Tvätta hojen utan högtryck, hur?

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Själv bor jag i lägenhet och saknar bra möjligheter till tvättning av min hoj och ingen högtryck.

Oftast ser det ut som så: knatar ner till gården med två spannar vatten och en svamp. Tvättar med vatten från ena spannen och sköljer med vatten från andra. Efteråt blir det lite vax och putsning. Blir aldrig riktigt nöjd då det finns skit som man inte riktigt kommer åt.

Hur gör ni andra som inte har egen tillgång till högtryck?

Har funderat på att åka till macken och tvätta i hallen. Är också ganska ny hojåkare, vad ska man tänka på vid tvättning, med eller utan högtryck?

Tackar...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis som du utom att det kan ju bli en 4 till 5 rundor med med två spannar.
För det tar ju tid lösa upp alla insekter som sitter på framdelen av hojen.
Och för att få rent från Biltemas Racing kedjeolja på bakfälg/bakhjulet, rent diskmedel, diskborste och skölja med vatten. Ibland har jag använt lampolja och hushålls papper för att få rent bakfälgen.
Jag skulle vara ytterst försiktig med högtryckstvätt. Risk med bra tvätt blåsa av färgen.
Hellre vanlig slang och vatten.
Och dränk inte tändstift / toppar mm av elen med vatten. Onödigt provocera hojen till att inte starta.
(Efter kört 8 timmar i ösregn och sedan haft Suzukin 16 timmar på en parkering i ösregn startade den inte. Det blev plocka ur batteriet, skaffa överdrag till hojen och batteriladdare. Ladda batteriet. Och nästa dag när det slutat regna gick den igång.)
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Om du tvättar med högtryck, undvik att spruta direkt på hjullager, svinglager, kedja osv. Trycket tränger undan fettet och ersätter det med vatten = dåligt. Tvätta med förnuft.

Vanlig 5-56 är riktigt bra att göra rent med, det löser upp kedjefett från fälgen galant, samt fräschar upp ärjade skruvskallar osv. Det är även bra till att göra rent motorn från oljedamm m.m.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det låter som att TS hoj får en ypperlig tvätt. En sån tvätt som i dagens hetssamhälle, allltmer bara förekommer på lyx- och veteranfordon.

/J (Som undviker högtryck på hojen och bilen om det finns slang)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag använder Biltemas handrengöring till bakfälgen, svingen, drevkåpan osv, dvs allt som kan bli kladdigt av olja/fett. Det funkar klockrent och är snudd på gratis, 40 spänn för ett kilo senast jag köpte :tummenupp

Och som Murdoc skrev, aldrig högtryck på lager, el osv. Vanlig vattenslang eller hink räcker alldeles utmärkt, det är ju ingen stridsvagn som ska våldas ren :fakta
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Skiten du inte riktigt kommer åt får du ju fixa med någon form av borste. Bra fettlösningsmedel för att få bort oljestänk på fälgarna. Sen är det bara att fortsätta som du gör vatten och svamp och sen lite vax på det. Tänk på att stå i skuggan och att det inte blåser massa bös från träd och buskar så ska du se att det blir fint :krama
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
... Tänk på att stå i skuggan och att det inte blåser massa bös från träd och buskar så ska du se att det blir fint :krama

"Bös"... :hihi Det ordet förtjänar att användas oftare.

Jag gör som TS, fast med en hink. I och för sig så bor jag på markplan med en altandörr lämpligt placerad. En tandborste är bra att använda till de där ställena där det är svårt att pressa in fingrarna.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Enkelt tips för att lättare får bort intorkade flugor och annat bös från framkåpa och kåpglas; dränk en handduk eller liknande i vatten och lägg den över framkåpa och kåpglas. Låt den ligga en kvart innan du börjar tvätta så har flugor och annat lösts upp och går enkelt att få bort.
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
WD40 (eller silikonolja på kåpor (helst inte sadeln)) och trasa overall, samt microfiberduk (5 för 45:- på biltema) med lite vatten är mirakelkuren för insekterna.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Känns som en del verkar förespråka att inte använda högtryck. Största nackdelen med att bara använda slang är ju att det sitter kvar en hel del skit som man sen drar runt med svampen=repar lacken.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Tack för tipsen. I min ungdom körde jag mycket geggmoppe och var det mesta att spola av med högtrycken. Nu upplever jag att svingen samlar mer skit och olja än fälgen. Det egentligen största problemet är nyfikna ungar som gör en stressad under tvätten. På tisdag blir det tvätt och service på torsdag med montering av diverse prylar.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
För en mer normal smutsig hoj så är det bästa en hink med vatten, shampoo och en svamp.Då blir hojen som gladast.Undvik i regel all form av högtryck när det är lätt hänt att vatten tränger in där det inte ska vara om hojen naturligtvis inte är full av dynga /lera. :crash
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag brukar använda mig av avfettning (okq8s giftigaste) eller wd40 på de riktigt bösiga ställena, gnugga med en gammal diskborste på fälgar och liknande och disktrasa på lackade ytor. Spolar av med vanlig trädgårdsslang, gärna varmvatten. Sen på't med vanligt tvättsvamp och bilschampo, och slutligen torka bort alla vattendroppar med ett sämsskin (<-- stavning?)

Använder aldrig högtrycken på hojen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vanlig 5-56 är riktigt bra att göra rent med, det löser upp kedjefett från fälgen galant, samt fräschar upp ärjade skruvskallar osv. Det är även bra till att göra rent motorn från oljedamm m.m.

Verkar smidigt, men blir det inte en fet yta kvar som suger åt sig damm? Eller kör man på avfettning efteråt?
(är insyltad i avfettning-är-allt-träsket)

"Bös"... :hihi Det ordet förtjänar att användas oftare.

Håller med, mycket användbart. :tummenupp
"En rul" är lika allomfattande när det gäller mjuka material, t.ex. kläder.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Verkar smidigt, men blir det inte en fet yta kvar som suger åt sig damm? Eller kör man på avfettning efteråt?
(är insyltad i avfettning-är-allt-träsket)

Jo, en liiiten fet yta blir det kvar, men den är betydligt lättare att skölja/torka av än det förbannade kedjefettet. :tungan
Jag har en liten microfiberduk som är "dränkt" i 5-56, den är perfekt att torka av fälgen, kedjan osv med. Räcker hur länge som helst. :yoparty
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag vill ändå slå ett slag för högtryckstvätten.
Rätt använd med förnuft är det helt OK att använda.
Högtryck är ju bara högtryck på nära håll, på lite avstånd är det ett väldigt skonsamt sätt att skölja bort skummet.
Men som sagt sunt förnuft gäller.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är bra att högtrycken finns ...
Endurohojen får ofta smaka på högtrycken.
Landsvägshojen med kåpor mm tvättas med svamp. Det bara i bland den saneras med högtrycken och då med omdömme .

Man skall aldrig vårda ihjäl prylarna eller laga något som inte är trasigt :yoparty
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det egentligen största problemet är nyfikna ungar som gör en stressad under tvätten.
Äh, bli inte stressad av kidsen. Om tio år dyker de upp här. "Äntligen tagit kortet!! Längtat ända sen jag var snorunge fan, och stod och glodde när nisse på gården tvätta sin astuffa triple, fick snacka lite, och till och med fick provsitta nåra gånger...":D
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Favorit i repris;

(fyra avsnitt totalt)

WD-40, sen petroleumbaserad avfettning, sen naturavfettning... När jag testade första gången häpnade jag hur bra det fungerade.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top