Tvätta hojen utan högtryck, hur?

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Biltema, Jula mfl säljer billiga "pumpflaskor" på 5l och uppåt, exempelvis http://www.jula.se/tryckspruta-5l-759005 köpte jag tidigare i år för 49 spänn. Håller väl inte i all evighet men än så länge funkar den bra.
Tillsammans med en hink och svamp och så Biltemas MC-rengöring på sprayflaska blir det hyfsat ren hoj ganska lätt utan för mycket spring efter vatten.

Om det bara inte vore så förbannat tråkigt att tvätta....... :huvet
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Lillebror till ett gammalt ex gjorde sin far en tjänst (trodde han) när han tog bort insekter från hela fronten på nya Volvon medelst Scotch Brite....lite matt i lacken kan man säga att den blev...:D
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Äh, bli inte stressad av kidsen. Om tio år dyker de upp här. "Äntligen tagit kortet!! Längtat ända sen jag var snorunge fan, och stod och glodde när nisse på gården tvätta sin astuffa triple, fick snacka lite, och till och med fick provsitta nåra gånger...":D
Nja, om det ändå vore så. Dessa ungar (från 7 till 12 år) var mer intresserade av hur mycket den kostade och vart den var parkerad, vilka lås, vad skulle du göra om den var borta en dag osv. De har äldre släktingar också som man ser med nya bilar och ibland med diverse moppar som de gärna kör på gångvägarna utan hjälm. Nu vet jag precis vart de bor men har inte sett till deras mamma i stor kjol på länge.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nja, om det ändå vore så. Dessa ungar (från 7 till 12 år) var mer intresserade av hur mycket den kostade och vart den var parkerad, vilka lås, vad skulle du göra om den var borta en dag osv. De har äldre släktingar också som man ser med nya bilar och ibland med diverse moppar som de gärna kör på gångvägarna utan hjälm. Nu vet jag precis vart de bor men har inte sett till deras mamma i stor kjol på länge.
Men fy fan! Jag bor ju inte många stenkast från skarpnäck, men med betydligt trevligare grannar som gärna snackat hoj på rätt sätt vilket nästan gett känslan att de skulle reagera om de såg nån obekant stå och pilla på den. Jag har stått och mekat rätt mycket på trottoaren här. Ungar på andra ställen har jag faktiskt fått att provsitta!:) Förresten finns i utkanten av rågsved en obemannad tvättomat, 20 meter in på huddingevägen, som jag tänkt prova några gånger, men inte fått tummen ur. Som ganska ny själv hade jag tänkt slippa åka in på en bemannad mack och säga "jag tänkte tvätta min hoj, hur fan gör man?":D
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Man ska egentligen inte tvätta med högtryck alls på en hoj tycker jag......... jag kör med vanlig slang och munstycket instället på "flat" lagom bra tryck och så kör jag med diskmedel... haha (mattsvart hoj)
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Gillar att vårda mina kära prylar. Den där trycksprutan från Jula verkar inte dum. en dunk på ryggen och en spann i handen plus alla tvättgrejer. Bor också högst upp så det är lite kånkande varje gång det ska tvättas.

Senaste gången jag tvättade gick det annars bra och det var en del intresserade utav den trevliga karaktären. Tar lite extra tid då när det ska snackas men det är ju trevligt att snacka lite med grannar som man annars bara nickar åt.

Enda tråkiga är att det alltid ska regna dagen efter man har tvättat vilket suger. TACK för alla tips, det blir nog en dunk från Jula som används varsamt med "lagom" tryck och kör vidare med min svamp och borste.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Gillar att vårda mina kära prylar. Den där trycksprutan från Jula verkar inte dum. en dunk på ryggen och en spann i handen plus alla tvättgrejer. Bor också högst upp så det är lite kånkande varje gång det ska tvättas.

Senaste gången jag tvättade gick det annars bra och det var en del intresserade utav den trevliga karaktären. Tar lite extra tid då när det ska snackas men det är ju trevligt att snacka lite med grannar som man annars bara nickar åt.

Enda tråkiga är att det alltid ska regna dagen efter man har tvättat vilket suger. TACK för alla tips, det blir nog en dunk från Jula som används varsamt med "lagom" tryck och kör vidare med min svamp och borste.

Om du har tillgång till el och vill använda "högtryckstvätt" köp en liten enkel från tex biltema, köp till en 20liters plastdunk, fungerar alldelest utmärkt att ta vatten direkt från dunk. Man behöver bara fylla slangen med vatten först för att det ska fungera
 

Bifogat

  • 17-072_m.jpg
    17-072_m.jpg
    12.9 KB · Visningar: 61
  • untitled.png
    untitled.png
    20.4 KB · Visningar: 871

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det är bra att högtrycken finns ...
Endurohojen får ofta smaka på högtrycken.
Landsvägshojen med kåpor mm tvättas med svamp. Det bara i bland den saneras med högtrycken och då med omdömme .

Man skall aldrig vårda ihjäl prylarna eller laga något som inte är trasigt :yoparty

Och högtrycken är en sån där som tar vattnet ur luften eller...?
Koppla loss slangen så har du helt plötsligt lämpligt tryck till gathojen!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känns som en del verkar förespråka att inte använda högtryck. Största nackdelen med att bara använda slang är ju att det sitter kvar en hel del skit som man sen drar runt med svampen=repar lacken.

Alla som inte har närmsta vattenkälla i grannbyn eller 7 trappor upp kan ju göra som jag alltid gör och försköljer vilket brukar ta bort grus och skit!

Sen brukar jag alltid tejpa över nyckelhålet och aldrig spruta direkt mot instrumenten!
 

KvartiMos

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2013
Ort
Laxå
Hoj
2008, Honda CB600F Hornet
Hej allesammans! Är helt färsk på denna sida och har tyvärr inget kort än men utbildningen pågår! Däremot har jag en cykel som jag övningskör på ;) Tvättade min hoj för första gången några veckor sedan och några frågor uppkom; Vad tycker ni erfarna är bäst att tvätta med? Vet några stycken som använder yes diskmedel vilket enligt dom är det bästa. Själv köpte jag bilshampo och torkar av med shimmy..

Och när det kommer till kedjesmörj. Är lampolja det bästa att "fetta av" drivpaketet med? Enl. instruktionsboken ska min hojs kedja tvättas och smörjas med växellåds olja..

Funderar däremot att tvätta kedjan med lampolja och sedan smörja den med dry lube (kedje wax). Någon som har erfarenhet av det? Visserligen har jag svarta fälgar och ser sällan stänk från oljor. Men självklart vill man ju ha en stänkfri hoj.. Tacksam för svar! :yoparty
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
He he nu jäklar behöver hojen tvättas. Bild före och efter kommer i morgon. Körde 25 mil i regn och började med en grusväg som var mer en leråker efter en natts regnande. Det var bara att ge upp och försöka smyga i leran efter 10 meter. Det blev att spruta lera och leka geggmoppe med streeten. Kanske man ska försöka sig på lite kedjevård också under tvätten.

KvartiMos: Jag kör enbart med Motuls kedje smörja.. Road+.. Funkar fint och kladdar inte på fälgarna men har lyckats med att spreja ner min fina sving en gång och den var inte roligt att göra rent efter det lilla misstaget. Numera är jag noggrann med sprutandet... Tänkte testa detta med lampolja i morgon vilket jag har hört ska vara bäst. Jag brukar ha en hink med vatten med diskmedel i och sprejar på lite tvättmedel på de skitiga ställen på hojen. Använder svamp och en borste, sköljer sedan med lite vatten och vaxar de lackade ytorna sedan.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
för att bättra på effekten ytterligare så kan man blanda i gulsåpa i vattnet som du doppar trasan i,, löser om möjligt ännu bättre då,,

Enkelt tips för att lättare får bort intorkade flugor och annat bös från framkåpa och kåpglas; dränk en handduk eller liknande i vatten och lägg den över framkåpa och kåpglas. Låt den ligga en kvart innan du börjar tvätta så har flugor och annat lösts upp och går enkelt att få bort.
 

KvartiMos

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2013
Ort
Laxå
Hoj
2008, Honda CB600F Hornet
KvartiMos: Jag kör enbart med Motuls kedje smörja.. Road+.. Funkar fint och kladdar inte på fälgarna men har lyckats med att spreja ner min fina sving en gång och den var inte roligt att göra rent efter det lilla misstaget. Numera är jag noggrann med sprutandet... Tänkte testa detta med lampolja i morgon vilket jag har hört ska vara bäst. Jag brukar ha en hink med vatten med diskmedel i och sprejar på lite tvättmedel på de skitiga ställen på hojen. Använder svamp och en borste, sköljer sedan med lite vatten och vaxar de lackade ytorna sedan.

Ja, man ska vara noggrann med sprutandet :hihi

Ok, tack för svar! Vet du någon vettig sida man kan beställa motuls ifrån? Bor nämligen i en liten håla..
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Jag skulle vilja tvätta min hoj ofta och inte så noga, men ändå med OK resultat. Har en Ducati Scrambler som inte har något krom direkt, och jag bryr mig inte om den skiner as-nice direkt, bara man får bort det värsta.

Jag bodde i Norge förut och på självtvättarna där var det helvetes krut i medlena. I Sverige är inte ens avfettningen bättre än shampot i Norge!!

Finns det inget medel eller två som man kan ta med sig till en sån station och sen lösa det utan att använda handkraft?

Jag har köpt en pumpflaska på Clas O men än så länge har jag inte hittat något medel som löser upp det mesta, ska jag eskalera till fälgtvätt kanske? Det som sitter hårdast är nog olje-stänk/väg-film på fälgarna och på de lackade plast-detaljerna. Usch!

Tips uppskattas!
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021

Företaget Aromdekor har en riktigt bra produkt som heter CitroFoam. Funkar både som avfettning och tvättmedel. Är väl främst för tvätt av lastbilar och entrepenadmaskiner, men det funkar kanon på personbilar, fyrhjulingar och motorcyklar. Brukar själv använda det och är väldigt nöjd. Går att lägga på med vanlig sprayflaska eller blanda i vatten och använda som schampo. :tummenupp
Luktar gott, är effektivt och snällt mot materialen. Avfettning och tyngre medel uppskattas ofta inte i självtvättanläggningar då dom kan påverka oljeavskiljare och annan utrustning.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Företaget Aromdekor har en riktigt bra produkt som heter CitroFoam. Funkar både som avfettning och tvättmedel. Är väl främst för tvätt av lastbilar och entrepenadmaskiner, men det funkar kanon på personbilar, fyrhjulingar och motorcyklar. Brukar själv använda det och är väldigt nöjd. Går att lägga på med vanlig sprayflaska eller blanda i vatten och använda som schampo. :tummenupp
Luktar gott, är effektivt och snällt mot materialen. Avfettning och tyngre medel uppskattas ofta inte i självtvättanläggningar då dom kan påverka oljeavskiljare och annan utrustning.

Detta låter jäkligt bra men vart köper man det då? Online finns, men frakt av vätskor kostar så fanders..
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Företaget Aromdekor har en riktigt bra produkt som heter CitroFoam. Funkar både som avfettning och tvättmedel. Är väl främst för tvätt av lastbilar och entrepenadmaskiner, men det funkar kanon på personbilar, fyrhjulingar och motorcyklar. Brukar själv använda det och är väldigt nöjd. Går att lägga på med vanlig sprayflaska eller blanda i vatten och använda som schampo. :tummenupp
Luktar gott, är effektivt och snällt mot materialen. Avfettning och tyngre medel uppskattas ofta inte i självtvättanläggningar då dom kan påverka oljeavskiljare och annan utrustning.

Tack denna funkade bäst hittils!
Tog med en utspädd omgång i trycksprutan till en tvättstation och nu är MCn renare än på länge. Gött!
Köpte av mecia.se ... de skickade fel men löste sitt misstag väl.

Tog väl inte det värsta på fälgarna men det gjorde 5-56-olja istället så saten vad fin hojen är nu! ;) Härligt med VÅR
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack denna funkade bäst hittils!
Tog med en utspädd omgång i trycksprutan till en tvättstation och nu är MCn renare än på länge. Gött!
Köpte av mecia.se ... de skickade fel men löste sitt misstag väl.

Tog väl inte det värsta på fälgarna men det gjorde 5-56-olja istället så saten vad fin hojen är nu! ;) Härligt med VÅR

Diskmedel och vatten i en hink, vatten att skölja med, fälgarna med lampolja och toapapper.
Bromsskivorna och bromsbeläggen ett par gånger per säsong med aceton och toapapper.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top