Yamaha MT-09

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Skylten är ifrån Yamaha på MC-Mässan i Göteborg.

Jag visste att jag hade sett den där skylten förut och förundrats över vikten.... Det var där på MC-mässan i Göteborg nu i vintras.
På Yamahas hemsida står dock "Vikt (fulltankad) 193 kg" för både vanliga MT-09 och MT-09 SP.
Vad jag har hört väger de ca 181 kg från fabrik och då är de långt ifrån fulltankade.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
De anger också 193 kg på hemsidan.

Så den där skylten är nog tyvärr skriven under stress eller av någon icke insatt.....:va
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Ja, vikten som är angiven på skylten verkar vara felaktig men det intressanta för min del är sitthöjden eller rättare sagt avståndet mellan sätet och fotpinnar.
Om man kan höja hojen med hjälp av dämparna samt byta ut till ett annat högre säte så kan detta mycket väl bli min nästa hoj!

Marknaden är tyvärr rätt så begränsad för oss långa ståtliga alfahanar (bortsett från äventyrs-maskiner).
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Är du en riktigt alfahane och tänker ragga brudar tittar du på fel hoj. Du ska ha en Honda Grom MX125 ( gärna med turbo). Kombon Alfahane + Grom är osalgbart.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Är du en riktigt alfahane och tänker ragga brudar tittar du på fel hoj. Du ska ha en Honda Grom MX125 ( gärna med turbo). Kombon Alfahane + Grom är osalgbart.

Haha inte riktigt så :lol
Alfahane som i lyckligt gift tvåbarnspappa med nyfunnet mc-intresse.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Haha inte riktigt så :lol
Alfahane som i lyckligt gift tvåbarnspappa med nyfunnet mc-intresse.

Ah men då är du nog rätt ändå.:tummenupp Om du är lite tung ( över 90 kg ) och vill köra riktigt hårt kanske SP är något för dig. Jag menar så du inte sätter dig på MT-09 ( utan SP) och så säckar hojen ihop under hård körning. Det är givetvis överdrivet enligt mig men vissa upplever ju fjädringen som mjuk när man väger nära 100 pannor. Jag upplever den som mjuk och väger 79 kg + flera kilo kläder men inte för mjuk utan skönt mjuk. Jag har heller inte ändrat på varken främre eller bakre fjädringen så jag kan nog få den att upplevas som nästan hård.

Jag är 181 och tycker också att sätet är lite lågt original men har köpt sadeln som jag länkade förut och tycker att höjden blev mycket bättre. Har inte kört någonting än med den utan bara provsuttit i garaget.

Hade en trevlig dröm inatt i min feberyra att jag var ute och premiärkörde och satan va kul det var... sen vaknade jag i en slemhostattack och trodde jag skulle dö.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Undrar om jag skrämde bort donron. Var inte meningen i så fall:confused:

Jag blev vettskrämd men nu har jag samlat mod under hela påsken och vågar skriva igen :lol

Jag väger inte över 90kg. Den enda anledningen till att jag överväger en SP är ju just för möjligheten att kunna justera sitthöjden eller rättare sagt avståndet mellan sadel och fotpinnar.

Får helt enkelt besöka några handlare och provsitta samt se hur möjligheterna för justering av sitthöjden egentligen fungerar i praktiken.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jag blev vettskrämd men nu har jag samlat mod under hela påsken och vågar skriva igen :lol

Jag väger inte över 90kg. Den enda anledningen till att jag överväger en SP är ju just för möjligheten att kunna justera sitthöjden eller rättare sagt avståndet mellan sadel och fotpinnar.

Får helt enkelt besöka några handlare och provsitta samt se hur möjligheterna för justering av sitthöjden egentligen fungerar i praktiken.

HAHA. Det var inte riktigt så jag menade. Tänkte på att jag skrämde bort dig från MT09... inte från forumet. :)
Det finns inga mer justeringsmöjligheter på SP än på vanliga MT09. Det där tekniska bladet var helt "wild and crazy".
Hojarna kommer med fasta fotpinnar ( precis som de flesta hojar ). Det finns original justeraba fotpinnar och givetvis en uppsjö av andra tillverkare. Länk till original.
https://www.yamaha-motor.eu/se/prod...ccessories&partcode=BS2-F8110-00-00&year=2018. Och som sagt sadelhöjden får man helt enkelt justera genom att köpa en högre sadel... vilket är betydligt billigare om du inte köper ebaygrejer.

Handlarna har ju ofta andra sadlar inne. Säg till så byter de säker gärna ut så du får känna med en högre sadel. Tar ju typ 1 min att byta så det ska inte vara suck och stön för det.
 
Last edited:

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
HAHA. Det var inte riktigt så jag menade. Tänkte på att jag skrämde bort dig från MT09... inte från forumet. :)
Det finns inga mer justeringsmöjligheter på SP än på vanliga MT09. Det där tekniska bladet var helt "wild and crazy".
Hojarna kommer med fasta fotpinnar ( precis som de flesta hojar ). Det finns original justeraba fotpinnar och givetvis en uppsjö av andra tillverkare. Länk till original.
https://www.yamaha-motor.eu/se/prod...ccessories&partcode=BS2-F8110-00-00&year=2018. Och som sagt sadelhöjden får man helt enkelt justera genom att köpa en högre sadel... vilket är betydligt billigare om du inte köper ebaygrejer.

Handlarna har ju ofta andra sadlar inne. Säg till så byter de säker gärna ut så du får känna med en högre sadel. Tar ju typ 1 min att byta så det ska inte vara suck och stön för det.

Jag ska kontakta Yamaha och fråga varför så många skriver att sitthöjden är 820-865mm. Vi måste gå till botten med det här känner jag :hihi

Här är bara några av dem sidor jag hittat som skriver att sitthöjden är justerbar:

https://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_mt-09_sp_2018.php

http://www.schruf.at/en/motorcycle-model-yamaha-mt-09-sp-9175-2018

http://www.motoleon.com/en/motorrad-modell-yamaha-mt-09-sp-9175-2018

https://www.yamahastavanger.no/web/mt-09-sp/

https://www.cycleworldmalta.com/en/motorcycles/webshop/18918/mt-09-sp.htm

https://www.motorradonline.de/motorraeder/fahrbericht-yamaha-mt-09-sp-2018.983058.html
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Ja hör med dem! Oftast tas inte sådana här uppgifter bara direkt ur luften. Dock är det helt omöjligt att någonting skulle vara så justerbart utan att något byts ut. Det är inte så att fjädern magiskt kan bli lägre så svingen får en helt annan vinkel och därmed högre sitthöjd eller att sadeln magiskt blir tjockare. Tror att det högre värdet är med komfortsadel eller annan högre sadel. Men Yamaha lär ju veta vad de menar. Dock står det 820 plain and simple på yamahas hemsida så de kanske bara säger att de vet inte vad alla andra har hittat på.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Körde 5 mil på min SP idag - originalet är inte någon komfortsadel.....typ lika hård som på min R1:a. :gnissla
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Körde 5 mil på min SP idag - originalet är inte någon komfortsadel.....typ lika hård som på min R1:a. :gnissla

Det blir lite bättre med tiden. Men jäklar vad avis jag blir. Har fortfarande feber här så inget åkande för mig totts fantastigt väder i flera dagar :huvet:(:gråta:gråta:gråta
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Typ avfetta först och sen är det väl bara å putsa på med putsmedel för metall. Tar tid och det är jobbigt men till slut blir det fint. Sen beror det ju på vad du vill ha för yta... putsar du länge blir det blankt. Titan är extreeemt hårt så det är svårt att repa iaf.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Yamaha har svarat:

"Hej,

MT-09 SPs säteshöjd mäts officiellt till 820 mm.
Däremot kan självklart höjden påverkas beroende på en rad faktorer som exempelvis hur fjädringen är inställd med förspänning etc.
Men själva sadeln är inte justerbar.

//Yamaha Motor Scandinavia"
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Det var ju ett högst väntat svar. Dock känns det orimligt att du får flera cm höjning med bara fjädringen utan att faktiskt byta ut något. Genom att ställa ut fjädern maximalt kan man nog få hojen att bli någon cm högre dock men det är spekulation från min sida. Men gör man det + sadelbyte + eventuellt justerbara fotpinnar så får manen hoj som absolut passar längre personer.

ett billigt hjälpmedel är också att karva ur skorna så de blir så tunna som möjligt :tummenupp:banana:näsblod
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Tappar det "glansen" eller vad är problemet? Jag har inget men har tänkt köpa ett. Vill dock inte ha ett som blir skabbigt fort och lätt.
Nån som har tips på produkter och metod att få titan sytemet fint och rent igen? :banana
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Det var ju ett högst väntat svar. Dock känns det orimligt att du får flera cm höjning med bara fjädringen utan att faktiskt byta ut något. Genom att ställa ut fjädern maximalt kan man nog få hojen att bli någon cm högre dock men det är spekulation från min sida. Men gör man det + sadelbyte + eventuellt justerbara fotpinnar så får manen hoj som absolut passar längre personer.

ett billigt hjälpmedel är också att karva ur skorna så de blir så tunna som möjligt :tummenupp:banana:näsblod

Sadelbyte, justerbara fotpinnar samt utkarvade skor låter som ett vinnande koncept! :tummenupp

SP versionen känns som att det kan kvitta då man lika gärna kan applicera ditt vinnande koncept på en standard MT-09.
Eller så kanske det blir en xsr900... Måste provköra allt till våren!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top