Sju lösa plomber, journalen.

Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Vad hände med batteriet? Intern kortis, fel på laddningen, kortis någon annan stans? Ser ju lite läskigt ut, för litiumbatterier kan ju börja brinna... :brinnerup

Hojen har ju funkat "felfritt" innan och inte visat tecken(vad jag vet) på överladdning eller andra läskiga saker. Batteriet exploderade med ett hysteriskt stort vitt moln, och jag tänkte bara "nu smäller skiten" så som man sett på youtube. Först vitt sen eld, sen hojlös, typ. Kutade i full mundering in till närmaste hus, vrålade efter en brandsläckare som jag snabbt slet åt mig och kutade tillbaka. klarade mig utan eld men slet av tanken så fort jag bara kunde i vilket fall.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
6H5UGxE.jpg


som mycket annat i projektet är detta något av ett experiment, dels så de fick leka lite med 5-axliga fräsen och för att se om det funkar. blir kul
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Keep it up. Spännande att följa detta äventyr!

Tack och bock! Man springer ju på en del problem på en så gammal och såpass oanvänd motorcykel(framförallt eftersom inget är opillat/original) och som fattig student med alldeles för lite tid blir det tyvärr stillastående när något skiter sig. Batteri är på G och laddningen ska se över snarast! Kan bli kul
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Ifall någon fortfarande följer detta snigelprojektet så kommer här en liten uppdatering:
Ny regulator/likriktare är monterad med lovande resultat. En digital, liten och nätt voltmätare är inhandlad så man slipper åka med multimeter fasttejpad på tanken. Mina formverktyg som finns längre upp på denna sida börjar bli klara, sista lagret lack läggs i Januari. Framåt vårkanten blir det kompositplastning.
När man allt som oftast gör 80(+)-timmarsveckor hoppas jag ni kan ha överseende med hur långsamt det går
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Det beställs kontaktdon i hutlösa mängder, crimps, crimps om, åks till biltema, det svarvas, bänds, bockas, svetsas, kapas, omvärderas, vattenjetas, CADas.
Fotpinnarna har flyttats så stagen har svarvats igen, en ny instrumentbräda till "shakedown" med plats för voltmätaren gick i vattenjeten och nitades ihop, elsystemet får nya kontaktdon och snyggas till(det sägs att det ska göras nytt från grunden så vi får se), hastighetmätarens varvtalsknas är ordnat men det är lite pill kvar, batterilådan har svetsats och fått riktiga gummiremmar, även ljuddämparen är flyttad(för test), en plugg till gamla varvtalsvajern är svarvad och iklämd med myyyyycket mera.
Det har blivit midnatt många kvällar denna vecka. Har inte bilder på allt men jag tänkte slänga upp ett gäng iaf. Nu jävlar händer det grejer :yoparty

Q3cTdZs.jpg

zIskles.jpg

MPxFHbM.jpg


ljuddämparen har fått distanser nu ikväll, så som sig bör


7qANeYB.jpg
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
NOTE: ser att nästan alla tidigare bilder är borta, får försöka ordna det.

Tänk, det blev midnatt idag igen. Verkar inte ha lärt mig detta med att "ju mer du rotar deso mer skit hittar du". Jävlar vad mycket som borde göras....

Nåväl, som nämnt ovan har jag beställt lite don från utlandet. Det är en sats om....... just det, 3 000 delar. Jag beställde några för ett tag sen och de var exakt som jag ville ha dom så jag skulle ha fler. Mitt försvar är att denna sats(250 par don) var lika billig som en sats med 80 par don(....ish...), om jag då köper "så jag har" och möjligtvis kan hiva iväg några vore det ju en fantastisk idé. När beställningen landar har jag 50 par 2,3,4,6 och 9-poliga ifall någon är i behov. "STÖD MITT PROJEKT! KLIPP DINA KABLAR!".

Idag: Lite pill, instrumenten behövde filas till då min bromspump är lika lång som en 940. Jag har letat ny pump ett tag, endast av estetiska skäl, men plånboken behöver rehab. Lite kablar har klippts och fått fina bullet-kontakter, fotpinnarna har "slutmonterats" osv. Hojen är, förövrigt, fortfarande besiktningsklar och kommer besiktas med svarta "original"-kåpan. Jag tummar inte på möjligheten att återställa den till det stuket skapat av förra byggherren hur dumt det än är, nåt ska han väl få lämna efter sig.

Near-future:
Jadu... öhm.. Just nu får det bli lite prio på el och det som kan göras för att fina till grejerna. Efter det börjar det bli dags för en stöt på kåpan igen, det är ju så nära.

Längre-fram-future:
Svetsa om/göra nya fästen till fotpinnarna(vinkelharry+vattenjet+MIG), kapa bort mer fästen och börja bränna dit egna grejer till nya kåpan. Jag får nog erkänna att jag inte tror på en lackering i år vilket nog fan är lika bra. Däremot ska jag ge mig den på att det blir åkning i sommar med nya kåpan.

BILDER

Nuvarande position av pinnar jämfört med den förra, nu blev hojen plötsligt bekväm!
Vrål-älskar stuket. Klart värt all tid i världen för en kåpa/kuts/sadel man är nöjd med.

vDf1dng.jpg

iCPLtVe.jpg



Svarvad plugg där varvräknarvajern tidigare gick. Hade mätt upp att 13,9mm i diameter på den delen som går in i motorn(syns ju inte) var lämplig. Den blev 13,92mm vilket får anses okej!

0krdiWU.jpg




Plattorna som pinnarna sitter på är vända upp-och-ner och har blivit försänkta. Även stagen mellan kullederna har fått svarvats nya.

Z65h47D.jpg



För att fotpinnarna ska gå att flytta var ljuddämparen tvungen att flyttas, något jag mått illa över länge då kapning och ihopsvetsning varit enda alternativet. Tråkigt med fint avgassystem, ambitiös men kass med svets och tomt i plånkan. Som en slump när jag skulle av med ljuddämparen märkte jag "Men jävlar anamma så långt röret från kollektorn går i burken!!" så jag har prövat att bara dra ut den lite. Slitsarna i ljuddämparen har kanske 5mm till godo och klämman är hyffsat bred. Här syns nog flytten och de tillfälliga distanserna där burken fäster i ramen

bPCX3d8.jpg



Instrumenten ditskruvad, den är faktiskt förbannat ful och sticker nästan i ögonen. Men tanken är bara att den är provisorisk och endast existerar för att voltmätaren ska sitta schysst. Den stör inte när man sitter på dock. Äh.

mQcZSph.jpg



Då säger vi godnatt och inväntar morgondagen. Just nu står det ganska still innan donen dimper ner men jag hittar garanterat något att pilla på. Jädra tur med en "lugn"(<-- hahahaha) studieperiod.

2zwxcJV.jpg
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013

gulle!
Elen är så gott som klar, rensat bort mycket skit och fått dit nya don. Ska beställa en ny växelsensor som jag kan klippa i(sparar hellre min). Kommer säkert behöva klippa mer i elen, löda om osv när allt hamnar på nya ställen, men det är skönt att se ifall det lirar först. Idag blir det lite el-pill och en allmän översyn
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Underbart!
Elen är ju lite tråkigt arbete eftersom det inte syns så mycket, men jäklar vad skönt att ha det gjort sen!

Visade din tråd för pappa, han är djupt imponerad :)

jofan, det var mycket kablar som inte gick till något och mååånga kabelskor.
Man tackar så mycket, du får väl börja riva ihop din också
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
sådär då. Det enda som återstår av elen är att koppla in voltmätaren. Fick precis klart det sista och en snabbcheck tydde på att allt lirade perfekt. Jag är lätt misstänksam mot en kontakt men den får hänga med ändå. Hann även med att kolla och smörja in axeln till svingen och puts på diverse grejer. Verkar bli jävligt dammigt där inne så nu har hon fått ett skynke. De ska byta portar(stora jävlar ty gammalt lokstall) och min hoj står i farans riktning gällande damm, äh. CSN på torsdag = ebay.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
haha, det blev en växel-läges-sensor-eller-vad-det-heter. Jag har ingen indikator på min mätare och jag orkar inte fippla med det, jag vill inte heller ha kabeldon och kablar som hänger löst. Den nya kommer kablarna(förutom neutralen) klippas bort på. Lite onödiga pengar kanske men det kändes tråkigt att klippa bort en annars så "frän" grej.
Idag kommer äntligen kåppluggarna lackas för sista gången.
Det som i övrigt är aktuellt nu är förgasare, det ska på nya då dessa visade sig underdimensionerade vid bänkningen. Vilka? Vad? Ingen aning, det sitter 22mm på just nu och modellen finns i både 24 och 26 som enligt uppgift ska passa. Mikuni VM22SS heter mina.
På 750 modellen har jag för mig att det sitter 26mm, de kostar inte fasligt mycket vilket hade varit väldigt skönt. Hade jag haft råd hade jag lätt köpt ett par finare. Nåväl, det blir inget fögge-köp innan jag rådfrågat Roger(bänk-nissen). :tummenupp
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Äntligen... Det visade sig ganska snabbt att blåskum var alldeles för mjukt och ömtåligt för en så avancerad form så jag beslutade att inte lägga för mycket tid på det. På bilden kan det synas varför folk som slipar inne i lackrum borde arkebuseras. Lite damm blev det på dom men finishen blev över förväntan. Formarna för med sig en viss känsla av citrusfrukt.
Äh, det duger för detta. Det bör vara 10ggr lättare(framförallt mindre nervöst) att slipa till ytan på slutprodukten än att åga sig över formarna.
NU ÄR DOM KLARA IAF!
Tar min pitt och pack och åker hem över helgen för att spöa brorsan i is-racing så det händer inget spännande nu på ett tag.
1dh0NlP.jpg
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Härligt projekt du. Extra kul med en sån story. Tänkte också läsa till civil så småningom. Fortsätt lika flitigt som nu senast så lovar jag att kika in igen!:yoparty
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Härligt projekt du. Extra kul med en sån story. Tänkte också läsa till civil så småningom. Fortsätt lika flitigt som nu senast så lovar jag att kika in igen!:yoparty

Kan garantera att det blir så spännande som tid och budget håller för :tummenupp
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Enligt biltema och tidigare försökt verkar det vara samma härdare till gelcoat och polyester. Min gelcoat verkar knappt ha härdat. Bryter formen ikväll och undersöker. :glömdet
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Sådär, då är bra många timmars arbete sorterat som brännbart. Har inte begripit vad som gick fel men nu är det som det är.
Luskar i lite andra möjligheter atm så vi får se vart det barkar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top