Yamaha MT-09

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Blir spännande att höra vad du tycker om gel:en. :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag kör med den lilla tankväskan ( sport ). Den rymmer inte jättemycket, men det får plats en vattenflaska, trasa, öronproppar, visirspray, solbrillor, plånbok, mobil + lite annat smått o gott.
Har den på nästan jämt. :tummenupp
 

kalleteodor

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Källby
Hoj
-:-
Halloj!

Skruvade av mitt original styre idag för att montera mitt nya pro taper evo carmichael men har stött på lite problem.
Den första rör böjen på kopplingsvajern som börjar uppe vid handtaget är nu för mycket vinklad då detta styret är lägre vilket resulterar i en väldigt dum vinkel/böj på hela kopplingshandtaget/vajern.
Är det någon som bytt styre på sin 17/18 som vet hur man löser detta?
Vet att kopplingsvajern från 14-16 års modellerna skulle passa detta styre mycket bättre men känns drygt att behöva dra om hela vajern.
Såg nån film på youtube där en kille plockade av hela vajern för att sätta ”rör delen” i ett skruvstäd för att räta ut den men även det känns lite väl tycker jag.
Här är en länk till ett amerikanskt forum där en kille visar samma fenomen som jag har:
https://www.fz09.org/forum/10-fz-09-builds/42769-replacing-handlebars-2017-a.html#/topics/42769

Hoppas att det finns någon räddare i nöden här inne!
Mvh
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nu äntligen tror jag att jag hittat rätt sadel för min smak. :tummenupp

IMG_8915.jpg
Här är originalsadel till höger och den nya till vänster. Den är 2.5cm högre och nästan helt plan vid normala sittpositionen. Man glider inte framåt på den, som på originalet.
IMG_8919.jpg
IMG_8922.jpg
Tack MTdude för tipset!:tummenupp
 
Last edited:

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Nu äntligen tror jag att jag hittat rätt sadel för min smak. :tummenupp

View attachment 444239
Här är originalsadel till höger och den nya till vänster. Den är 2.5cm högre och nästan helt plan vid normala sittpositionen. Man glider inte framåt på den, som på originalet.
View attachment 444240
View attachment 444241
Tack MTdude för tipset!:tummenupp

Fint! vad var det för pris på denna?
Har kört några mil med orginal med gel i nu och det blir skillnad, men man har ju fortfarande det att den lutar framåt.
så skulle säga att det är något mellanting mellan comfort dyna och orginal :)
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Tråkigt. Jag vet inte om jag överlevt ett trauma likt detta. En tank och
sidokåpa är väl inte direkt gratis. Vad var det som hände sist??


Kan meddela att jag
Nu kan gå utan hjälpmedel men är stelopererad på tre nackkotor o har div nervsmärtor i arm o fötter. Ryggmärgsskada . Är på Ett Rehabcenter någon månad till. Här finns folk som har värre skador än jag !
God hojsommar
Leffe



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Suveränt! Har tänkt mycket på dig hur det går. Hoppas verkligen att du blir av med smärtorna. Lite stelhet kan man leva med... smärtor med men det begränsar en och gör det svårt att hålla humöret uppe.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kan meddela att jag
Nu kan gå utan hjälpmedel men är stelopererad på tre nackkotor o har div nervsmärtor i arm o fötter. Ryggmärgsskada . Är på Ett Rehabcenter någon månad till. Här finns folk som har värre skador än jag !
God hojsommar
Leffe



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hoppas att du återhämtar dig! Lycka till!
Själv låg jag inne på sjukhus i drygt 4 mån, innan jag kunde köra hoj igen.....
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Jag kör den mindre varianten, köpte dock direkt från SW-Motech då jag inte ville ha kartfodral i locket. Har den i princip alltid på min MT-10, vi funderar på att köpa även till vår MT-09.

Otroligt smidig då den bara är att ta av/på enkelt, samt att den inte ligger mot lacken och skaver.

Hej. så du har både 09 och 10? jag ska köpa men kan inte bestämma mig vilken. jag har flera hojjar nu men tanken är att jag bara ska ha en och ha den i minst 3 år. har ägt en -16 09 och provkört -18 men inte provat mt10. vilka fördelar resp nackdelar tycker du det finns mellan båda modellerna? mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
okej, tack för input. det med bränsleförbrukning kanske blir lite tråkigt i längden då jag både jobbpendlar och nöjesåker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Provkörde en Tuono för några dagar sedan. Kompetent hoj givetvis och hastighetsmätaren
steg till hysteriska nivåer väldigt snabbt i den täta Göteborgs trafiken. Ändå inte så
imponerad om man tänker bort vilken potential den har för bankörning. Alla pratar om
dom fantastiska toner som kommer ur V4an. Demon hade Arrow system men ljudet var
inte så märkvärdigt. Jag föredrar min MT09 med SRP systemet för inte tala om MT10
crossplane med decat. Det var jävligt gott att sätta sig tillbaka på den mkt mera bekväma
MT09 efter. Konstigt nog får jag mer adrenalin av denna maskin än av Tuonon :confused:
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Igår var jag hos Yamahacenter Helsingborg och flashade min ECU. Mkt trevligt mottagande av personalen. Speciellt Daniel som fixade flashningen, samt startade upp sin decatade MT-10. :tummenupp

Vilken skillnad det blev. Mer power på topp och aggresivare motorrespons ( mer vrid? ) i mellanregistret.
Bättre körbarhet. Tror att toppfartsspärren försvann också? Men det kan man ju inte testa här hemma......

Har också SRP:s mest ljudliga system på min hoj. :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top