ), med mitt helsystem från Swedish Raceparts.
Många andra blev svartflaggade tyvärr. :( Tråkig stämning med bistra funktionärer med bullermätare som är hårt pressade av miljökontorets bullerkrav, framtvingade av gnälliga fastighetsägare i området.
Samma visa på alla motorbanor numera. Sorgligt! :mad:
 

Link4n

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2018
Ort
Ljungby
Hoj
Yamaha mt-09 ABS 2014
Hej. Ny här. Precis skaffat första cykeln för en vecka sedan. En Yamaha mt-09 2014.
Till min stora förvåning kom jag ut i garaget idag och fick se en liten oljepöl under.
Finns det någon vänlig själ som kan lägga upp en bild på oljepluggen och området runt omkring?
Det ser ut som att det fattas 2 bitar av aluminiumet runt pluggen på min...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det stämmer. de där flashningarna är lite osäkra. Blir något fel står du still, och det är inte roligt. 5500 spänn är inte helt gratis heller, dessutom är jag lite skeptisk till att ändra i mjukvara som många ingenjörer med mångåriga utbildningar, och mångårig erfarenhet har skrivit, testat osv. Visserligen ser vi ju att vissa saker inte blir 100-procentiga alltid, som ryckigheten på 2016 modellerna, men att göra en irreversibel operation på ECU-n är jag tveksam till. Många gör det dock och är nöjda.

En jag snackade med hade gjort en woolich flash på sin 10;a och var skitnöjd men jag kom att tänka på varför man har den där varvspärren lägre på 10:an jämfört med r1:an. Det är för att man har ersatt en hel del komponenter med billigare alternativ i stål istället för titan, etc, och då har de nog räknat fram att de kan inte garantera att den motorn håller ihop som den ska om man varvar den hur mycket som helst.

På en mt09 hade jag nog slängt på en power commander istället, det går alltid att plocka bort och sälja vidare, plus att du kan experimentera själv med olika mappar beroende på hur de känns i rövdynamometern
Ok, men det är den dem erbjuder på Yamaha i Helsingborg om jag förstått rätt?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan ju nämna att från och med 2017 års modell så ska de vid besiktningen även kollas avgasvärden. Visst, det är först 2021 för första besiktningen men det kan vara värt att tänka på när vi säljer våra 2017 års hojar.
Är ECU:n flashad och inte reversibel plus att original avgassystem med katalysator ligger i en låda någonstans eller att förra ägaren glömde skicka med den så kan vi få ett gäng hojar som inte går igenom besiktningen, det blir inte så bra för andrahandsvärdet...
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Det stämmer. de där flashningarna är lite osäkra. Blir något fel står du still, och det är inte roligt. 5500 spänn är inte helt gratis heller, dessutom är jag lite skeptisk till att ändra i mjukvara som många ingenjörer med mångåriga utbildningar, och mångårig erfarenhet har skrivit, testat osv. Visserligen ser vi ju att vissa saker inte blir 100-procentiga alltid, som ryckigheten på 2016 modellerna, men att göra en irreversibel operation på ECU-n är jag tveksam till. Många gör det dock och är nöjda.

En jag snackade med hade gjort en woolich flash på sin 10;a och var skitnöjd men jag kom att tänka på varför man har den där varvspärren lägre på 10:an jämfört med r1:an. Det är för att man har ersatt en hel del komponenter med billigare alternativ i stål istället för titan, etc, och då har de nog räknat fram att de kan inte garantera att den motorn håller ihop som den ska om man varvar den hur mycket som helst.

På en mt09 hade jag nog slängt på en power commander istället, det går alltid att plocka bort och sälja vidare, plus att du kan experimentera själv med olika mappar beroende på hur de känns i rövdynamometern

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Irreversibel operation? Det är ju bara att reflasha tillbaka till stock om man vill det.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Irreversibel operation? Det är ju bara att reflasha tillbaka till stock om man vill det.
Då får man åka in till R&G, alt skicka ECU-n över Atlanten, betala igen, och hoppas på att det de flashar på är inte bara en stock map, men en stock image.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar på ECU-er heller, kan mest tänket kring mobiltelefoner. Är en ECU låst från fabriken? Måste man på något sätt låsa upp den för en Flash a la Woolich / ECU Unleashed / 2 Wheel Dyno works?

Gäller garantin på hojen om du har gjort ett sådant ingrepp? På telefoner gör det inte. HTC har ett undantag för utvecklare där de tar in telefonen och försöker avgöra om garantin gäller fast du har låst upp den som utvecklare.



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Då får man åka in till R&G, alt skicka ECU-n över Atlanten, betala igen, och hoppas på att det de flashar på är inte bara en stock map, men en stock image.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar på ECU-er heller, kan mest tänket kring mobiltelefoner. Är en ECU låst från fabriken? Måste man på något sätt låsa upp den för en Flash a la Woolich / ECU Unleashed / 2 Wheel Dyno works?

Gäller garantin på hojen om du har gjort ett sådant ingrepp? På telefoner gör det inte. HTC har ett undantag för utvecklare där de tar in telefonen och försöker avgöra om garantin gäller fast du har låst upp den som utvecklare.



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Precis som på bilarna, när de jackar upp datorn så ser de att det är en helt annan programvara och då ryker garantin såklart.
Bättre att köra Powercommander eller Bazzaz, då är det bara att koppla ur boxen ifall man ska skicka in hojen för ett garantijobb.

Saxat från Yamaha:

Om man bygger om ett fordon och ändrar på väsentliga delar så som avgassystem eller ECU så förbrukar man rätt till garantianspråk.
I våra garantivillkor står det: ”Den del som ska bytas ut tillhör originalutrustningen eller är en original reservdel, och reparationen utförts av en auktoriserad Yamaha-återförsäljare” samt ” Garantin gäller inte i följande fall:” ”8. Skador som orsakats av montering av delar eller tillbehör som inte är standardutrustning”
 
Last edited:

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Det stämmer. de där flashningarna är lite osäkra. Blir något fel står du still, och det är inte roligt. 5500 spänn är inte helt gratis heller, dessutom är jag lite skeptisk till att ändra i mjukvara som många ingenjörer med mångåriga utbildningar, och mångårig erfarenhet har skrivit, testat osv. Visserligen ser vi ju att vissa saker inte blir 100-procentiga alltid, som ryckigheten på 2016 modellerna, men att göra en irreversibel operation på ECU-n är jag tveksam till. Många gör det dock och är nöjda.

En jag snackade med hade gjort en woolich flash på sin 10;a och var skitnöjd men jag kom att tänka på varför man har den där varvspärren lägre på 10:an jämfört med r1:an. Det är för att man har ersatt en hel del komponenter med billigare alternativ i stål istället för titan, etc, och då har de nog räknat fram att de kan inte garantera att den motorn håller ihop som den ska om man varvar den hur mycket som helst.

På en mt09 hade jag nog slängt på en power commander istället, det går alltid att plocka bort och sälja vidare, plus att du kan experimentera själv med olika mappar beroende på hur de känns i rövdynamometern

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Det var inte så att det bara var höjt varvstopp på 5an och 6ans växel?
För det är väl sänkt varvstopp på dom växlarna så att det fungerar som en hastighetsspärr ( samma som mt09an men den är strypt 4an 5an och 6an så den inte gör mer än 220km/h )
För isåfall tar ju inte motorn mer styrk då den varvar så mycket på dom lägre växlarna.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vet ej. Det står inte direkt i manualen. Och 250 blås på en mt10 känns rätt mycket fortare än 270 på en kåpad hoj
Det var inte så att det bara var höjt varvstopp på 5an och 6ans växel?
För det är väl sänkt varvstopp på dom växlarna så att det fungerar som en hastighetsspärr ( samma som mt09an men den är strypt 4an 5an och 6an så den inte gör mer än 220km/h )
För isåfall tar ju inte motorn mer styrk då den varvar så mycket på dom lägre växlarna.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Precis som på bilarna, när de jackar upp datorn så ser de att det är en helt annan programvara och då ryker garantin såklart.
Bättre att köra Powercommander eller Bazzaz, då är det bara att koppla ur boxen ifall man ska skicka in hojen för ett garantijobb.

Saxat från Yamaha:

Om man bygger om ett fordon och ändrar på väsentliga delar så som avgassystem eller ECU så förbrukar man rätt till garantianspråk.
I våra garantivillkor står det: ”Den del som ska bytas ut tillhör originalutrustningen eller är en original reservdel, och reparationen utförts av en auktoriserad Yamaha-återförsäljare” samt ” Garantin gäller inte i följande fall:” ”8. Skador som orsakats av montering av delar eller tillbehör som inte är standardutrustning”
Shit, då gäller inte garantin om du har slängt på slip-on själv

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Shit, då gäller inte garantin om du har slängt på slip-on själv

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Om du monterar ett icke godkänt slip-on så bryter du dels mot garantibestämmelserna men också mot helfordonsgodkännandet (slip-on:et måste vara typat med hojen) vilket innebär att du inte har någon garanti men också att polisen kan stoppa dig och tvinga dig att göra en registreringsbesiktning. Detsamma gäller ett godkänt typat slip-on som saknar DB-killer (och katalysator).
Har du i det läget en flaschad ECU så är det inte säkert att hojen klarar avgasvärderna (2017 och nyare). Kan du då inte återställa ECU:n så får du en hoj med körförbud.

Visst, ovanstående är absolut worst case scenario men tumskruvarna dras åt hela tiden. Polisen utbildas i att kolla sådana här saker (i miljöns namn) och detsamma gäller bilprovningen som ska göra utökade kontroller...:gnissla

En kompis råkade ut för detta på sin flashade bil, vart ett jäkla bök att hitta en ECU som var standard eftersom alla andra också hade trimmat sina bilar :)
Polisen tittade under huven och såg att han hade öppet luftfilter, de kollade då under bilen där det satt en racekat och då skrevs ett föreläggande. Bilen blev tvungen att återställas in i minsta detalj för att stämma mot typningen. Avgassystem, insug, insprutade, ECU, bromsar...:gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top