Yamaha MT-09

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Det som tilltalar mig med XSR900 (om det inte blir en SP) är att det lite av en Ulv i fårakläder.
Känns även som att XSR:en är gjord för att man ska modda och få den så personlig som möjligt då det finns ett stort utbud på styling och eftermarknadsdelar.

Den här är sjukt läcker tycker jag:
xsr900.jpg
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Det som tilltalar mig med XSR900 (om det inte blir en SP) är att det lite av en Ulv i fårakläder.
Känns även som att XSR:en är gjord för att man ska modda och få den så personlig som möjligt då det finns ett stort utbud på styling och eftermarknadsdelar.

Den här är sjukt läcker tycker jag:
View attachment 443207

Ja dom är riktigt fina! tar man bort bakskärmen som sitter där orginal och byter baklykta blir den riktigt snygg! :D
Är det quickshifter på xsr900 från 2018?
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Ja dom är riktigt fina! tar man bort bakskärmen som sitter där orginal och byter baklykta blir den riktigt snygg! :D
Är det quickshifter på xsr900 från 2018?

Precis, bakskärmen och baklyktan ryker direkt om det blir en xsr :hihi

Nej det verkar inte som att det finns någon quickshifter på årets modell heller.
Det enda jag kan se som skiljer från tidigare årsmodeller är färgen.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Precis, bakskärmen och baklyktan ryker direkt om det blir en xsr :hihi

Nej det verkar inte som att det finns någon quickshifter på årets modell heller.
Det enda jag kan se som skiljer från tidigare årsmodeller är färgen.

Det är väl det enda minuset på xsr:en då att det inte sitter quickshifter :(
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
På torsdag blir det att hämta en ny 2017 Night Fluo, ska bli så grymt efter att varit utan väghoj i några år nu :yoparty
Stod mellan Z900 och MT-09, provkörde båda, men valet föll givetvis på MT-09an, även om det var ett svårt val.

Får ta o beta igenom tråden o se vilken tail tidy man ska ha, originial regplåtshållare lär iallafall inte sitta kvar länge.
Möjligtvis en vindruta också, men hjälper dom verkligen mot vinden? Ser ju så små ut!
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Det är väl det enda minuset på xsr:en då att det inte sitter quickshifter :(

Tror att det går att eftermontera men det är ingen dealbreaker för min del.

Samuelmt, är inte du också runt 190cm lång? Har du bytt sadel eller gjort några andra modifikationer för bättre komfort?
 

Henrick

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Torsby
Hoj
2017 MT 09
Angående lilla vindrutan så har jag den på min 2017 mt 09.
Jag tror fan att det blir tystare utan rutan, för när jag kryper ihop eller sträcker på mig så blir vindturbulensen runt hjälmen mycket svagare. Ska skruva av den och testa utan, för så som det är nu funkar ej.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Tror att det går att eftermontera men det är ingen dealbreaker för min del.

Samuelmt, är inte du också runt 190cm lång? Har du bytt sadel eller gjort några andra modifikationer för bättre komfort?

Då så, men det är kul med quickshifter och bekvämt för den delen också!
Vafan har du stalkat mig?:D Ja jag är prick 190 men tycker jag sitter ganska bra, den är helt orginal i sadel, styre och fotstegen :) men har väl nån fundering att fixa nån med gel i då orginal är en aning hård.
Gillar dock inte riktigt utseendet på comfort dynan när den går upp mer baktill då det ser konstigt ut med baklyset (enligt mig), har dock ej sett den i verkligheten, utan bara på bild.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
På torsdag blir det att hämta en ny 2017 Night Fluo, ska bli så grymt efter att varit utan väghoj i några år nu :yoparty
Stod mellan Z900 och MT-09, provkörde båda, men valet föll givetvis på MT-09an, även om det var ett svårt val.

Får ta o beta igenom tråden o se vilken tail tidy man ska ha, originial regplåtshållare lär iallafall inte sitta kvar länge.
Möjligtvis en vindruta också, men hjälper dom verkligen mot vinden? Ser ju så små ut!

Vet inte om vindrutan hjälper så mycket eg men den flyttar bort lite vind från bröstet men det träffar högre delar av kroppen istället. Man kan nog säga att den hjälper olika i olika hastigheter och i olika ställningar. Hukar du dig mycket i höga hastigheter kan du nästan gömma dig bakom rutan men bara nästan. Jag har den mer för att jag tycker den är snygg. Jag vill gärna ha vinden i bröstet men möjlighet att gömma mig lite i höga hastigheter och det tycker jag den lyckas hyffsat med. Blir den högre får jag för lite vind på mig.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Då så, men det är kul med quickshifter och bekvämt för den delen också!
Vafan har du stalkat mig?:D Ja jag är prick 190 men tycker jag sitter ganska bra, den är helt orginal i sadel, styre och fotstegen :) men har väl nån fundering att fixa nån med gel i då orginal är en aning hård.
Gillar dock inte riktigt utseendet på comfort dynan när den går upp mer baktill då det ser konstigt ut med baklyset (enligt mig), har dock ej sett den i verkligheten, utan bara på bild.

Jag har för mig du skrev din längd längre (långt) bak i tråden :lol

Seat concepts har en sadel eller ett rättare sagt ett kit de kallar Rally Tall som bygger ca 3cm högre än original.
https://seatconcepts.com/collections/yamaha/products/yamaha-2017-fz09-mt09-rally-tall
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Har gott svårt att bestämma mig mellan MT09 eller MT10.
47000 riksdaler till och frågan är om det är värt det.
MT10 är väl mer kul högre upp i hastigheterna medans
MT09 känns kul redan i lägre. Crossplane motorn var ju
love at first throttle. Får nog åka och provköra båda två en gång till...
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Med tanke på BGLs fundering...

Har tänkt länge att fråga om varför ni här valde just mt09 och inte mt10. Var det stylingen, pengen, mt09 är precis lagom eller vad var det som gjorde att det föll just på mt09 och inte mt10. ( en del av er har kanske inte ens funderat på mt10 punkt och då kan man ju skriva det om man vill :tungan )

För mig var det typ 80 % stylingen och 20% att jag ville ha en lätt och kvick hoj. MT10 är i mitt tycke delvis lite väl transformerliknade och därför inte helt tilltalande estetiskt.

Drömmen för mig vore att slänga in mt10 motorn i mt09an... eller tvärtom... styla mt10 till mt09
 
Last edited:

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Med tanke på BGLs fundering...

Har tänkt länge att fråga om varför ni här valde just mt09 och inte mt10. Var det stylingen, pengen, mt09 är precis lagom eller vad var det som gjorde att det föll just på mt09 och inte mt10. ( en del av er har kanske inte ens funderat på mt10 punkt och då kan man ju skriva det om man vill :tungan )

För mig var det typ 80 % stylingen och 20% att jag ville ha en lätt och kvick hoj. MT10 är i mitt tycke delvis lite väl transformerliknade och därför inte helt tilltalande estetiskt.

Drömmen för mig vore att slänga in mt10 motorn i mt09an... eller tvärtom... styla mt10 till mt09

Försäkringskostnaden är väl en stor del, men jag går i tankarna att uppgradera vid ett senare tillfälle men väntar tills den blir faceliftad då jag inte gillar bakdelen på den..
 

2bi9

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2014
Ort
Skövde
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Tjena!

Har precis införskaffat mig en Mt09 -2017! Fått några mil på den och jävlar vad nöjd jag är, fruktansvärt rolig mc!
Har en liten fråga angående Flash/PC, sitter nu ett akra carbon utan insats och funderar på att köpa ett KN-filter också, erfarenheter av att flasha? Hört att det gör stor skillnad på dom äldre modellerna men finns väldigt lite info om dom nyare..

fördelar/nackdelar Flasha om ECU för 5000kr eller köpa en Powercommander för ~4500kr?

Någon som lämnat sin ECU till "Flash Stockholm"? verkar som han bara tar 2500kr.

Tack på förhand!
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Tjena!

Har precis införskaffat mig en Mt09 -2017! Fått några mil på den och jävlar vad nöjd jag är, fruktansvärt rolig mc!
Har en liten fråga angående Flash/PC, sitter nu ett akra carbon utan insats och funderar på att köpa ett KN-filter också, erfarenheter av att flasha? Hört att det gör stor skillnad på dom äldre modellerna men finns väldigt lite info om dom nyare..

fördelar/nackdelar Flasha om ECU för 5000kr eller köpa en Powercommander för ~4500kr?

Någon som lämnat sin ECU till "Flash Stockholm"? verkar som han bara tar 2500kr.

Tack på förhand!

Vad jag hört och sett så ger det inte så mycket på 17 och upp... ca 2-3 hk på bakhjulet som mest. Jag skulle tycka det var värt att göra det bara för hastighetsbegränsarn. Att köpa en powercommander tar inte bort hastighetsbegränsningen.

och jo! Grattis till köpet!!!:rock:tummenupp
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Då har man bestämt sig. En blå MT09 med mysigare avgassystem
som levereras i mitten på Maj. Enligt försäljaren är det bra att slå
till snart annars blir leveranstiderna mkt längre.
Längtar väldigt mycket tills jag får den. Det var väldigt länge
sedan jag kände denna glädje i samband med ett köp:kär
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag känner att jag måste efter strax över 20 mil i sadeln på min nya MT09SP lämna en recension om den. Jag är så toknöjd med min MT09SP som man bara kan vara! :banana Den är helt underbar att köra! Så jäkla kul! Så smidig! Motorkonstruktören borde få nobelpris! ALLA borde ha en 09:a! :tummenupp
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Med tanke på BGLs fundering...

Har tänkt länge att fråga om varför ni här valde just mt09 och inte mt10. Var det stylingen, pengen, mt09 är precis lagom eller vad var det som gjorde att det föll just på mt09 och inte mt10. ( en del av er har kanske inte ens funderat på mt10 punkt och då kan man ju skriva det om man vill :tungan )

För mig var det typ 80 % stylingen och 20% att jag ville ha en lätt och kvick hoj. MT10 är i mitt tycke delvis lite väl transformerliknade och därför inte helt tilltalande estetiskt.

Drömmen för mig vore att slänga in mt10 motorn i mt09an... eller tvärtom... styla mt10 till mt09

Helt klart smidigheten för min del. Har svårt att tänka mig ett roligare paket. Jag bor i Sthlm. För de som har mer landsväg/motorväg runt sig kanske vill ha nåt större.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top