Våldsamma upplopp i Husby i natt

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det var osedvanligt ogenomtänkt och korkat skrivet.
Det enda som behövs är att polisen gör sitt jobb.
Gör sitt jobb, hur?
Bortser man från det uppenbara med ett par bilbränder och någon misshandel är ju det mesta småförseelser och småbrott som var för sig knappt ger böter. Tycker du polisen skall lägga stora resurser på varje sten som kastas i landet även när ingen skadas? ...problemet är ju just att det mesta, sett för sig, är småsaker. Det är den stora mängden småbrott utförda av ett relativt litet gäng som skapar en kaosartad situation..
På samma sätt har ju stalkinglagstiftningen skapat möjligheter för polisen att sätta in åtgärder mot personer som å ena sidan bara begår småbrott men som genom kontinuiteten och frekvensen i dessa handlingar skapat ett helvete för den de stalkat....
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Lite lustigt att topptrådarna i dumpforat heter "Upplopp i Husby", tvåa ligger "Muslim vägrade skaka hand- Får skadestånd" och ett par snäpp ner ligger "Varför röstar folk på SD?".. Inget mindre än poetiskt. Case closed då eller? :)
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Poliser är svin/Stackars poliser/Poliser är svin/Stackars poliser/Poliser är svin/Stackars poliser/Poliser är svin/Stackars poliser/Poliser är svin/Stackars poliser/Poliser är svin/Stackars poliser/

Intelligensnivån hos 'folkdräktssvenskarna' kan uppenbarligen sjunka för varje ny hojsäsong :lol
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Detta är det nya spännande Sverige som Mona Musl... *host* Sahlin pratade om som var så positivt!

Kanske är det snart dags att rösta igenom mer övervakning, fler poliser eller nåt annat tveksamt som behövde en liten push framåt... Sånt här är inga spontana upplopp, det finns en agenda bakom.
Gubben med macheten skiter dom fullständigt i, men det var väl lämpligt att skylla på...

Tänk gärna efter en eller flera gånger extra innan du ställer dig positiv för övervakning av civila (antar att du menar kameraövervakning).

Det var osedvanligt ogenomtänkt och korkat skrivet.
Det enda som behövs är att polisen gör sitt jobb.

Hur ska polisen lyckas med det? Hur stor polisinsats skulle krävas för att få total kontroll över situationen. Nej lämna hellre stadsdelen till sitt öde. Folket där är säkert kapabla att lösa situationen själva på något sätt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gör sitt jobb, hur?
Bortser man från det uppenbara med ett par bilbränder och någon misshandel är ju det mesta småförseelser och småbrott som var för sig knappt ger böter. Tycker du polisen skall lägga stora resurser på varje sten som kastas i landet även när ingen skadas? ...problemet är ju just att det mesta, sett för sig, är småsaker. Det är den stora mängden småbrott utförda av ett relativt litet gäng som skapar en kaosartad situation..
På samma sätt har ju stalkinglagstiftningen skapat möjligheter för polisen att sätta in åtgärder mot personer som å ena sidan bara begår småbrott men som genom kontinuiteten och frekvensen i dessa handlingar skapat ett helvete för den de stalkat....

Det du förespråkar är en fascistisk polisstat.
Man griper inte folk som kastar sten.
Man griper folk som kastar sten i syfte att skada.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det du förespråkar är en fascistisk polisstat.

Hur lyckades du komma till den slutsatsen? :va
Är lite nyfiken på hur tanke- och associationskedjorna gått för att du till slut skulle landa i det där?


Men för att få diskussionen att gå frammåt får jag väl förtydliga att jag aldrig menat att polisen skulle börja kasta folk bakom galler för minsta överträdelse.
Snarare så att det borde finnas extra verktyg för polis och rättsväsende (samt socialtjänst för minderåriga) i de fall samma personer gjort sig skyldiga till många upprepade förseelser.

Det rör sig ju trots allt om tonåringar och kriminella unga vuxna som satt i system att trakassera sin omgivning och att djävlas med polisen oh räddningstjänst. De gör det ofta och utstuderat och det är ju samma personer som dyker upp varje gång det är härj på gång.

Det är samma sak med fotbollsvåldet; en relativt begränsad grupp som står för den stora merparten av allt våld och skadegörelse. På samma sätt som firmorna utgörs av en rätt liten klick med hängivna våldsverkare har problemområdena sina gäng med hängivna ligister.

Polisen skall inte fängsla folk för att de slagit sönder ett fönster. Den som däremot gång på gång på gång eldat upp papperskorgar, slagit sönder fönster, busskurer, kastat sten på bilar och ställt till allmän oreda bör till slut riskera att faktiskt få en påföljd som känns mer än vad en enskild gärning hade gjord lyft ur sitt sammanhang.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
När 50-100 huliganer från läktarens 10000 härjar satan genom stadskärnorna heter det att det bara är en liten klick och att man inte skall "kollektivbestraffa" och att media överdriver.

När 50-100 kriminella ungdomar av Husbys 11000 invånare härjar satan heter det att armageddon är nära, att media mörkar och att detta är representiv för alla som bor i området..

....rätt spännande att vissa är så övertygande om att det i det ena fallet bara är några få, ickerepresentiva idioter som man i det närmaste bör ignorera medan det i det andra fallet är ett bevis för samhällets kollaps, nytt inbördeskrig och att våldskulturen tar över samhället.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur lyckades du komma till den slutsatsen? :va



Men för att få diskussionen att gå frammåt får jag väl förtydliga att jag aldrig menat att polisen skulle börja kasta folk bakom galler för minsta överträdelse.
Snarare så att det borde finnas extra verktyg för polis och rättsväsende (samt socialtjänst för minderåriga) i de fall samma personer gjort sig skyldiga till många upprepade förseelser.

Det rör sig ju trots allt om tonåringar och kriminella unga vuxna som satt i system att trakassera sin omgivning och att djävlas med polisen oh räddningstjänst. De gör det ofta och utstuderat och det är ju samma personer som dyker upp varje gång det är härj på gång.

Polisen skall inte fängsla folk för att de slagit sönder ett fönster. Den som däremot gång på gång på gång eldat upp papperskorgar, slagit sönder fönster, busskurer, kastat sten på bilar och ställt till allmän oreda bör till slut riskera att faktiskt få en påföljd som känns mer än vad en enskild gärning hade gjord lyft ur sitt sammanhang.

Olika straff för samma brott, beroende på vem som utfört gärningen.
Vilka anser du skall avgöra vem som får saftåbullar/elektriska stolen?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Olika straff för samma brott, beroende på vem som utfört gärningen.
Vilka anser du skall avgöra vem som får saftåbullar/elektriska stolen?

Du är en rimligt intelligent person, eller?

Olika straff, samma brott, beroende på frekvensen av återfall.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
bara är en liten klick .
Fotbollshuliganer eller stenkastare same same but diffrent. De fick inte tillräckligt med kramar när de var små.:dummer
De jag inte förstår är varför är de så mycket folk på gatorna? Under nattens live sändningar var ju hela stan uppe o sprang från polisen. Till och med gammelfarmor står ju och skriker framför kamerorna.
Om de nu bara är ett 50 tal ungdomar som begår brotten vad gör alla andra där? Man tycker ju att allt hederligt folk borde låsa in sig i sina hem.
De skulle underlätta för polisen om de faktiskt bara var 50st ungdomar som sprang runt på gatorna mitt i natten.:7peta
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sen tenderar media att inte riktigt ha koll på läget när de skriver ihop saker.

42btWsX.jpg
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du är en rimligt intelligent person, eller?

Olika straff, samma brott, beroende på frekvensen av återfall.

Visst är det kul när det blir en tävling i hur mycket man kan missförstå ett inlägg så jag fyller i det du skriver i stället...
...Jag får väl repetera vad jag sagt tidigare i andra trådar. Jag är väldigt mycket emot något som liknar visa delstaters "Three Strikes"-lagar som kan ge absurda påföljder för ringa brott. Däremot är jag för att de som begår upprepad brottslighet får straff från straffskalornas övre delar så för ringa brott kan det fortfarande inte bli några livstidsdomar... Däremot kan det där femte eller tionde snatteriet kosta ett par månader, den femte skadegörelsen ge 6-12månader, den femte bilstölden ett år, den femte ringa misshandeln ge två år... Just fem är inte skrivet i sten. Kan vara fyra, kan vara sju men vid något tillfälle tycker jag att man skall använda hela straffskalan för ett brott för de som bara inte kan hejda sig från att begå brott gång på gång...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Visst är det kul när det blir en tävling i hur mycket man kan missförstå ett inlägg så jag fyller i det du skriver i stället...
...Jag får väl repetera vad jag sagt tidigare i andra trådar. Jag är väldigt mycket emot något som liknar visa delstaters "Three Strikes"-lagar som kan ge absurda påföljder för ringa brott. Däremot är jag för att de som begår upprepad brottslighet får straff från straffskalornas övre delar så för ringa brott kan det fortfarande inte bli några livstidsdomar... Däremot kan det där femte eller tionde snatteriet kosta ett par månader, den femte skadegörelsen ge 6-12månader, den femte bilstölden ett år, den femte ringa misshandeln ge två år... Just fem är inte skrivet i sten. Kan vara fyra, kan vara sju men vid något tillfälle tycker jag att man skall använda hela straffskalan för ett brott för de som bara inte kan hejda sig från att begå brott gång på gång...

Ja, det är en vansklig balansgång.

Men jag ser inga problem i att begränsa det till några dagar bakom galler.

Bara tillräckligt för att kunna omhänderta personer så man har möjlighet att dämpa upplopp.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top