Bedrägeriförsök!!

Status
Ej öppen för fler svar.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Vill bara med detta inlägg göra er uppmärksamma på en mc som har skruvad mätare som nu håller på att försöka säljas.

Håller på att leta efter en "Gixxer" och hittade en -07:a som lät intressant. Killen som uppgav sig heta Sebbe hade lagt ut denna på Blocket för 70.000:- och den skulle ha gått 13XX mil.

Kollade upp historik och tidigare ägare och det visade sig att cykeln senast var besiktad i oktober 2011 med över 1700 mil på mätaren. Sebbe har varit ägare på cykeln i 3 veckor och skrev att han tyckte att "det var kul" att byta cykel efter så kort tid.

Ringde upp Sebbe och fick höra en dålig förklaring på att han efter annonsen hade lagts in hade fått reda på att cykeln rullat 1700 mil. Ifrågasatte varför han inte ändrat annonsen och fick till svar att "ramlagret är ju i alla fall bytt" m.m. Oklart hur långt denna cykel verkligen har rullat.

Påtalade att detta klart var frågan om bedrägeri och vips så försvann annonsen från Blocket.

Regnummer på cykeln är: FCB 961. En svart Suzuki GSX-r 1000 från 2007 och den finns i Östergötland.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Det är många sporthojar som skruvas/byts mätare/ kör med cykeldator...

För att många mil på en hoj (typ över 2500 mil) så rasar motorn på sporthojar och är osäljbara typ :)

Så det där var inget spektakulärt tycker jag.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Nej det är det säkert inte Badger, men om du vill bli blåst så är det upp till dig. Här varnar jag andra som kanske inte är fullt lika "medvetna" som dig om att mätare skruvas.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det var inte bara så att han hade skrivit fel? Eller fanns det en bild på mätaren?
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Det var inte bara så att han hade skrivit fel? Eller fanns det en bild på mätaren?

Kan ju inte bevisa hans uppsåt, men det går ju alltid att kolla med den näst senaste ägaren om man vill. Hans dåliga bortförklaring om att han fått reda på miltalet efter publiceringen av annonsen och nervositeten som märktes på honom tyckte jag visade en stark misstanke om bedrägeri. Likaså oron när jag påpekade att risken finns för en anmälan om bedrägeri. Annonsen försvann ju dessutom fort istället för att redigera texten.

Tillägg: Bilden är ju borta nu, men vill minnas att det även fanns ett kort på mätaren med dryga 1300 mil på "visaren". Är dock inte 100 på det eftersom jag kikat på så många annonser nu.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ramlagret...
Kanon, låter som en frisk hoj!
Du tycker alltså inte att det låter som normal service att ramlager behöver bytas på en fyrtakt radfyra som gått 1300mil eller 1700mil eller vad det nu kan vara? :tomten
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
Jag uppskattar iaf att du uppmärksammar folk på detta!! good work ha en fin helg gott folk!!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är du ironisk eller "vet" du att sporthojsmotorer rasar automatiskt efter 2500 mil? :va

Jag skulle tro att en överväldigande majoritet av sporthojsmotorer rasar efter 2500 mil och inte före :hihi
 

tzebb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Ödeshög
Hoj
R-Etta , Smc 690 -08 , Gsxr 1000 k4 , Gsxr 1000 K7
Tjena du som ringde från dolt nummer!
Vi satt och skrattade åt dig på frukosten då ja sa att de va någon som ringt och anklagat mig för att skruvat med min mätare på cykeln..

Ska la börja med att ramlagret är de inget fel på som du påstår att vi pratat om vilket vi inte har!?
Så frågar är ju vem som ljuger här.
Men innan du skriver fler lögner så ska ja berätta vad som sas i telefonen..

Som sagt jag gillar att köpa och sälja saker och de är nog fler än jag som gör så då har vi rätt ut de.
Du frågar mig varför jag skruvat med mätaren.
Jag svarar: Du får tro vad du vill men det har ja inte! Killen jag köpte cykeln av hade bara åkt från och till fallskärmsklubben då han inte tyckte de va kul att köra själv och ställde av cykeln när dom höjde hans försäkring. Killen innan han var hans jobbar kompis som pendlat till och från jobbet, Där av milen.
Cykeln har altså stått i närmare ett år.
Jag satte ut hojjen en vecka efter jag köpt den för att se intresset och tänkte inte mer på de för de va inga som ringde.
Var ute och åkte och skulle få fram klockan på panelen och såg då att cykeln gått 17''' . åkte då hem och kollade igenom alla papper, och fick fram allt du redan kollat upp. Ringde då han jag köpt cukeln av.
killen som alltså inte kört på hojjen och inte kollat på mätaren när han köpt den "trodde" den gått runt 13*** när han köpte den eftersom den var "ny servad" 1300 mils när han köpte den. då hade den egenltigen gått ca 1600. Dade jag gjort de så hade de stått 1800 mil i annonsen ist för 1300 mil.

Och som jag sa till dig i telefonen att cykeln i helgen gick över 1800 mil så ska den in på service på måndag.

Du sa även att ja skulle ändra annonsen då de bara kostade 10 kr. jag svarade jo jag vet, men eftsersom ingen ringt så har ja skitit i de! men om du vill så tar ja bort den isåfall.. vilket jag gjorde!

Så varken ramlager,skuren motor och skruvad mätare stämmer. Så ta reda på fakta innan du skriver på något forum. Och ja kommer säkert lägga ut den nästa vecka igen efter jag servat den och bytt packboxar i gafflarna. Lovar då att skriva att den gått 1800 mil. så jag slipper sånna som dig. :dummer

Ha en fortsatt bra dag auqa head!
 

tzebb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Ödeshög
Hoj
R-Etta , Smc 690 -08 , Gsxr 1000 k4 , Gsxr 1000 K7
Såg nu att ni skrivit om jag lagt ut någon bild på mätaren. Nej de hade ja inte, och blev inte nervös blev bara ställd när du börjar samtalet med att ja skruvat med mäter. Ring gärna ägarna innan och kolla nicke nyfiken så ska du se va du får för svar! haha :huvet
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Såg nu att ni skrivit om jag lagt ut någon bild på mätaren. Nej de hade ja inte, och blev inte nervös blev bara ställd när du börjar samtalet med att ja skruvat med mäter. Ring gärna ägarna innan och kolla nicke nyfiken så ska du se va du får för svar! haha :huvet

Det är ju bra att du har en förklaring till alla här ute. Vem som har gjort fel kan jag inte bevisa i nuläget, men nu är det ju upp till var och en och bedöma om dom vill köpa aktuell cykel. Jag kommer inte köpa den i alla fall. :hej
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det tråkiga är att det är såhär det blir när folk tror att en hoj är slut efter 5k mil.
Bevisligen håller dem ju längre eftersom mätarna skruvas så vi ska tro det har gått mindre.
Om mil-hysterin tonades ner så skulle detta problem vara ett minne blott ..
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hmmm! Detta verkar vara ett exempel på att man bör ha 2 sidor av en dispyt innan man dömer.
Vem som har rätt eller fel kan bara de inblandade parterna veta.
Initiativet var det dock inget fel på även om det kanske blev fel.

Föreslår att Moderatorn stänger tråden omgående.
 

tzebb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Ödeshög
Hoj
R-Etta , Smc 690 -08 , Gsxr 1000 k4 , Gsxr 1000 K7
Ne tacka fan för de och ja tycker synd om den som du kommer ringa till nästa gång!

Sattsa på moppe eller börja spela schack :tummenupp
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Det tråkiga är att det är såhär det blir när folk tror att en hoj är slut efter 5k mil.
Bevisligen håller dem ju längre eftersom mätarna skruvas så vi ska tro det har gått mindre.
Om mil-hysterin tonades ner så skulle detta problem vara ett minne blott ..

Det är nog inte frågan om att en cykel på ngt sätt är slut efter 5000 mil om den är välskött. Det jag pekar på i det här fallet är att uppgifterna i annonsen inte stämde med verkligheten (skruvad eller inte skruvad mätare). Om det finns ett uppsåt bakom det hela kan jag inte heller bevisa, men allt verkade mycket märkligt vilket jag skrev om här. Jag skulle lugnt kunna köpa en cykel som gått 5000 mil om den är i bra kick, men då betalar jag inte heller lika mycket som en likadan med 1300 mil på mätarn.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är nog inte frågan om att en cykel på ngt sätt är slut efter 5000 mil om den är välskött. Det jag pekar på i det här fallet är att uppgifterna i annonsen inte stämde med verkligheten (skruvad eller inte skruvad mätare). Om det finns ett uppsåt bakom det hela kan jag inte heller bevisa, men allt verkade mycket märkligt vilket jag skrev om här. Jag skulle lugnt kunna köpa en cykel som gått 5000 mil om den är i bra kick, men då betalar jag inte heller lika mycket som en likadan med 1300 mil på mätarn.


Be om ursäkt, kissa och gå och lägg dig.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top