Yamaha MT-09

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Provkörde en Tuono för några dagar sedan. Kompetent hoj givetvis och hastighetsmätaren
steg till hysteriska nivåer väldigt snabbt i den täta Göteborgs trafiken. Ändå inte så
imponerad om man tänker bort vilken potential den har för bankörning. Alla pratar om
dom fantastiska toner som kommer ur V4an. Demon hade Arrow system men ljudet var
inte så märkvärdigt. Jag föredrar min MT09 med SRP systemet för inte tala om MT10
crossplane med decat. Det var jävligt gott att sätta sig tillbaka på den mkt mera bekväma
MT09 efter. Konstigt nog får jag mer adrenalin av denna maskin än av Tuonon :confused:

Intressant!
Jag skall upp till sthlm och köra lite tillsammans med min kompis som har en Tuono Factory.
Spännande att få jämföra dessa två på pappret ganska ojämna hojar.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Toppfartsspärren är borta efter flashen. Vad tycker du om det ljudet runt 3500-4000 varv.
Väldigt genomträngande dovt ljud utan DB. Quickshiftern blev ju mycket roligare att använda
efter systemet. Som sagt värt varje krona då det transformerar hojen till en liten best.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Igår var jag hos Yamahacenter Helsingborg och flashade min ECU. Mkt trevligt mottagande av personalen. Speciellt Daniel som fixade flashningen, samt startade upp sin decatade MT-10. :tummenupp

Vilken skillnad det blev. Mer power på topp och aggresivare motorrespons ( mer vrid? ) i mellanregistret.
Bättre körbarhet. Tror att toppfartsspärren försvann också? Men det kan man ju inte testa här hemma......

Har också SRP:s mest ljudliga system på min hoj. :D

Min blev mkt mer ryckig i det lägre registret. Undrar om du upplever detta också? Ettans växel på A rycker rejält. Mellan A och standard skiljer det inte så mkt. B läget är däremot mjukt och fint men vem vill köra på mesläget :D
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Min blev mkt mer ryckig i det lägre registret. Undrar om du upplever detta också? Ettans växel på A rycker rejält. Mellan A och standard skiljer det inte så mkt. B läget är däremot mjukt och fint men vem vill köra på mesläget :D

Upplever nog i stort sett samma som du. Hann inte köra något idag. Fick jaga AC-anläggning till sovrummet istället.....

- - - Updated - - -

Härligt! Man blir ju lite sugen själv. Vad har du för årsmodell på din? :)

Årsmodell 2018.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Toppfartsspärren är borta efter flashen. Vad tycker du om det ljudet runt 3500-4000 varv.
Väldigt genomträngande dovt ljud utan DB. Quickshiftern blev ju mycket roligare att använda
efter systemet. Som sagt värt varje krona då det transformerar hojen till en liten best.

Har inte testat att köra utan db-killer. Tycker att ljudnivån är på gränsen till för hög med db-killern i.....:gnissla
Skulle nog vilja ha ett par db lägre nivå. Men å andra sidan så låter den ju helt fantastiskt! :tuttar
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Jasså går den ännu ryckigare efter flash av Yamaha Helsingborg? Jag trodde resultatet skulle vara tvärtom, jämnare.

Har ni några andra fynd att repportera?
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Provkörde en Tuono för några dagar sedan. Kompetent hoj givetvis och hastighetsmätaren
steg till hysteriska nivåer väldigt snabbt i den täta Göteborgs trafiken. Ändå inte så
imponerad om man tänker bort vilken potential den har för bankörning. Alla pratar om
dom fantastiska toner som kommer ur V4an. Demon hade Arrow system men ljudet var
inte så märkvärdigt. Jag föredrar min MT09 med SRP systemet för inte tala om MT10
crossplane med decat. Det var jävligt gott att sätta sig tillbaka på den mkt mera bekväma
MT09 efter. Konstigt nog får jag mer adrenalin av denna maskin än av Tuonon :confused:

Ok, låter märkligt men har hört att mt09:an har en kanon motor.
Allt är ju inte bara hästkrafter men tuonon är ”känd” för sitt huligan temperament och ljud ur pipan.
Får provköra mt09:an så jag bildar mig en egen uppfattning.

Hur som så ser tuonon snabbast ut vid korvmojen:banana
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Ok, låter märkligt men har hört att mt09:an har en kanon motor.
Allt är ju inte bara hästkrafter men tuonon är ”känd” för sitt huligan temperament och ljud ur pipan.
Får provköra mt09:an så jag bildar mig en egen uppfattning.

Hur som så ser tuonon snabbast ut vid korvmojen:banana

Det som väcker känslor är väldigt individualistiskt. Jag är en person som faller mer
för karaktär än för perfektion. Givetvis kan man inte kalla Tuonon karaktärslös men
den är så bra att den blir odramatisk. För att utnyttja eller ens komma nära Aprilians
gräns krävs en förare av rang och ett trackday pass. Är du inte den typen av förare eller
kör regelbundet på bana och är en fullvuxen man på 190cm så skulle jag råda dig en annan MC. För pengarna så måste MT09 vara en unik motorcykel som ger så mkt
körglädje som väl täcker och passerar många dyrare exklusivare motorcyklar.
Man blir bara mer imponerad av MT09 ju mer man testar andra motorcyklar.
I min värld finns bara en som kan utmana MT09 och kanske tom passera i
rå körglädje, MT10. Då talar vi om betydligt mera pengar både i inköp och ännu mera
i drift och underhåll.
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag körde en MT 09 idag, väldigt trevlig hoj, kul karaktär på motorn, lite väl mjuk fjädring, men mycket hoj för pengarna.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Jag körde en MT 09 idag, väldigt trevlig hoj, kul karaktär på motorn, lite väl mjuk fjädring, men mycket hoj för pengarna.

Fjädringen är väldigt mjukt satt från fabrik. Väldigt lätt att ställa om fram och bak och få betydligt bättre vägegenskaper. Min är ok nu för min vikt (90kg) från att varit väl gungig med
bottningstendenser framförallt från bakfjädringen.
 
Last edited:

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Fjädringen är väldigt mjukt satt från fabrik. Väldigt lätt att ställa om fram och bak och få betydligt bättre vägegenskaper. Min är ok nu för min vikt (90kg) från att varit väl gungig med
bottningstendenser framförallt från bakfjädringen.

Vilken inställning på fjädring kör du med? Kör du mycket bana eller endast gata?
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Vilken inställning på fjädring kör du med? Kör du mycket bana eller endast gata?

Kommer inte ihåg exakt hur mkt men ca femte markeringen i fram samt 3 eller 4 click i bak. Detta gällande fjäderförspänning. Har inte rört returen. Kör ej på bana (undrar om jag inte blir flaggad även med DB).
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Någon som haft problem med att säkringen för parkeringsljusen går när man slår på blinkers eller varningsblinkers?

Helt plötslig så slutade mina blinkers fungera. Kollade igenom alla kontakter och säkringsboxar, ingen ärgning och säkringen till blinkers är hel. Men så fort jag slår på blinkers så går säkringen till parkeringsljusen.

Antingen har dom markerat fel mellan parkeringsljus och blinkers eller så är det nåt skitskumt på gång.

Det är en 2017, har redan pratat med mc varuhuset och de hade inte tid förrän mitten på september.
a7a95bdf47fdd902c0df9f98fe8ec6ba.jpg


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top