4Takt Blårök?!

kinapuffenn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Boxholm
Hoj
2005 Yamaha XT125X
Hej! Någon brutalt kunnig om 4T? Har en Luftkyld Yamaha XT125X som började hosta Blårök härom veckan, har plockat cylindern och kollat ringar, honat cylindern och bytt ventiltätningarna, dessutom är kolv+ringar bara 30mil gamla... och sen började det gå blårök igen.. :va snälla ge mig en diagnos! :huvet

Postade inte i 125 delen då detta handlar om motor och inte själva 125hojjarna...

Tacksam för all hjälp!! :Bugar
 

Patzie

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
karlstad
Hoj
2011 honda cbr 600 fa
Olja kan bara komma in i cylindern nerifrån(kolvringarna) eller uppifrån(ventilerna) men om du bytt och fixat med detta redan så.. är du säker på att allt blev rätt gjort? Hur mkt hona du? Blev kanske för stort "glapp" mellan kolvring och cylindervägg?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Varför behövde du hona cylindern 30 mil efter kolvbyte?
Mättes kolvspelet upp när kolven byttes och/eller efter senaste honingen?
Det är inte så att den trycker ur sig olja via vevhusventilationen som sen letar sig in via insuget?
 

kinapuffenn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Boxholm
Hoj
2005 Yamaha XT125X
asså jag vet att det inte blev för mycket honat! så jag antar att jag får testa att byta ringarna... även om min far som är väldig bra på sånthär vägrar.... Jag var tvungen att hona då min far tyckte det var LITE "vågigt". kolvspelet (bredden?) mättes båda gånger. Och vevhusventilationen har ingen kontakt med förgasaren då jag har bytt till sportluft när jag bytte upp mig i förgasarstorlek!
Och sen är det kanske några som tror att de kan va olja i Bensinen, det är det inte, jag har bytt den och det har inte hjälpt! :/
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Och hur mycket kolvspel var det då?
Mätt komp/leakdown?
 

kinapuffenn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Boxholm
Hoj
2005 Yamaha XT125X
Har inte testat komp... men komp har jag inte förlorat... har Wiseco högkomp.. men iaf.. den går bra och går att köra men hosta brutalt mycke rök.. min far kom nyss på att de kan vara att jag har 5w 50 olja när det ska vara 10w 40.. han sa att de kan göra att ringarna inte "orkar" skrapa bort all olja.. låter det vettigt? :3freak Kolvspelet är 54.5mm :smasha
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top