Ryggskydd / bröstplatta

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Jag har idag bestämt mig att jag ska byta ut mitt biltema ryggskydd pga att jag svettas så extremt mycket i det och så dras det upp när jag drar på mig skinnstället så får aldrig det att sitta perfekt, så tänkte en väst så det sitter bra (helst helarmad men har de verkar vara svåra att hitta utan armbågsskydd) men det får inte bli en bastu på ryggen.
Då jag ändå köper nytt kan jag lika gärna satsa på en bröstplatta i samma veva tänker jag. Jag hittade lite alernativ men jag tror inte att dessa uppfyller level 2 vilket jag vill ha då jag får det hos biltema för under 350kr eller vad det kostar. Min budget är på 1000kr och absolut max 1500kr.

Några alternativ som nästan passar vad jag tänker mig:
http://www.mc-boden.se/sortiment/skydd-ryggskydd/knox-fast-back-vast

Jag prioriterar enligt följande:
1. Level 2
2. Så lite värme som möjligt
3. Passform och att den inte dras upp när man drar på sig skinnstället
4. Väst/helärmad

Någon som har något tips? Det börjar ju bli varmt så tips är guld värda! :Bugar
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Jag har ett sånt här sen ett par år tillbaka, tycker det fungerar bra.

http://www.24mx.se/mc/p/skyddsvast-richa-light/15294/mc-skyddsutrustning/k303/
Den verkade ju trevlig tror jag! Hur är det med värmen? Hittade inte så mycket hos herr Google om detta skydd. Jag är 176 och väger 76, modellen är ju lite mindre än mig och har medium så det kanske kan bli trångt och large finns ju inte.

Hittade denna också som fått bra kritik ang passform och värme http://www.24mx.se/mc/p/skyddsvast-alpinestars-track-vest-svart/28344/mc-skyddsutrustning/k303/ där inte heller large finns. Fast å andra sidan har jag aldrig köpt något som är large i mitt liv heller...

Vilket av dessa ska man slå till på?
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
24MX har gratis returfrakt vid byte av skydd, så testa ett skydd du tror kan passa, gör det inte det så skicka tillbaka och testa en annan produkt som finns i större storlek.
 

ribzon

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2011
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Striple 675 R -13
Se till att skyddet täcker hela bröstet dvs inte 2-delat som Alpinestars. Det viktiga är att skydda bröstbenet+ryggraden. Jag letar själv efter bröstskydd men kommer nog köpa Dainese´s lösa bröstskyddsplatta. Jag kör med Alpinestars Bionic ryggskydd sitter bra under stället och har en luftspalt mellan ryggen och skyddet.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

chrishan

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
strömstad
Hoj
cbr 600
Ang värmen så tror jag inte det var någon större skillnad mot ryggskyddet jag hade tidigare men det sitter mycket bättre på plats.

tror du lugnt kan beställa ett medium om du inte redan gjort det, tror det är den storlek jag har och jag är 188cm. tyckte det satt mer still, large rörde sig lite för mkt......
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Vill tillägga att det här med bröstplatta är underskattat.
En väns flickvän jobbar på intensivvården på lunds universitetssjukhus och berättade att dagens hjälmar är av så bra kvalité att det sällan är dem som inte skyddat tillräckligt vid dödsfall och svåra skador, utan det är avsaknaden av bröstplatta då, enligt henne dem flesta omkommer av punkterade lungor och andra invertes blödningar.

Tyckte själv dem första länkarna med alpine star så sweet ut, någon som har koll på om dem finns med en heltäckande platta ist för delat?
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Vill tillägga att det här med bröstplatta är underskattat.
En väns flickvän jobbar på intensivvården på lunds universitetssjukhus och berättade att dagens hjälmar är av så bra kvalité att det sällan är dem som inte skyddat tillräckligt vid dödsfall och svåra skador, utan det är avsaknaden av bröstplatta då, enligt henne dem flesta omkommer av punkterade lungor och andra invertes blödningar.

Tyckte själv dem första länkarna med alpine star så sweet ut, någon som har koll på om dem finns med en heltäckande platta ist för delat?

Ja, i Folksams senaste rapport så var över 30% bröstrelaterade skador och när man tänker efter är det ju konstigt att det har tagit sån tid att ta fram vettiga bröstskydd. Men nu har jag iaf ett :)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag har ju fastnat för dainese thorax wave pro, dyrt och varmt sägs det men bör vara bland de bättre skydden...
har inte lyckats skaffa något än men startade en tråd här på sporthoj och det var vissa som skrev att det byggde för mycket men andra som va supernöjda, förutom att det var varmt, men vilken ryggplatta är inte det?
http://www.youtube.com/watch?v=DQnTkTolOLI
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Väcker tråden till liv lite. Lösa bröstplattor? Vart får man tag på det och vad är bra? Tänker typ som Guy Martin i TT3D filmen. Alltså ett som inte sitter ihop med ryggskydd eller ngn sorts väst. ?
 

Evil Twin

Guest
Jag har det som Guy har: Dainese chest protector. Tycker det sitter utmärkt så länge man har ett skinnställ som är tight. Känner mig naken utan det , så numera har jag det alltid när jag kör.
Mitt är köpt på Lelles om jag inte missminner mig.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Någon som har tips på bra butiker i närheten av Göteborg där de säljer bra skyddsutrustning till vettigt pris? Jag letar också bröstskydd som är löst då jag har ett bra ryggskydd som passar bra redan.
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Jag har det som Guy har: Dainese chest protector. Tycker det sitter utmärkt så länge man har ett skinnställ som är tight. Känner mig naken utan det , så numera har jag det alltid när jag kör.
Mitt är köpt på Lelles om jag inte missminner mig.

Allright ska inhandlas, kör ubertight raceställ så det bör sitta där det ska:yoparty Tack för svar man!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan rekommendera Knox bröstplatta. mc-boden har två varianter, en svart som svänger in under armarna och skyddar revbenen och en vit som bara täcker framsidan. Kostar typ en femhundring.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Är MC-boden seriösa? Försökte gå in och kolla deras sortiment men det får jag inte, för jag måste vara inloggad. Ehh what? Som att inte bli begärd inträde till en butik om man inte har deras kundkort först.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top