Suter slirkoppling "frikopplar"?

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Hej!

Har ett gigantiskt problem som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med.

Har en CBR600RR 08 med en suter slirkoppling som går relativt hårt på bana.

Tidigare har kopplingen fungerat vid nerväxlingar, oavsett hur många växlar som kuggats ner. Går jag från tex. 9000 rpm på 5:an och gått ner till fyran har varvet hamnat på ungefär 14000 rpm (varvtalen stämmer säkert inte, skriver såhär bara för att få en bild i huvudet). Som en vanlig koppling gör, men utan att låsa bakhjulet och med relativt mycket motorbroms. Har jag gett gas där har den drivit direkt och gått från 14000rpm och uppåt direkt.

Nu är scenariot helt annorlunda.
Gör jag på samma sätt nu, från 5:an till 4:an känns det som att hojen frikopplar helt, det finns ingen motorbroms alls och varvet går upp till ungefär 7000rpm när jag släpper ut kopplingen och sen sjunker varvet igen.
Ger jag gas vid det här tillfället är det precis som om nån frikopplar, den ligger alltså i "neutral" från det låga varvet upp till det var där "den egentligen skulle hamnat" och sen driver den.

Detta innebär alltså att jag i kurvorna inte har något driv på bakhjulet alls förrän jag jobbat mig igenom "neutral-varven" och kommit upp på det högre varv som den egentligen skulle legat på.

Detta började när jag var i Slovakien och har blivit värre och värre. Hela förra säsongen har den mer eller mindre fungerat som en vanlig koppling men utan "rycket" som låder upp bakhjulet. Har bytt lameller och stålplattor, har även bytt olja i samband med lamellbytet men efter det har det nästan blivit värre.

Är det någon som kan förklara hur en slirkoppling ska jobba eller har en aning om vad som kan vara fel?

Stort tack på förhand.. :(
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
"Tidigare har kopplingen fungerat vid nerväxlingar, oavsett hur många växlar som kuggats ner. Går jag från tex. 9000 rpm på 5:an och gått ner till fyran har varvet hamnat på ungefär 14000 rpm (varvtalen stämmer säkert inte, skriver såhär bara för att få en bild i huvudet). Som en vanlig koppling gör, men utan att låsa bakhjulet och med relativt mycket motorbroms. Har jag gett gas där har den drivit direkt och gått från 14000rpm och uppåt direkt. "

Är du säker på att du har haft en slirfunktion innan? Det du skriver beskriver en koppling som är för hård och inte slirar vid nerväxling.

/J
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
"Tidigare har kopplingen fungerat vid nerväxlingar, oavsett hur många växlar som kuggats ner. Går jag från tex. 9000 rpm på 5:an och gått ner till fyran har varvet hamnat på ungefär 14000 rpm (varvtalen stämmer säkert inte, skriver såhär bara för att få en bild i huvudet). Som en vanlig koppling gör, men utan att låsa bakhjulet och med relativt mycket motorbroms. Har jag gett gas där har den drivit direkt och gått från 14000rpm och uppåt direkt. "

Är du säker på att du har haft en slirfunktion innan? Det du skriver beskriver en koppling som är för hård och inte slirar vid nerväxling.

/J

Jag vågar inte säga ja eller nej där eftersom att jag bara kört med denna slirkopplingen och vanlig.. Största problemet är att den varvar fritt när jag ger gas vilket gör att man när man ska ge gas måste "känna sig fram" tills det börjar driva innan man kan ge fullt.

Jag vet inte hur det ska kännas riktigt. Tidigare har den som sagt varit som en vanlig kopplibg men utan "rycket" vid nerväxling.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag vågar inte säga ja eller nej där eftersom att jag bara kört med denna slirkopplingen och vanlig.. Största problemet är att den varvar fritt när jag ger gas vilket gör att man när man ska ge gas måste "känna sig fram" tills det börjar driva innan man kan ge fullt.

Jag vet inte hur det ska kännas riktigt. Tidigare har den som sagt varit som en vanlig kopplibg men utan "rycket" vid nerväxling.

Det är nog bara att riva den och kontrollera tjocklek på paketet och att allt ser helt ut.

/J
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan inte hjälpa dig på några sätt med kopplingen.

Men fyfan vilken skön katt, den har inte missat många frukostar.:rofl
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top