Tanka 98okt istället för 95okt

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hoppas tråden hamnar rätt nu!
hejsan allesammans! Jag tror nog rubriker beskriver det mesta.

Frågan är: Värt o tanka 98okt istället för 95okt?
Hoj: Yamaha FZ6 2006a
Körsätt: relativt lungt, sällan över 9-10k rpm (vanligtvis under 6k, mkt stadstrafik).

"mål": Gå ner pyttelite i förbrukning och få ännu renare gång (inte för att jag är missnöjd på något sätt men ändå), Detta för att kunna åka längre på det bränslet jag har i tanken.
Varför: För att 98/95okt i polen kostar ca 10:50-10:80kr litern och jag skall åka långfärd hem till sverige via färja (karlskrona), tänker tanka fullt innan jag kör på och vill ju komma så billigt undan som möjligt (kommer behöva tanka då de e typ 35-40mil hem ifrån karlskrona).

Tacksam för svar på förhand.
Jesper :hjälm
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Vad jag upplevt vid tankandet av 96, 98 och 99 oktan så har de inte alls inverkat på bensinförbrukning. Så om jag var du skulle jag köra på den gamla klassikern 95 oktaniga bensinen :tummenupp
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Modern hoj med insprutning gör nog ingen skillnad.
Jag hade dock TransAlp -94 som både gick bättre och drog lite mindre med 98 än med 95. Provade samma manöver med VFR'en från -87 jag hade därefter men där spelade det ingen roll så det skiljer från hoj till hoj.

Prova du och se om det blir nån skillnad men har du insprutning tror jag inte du kommer att märka nått.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Seriöst, hur mycket deg snackar vi? Jämför med något annat tex försäkring........däck........
Vi pratar alltså om att spara ev på EN tankning...............om detta är ett så stort "problem" så att du behöver starta en tråd på SH så är väl frågan om du SKA åka till Sverige överhuvudtaget med tanke på att bränslet här är "SVINDYRT".

Skillnaden är väl ca 4kr/lit dvs ca 90-100kr på en hel tank.........MAX..........

/J
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vad jag upplevt vid tankandet av 96, 98 och 99 oktan så har de inte alls inverkat på bensinförbrukning. Så om jag var du skulle jag köra på den gamla klassikern 95 oktaniga bensinen :tummenupp

Modern hoj med insprutning gör nog ingen skillnad.
Jag hade dock TransAlp -94 som både gick bättre och drog lite mindre med 98 än med 95. Provade samma manöver med VFR'en från -87 jag hade därefter men där spelade det ingen roll så det skiljer från hoj till hoj.

Prova du och se om det blir nån skillnad men har du insprutning tror jag inte du kommer att märka nått.

Ja precis, insprut har jag. Tänkte mest på om det gjorde något, Antar att min hoj funkar typ som en bil, att den anpassar sig till de nya bränslet efter ett litet tag.

Bör jag tanka fullt direkt med 98okt eller "vänja den" typ tanka när jag har 1/2 tank 95a o fylla upp med 98a o sedan köra till typ tom o fylla bara med 98okt? eller spelar det någon roll?

Tänkte på en sak. Jag använder någon bensin booster till bilen (som man köper på mekonomen, blå i flaska räcker till 650l bränsle). Något som e värt o köra i hojen/ kan det vara skadligt?.

Det sista är väl rätt så OFF TOPIC, men om någon har en ide får ni jätte gärna svara
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ja precis, insprut har jag. Tänkte mest på om det gjorde något, Antar att min hoj funkar typ som en bil, att den anpassar sig till de nya bränslet efter ett litet tag.

Bör jag tanka fullt direkt med 98okt eller "vänja den" typ tanka när jag har 1/2 tank 95a o fylla upp med 98a o sedan köra till typ tom o fylla bara med 98okt? eller spelar det någon roll?

Tänkte på en sak. Jag använder någon bensin booster till bilen (som man köper på mekonomen, blå i flaska räcker till 650l bränsle). Något som e värt o köra i hojen/ kan det vara skadligt?.

Det sista är väl rätt så OFF TOPIC, men om någon har en ide får ni jätte gärna svara

NEJ, din hoj anpassar sig INTE efter 95-98-V-power. Det du söker gäller motorer med turbo(oftast) och knacksensor, dessa styrsystem kan utnyttja det högre oktanet med lite mer laddtryck och tändning. Det finns vissa sugmotorer idag som kan det också men din gör det inte vad jag vet...

En liten fråga.......vad kostar "boostern"...?

/J
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Ett potentare bränsle ställer om sprutet efter ett tag ja. 95oktan innehåller en hel del alkohol.
Sprutet läser av avgasvärdena och korrigerar kurvan därefter.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
ah okej, de låter inte så värt o tanka 98okt.
hum, ja du. kanske 200kr? eller mindre, kanske 165, kommer inte ihåg. har haft problem med o hitta den på nätet, men jag skall göra ett försök

:EDIT:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard...ll-pa/motorbehandling/dieseltillsats-pa6147sv

den ser typ ut som den, fast den är för bensin samt att det står typ? Oktan booster på den, eller något sådant, kommer inte ihåg exakt text på den men jag tror: (det finns sträck på sidan av flaskan, markerat för 50liter bensin vardera). om man tar ett sådant "50l" sträck till 10liter soppa skall man få höjt oktantal med 4 enheter, så om man kör den tänka blandningen får man väl knappt 96okt. hur som helst, den skall tydligen vara bra för motorn o bli av med skit med mera, kör en sådan där känslig turbo bil (Audis 1.8T i en A6a). Har ju inte kört utan den på en sådär 4-5 tusen mil nu så jag vet ju inte om den verkligen gör någon skillnad men jag inbillar mig det i alla fall =)
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ett potentare bränsle ställer om sprutet efter ett tag ja. 95oktan innehåller en hel del alkohol.
Sprutet läser av avgasvärdena och korrigerar kurvan därefter.

Kan du specificera dig?
Har du exempel på hojar som gör detta?
Kan du visa "papper" på detta?

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Nån som är på hugget

Erkänner.............blir bara så irriterad när det spottas ut "erfarenheter" utan att egentligen ha något konkret på fötterna. Det handlar inte om vilken färg som är finast, vilken sadel som är skönast, vilket ljud som är bäst, utan det handlar om FAKTA. Jag tycker att denna fråga borde hamnat i "Mekhörnan" där brukar svaren vara lite mera närmare sanningen.

/J
 

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Ort
Oslo
Hoj
R108
Heh. den som sparar den har? ..

enda fördelen med att tanka 98 vs 95 är att du slipper Etanol 5% i 95an, och jag har hört snack om 10% men det är möjligt det var i Norge, det därimot är något att tänka på. Känner jag för att betala lite extra tankar jag helt enkelt v-power99:)
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Kan du specificera dig?
Har du exempel på hojar som gör detta?
Kan du visa "papper" på detta?

/J

Tja dom flesta bågar med insprutning har adaptiva sprut. Annars kan man ju koppla ur och kasta o2 sensorn eftersom den inte är kopplad till något :va

Triumph Speed Triple har adaptivt sprut. Finns massor att läsa om på nätet.
Min Honda Fireblade har det enligt två separata handlare.

Det kan inte göra underverk men skall kunna adaptera för små skillnader såsom bränslekvalitet. Sen att högre oktan inte har samma tendens att orsaka spikningar är ett faktum, och nej det gäller inte bara turbomotorer eller bara vissa insugningsmotorer. Ett högre oktan är jättebra med tanke på de varvtal en motor i säg t.ex en sporthoj har.

http://www.raylonracing.se/Raser.html

Ledsen om jag just torkade av de konkreta skor jag har på fötterna i ditt ansikte.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tja dom flesta bågar med insprutning har adaptiva sprut. Annars kan man ju koppla ur och kasta o2 sensorn eftersom den inte är kopplad till något :va

SPECIFICERA dig tack. Kom inte med "random" kommentarer.
Sist jag kollade hade inte O2 sensorn något med oktantalet att göra....

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ledsen om jag just torkade av de konkreta skor jag har på fötterna i ditt ansikte.

Visst gjorde du.........ser fortfarande inte något som påvisar DIN kunskap i detta...........bara en massa "sanningar" du läst på nätet. Förklara gärna hur Triumph's adaptiva system gör att med 98 oktan så går den längre och bättre.

"Adaptiva" system är ett VÄLDIGT brett begrepp, adaptivt vaddå? Soppa? Temp? Fart? Map?
ALLA system idag är adaptiva, hur skulle annars en hoj fungera.........

/J
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Heh. den som sparar den har? ..

enda fördelen med att tanka 98 vs 95 är att du slipper Etanol 5% i 95an, och jag har hört snack om 10% men det är möjligt det var i Norge, det därimot är något att tänka på. Känner jag för att betala lite extra tankar jag helt enkelt v-power99:)

Det är etanol i 98 okt också hos flera kedjor nu.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top