Yamaha MT-09

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Är det en generell "ny mapp" de laddar in i ECU?
Eller körs den i bänk för att få en unik mappning för just din motor?

Har programmerat om ECU på min MT-10, kördes i bänk så det blev optimerat för min set-up.

Det är nog en färdig set upp. Jag tror att 98% av förändringen sitter i att man
tar bort katalysatorn Sen får man kanske lite till om man optimerar men det blir
väl runt 5000kr IST för 2500. Hämtade ut min MT09 i Lördags och fick kört
42 mil i helgen. Tyvärr får jag vänta på helsystemet till hundramila service.
Men vilken härligt underhållande Mc :D
Så mycket mera rolig än min förra Z900 och jag kan inte fatta att dom på
papper har i stort settsamma acceleration. Tycker MT09 känns ca 15hp starkare.
Mycket mera brutal kraft. Bekvämare och inte så stötig på ojämn väg samt mera skonsam knävinkel (189 cm). Väldigt nöjd.
 
Last edited:

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jahap. Nu har det hänt. Min första asfaltsvurpa ( vurpat många gånger på cross lol ) Körde inte alls så fort när det väl hände men kom väl i typ 100 och bromsade in för en skarp sväng och sen plötsligt får jag väldigt dålig bromsverkan och hojen styr inte alls dit jag vill. får lätt sladd och sen drar jag ner i diket i vad jag uppskattar till 30-40 km/h. Det tar ganska snabbt stopp där så jag tror jag flyger överstyret och i den extremt korta flygtur jag hade så han jag tänka att det häår går nog bra... hoppas det gör det för hojen med.. sen dunsar jag i med rygg och huvud längs dikeskanten. Hojen fick lite repor på båda kylarvingarna och kanske lite på tanen på ena sidan med men inga bycklor eller böjda saker. Dock var det räjält lerigt i diket och jag fick köra en ganska lång sträcka i diket innan jag kunde gasa upp hojen på asfalten igen. Nu ser den verkligen ut som en "dirt bike". Detta hände för typ 20 min sen. Har lite ont i ena sidan av ryggen och fick ett litet skrapsår på skenbenet från jag vet inte vad men det är allt. Allt hände så himla fort. Får väl köpa nya kylarvingar och göra en räjäl tvätt och kanske ett lite plåster på benet.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Jahap. Nu har det hänt. Min första asfaltsvurpa ( vurpat många gånger på cross lol ) Körde inte alls så fort när det väl hände men kom väl i typ 100 och bromsade in för en skarp sväng och sen plötsligt får jag väldigt dålig bromsverkan och hojen styr inte alls dit jag vill. får lätt sladd och sen drar jag ner i diket i vad jag uppskattar till 30-40 km/h. Det tar ganska snabbt stopp där så jag tror jag flyger överstyret och i den extremt korta flygtur jag hade så han jag tänka att det häår går nog bra... hoppas det gör det för hojen med.. sen dunsar jag i med rygg och huvud längs dikeskanten. Hojen fick lite repor på båda kylarvingarna och kanske lite på tanen på ena sidan med men inga bycklor eller böjda saker. Dock var det räjält lerigt i diket och jag fick köra en ganska lång sträcka i diket innan jag kunde gasa upp hojen på asfalten igen. Nu ser den verkligen ut som en "dirt bike". Detta hände för typ 20 min sen. Har lite ont i ena sidan av ryggen och fick ett litet skrapsår på skenbenet från jag vet inte vad men det är allt. Allt hände så himla fort. Får väl köpa nya kylarvingar och göra en räjäl tvätt och kanske ett lite plåster på benet.

Skönt att läsa att du är okej!
Dock så kan vara bra att uppsöka läkare inom 48 timmar för att logga att du vurpat med hojen ifall det skulle visa sig att du får komplikationer i framtiden pga olyckan. Har för mig försäkringsbolagen kräver detta om du nu skulle får problem i framtiden.
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Tråkigt! Men skönt att läsa att det gick så bra som det gjorde!
Jahap. Nu har det hänt. Min första asfaltsvurpa ( vurpat många gånger på cross lol ) Körde inte alls så fort när det väl hände men kom väl i typ 100 och bromsade in för en skarp sväng och sen plötsligt får jag väldigt dålig bromsverkan och hojen styr inte alls dit jag vill. får lätt sladd och sen drar jag ner i diket i vad jag uppskattar till 30-40 km/h. Det tar ganska snabbt stopp där så jag tror jag flyger överstyret och i den extremt korta flygtur jag hade så han jag tänka att det häår går nog bra... hoppas det gör det för hojen med.. sen dunsar jag i med rygg och huvud längs dikeskanten. Hojen fick lite repor på båda kylarvingarna och kanske lite på tanen på ena sidan med men inga bycklor eller böjda saker. Dock var det räjält lerigt i diket och jag fick köra en ganska lång sträcka i diket innan jag kunde gasa upp hojen på asfalten igen. Nu ser den verkligen ut som en "dirt bike". Detta hände för typ 20 min sen. Har lite ont i ena sidan av ryggen och fick ett litet skrapsår på skenbenet från jag vet inte vad men det är allt. Allt hände så himla fort. Får väl köpa nya kylarvingar och göra en räjäl tvätt och kanske ett lite plåster på benet.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Jahap. Nu har det hänt. Min första asfaltsvurpa ( vurpat många gånger på cross lol ) Körde inte alls så fort när det väl hände men kom väl i typ 100 och bromsade in för en skarp sväng och sen plötsligt får jag väldigt dålig bromsverkan och hojen styr inte alls dit jag vill. får lätt sladd och sen drar jag ner i diket i vad jag uppskattar till 30-40 km/h. Det tar ganska snabbt stopp där så jag tror jag flyger överstyret och i den extremt korta flygtur jag hade så han jag tänka att det häår går nog bra... hoppas det gör det för hojen med.. sen dunsar jag i med rygg och huvud längs dikeskanten. Hojen fick lite repor på båda kylarvingarna och kanske lite på tanen på ena sidan med men inga bycklor eller böjda saker. Dock var det räjält lerigt i diket och jag fick köra en ganska lång sträcka i diket innan jag kunde gasa upp hojen på asfalten igen. Nu ser den verkligen ut som en "dirt bike". Detta hände för typ 20 min sen. Har lite ont i ena sidan av ryggen och fick ett litet skrapsår på skenbenet från jag vet inte vad men det är allt. Allt hände så himla fort. Får väl köpa nya kylarvingar och göra en räjäl tvätt och kanske ett lite plåster på benet.

Tråkigt.. Men huvudsaken är ju att det gick bra med dig!
Men som folket skriver du bör uppsöka läkare och få allt dokumenterat ifall det blir något i framtiden!
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jaja. Ringde 1177 och de sa att jag skulle upp till akuten så jag drog dit och fick komma in jäkligt fort trotts fullpackat med folk. Dock som jag trodde verkar det nu inte vara någon större fara med mig. Hade 144 i hb vilket bara är något lägre än mina normala 148 så ingen stor blödning någonstans. Börjar bli stel och väldigt svak i nacken så jag lär ha ont även i nacken i morgon.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Oj shit! Skön att du mår ok.
Undrar vad som hände? Tappade geppet på framdäcket? Grus? Diesel?
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Oj shit! Skön att du mår ok.
Undrar vad som hände? Tappade geppet på framdäcket? Grus? Diesel?

Det måste ha varit lite smågrus/sand på vägen som jag inte såg. Visiret jag har är fan inte bra. Det tar bort allt för mycket detaljer. Vägen jag körde på har en massa anslutande grusvägar och trakotröverfarter och alldeles i närheten av där jag förlorade kontrollen är det en anslutande grusväg så det är ju inte så konstigt att det kan ligga lite skit på vägen då.

Idag har jag dock saaatans jävla ont i ryggen. Inte så farligt i nacken. Känner att det spänner lite i ena sidan av nacken.
 
Last edited:

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Skönt att höra att det gick hyffsat bra iaf! När jag fick en stoppsladd på min landade tyvärr hojen på foten så gick och haltade i ett halvår :D
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Tur det gick hyfsat bra iaf. Var rädd om kroppen.
Har själv kört omkull 2 gånger på väg så ett tips är precis som dom mesta säger: "upp i sadeln snarast så det inte sätter sig i psyket att du körde omkull."

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Då var akta-system på!
Blev riktigt nöjd med utseendet, förhoppningsvis blir ljudet ännu bättre när dB-killers plockas bort.
Har läst på diverse forum att dem ska sitta som berget på just detta systemet. Tanken är att först borra bort punktsvetsar och sedan försöka dra/banka ur dem med en glidhammare.
Fler tips mottages :)

akra.jpg
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Då var akta-system på!
Blev riktigt nöjd med utseendet, förhoppningsvis blir ljudet ännu bättre när dB-killers plockas bort.
Har läst på diverse forum att dem ska sitta som berget på just detta systemet. Tanken är att först borra bort punktsvetsar och sedan försöka dra/banka ur dem med en glidhammare.
Fler tips mottages :)

View attachment 443533

så gjorde jag på mitt titansystem funkade bra, men sitter som fan!
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
så gjorde jag på mitt titansystem funkade bra, men sitter som fan!

Försökte i två timmar igår utan att lyckas.
Slog och bankade som en idiot efter att vi borrat bort punktsvetsen men dem satt som berget och rörde sig inte.
Hade jag fortsatt att banka så hade dB-killern gått sönder, den lilla pipan i dB killern böjdes.

Ska testa med varmluftspistol innan jag bankar nästa gång och om inte det fungerar så blir det fanimej hålsåg!
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
51 mil idag på dom värmländska vägarna vart det. Öm i arslet som en San Quentin fånge.
Underbar motor på MT-09 alltså. Gött vrid och väldigt lite vibrationer.

Kan varna lite ifall nån här är ute och kör mellan Sunne och Munkfors så ligger det en del grus i kurvorna. Utmärkt med koner iaf.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Försökte i två timmar igår utan att lyckas.
Slog och bankade som en idiot efter att vi borrat bort punktsvetsen men dem satt som berget och rörde sig inte.
Hade jag fortsatt att banka så hade dB-killern gått sönder, den lilla pipan i dB killern böjdes.

Ska testa med varmluftspistol innan jag bankar nästa gång och om inte det fungerar så blir det fanimej hålsåg!

Men vaför kollar ni inte om systemen ni köper har uttagbar db killer? Finns ju hur många system som helst att välja på..
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Men vaför kollar ni inte om systemen ni köper har uttagbar db killer? Finns ju hur många system som helst att välja på..

Dom är ju uttagbara dock har dom bytt ut bulten mot en punktsvets på euro 4 godkända systemen. Dock sitter dbkillerna som satan på akrapovic.
Ja det finns många system men har man fastnat på en design som man tycker är snyggast, så tycker jag inte man ska välja bort det bara för att db killern sitter mer än något annat system som man tycker är fult :smasha
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Dom är ju uttagbara dock har dom bytt ut bulten mot en punktsvets på euro 4 godkända systemen. Dock sitter dbkillerna som satan på akrapovic.
Ja det finns många system men har man fastnat på en design som man tycker är snyggast, så tycker jag inte man ska välja bort det bara för att db killern sitter mer än något annat system som man tycker är fult :smasha

Ok. Man får väl hoppas att designen kvarstår även efter du bankat/borrat bort DB killern :D
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top