Muslim Vägrade skaka hand – får 30 000 i skadestånd.....

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Vägrade skaka hand – får 30 000 i skadestånd

En praktikant hos Trollhättans kommun vägrade skaka hand med sin arbetsledare.

Det blev en dyr historia - för den kvinnliga chefen.

Istället för att få en praktikplats fick han ta emot 30 000 kronor i skadestånd, skriver ttela.

Mannen hade blivit tilldelad en praktikplats på Trollhättans integrationsenhet av Folkuniversitetet. Men när mannen kom på besök till praktikplatsen för att hälsa på de anställda utvecklades dagen inte som någon av de inblandade hade tänkt.

Vägrade ta i hand

En av de kvinnliga arbetsledarna på arbetsplatsen sträckte fram handen för att välkomna den nye praktikanten. Men han besvarade inte hennes handslag. Istället hänvisade han till sin religiösa övertygelse som enligt honom inte tillät att ta kvinnor i hand. I sådana fall måste han tvätta sig efteråt, menade han.

Den kvinnliga arbetsledaren förklarade då för praktikanten att det var nödvändigt att kunna ta alla människor i hand om han skulle kunna jobba på arbetsplatsen. Hon menade även att det finns möjlighet till efterföljande handtvätt och att det därför inte borde vara något problem att skaka hand.

Fick 30 000 i skadestånd

Praktikanten accepterade dock inte beskedet, och från arbetsplatsens sida kopplades diskrimineringsombudsmannen in. Men redan innan en anmälan hann upprättas betalade Trollhättans stad ut 30 000 kronor i skadestånd, och den kvinnliga arbetsledaren tilldelades en skriftlig varning.

Praktikanten kände sig kränkt, och förvaltningschef Said Niklund hänvisar till att den kvinnliga arbetsledaren bröt mot stadens jämställdhets- och mångfaldsplan:

http://www.expressen.se/gt/vagrade-skaka-hand--far-30-000-i-skadestand/

Ja va säger vi.... vill man inte anpassa sig till Sverige så kan man ju alltid flytta hem...:glömdet

Med vänlig hälsning!!!
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Är detta ett nytt fall eller har man lyckats ta upp något gammal fall igen?

Har hört om den icke handskakande praktikanten tidigare.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Det sjuka är ju att det hela inte ens prövats rättsligt utan Trollhättans stad betalade ut pengarna direkt till den stackars mobbade muslimen utan att ens en anmälan upprättats...:huvet vilket framkommer i texten...:fakta
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Borde inte kvinnan känna sig kränkt? Det är ju könsdiskriminering.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl snarare religionistiska?

Tycker kvinnan kan göra en anmälan om könsdiskriminering. Ska det spelas på diskrimineringskortet finns det få kombattanter som har starkare hand än kvinnfolket.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det finns ju en del bra saker med Sharialagar....typ. Mona Sahlin har nog koll.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
hoppsan... 100% medhåll!!! :banana

snart vaknar "Vänsterdrägget" här på SH och börjar kriga!

Polisen måste ju få agera mot :4skrika:smasha
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Viktigt att skaka hand... :va ...nej, drama queens... :glömdet

Jag funderar i de banorna också. Sen tänkte jag till. Ur symbolisk synvinkel är handskakningen viktig för i vart fall oss i väst. Att ha någon på jobbet som hälsar på folk men enbart män sänder ut en signal om ett förminskande värde av kvinnan. Något jag inte tycker kvinnor ska behöva utstå. De har kämpat tillräckligt hårt för sin status i samhället.

Hade han inte hälsat på folk alls hade han bara varit lite märklig med något man hade kunnat se förbi.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Viktigt att skaka hand... :va ...nej, drama queens... :glömdet

Det beror väl lite på jobbet. (Inte orkat kolla upp vad det handlade om för jobb) men om det var fråga om tjänst som säljare eller representant utåt för företaget kan det vara rätt viktigt... Som städare, montör eller annat liknande, not so much.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag funderar i de banorna också. Sen tänkte jag till. Ur symbolisk synvinkel är handskakningen viktig för i vart fall oss i väst. Att ha någon på jobbet som hälsar på folk men enbart män sänder ut en signal om ett förminskande värde av kvinnan. Något jag inte tycker kvinnor ska behöva utstå. De har kämpat tillräckligt hårt för sin status i samhället.

Hade han inte hälsat på folk alls hade han bara varit lite märklig med något man hade kunnat se förbi.

Jag vägrar att kyssa män på kinden, men kvinnor kan vara ok för min del. Borde jag få sparken?

Håller med Ulhamne ovan dock. Hon skulle ha anmält honom för könsdiskriminering istället för att sparka honom. Det vore verkligen en intressant fight att beskåda.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag vägrar att kyssa män på kinden, men kvinnor kan vara ok för min del. Borde jag få sparken?

Håller med Ulhamne ovan dock. Hon skulle ha anmält honom för könsdiskriminering istället för att sparka honom. Det vore verkligen en intressant fight att beskåda.

Efterfrågar din arbetsplats att du kysser män eller kvinnor på kinden?

Har han verkligen fått sparken, är det inte mer så att de inte antagit honom då han inte varit lämplig för uppgiften? Tycker nog att ska man jobba med integration i Sverige bör man acceptera svenska värderingar.

Jag tycker man både kunnat låta bli att anlita honom och anmält honom för könsdiskriminering.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Efterfrågar din arbetsplats att du kysser män eller kvinnor på kinden?

Har han verkligen fått sparken, är det inte mer så att de inte antagit honom då han inte varit lämplig för uppgiften? Tycker nog att ska man jobba med integration i Sverige bör man acceptera svenska värderingar.

Jag tycker man både kunnat låta bli att anlita honom och anmält honom för könsdiskriminering.

Tror inte att Trollhättans kommun efterfrågar att deras personal ska skaka i hand så hur kopplar du till den motfrågan?

Mannen hade blivit tilldelad en praktikplats på Trollhättans integrationsenhet av Folkuniversitetet.
Är det inte underbart komiskt att det är just integrationsenheten han dessutom hade blivit antagen till och som sparkar ut honom pga kulturskillnader.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tror inte att Trollhättans kommun efterfrågar att deras personal ska skaka i hand så hur kopplar du till den motfrågan?


Är det inte underbart komiskt att det är just integrationsenheten han dessutom hade blivit antagen till och som sparkar ut honom pga kulturskillnader.

Det komiska är att nån som inte vill integrera sig vill praktisera på integrationsenheten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top