Sju lösa plomber, journalen.

Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Köp inte slang på BT bara, efter en månads åkande och en vinter i varmgarage hade slangfan torrsprickor ock flagnade så att corden lyste vit:mad:

Handlade slang på Swedol som är hur mjuk och fin som helst efter tre år:tummenupp

tack för tipset! ska svänga förbi där
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Två av mina favorittrådar löpte ihop här. Läser med spänning om sju lösa plomber men såg att Ryddarn var vid liv, så jag undrar hur det går med ditt HPD-projekt? För du har väl inte gett upp för att helt ägna dig åt poesi?
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Två av mina favorittrådar löpte ihop här. Läser med spänning om sju lösa plomber men såg att Ryddarn var vid liv, så jag undrar hur det går med ditt HPD-projekt? För du har väl inte gett upp för att helt ägna dig åt poesi?

Tack, kul att höra! :)
Jo HPD-hojen måste det byggas mer på :smasha
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnej.
Det är en jävla ruljangs i dagarna nu mellan tenta och hemfärd, rostlagning av bil, kompletteringar.. you name i.
Det gäller att maximera stressen när man ändå är igång så jag tänkte slänga ihop hojen ikväll och besikta i ottan imorgon innan jag åker norrut.
På med förgasarna, det ät tätt.
Koppla in voltmätaren, den fungerar.
Riva igång skapelsen, den startar direkt och låter pigg.
Men vänta nu, 12,3 volt med hojen igång, oavsett varvtal. Här ligger nog hunden död under bordet.
Fick lite hjälp av en garagekompis som är ruskigt slängder på det elektriska, han rev, muttrade, vred på multimetern och klurade.
"Jag tror en fas är död"
Fas? Va? Sånt som man har i väggen? Jomen, mycket riktigt. Något är galet och verkar ha tagit livet av regulatiorn, han gissade att något i generatorn var boven.
Helvete.
Ska försöka få med hojen hem och be någon duktig människa kolla över generatorn eller vad det nu kan vara.
Nåväl, det är sommar"lov". Har dessutom lyxen att få meka Laverda SF 750 i sommar så ni får lite bilder på det också.
Sju lösa får vi liv i tillslut. Hörs
 

karldennis

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2016
Ort
BOLLNÄS
Hoj
Honda CB400n 1981 fiskeräcer
nejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnej.
Det är en jävla ruljangs i dagarna nu mellan tenta och hemfärd, rostlagning av bil, kompletteringar.. you name i.
Det gäller att maximera stressen när man ändå är igång så jag tänkte slänga ihop hojen ikväll och besikta i ottan imorgon innan jag åker norrut.
På med förgasarna, det ät tätt.
Koppla in voltmätaren, den fungerar.
Riva igång skapelsen, den startar direkt och låter pigg.
Men vänta nu, 12,3 volt med hojen igång, oavsett varvtal. Här ligger nog hunden död under bordet.
Fick lite hjälp av en garagekompis som är ruskigt slängder på det elektriska, han rev, muttrade, vred på multimetern och klurade.
"Jag tror en fas är död"
Fas? Va? Sånt som man har i väggen? Jomen, mycket riktigt. Något är galet och verkar ha tagit livet av regulatiorn, han gissade att något i generatorn var boven.
Helvete.
Ska försöka få med hojen hem och be någon duktig människa kolla över generatorn eller vad det nu kan vara.
Nåväl, det är sommar"lov". Har dessutom lyxen att få meka Laverda SF 750 i sommar så ni får lite bilder på det också.
Sju lösa får vi liv i tillslut. Hörs

åååh.. fortsätt, snälla detta blir ju en maskin du får sätta dig och åka på med heder! :kär
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
åååh.. fortsätt, snälla detta blir ju en maskin du får sätta dig och åka på med heder! :kär

Jomen! Det är planen. Årets ork blev en arbetsbänk hemma sen kom skiftgång och sömnproblem och tog det sista. Nu luktar det studieuppehåll. Hojen kommer transporteras hem från Linköping och köras till någon som kan fixa elen en gång för alla.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Kul att du gillar min lilla Hondqvarna!
Bygget av HPD-hojen står stilla, jag klarar inte att smalna av bakhjulet själv och jag har inte hittat någon som kan hjälpa mig. Sedan har verkligheten haft en förmåga att stjäla all tid jag trodde var bara min att göra roliga saker på.

@FläsketBrinner
Klok man som tar hjälp med elen, själv har jag kört med devisen "Friskt kopplat, hälften brunnet", det är inte roligt när man släpper ut den magiska röken 14 mil hemifrån och får åka bärgare hem :(
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Kul att du gillar min lilla Hondqvarna!
Bygget av HPD-hojen står stilla, jag klarar inte att smalna av bakhjulet själv och jag har inte hittat någon som kan hjälpa mig. Sedan har verkligheten haft en förmåga att stjäla all tid jag trodde var bara min att göra roliga saker på.

@FläsketBrinner
Klok man som tar hjälp med elen, själv har jag kört med devisen "Friskt kopplat, hälften brunnet", det är inte roligt när man släpper ut den magiska röken 14 mil hemifrån och får åka bärgare hem :(

Nej el har jag haft för mycket grubbel över för att orka bry mig om. Tände ju eld på gamla enduron mitt ute i skogen, likriktaren tog semester.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Till jul får vi alla krypa till korset, jesus också.
Studieuppehåll blev en verklighet och efter att jag själv missat två jobb som konstruktör har jag blivit Ma/No-lärare på högstadiet. Har hunnit med lite annat jox också, skaffat moppemusch, tjuvåkt på pappas enduro osv.
Sju lösa hämtades i slutet på augusti och kördes oerhört raskt iväg till verkstad där den blivit stående sen dess, skulle fått tillbaka den i oktober, sen innan jul och ny blir det efter nyår. Fan då. Hela hösten har det blivit flytt, skräpslängande, bilmekande och lite garagefixning när det funnits tid.
Har hunnit med en del matnyttigt för tråden och hojen. Hade inte riktigt släppt tanken på att slänga min misslyckade form till kåpan så jag klädde ut mig till pistvakt och gick lös med högtryckstvätten, funkade hyfsat men det var många timmars slipning innan det blev okej. När del 1/2 gick att använda prövade jag att "gjuta" den andra delen, denna gång med riktigt vax och släppmedel. Nu skulle ju skiten härda också så tillräckligt mycket härdare åkte i för att utplåna en mindre kontinent(jag vet) och det finns ju bevis för att människan aldrig lär sig något vettigt. Det blev varmt så inihelvete, det sprakade och knastrade och luktade fränare än vanligt, jag tror grannkatten dog. Styrofoamen smälte och formen slog sig, fast det härdade på 2 minuter och det är ju bra. När senapsgasen hade lagt sig, glassen var uppäten och grannkatten begraven var vi ju tvungna att inspektera spektaklet. Det räckte med att man tittade lite surt på formen så släppte den bättre än en slak dvärgpenis ur en 10-barnsmamma. Framgång. Sprickorna är ifyllda med spackel och formhalvorna ligger nu ihopbultade och väntar på att garaget ska bli klart. Bilder.
0HsvDkL.jpg

4FeOGlM.jpg

HA8Px6X.jpg

gVW8LHe.jpg

zY1zUbU.jpg
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Stopp stopp stopp! Häll ut kaffet i blomrabatten, släng hunden i soptunnan och kolla här. Tamefan det gick vägen. Det var ju inte ens svårt!
Har pysslat till det lilla rummet i garaget för morsans symaskiner och diverse vinterpyssel då det funkar att ställa in ett element där, invigde det idag med kåplaminering. Före o efterbilder på garaget skiter vi i. Kolla kåpan
dVzPMr5.jpg

OdyIVBu.jpg

Cft2nRD.jpg



Sen har jag gjort lite annat kul också. Kan bl.a sno farsans enduro alla tider på dygnet nu. Kostade knappt 300:- och jösses va det lyser.
C143Ebc.jpg



Bror har fått upp ögonen för lite cafehojar och vill ha en A2 till våren. Fullservice på morsans CB 500 -76 nu, sen blir det brun "original"sadel och bruna handtag.
sNq5mdQ.jpg
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Bror har fått upp ögonen för lite cafehojar och vill ha en A2 till våren. Fullservice på morsans CB 500 -76 nu, sen blir det brun "original"sadel och bruna handtag.
sNq5mdQ.jpg

Det var en jäkligt fin CB. Går det inte att vända styret för lite mer raceinspirerad körställning? Hade den varit min hade jag slitit av framskärmen oxå.

Keep up the good work
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Det var en jäkligt fin CB. Går det inte att vända styret för lite mer raceinspirerad körställning? Hade den varit min hade jag slitit av framskärmen oxå.

Keep up the good work

Jodå! Den är i bra bruksskick iaf, tycker det är synd att någon lackat om den bara. Jo vi har funderat på det men man sitter så jävla bra så som det är nu, man får väl kalla att det är en brat-hoj?
Vi ska göra en kopia av bakskärmen så vi kan korta av den, blir lika där fram. Vi vill inte börja sabba originaldelarna liksom
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Har tillbaka sju lösa till påsk, hinner nog bränna av det värsta då innan säsongen är igång på riktigt. Lite grovjobb kvar med fästen osv som ska på för bl.a nya kåpan. Hade varit skönt att kunna ha hojen körklar typ hela sommaren så man får se hur det funkar.

Sen senast har jag hunnit med att köpa en knarkfin SV650S -05 med knappa 360 mil på mätarn(???), har gått o blivit jägare också så senaste månaden har bara flugit bort. Morsans hoj gick bara på 3 cyllar så vi kollar allt från förgasare till ventiler. Hoppar den inte igång på alla fyra idag är det nog dags för en komp-check :va
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Fick tillbaka hojen i lördags, hann med lite kap o svets idag. Nya fästen till fotpinnarna på schemat och i vanlig ordning krånglade det onödigt mycket men det blev gjort och med önskat resultat, kunde varit sämre.
wdAlTPV.jpg
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Morsan gick bara på 3 cyllar så vi kollar allt från förgasare till ventiler. :va
Väldigt ofta är det tändspolarna, eller rättare sagt de fastgjutna kablarna.

Skifta tändkabeln med den cylinder som delar tändspole med den felande cylindern.
Flyttar sig problemet? Då är det tändkabeln!

:HEJ

/e
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Väldigt ofta är det tändspolarna, eller rättare sagt de fastgjutna kablarna.

Skifta tändkabeln med den cylinder som delar tändspole med den felande cylindern.
Flyttar sig problemet? Då är det tändkabeln!

:HEJ

/e

Ett lågfartsmunstycke som var boven, jävlar va tätt det var
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Hojen blev besiktigad med absolut minsta möjliga marginal, lämnar inga detaljer innan detta blivit preskriberat :brinnerup
Prövade på en foliering, blev helt ok på kutsen men tanken blev inte alls bra så jag rev bort det. Blir förbannat bra färg iaf.
Idag fick hon verkligen bekänna färg på sådär 15 mil poker-run, gick ju görbra!

FtQKF6X.jpg

2pe01rd.jpg
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Åter i Linköping och tillbaka i skolbänken sen augusti. Efter tidernas mest groteska tentaperiod behövde jag något för att återställa balansen och vad passar då bättre än lite ordentligt pill i vår extremt fina verkstadsförening? Strippade hojen när jag var hemma över jul och slängde in ramen i bilen.

i5wu0tc.jpg

hSnzRcF.jpg


Detta forum innehåller oändligt duktiga personer vars byggen håller kvalité och omtanke utan dess like, detta är ju verkligen inte ett av dom men när jag jämför mitt arbete med hur det såg ut innan känner jag mig tillfreds med vad jag gör med hojen.
Folk har börjat tröttna på att läsa om okunniga personer som hackar sönder motorcyklar och ger upp halvvägs. Jag kan till viss del hålla med men samtidigt vet jag ju hur extremt mycket detta projekt lär mig, hur roligt jag tycker det är och framförallt - om inte jag hade väckt denna skapelse till liv, vem skulle då ha gjort det?

Gillade inte fotpinneplattorna jag gjorde i våras så de rök illa kvickt. Värt att komma ihåg är att de som satt på när jag köpte den var 20mm rör som var fyllda med spackel och sedan hålborrade. De nya är gjorda i 60x60 fyrkantsprofil med M8-svetsmutter.
Jag tror jag fick lägga 10st i skrotlådan innan jag gav upp med handmassagen och gjorde notcharna i fräsen. Brände dit dom med MIG först men det blev sådär så jag bättrade på det med TIG. Vänstra sidan vart okej så den visar jag bild på.

uMhx8Jt.jpg

8x0aY5G.jpg

nDlep6k.jpg

4mJcCR4.jpg

ksleIZQ.jpg


Näst på listan var ett ljuddämparfäste. Det gamla hittade jag i bilen när jag lyfte ur ramen. En inspektion visade att stumsvetsa ett ljuddämparfäste utan, i stort sett nån, genombränning var en dålig idé. Vem hade ens kunnat ana det.
Hur jag skulle göra ett gummiupphängt fäste hade jag ingen aning om men jag bestämde mig för att prova.
Fästörat blev i 40x40 fyrkant, frästa notchar och centrumhål. I mitten sitter en vanlig gummigenomföring med en tvådelad aluminiumbussning så gummit inte kläms, M8 här också då M6 såg klent ut. Från denna gör jag en aluplåt ner till ljuddämparen och om den ska fästas bakom alubussningen eller mellan vet jag inte än, båda är möjliga.

UFouGOZ.jpg

pRCP1zI.jpg

prSP9oK.jpg

U4pH1YG.jpg

fxuGjoF.jpg



Ett av hojens största irritationsmoment är tanken på dessa jävla spackelfyllda hål, varför ens? Pillade ut spackelpluggarna, slipade snyggt, knackade dit en plåt och putsade rent.

uUGkbXM.jpg

Bt4LKSC.jpg

Kwq6fav.jpg

C6Ypkkh.jpg

LqaelCu.jpg

0MJODXL.jpg

B7D0AYG.jpg



Utöver det har jag kapat bort, gamla fästen(som inte användes ändå), svetsade vanliga muttrar(där det skulle finnas ersatte jag med nitmutter) och annat skräp som stör friden. Lite fortsatt putsning krävs men inget som är värt att dokumentera.
Om någon råkar tycka att detta är en hädelse så kommer nedan bl.a en bild på förra ägarens bästa svetsjobb, dvs det som inte ramlat av än. Den andra bilden är på SVn jag köpte.
I övrigt går jakten på större förgasare dåligt.

TNTQMZU.jpg

oxgWT4b.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top