Yamaha MT-09

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
En fråga. Är det någon som vet om det är elektroniken som förhindrar uppväxlingar
med quickshiftern när man kör i kurvor med nedlägg. Har aldrig märkt att den inte vill
växla upp rakt fram under acc men däremot under nedlägg i kurva ett flertal ggr.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
En fråga. Är det någon som vet om det är elektroniken som förhindrar uppväxlingar
med quickshiftern när man kör i kurvor med nedlägg. Har aldrig märkt att den inte vill
växla upp rakt fram under acc men däremot under nedlägg i kurva ett flertal ggr.

Tror att det är när man inte släpper ner växelspaken helt i botten. Alltså att man har foten under spaken men har lite tryck uppåt efter förra uppväxlingen. Den verkar vara justerad så på min iallafall. Har missat uppväxlingar ett antal ggr pga av detta ( tror jag ). R1:an är inte lika känslig. QS missar aldrig på den. Har väl med geometrin på spaken/ qs-länken att göra? Kortare slag på R1:an.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Vet inte om du gasar medan du lägger ner hojen. Det kan ju vara lite svårt att växla om man inte gasar. Jag har aldrig märkt det problemet iaf. Fast jag brukar nog inte heller växla så mycket medan jag har hojen i kraftig lutning. Håller den växel jag har för att inte äventyra greppet mer än nödvändigt. Man kan ju köra på 2k-13,5k i varvtal så det finns stort spann. Hojen är dessutom himla bra i hela registret så varför ens hålla på å växla i kraftig lutning?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
En fråga. Är det någon som vet om det är elektroniken som förhindrar uppväxlingar
med quickshiftern när man kör i kurvor med nedlägg. Har aldrig märkt att den inte vill
växla upp rakt fram under acc men däremot under nedlägg i kurva ett flertal ggr.
Har du acc i kurvan? Det är liksom en förutsättning för att QS ska funka bra....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
ACC ut ur kurva ja. Jag vet att det är en förutsättning liksom ett viss varvtal
(3000).
Som svar på första frågan: Yamaha har nog inte byggt in kurvbegränsning i QS som ju är plockad från R1. Snarare handlar det om för låga varv/för lite gas. Eller att du inte får tillbaka spaken tillräckligt om du hänger av.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Jag får testa vidare för att utesluta de ovan nämda. En fråga till :).
Någon mer än jag som strax efter man köpt ny Mc strax efter börjar
sukta efter annan? Vad faen är det för fel på en:(.
Så vad vill ni ha nästa gång? Jag vill gärna ha en MT10:hojraket
 
Last edited:

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jag vill gärna ha en MT10 jag med om den såg ut som en MT09. Gillar inte utseendet fullt ut på MT10 som den är idag. Känner att ibland är MT09 lite klen men det kanske blir lite bättre om man unleashar den. Sen är det så mycket grymmare ljud i MT10. Skulle vara grymt om man bara kunde swapa in en MT10 motor direkt in i MT09... skulle göra det direkt om det gick.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag vill gärna ha en MT10 jag med om den såg ut som en MT09. Gillar inte utseendet fullt ut på MT10 som den är idag. Känner att ibland är MT09 lite klen men det kanske blir lite bättre om man unleashar den. Sen är det så mycket grymmare ljud i MT10. Skulle vara grymt om man bara kunde swapa in en MT10 motor direkt in i MT09... skulle göra det direkt om det gick.

Precis mina tankar! :tummenupp
Utseende - MT-09
Motor - MT-10
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Jag vill gärna ha en MT10 jag med om den såg ut som en MT09. Gillar inte utseendet fullt ut på MT10 som den är idag. Känner att ibland är MT09 lite klen men det kanske blir lite bättre om man unleashar den. Sen är det så mycket grymmare ljud i MT10. Skulle vara grymt om man bara kunde swapa in en MT10 motor direkt in i MT09... skulle göra det direkt om det gick.

Tycker den är ganska fräck. Hoppas på lite omgjord bakdel till 19. Sen får dom gärna
optimera bränsleförbrukningen lite till nästa år sedan är jag nöjd. Testade MT10 i våras.
Allt var bättre, framförallt stabiliteten i högre farter (trots kortare hjulbas).
Den lilla vindavvisaren i fronten gör också förvånansvärt mycket.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Tycker den är ganska fräck. Hoppas på lite omgjord bakdel till 19. Sen får dom gärna
optimera bränsleförbrukningen lite till nästa år sedan är jag nöjd. Testade MT10 i våras.
Allt var bättre, framförallt stabiliteten i högre farter (trots kortare hjulbas).
Den lilla vindavvisaren i fronten gör också förvånansvärt mycket.

Den är absolut ganska fräck i mitt tycke med bara att MT09 ät snyggare på alla sätt och vis. Den är långt ifrån ful men det finns ju flera grader av snygghet med :). Vill också ha en omarbetad bakdel men även omarbetad framdel... lite mer likt mt 09:D:rofl:kär
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ikväll fick jag mitt nya helsystem från Swedish Raceparts! 1h senare var det monterat och provstartat.
Wow! Härligt sound och väldigt fin finish. Lätt att montera oxå. :tummenupp

Nu var det bara det där med mappningen då.....
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Ikväll fick jag mitt nya helsystem från Swedish Raceparts! 1h senare var det monterat och provstartat.
Wow! Härligt sound och väldigt fin finish. Lätt att montera oxå. :tummenupp

Nu var det bara det där med mappningen då.....

Grattis. Vad tycker du om ljudet :tungan. Kör trots allt med DB ur för adrenalinet.
Dock är den väldigt genomträngande i varvtalet 3500-4000. Har sett folk stanna
på andra sidan tunnlar när dom hört mig komma av ren skräck:lol
 
Last edited:

kalleteodor

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Källby
Hoj
-:-
Har lite frågor angående flashning av ecu.
Köpte mig en mt09 2017 förra helgen med ett akra titan monterat samt en powercommander 5.
Hojen är mappad/bänkad på bike i Trollhättan av tidigare ägare utan DB-killer.
Min fundering nu är dock om jag vill flasha ecu för att bli av med begränsningarna på varvtal/toppfart etc.
Hur blir det då med min powercommander?
Är den helt onödig eller borde jag få den mappad/bänkad igen efter att jag flashat min ecu?
Har försökt läsa mig till vad som gäller men blir inte mycket klokare.
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Har lite frågor angående flashning av ecu.
Köpte mig en mt09 2017 förra helgen med ett akra titan monterat samt en powercommander 5.
Hojen är mappad/bänkad på bike i Trollhättan av tidigare ägare utan DB-killer.
Min fundering nu är dock om jag vill flasha ecu för att bli av med begränsningarna på varvtal/toppfart etc.
Hur blir det då med min powercommander?
Är den helt onödig eller borde jag få den mappad/bänkad igen efter att jag flashat min ecu?
Har försökt läsa mig till vad som gäller men blir inte mycket klokare.
Tjena,

Om du flashar ecu blir power Commander i de flesta fall överflödig. PC (power Commander) reglerar i de flesta fall enbart mängden bränsle som tillförs vid specifika varvtal medan flash av ecu kan ändra när fläkten ska starta, kan stänga av AIS, ta bort varvtalsbegränsningar, ändra hur hojen motorbromsar etc, utöver bränslemängder.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top