Yamaha MT-09

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ja den kostar en hel del men det kan det nog vara värt om man ska sitta skönt en längre tid. Hade köpt en själv om jag inte hade stört mig på att passagerarkudden bygger så extremt på höjden. Den får en mycket mer touringlook med den sadeln.

Håller med.
Originalsadeln passar bättre in i hojens design och look. Men den är fasen stenhård och lutar för mycket framåt.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Satt på nya Metzler Roadtec 01. Satan vilken skillnad i grepp redan nu efter 3 mil. Då är de ju ändå inte inkörda och har 10 gånger bättre grepp. Nu när man drar på bakhjulet spinner det inte först utan det suger tag direkt. När man läggger ner hojen rubbas inte hojen en millimeter i sidled och stoppisar som tidigare var helt omöjligt går nu hur lätt som helst. Om jag bara själv hade gjort som jag rekommenderat till andra att byta så hade jag aldrig legat i diket för ett par veckor sen. Så här ska det vara! Extrem skillnad på hojen.

Har samma däck bak. Har rullat typ 300 mil. Fram är fortfarande original men kommer bytas till 01 även fram när det är slitet.
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Någon som har slängt på Yamahas tail tidy?
Köpte den och slängde på för nåra veckor sen, o den ser ju bra ut o så, men har ett litet bekymmer med axelblocken.
Fick med ett tjockt till ena sidan där original regplåtshållare satt, men till andra sidan var det bara hälften så tjockt och meningen att man ska ha kvar det gamla. Alltså dubbla block. Problemet blir när man justerar kedjan så vrider sig hela skiten på den sidan när man drar åt bulten. Skitdålig passning, och jäkligt snålt av Yamaha att inte skicka med ett helt block att byta.

Hur gör ni för att det ska bli bra? Höll på som en galning med skjutmått, men meken på 100milaservicen fick inte heller till det.

Finns några rejäla eftermarknadsblock till årsmodell -17?
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Någon som har slängt på Yamahas tail tidy?
Köpte den och slängde på för nåra veckor sen, o den ser ju bra ut o så, men har ett litet bekymmer med axelblocken.
Fick med ett tjockt till ena sidan där original regplåtshållare satt, men till andra sidan var det bara hälften så tjockt och meningen att man ska ha kvar det gamla. Alltså dubbla block. Problemet blir när man justerar kedjan så vrider sig hela skiten på den sidan när man drar åt bulten. Skitdålig passning, och jäkligt snålt av Yamaha att inte skicka med ett helt block att byta.

Hur gör ni för att det ska bli bra? Höll på som en galning med skjutmått, men meken på 100milaservicen fick inte heller till det.

Finns några rejäla eftermarknadsblock till årsmodell -17?

Fräste ut ett eget tjockt block i aluminum på ena sidan för att ersätta armen till orginalhållaren och sen justerar jag alltid kedjan med detta verktyg
https://www.nilssonsmc.se/produkt/Chain-Alignment-Tool

Tst industries säljer även block dock inte gratis:
https://tstindustries.com/TST-Industries-Axle-Block-for-Yamaha-FZ-09-MT-09-2017.html
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Fräste ut ett eget tjockt block i aluminum på ena sidan för att ersätta armen till orginalhållaren och sen justerar jag alltid kedjan med detta verktyg
https://www.nilssonsmc.se/produkt/Chain-Alignment-Tool

Tst industries säljer även block dock inte gratis:
https://tstindustries.com/TST-Industries-Axle-Block-for-Yamaha-FZ-09-MT-09-2017.html
Ser ut som en smidig grej det där, får nog införskaffa en sån.

Men det där blocket är bara till den sidan muttern sitter på, skulle behöva ett till den andra sidan, det är där det vrider sig. Men kanske kan be en vän att fräsa ett stycke till mig, för de eftermarknadsblocken jag hittat verkar inte passa årsmodell 17 o framåt?

Skickat från min G8341 via Tapatalk
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Håller med.
Originalsadeln passar bättre in i hojens design och look. Men den är fasen stenhård och lutar för mycket framåt.

Den blev lite hög.......:gnissla Inte helt nöjd med utförandet........känns billig och enkel på något sätt?
Som en tjock låda ovanpå hojen liksom....:( Hade förväntat mig någonting skönare och något lägre.

Ja ja, nu är man väl jäkligt gnällig. Får ut och köra istället för att tjöta här:yoparty
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Fan vet inte om jag vågar mig ut på min MT09 nu. Det kan alltså sluta i diket när som helst med original däcken :kryckor

Du ska nog våga dig ut... jag hittade torkad lera/sand på asfalten som fick fästet att släppa men hade jag haft bättre däck hade det inte släppt så mycket och jag hade kunnat bromsa mycket bättre när jag sen fick grepp och därmed helt undvikit olyckan.

Du kan köra din MT09 på grusvägar och i ren lera om du vill men man får anpassa hastigheten. För mig var det en kombination av allt för mörkt visir som gjorde att jag inte såg faran och sen för dåliga däck för att klara kurvan med faran i den hastigheten jag hade. Dock rekommenderar jag starkt att byta ut s20 däcken snarast då de är fullkomligt värdelösa i allt annat än crousing. Ah är däcken dessutom kalla vilket de är ganska länge så är de till och med farliga i crusing då jag har fått sladd i 10 km/h med 1/8 gaspådrag.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Det är alltså Metzler Roadtec 01 man ska satsa på för att få valuta för sina pengar.?

Det finns många bra däck. Jag valde mellan Michelin Road 4, Road 5, Metzler Roadtec 01, Metzler M7RR och några andra mer supersport orienterade däck ( liknande M7RR ) men de sistnämnda valde jag bort efter lite funderande på vad jag eg gör. Jag kör mycket fram och tillbaka till jobbet ( visserligen oftast "busig" körning ) och sen är det mycket åkande på småvägar med risk för grus och skit. Då gick supersportdäcken bort för jag behöver lite mer mönster som kan svälja lite sten i vägen men som ändå är mjuka i sidan för bra grepp i branta lutningar. Då föll valet på Roadtec 01 då jag tror det kan var ett av de absolut bästa däcken för min typ av körning på de vägar jag kör. Skulle dock inte ta dem till banan men jag tänker inte ta min MT09 till banan ändå då jag vet att jag tänjer på gränserna och risken är allt för stor att jag lägger ner hojen. Dock sägs det att man absolut kan ta Roadtech 01 till banan och få bra tider som amatör men klart att tex M7RR är bättre för det ändamålet med mycket mer gummi på större delen av däcket.
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Hur många mil har ni fått ut av originaldäcken? Eller byter dom flesta innan det är dags?
Och vad kör ni för däcktryck? Fick rekommendationen 2,4 fram 2,6 bak, tycker det har funkat bra, men har inte pressat stenhårt i kurvorna. Enligt boken ska det ju va 2,5/2,9.
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Hur många mil har ni fått ut av originaldäcken? Eller byter dom flesta innan det är dags?
Och vad kör ni för däcktryck? Fick rekommendationen 2,4 fram 2,6 bak, tycker det har funkat bra, men har inte pressat stenhårt i kurvorna. Enligt boken ska det ju va 2,5/2,9.

600 mil fick jag ut av originalbakhjulet.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Då åker detta systemet på min MT09 vid lunchtid på Måndag
vid 100 mila tillsammans med en ecu flash. Svensk tillverkat
till bra pris SRP (swedish race parts) vikt 3kg.
34087923_560963154297555_5187029482233397248_n.jpg:rock
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Då åker detta systemet på min MT09 vid lunchtid på Måndag
vid 100 mila tillsammans med en ecu flash. Svensk tillverkat
till bra pris SRP (swedish race parts) vikt 3kg.
View attachment 443696:rock

Wow!
Har precis beställt ett likadant till min. :tummenupp:)
Ska bli spännande att höra vad du tycker om det!
Flashar du på Yamahaverkstad?
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Ja på bike för att behålla garantin. Jag har redan hört ljudet då den sitter på deras demo.
Utan db killer så får alla volym diggare sitt lystmäte kan jag lova :brynad
Undrar om det är någon som vet vad originalsystemet väger?
Roligt att få reda på viktbesparingen.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hörde att Yamahacenter tar 5.000:- för en ” unleash ” av ECU:n.
Den tar tydligen bort alla begränsningar mtp miljöanpassning m m, samt tar bort toppfartsspärren.
Finns visst två varianter, en för org. system och en för decat.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
5000 kr gav jag också. Gjorde det i samband med att de satte på akra systemet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top