Yamaha MT-09

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Yes, någon med powercommander kan ju mappa om din ECU.

Och ja, det är min hoj på videon från MotoSpeed :)

Vet du hur det fungerar rent tekniskt, att mappa om en ECU med hjälp av Powercommandern?
Flashar man om ECU:n ?
Och hur gör man det med en Powercommander?
Och hur påverkas de tre inbyggda körprogrammen av Powercommandern, har den tre olika mappningar för dessa körprogram, eller kör den samma justering på alla tre programmen?

Ser att även tändningsmodulen finns att köpa nu, och det verkar ju onekligen intressant.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Ska inte få det att låta som om jag är tekniskt insatt för det är jag inte, men som jag förstått mappar man om ECUn så bränsleinsprutet ska bli rätt iochmed nytt motstånd i utblåset. Alla tre körprogrammen ska vara mappade.

Sen hur man gör i praktiken vet jag inte, det var MotoSpeed som gjorde min.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ska inte få det att låta som om jag är tekniskt insatt för det är jag inte, men som jag förstått mappar man om ECUn så bränsleinsprutet ska bli rätt iochmed nytt motstånd i utblåset. Alla tre körprogrammen ska vara mappade.

Sen hur man gör i praktiken vet jag inte, det var MotoSpeed som gjorde min.

Ok, tack för snabbt svar i alla fall.
Vi kan ju gräva vidare och se om det finns mer info att tillgå.

Kul att det blev bra resultat, och vridmomentskurvan ser ju onekligen onödigt roligt ut :banana
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har fått ett bra svar från Motospeed på min fråga hur de olika körlägena påverkas, och fyller på med det.

När du monterar en PCV så har du kvar körlägena på din MT-09.
På MT-09, och andra Yamaha-hojar, är de utrustade med flybywire-gas, dvs du styr inte spjällen mekaniskt själv, utan du har en TPS-sensor som känner av hur mycket du gasar med handtaget, och utifrån vilket körläge du har, öppnar spjällmotorn sedan olika.

Powercommandern jobbar med RPM mot TPS.
Så när du ändrar körlägena på din hoj ändrar du hur snabbt (exakt), eller långsamt, eller hur mycket spjäll-motorn får öppna kontra gashandtagets position.

T.ex. i läge B så är hojen tröttare och reagerar snällare på gaspådrag, det är pga att spjällmotorn inte öppnar lika mycket som på de andra lägena.
Men eftersom PCV jobbar TPS mot RPM kommer den fortfarande gå optimalt. :tummenupp

Detta påverkar alltså inte den så kallade strypningen.
Ska man påverka den så måste man in i originalstyrenheten (ECU:n) och programmera.
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
fick hem min mattgråa mt-09 i torsdags kväll mascot motor levererade den hem till mej :tummenupp låter riktigt
gött med ACRAPOVIC sytemet :tummenupp nu är det bara att vänta på bättre väder :)
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
har en gammal mobil ska försöka att fixa en video i veckan :tummenupp
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Då har första tillbehöret landat i lådan, kort broms och kopplingsgrepp. Betalade 259 kr för båda två MED frakt och ingen tull eller annan avgift blev det heller. Köpte dem från www.madhornets.com, finns inget att klaga på än så länge vad gäller kvaliten. Kan dock inte testa dem förrens jag får hojen i början på april:) Hoppas de passar! image.jpg
 
Last edited:

Lasseihamre

Medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
2014 Yamaha MT-09
Någon som har koll på hur hårt bultarna till nedre främre motorfästet ska dras eller var man kan söka fram uppgiften? Ska montera kraschpuckar i de motorfästena och antar att det är viktigt att de dras i rätt moment.
 

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
likadana köpte jag från ebay men det blev 170kr ink frakt



Då har första tillbehöret landat i lådan, kort broms och kopplingsgrepp. Betalade 259 kr för båda två MED frakt och ingen tull eller annan avgift blev det heller. Köpte dem från www.madhornets.com, finns inget att klaga på än så länge vad gäller kvaliten. Kan dock inte testa dem förrens jag får hojen i början på april:) Hoppas de passar! View attachment 400299
 

Peter MT-09

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2014
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09
Blev ägare till en MT-09:a race blue i veckan och har en fråga, Vad finns det för nummerplåtshållare som inte är så jäkla kort men mera clean än original?
Mvh
Peter
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top