Mc på Färja, spännband?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag tror att tråden hamnar rätt!

Jag bor i polen pga studier och har Mc här nere och skall ta med den hem till sverige på sommarlovet om ca 40 dagar. skall boka en tur med Stenaline (Gdynia - Karlskrona med stena vision färjan).

Läser på Stenalines hemsida att de rekommenderar att man tar med egna spännband, och något sådant har jag inte, vad bör jag köpa för någon typ/modell. jag har aldrig åkt båt med hoj så alla där ute som har det, hur brukar det se ut och vad är viktigt att tänka på när jag spänner fast?

Butiker jag har i närheten:
Jula
OBI
lokala verktygs affärer (namn som nog inte säger er någonting på polska).

tackar för goa svar!
Jesper
 

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Hojarna placeras oftast i fören ellr längst bak i båten. oftas finns spännöglor lite varstans eftersom långtradarsläp brukar spännas fast. hittar du inte fästögglor brukar jag försöka ställa hojen så när ett långtradarsläp att jag kan använda släpets balkar eller öglor att fästa hojen i. Se bara till att sido stödet sitter nere och spänn sedan hojen mot båtens deck med spännbanden om möjligt. speciellt på sidan du har stödet. däck klossar är bra och ha, dessa finns på båten. bara fråga. Det är väldigt sällan hojar välter på båten. Men remmar är ett måste.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Se bara till att sido stödet sitter nere och spänn sedan hojen mot båtens deck med spännbanden om möjligt. speciellt på sidan du har stödet.

så det rekommenderas att spänna så att hojen lutar på stödet, inte att spänna den så den står lodrät?
jag har fina fästpunkter för spännband bak, men var drar man dom fram mest fördelaktigt på en sporthoj med massa plast i framvagnen?
 

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Står hojen på stödet lutar hojen mot stödet åxå. har du spännband skall det mycket till att den vickar åt andra hållet. står den lodrät måste du spänna hojen horisontellt nere vid hjulen, annars finns risken att den glider sidleds och tippar. då hjälper inte ens spännband. samma typ av snörning som när man fraktar något med två hjul på en släpkärra, du måste låsta hjulen att glida sidledes. kommer du åt gaffelkronan på något sätt kan det vara en möjlighet att fästa där. olika hojar har olika möjligheter att fästa fram.
 

Dragonheart

Snöhatare
Gick med
1 Feb 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki Bandit 600 N pimpad
jag använde de här
mc4.jpg
mc3.jpg
Båtar jag körde med hade oftas en särskild plats
bara för MC´s
men det är ju olika från båt till båt.
Hade jag inget centralstöd, ställde jag mc:n på sidan och styrningen mot andra
hållet så att spännbandet drogs diagonal.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
För att vara lite övertydlig - ställ den helst inte på centralstödet om sådant finns, då kan hojen glida, men kan gå ändå. Du tappar friktionen i bakhjulet.
Ta gärna två spännband som bilden tidigare - ett kan räcka.
Ställ dig inte bredvid annan mc som är fel surrad då välter den mot din (har sett liggande Guldvinge).
Finns möjligheter att spänna i golv (durken) eller så lågt som möjligt så gör det. Spänn tvärsöver eller lite snett över sadeln o fäst så lågt som möjligt då trycker du ned hojen och det skall mkt till att den åker nånstans. Annars använd fantasin och spänn en rem åt vardera sidan. TÄNK EFTER FLERA GÅNGER INNAN DU ÄR KLAR - KAN DEN RÖRA SIG ÅT NÅT HÅLL?
Man får tänka efter innan man parkerar åt vilken riktning man skall ha sidostödet - där fästpunkter finns.
Lägg trasa eller handskarna översadel, kåpdelar så inget skaver.
Lägg i ettan. Dra ev ett enklare spännband runt handtag o frambroms. Bromsklots bakom hjulen om det finns.

Lägg inte hjälmen på hojen om du inte spänner fast den (kolla bilden).
Du kan lägga den på durken i nåt inklämt hörn, men tänk på att det är väldigt smutsigt där.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tack för så snabba svar, ni är bäst!

jag har en FZ6n så de e naket och jag kan komma åt väldigt mycket på hojen, har bara sidostöd.

rätta mig om jag har fel:
Jag skall ställa hojen på sidostödet (vänstersida) och luta styret mot samma?
Spänna emot stödet så att den trycks ner på den sidan, men även få till det så att Hjulen inte kan röra sig.

Styrkona? Det vill säga de som styret o framgaffelbenen sitter i ? dvs den leden som allt går runt när man svänger med styret ?

men hur många skall jag ha? det känns som att kanske en ca 4 spännband känns bra. eller är det för mycket lite?.

en på vänster sida som trycker ner mot stödet, två fram, som trycker ner framgaffeln på var sin sida, och ett på högersida som antingen trycker ner hojen eller går tvärs över via passagerar pinnarna.

sådana som Dragonheart länkade i början känns det som jag är mest sugen på / litar på mest (det blåa) sådana kan man ju haka fast och spänna rätt hårt ser det ut som.
 

Dragonheart

Snöhatare
Gick med
1 Feb 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki Bandit 600 N pimpad
För att vara lite övertydlig - ställ den helst inte på centralstödet om sådant finns, då kan hojen glida, men kan gå ändå. Du tappar friktionen i bakhjulet.
Ta gärna två spännband som bilden tidigare - ett kan räcka.
Ställ dig inte bredvid annan mc som är fel surrad då välter den mot din (har sett liggande Guldvinge).
Finns möjligheter att spänna i golv (durken) eller så lågt som möjligt så gör det. Spänn tvärsöver eller lite snett över sadeln o fäst så lågt som möjligt då trycker du ned hojen och det skall mkt till att den åker nånstans. Annars använd fantasin och spänn en rem åt vardera sidan. TÄNK EFTER FLERA GÅNGER INNAN DU ÄR KLAR - KAN DEN RÖRA SIG ÅT NÅT HÅLL?
Man får tänka efter innan man parkerar åt vilken riktning man skall ha sidostödet - där fästpunkter finns.
Lägg trasa eller handskarna översadel, kåpdelar så inget skaver.
Lägg i ettan. Dra ev ett enklare spännband runt handtag o frambroms. Bromsklots bakom hjulen om det finns.

Lägg inte hjälmen på hojen om du inte spänner fast den (kolla bilden).
Du kan lägga den på durken i nåt inklämt hörn, men tänk på att det är väldigt smutsigt där.
:tummenupp

Bara en grej, spänna man över sadeln kan det händer att man knäcka plasten på sidorna,
hände en kompis till mig. Så OBS att det spänns inte för hård där.

Annars en jätte bra förklaring tycker jag :Bugar
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Båtar jag körde med hade oftas en särskild plats
bara för MC´s
Min erfarenhet är att "snabbfärjor" typ HSS Gbg-Fredrikshamn har särsilda plattser för MC, dom tillhandahåller också spännband, stoppklossar för hjul mm, medans "långsambåten" på samma linje inte hjälper till ett skit med fastspänning om det inte blåser storm.
Men sidostöd och ett spännband från ena sidan över sadeln (med handskarna mellan spännbandet och sadeln) ner i durken på andra sidan funkar i de flesta väder klossar framför och bakom bakhjulet är att rekomendera, d.v.s. då är du säker.
Jag har sett hundratals hojar stå helt ospända i relativt gungigt väder utan att något hänt för den delen.
Största skaderisken tror jag är att trampcyklister ställer sina fordon i drivor så att dom ramlar och far och orsakar skador på våra fina hojar.
Så ställ dig lååångt ifrån trampcyklar om du är rädd om MC`n
 
Last edited:

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
Stoppkloss låter som en mycket bra ide! ser på biltema bara men antar att det är något i den här stilen
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Tillbehor-husbil/Stoppklossar-2st-158210/

såna klossar brukar finnas på färjorna. inget jag vill släpa med mig iaf. spänna går ju att göra på olika sätt olika hojar... min tex hojen på sidostödet. ettan i. ett litet kardborreband runt frambroms-handtaget. spänner från svingen och ner i däck på vardera sida. kontrollera. klart. skynda upp på soldäck och hitta en stol fort som fan.......:tuttar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
såna klossar brukar finnas på färjorna. inget jag vill släpa med mig iaf. spänna går ju att göra på olika sätt olika hojar... min tex hojen på sidostödet. ettan i. ett litet kardborreband runt frambroms-handtaget. spänner från svingen och ner i däck på vardera sida. kontrollera. klart. skynda upp på soldäck och hitta en stol fort som fan.......:tuttar

man kanske skall maila stenaline? =) och fråga om klossar. de står på deras hemsida att det inte garanterar någonting och att de är mc förarens ansvar o ta med sig grejor ifall det inte finns. men ja :tummenupp soldäck e nice! ! ! :fyllisar
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Lås styrlåset, lägg i växel och gärna en liten skidrem runt frambromshandtaget. Klossar ger jag inte mycket för i sammanhanget. Golvet/durken de ska klämmas fast mot är ju slät plåt.

Det finns ofta remmar på färjorna men de verkar ofta vara dimensionerade för att surra tanks vid orkan pluss att de är vulgärt skitiga att hålla på med. Sen vet man ju inte hur många hojar som dyker upp. Kan ju bli brist på spännband om alla litar på rederiet. Jula säljer spännband för 10 kr st. De räcker gott o väl för o surra fast en hoj på en båt. (Inte för att surra den på släpvagn dock då brottsgränsen bara är 200 kg.) Köp 4 såna remmar så har du så det räcker och blr över. Spänn inte tokhårt, då pajjar du bara nått.

Kom ihåg att spänna på stödsidan först bara... :)

Läste här härromdagen om en snubbe som spänt med en rem - på hojens högra sida.... Konstigt nog så låg den hojen ner när de angjorde kajen. :rolleyes:
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Lås styrlåset, lägg i växel och gärna en liten skidrem runt frambromshandtaget. Klossar ger jag inte mycket för i sammanhanget. Golvet/durken de ska klämmas fast mot är ju slät plåt.

Det finns ofta remmar på färjorna men de verkar ofta vara dimensionerade för att surra tanks vid orkan pluss att de är vulgärt skitiga att hålla på med. Sen vet man ju inte hur många hojar som dyker upp. Kan ju bli brist på spännband om alla litar på rederiet. Jula säljer spännband för 10 kr st. De räcker gott o väl för o surra fast en hoj på en båt. (Inte för att surra den på släpvagn dock då brottsgränsen bara är 200 kg.) Köp 4 såna remmar så har du så det räcker och blr över. Spänn inte tokhårt, då pajjar du bara nått.

Kom ihåg att spänna på stödsidan först bara... :)

Läste här härromdagen om en snubbe som spänt med en rem - på hojens högra sida.... Konstigt nog så låg den hojen ner när de angjorde kajen. :rolleyes:

du den snubben läste jag om med, för 2 veckor sedan typ, här på forumet (någon skrev om händelsen i forumet här).
ja okej! det där med frambromsen var riktigt jävla smart! såg att någon annan skrev det med, men det skall jag göra!, köpa ett sådant där litet band o spänna där. och 1an i såklart, tänk vad mycket man kan "lära sig" eller få tips om på ett forum, ni medlemmar på SH ni är bäst :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
köp egna spännband, vanliga 1:tonnare funkar utmärkt.. Föreslår att du lägger i växel så inte hojen ska kunna rulla fram el bak.. spänn över nedre gaffelkronan från båda hållen (hojen kommer stå upprätt och inte på sidostöd).. Spänn dock inte så hårt att du komprimerar framdämparna helt då detta sliter på packboxar etc. Detta brukar räcka, men för säkerhets skulle kan du sätta ett spännband som låser bakdelen på hojen också..

Har fraktat hoj på släp efter riktigt dåliga vägar med denna metoden några ggr utan några som helst problem, så de borde inte vara nå problem med en gungande färja heller..
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
jag fraktade min hayabusa mellan rostock-trelleborg härom dagen med TT-line. Personalen var mycket trevlig, fanns klossar och spännband att låna. Jag la klossar mellan hjulen, ställde den på stödet, i med ettan, och drog ett spännband över sadeln. Den stod mycket stadigt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är ingen som har planer på att åka ifrån Karlskrona mot gbg via halmstad på lördag? =) jag anländer med färja ca 07:45 =)! om någon vill ut och samåka hade det varit kul, annars får jag köra själv.

Om någon skall, hör gärna av dig här =)!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
smen var drar man dom fram mest fördelaktigt på en sporthoj med massa plast i framvagnen?

Som redan föreskagits av i-are-baboon:
På många hojar kan man lägga spännbanden runt gaffelbenen över undre gaffelkronan.
När jag kollade på min sukka (numera fd) och min traja
så var det inga problem på trajan
OM spännbandet runt höger gaffelben och framför styrhuvudet drogs ut åt vänster sida av hojen
OM spännbandet runt vänster gaffelben och framför styrhuvudet drogs ut åt höger sida av hojen
för då kom spännbanden under plasten.
På sukkan fanns fördelning till bromsslangarna där spännbanden skulle gå......

Den här konstruktionen provocerar ju styret att flippa runt så ett spännband som fixerar de två andra spännbanden mot närmaste gaffelben nedanför styrkronan och plasten kan vara pricken över I.

Baktill så finns ju trianglarna med passagerarfotpinnarna att spänna i.
Trianglarna är starka. Och inget hindrar två spännband i varje triangel.
Ett snett framåt och ett snett bakåt. På varje sida av hojen.
 
Last edited:

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Nåt som kan vara bra att veta: Om du surrar nåt på en landtransport (släp/lastbil/tåg), så kommer de största krafterna som påverkar lasten att verka i längsled (när man gasar/bromsar). På en båt så verkar de största krafterna tvärskepps. Från sida till sida, när båten rullar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top