Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Men en sak jag märkte i helgen är att jag får EXTREMT stora problem när jag kommer till en ny bana. Känns som att jag skulle behöva 2-3 dagar bara för att hitta runt och få ett flyt i körningen har svårt att sätta referanspunkter och komma ihåg bansträckningen och vilken kurva som står näst på tur när jag kör..

Hur har ni andra gjort som kommit till en helt ny bana för att hitta runt på bästa vis? Att ta rygg på snabbare piloter är inget problem men att styra ett högre tempo själv var inte det enklaste och det slutade under andra passet med att jag fick ta en genväg över gräsmattan :tuttar

Jag tycker att det funkar bra att leta upp någon ombordfilm på en helt ny bana. Man får rätt bra kännsla om hur banan ser ut och hur man skall köra. Så det är mitt tips.

Ang. körningen så känns det som du kör i din komfort zon. Du bromsar lite för tidigt och lite för mycket. Sedan tycker jag att du kör på för låga varv och går på gas lite för sent och för lite.

RR handlar ju mycket om tider, men ibland fokuserar man lite för mycket på tider. Testa att får lite mer fart/flyt i kurvorna genom att bromsa mindre och få mer fart med dig. När du har bra fart i kurvorna så kommer tiderna sjuka. Sedan är Gelleråsen en jobbig bana för man tappar tid så fort man inte ligger på till 100%.

Ett annat tips kan vara att köra en tävling eftersom man oftatar i lite mer än på träning. ERF Sprint som går under bikeweek (torsdag tror jag) är ju ett bra tillfälle. Det är lite större spridning på tider och hojar och känns det bra kan man ju alltid köra SO/SM på helgen sedan.

Sedan har du lite fel ang tiderna i SST600 och R600.
Toppen i SST600 kör 1.06 och toppen i R600 kör 1.09.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag tycker att det funkar bra att leta upp någon ombordfilm på en helt ny bana. Man får rätt bra kännsla om hur banan ser ut och hur man skall köra. Så det är mitt tips.

Ang. körningen så känns det som du kör i din komfort zon. Du bromsar lite för tidigt och lite för mycket. Sedan tycker jag att du kör på för låga varv och går på gas lite för sent och för lite.

RR handlar ju mycket om tider, men ibland fokuserar man lite för mycket på tider. Testa att får lite mer fart/flyt i kurvorna genom att bromsa mindre och få mer fart med dig. När du har bra fart i kurvorna så kommer tiderna sjuka. Sedan är Gelleråsen en jobbig bana för man tappar tid så fort man inte ligger på till 100%.

Ett annat tips kan vara att köra en tävling eftersom man oftatar i lite mer än på träning. ERF Sprint som går under bikeweek (torsdag tror jag) är ju ett bra tillfälle. Det är lite större spridning på tider och hojar och känns det bra kan man ju alltid köra SO/SM på helgen sedan.

Sedan har du lite fel ang tiderna i SST600 och R600.
Toppen i SST600 kör 1.06 och toppen i R600 kör 1.09.


Hej!!

Tack för goda råd och tips. Just det där med filmer från nya banor man tänkt besöka var ett väldigt bra tips som kommer nyttjas i framtiden. Det verkar som att den stora massa är överens mera fart och mindre broms vilket ju i sig är självklart.

Ska försöka börja köra med högre varvtal så man får lite mera skjuts ut ur kurvorna och kanske arbeta upp farten jag tar med mig in och har i kurvorna.

Att ni kör så djälva snabbt i sst600 är helt sjukt då banrekordet ligger på 1.04.. Hmm superstock 600 för mig får bli 2020 ser det ut som :)
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Hej!!

Tack för goda råd och tips. Just det där med filmer från nya banor man tänkt besöka var ett väldigt bra tips som kommer nyttjas i framtiden. Det verkar som att den stora massa är överens mera fart och mindre broms vilket ju i sig är självklart.

Ska försöka börja köra med högre varvtal så man får lite mera skjuts ut ur kurvorna och kanske arbeta upp farten jag tar med mig in och har i kurvorna.

Att ni kör så djälva snabbt i sst600 är helt sjukt då banrekordet ligger på 1.04.. Hmm superstock 600 för mig får bli 2020 ser det ut som :)

Ja mer fart är nyckeln, men det är inte så lätt alltid. Kör på 1 växel lägre så får du mer fart ut ur kurvan och borde kunna få med mer fart in i nästa kurva.

Ja toppen i SST600 kör riktigt jäkla fort. Tror t.o.m. att Sundby körde någon 1.05 förra året på Bikeweek.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hej
Du har samma problem som jag
Du slår av och bromsar alldeles för tidigt
Samt att du slår av efter förste delen av depå
Kurvan, jag prova att inte slå av, utan
Håll jämn gas mellan första och andra
Delen av kurvan.
Vi får köra ihop nån dag så kan vi puscha
Varandra jag ligger på samma tider.

fördelen med att slå av tidigt är att det är lättare att anpassa en högre hastighete genom kurvan.
att bromsa sen blir svårare att anpassa en högre hastighet genom kurvan och för mig resulterat i mycket långsammare kurvtagning.

mitt personbästa på Gelleråsen enligt min laptimer är 1:17.46 (inste speciellt snabbt) och det är när jag slår av lite tidigare och går igenom kurvan snabbare och hinner ikapp folk genom kurvorna som tidigare har bromsat sig förbi mig eller bombar förbi mig på rakorna med sina 1000cc, jag hade en R6:a från 2001.

släpp lite tidigare bromsa, när ni lägger ner börja gasa mjukt genom hela kurvan, rulla inte igenom kurvan, då får ni bra utgångs fart ur kurvan också, också en grej som grabbarna racegrus lärt mig på Gelleråsen.

sen är körstil väldigt personligt, vad man själv föredrar. pröva sig fram och ligga bakom olika personer som kör snabbare alla kör lite olika och har sina egna körstilar.


det som för mig är ett minus med laptimer att man laddar på alldeles för mycket ibland och kör över sin förmåga. och det är också personligt hur man hanterar det.

lite av mina erfarenheter på Gellersåen, hoppas ni har någon nytta av det när ni är där nästa gång och vill förbättra era tider pröva olika körsätt och spårval :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
På ny bana: Be någon erfaren förare att köra före i rätt spår och lugnt tempo några varv för att sedan sakta öka. Häng på så länge det känns säkert, du kommer att bli förvånad över hur lätt det är att åka fortare än du trodde dig kunna!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag ser 100-tals punkter som kan förbättras. Det kanske låter illa men se det som att du har många sekunder att hämta och det är ju det du vill åt.

Först av allt har jag följande visdomsord: Sekunder kapar man genom att förbättra sin körteknik, hundradelar kapas genom att pressa sig/hojen till max. Pressar man innan man fått till tekniken någorlunda blir det bara en massa onödiga krascher och mentala spärrar. Det finns INGEN anledning att krascha när man kör runt 1.18.


Du har fått en hel del tips i tråden men jag skulle vilja säga att så länge du inte vet exakt vad du gör nu så blir det svårt att förändra det:
I nuläget vet du inte exakt vilket spår du kör vilket gör att om du vill justera en svängpunkt eller ett apex blir det lite på chansning och även om du får till det en gång så blir det svårt att upprepa nästa varv.
Om du däremot hade tillräckligt många och bra referenspunkter så hade du vetat exakt var du svängde, var ditt apex var och precis hur du kommit dit. I det läget är det enkelt att flytta svängpunkt eller apex ett par decimeter och se hur det känns. Det viktiga är inte att ditt spår är bra, det viktiga är att du på ett exakt och kontrollerat sätt kan förändra det.

Det samma gäller körställning, blick, bromsning, ingångshastighet, ja faktiskt ALLA delar av körningen: Vet du exakt vad du gör så kan du göra exakta justeringar och utvecklas gradvis, vet du inte exakt vad du gör så kan du bara gissa hur du ska göra och försöka pressa dig för att få ner tiderna. :crash
Och om du som i exemplet ovan hade jobbat aktivt med att hitta bra referenspunkter så hade det gått MYCKET fortare att få kläm på en ny bana.

Utveckling som förare är så här enkelt:
Välj EN sak att fokusera på. Analysera precis vad du gör. Gör EN förändring. Analysera. EN förändring till. Analysera. osv

När du vet exakt vad du gör så är det också mycket lättare att fråga om råd OCH att ta till dig och värdera de råden du får.

Jag tror att du behöver lära dig mer om HUR du ska tänka kring din körning och att förbättra den så mitt råd blir att läsa på lite. Att komma väl förberedd till banan maximerar vad du får ut per timme/krona.
Boktipset blir "a twist of the wrist 2" till att börja med.

Jag tror att jag eller någon annan hyffsat bra instruktör skulle kunna coacha dig ner till 1,15 på två-tre dagar så ta hjälp av en coach om du har möjlighet.


Stort plus för att du verkligen vill ta tag i och utveckla din körning, om du gör det på ett målmedvetet sätt så är du snart hyggligt snabb.

Puh! Blev mycket text för få konkreta tips men hojåkning är 90% filosofi :tummenupp
 
Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Många bra råd och jag håller med det som Josef skriver till 100%. Gick också licenskursen med SMC förra söndagen (KUL!).

Jag har inte några ambitioner att börja tävla, för gammal och försiktigt, så min ambitioner är inte lika höga som dina. Innan jag hittar runt på banan på egen hand, dvs hittat mina referenspunkter så tar jag det alltid mycket lugnt annars blir det bara pannkaka för mig. Jag kan få till enstaka varv som är snabbare men inte flytet utan att hitta runt ordentligt. Med draghjälp fungerar det lättare men för att det ska bli bra måste jag hitta runt själv. Jag har inte tagit tid på banan tidigare men mot slutet på söndagen så landade jag på 1.16.1 utan att behöva riskera något.

Jag tror inte du kommer ha några problem att nå dina mål för sommaren. Håll dig bara på hjulen och ta många små steg istället för att försöka göra jätteskutt.

Vi syns väl på Rudskogen 8-9/7?

https://www2.svmc.se/school/anmalan/451
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Många bra råd och jag håller med det som Josef skriver till 100%. Gick också licenskursen med SMC förra söndagen (KUL!).

Jag har inte några ambitioner att börja tävla, för gammal och försiktigt, så min ambitioner är inte lika höga som dina. Innan jag hittar runt på banan på egen hand, dvs hittat mina referenspunkter så tar jag det alltid mycket lugnt annars blir det bara pannkaka för mig. Jag kan få till enstaka varv som är snabbare men inte flytet utan att hitta runt ordentligt. Med draghjälp fungerar det lättare men för att det ska bli bra måste jag hitta runt själv. Jag har inte tagit tid på banan tidigare men mot slutet på söndagen så landade jag på 1.16.1 utan att behöva riskera något.

Jag tror inte du kommer ha några problem att nå dina mål för sommaren. Håll dig bara på hjulen och ta många små steg istället för att försöka göra jätteskutt.

Vi syns väl på Rudskogen 8-9/7?

https://www2.svmc.se/school/anmalan/451


Nu har jag nog listat ut vem du är och jag antar att du för längesedan listade ut vem jag var :) Jo det får bli många små steg. Det jag försöker få fram är hur jag ska "träna" för att det ska ge bästa långvariga effekt och många goda råd har jag ju fått i denna tråd av många kunniga och duktiga piloter :Bugar

Självklart ses vi på Rudskogen om vissa frågetecken kring det praktiska rätas ut. Allt är lite för diffust än så länge gällande allt runtomkring själva dagaran :)
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Om du kör dom bandagarna du hade tänkt dig och sen anmäler du dig till R600 under bikeweek så lovar jag dig att du har nått ditt mål under den veckan ,,, tävling gör en snabb, lycka till iaf :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tja "Sandfållan" ;)

Känns som vi var på rätt spår sist med att du skulle sätta apex på samma ställe varv efter varv... ;)
Gillar ambitionerna och tror nog att du kommer ned till målet, om inte till midsommar så under sommaren i alla fall. :tummenupp

Håll dig på hjulen bara. :tummenupp
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ingen har nämnt Fjädringsinställningar.

Se till att ha fjädrar så hänget är rätt. Samt se över att olja mm är rätt.
Ställ sedan comp och retur standard. Då har du en hoj som ska kunna åka en bra bit fortare än 1.13

Lycka till.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Ezzodagen?

Jag kan "jaga" dig lite om du vill :rolleyes:
Men ha lite förståelse för en gammal gubbe som jag, som dessutom åker en gammal hoj som inte har rullat 1 meter bana iår, inte orkar åka så fort under så många varv. (alla ursäkter på 1 gång där)
Men lite draghjälp ska jag nog kunna ge dig tror jag:banana
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tja "Sandfållan" ;)

Känns som vi var på rätt spår sist med att du skulle sätta apex på samma ställe varv efter varv... ;)
Gillar ambitionerna och tror nog att du kommer ned till målet, om inte till midsommar så under sommaren i alla fall. :tummenupp

Håll dig på hjulen bara. :tummenupp

Halloj!!

Tack för ett par trevliga dagar på Åsen!!
Ja jag måste verkligen jobba med precisionen i min körning och se till att jag varje gång hamnar precis där jag vill och inte på ett ungefär :)

Ser att även du kommer vara där på ezzodagen ser du mig vingla runt och får några goda råd över så lyssnar jag gärna och tar åt mig :)

Att hålla mig på hjulen måste jag nu när cykeln äntligen ser presentabel ut igen, annars får jag beställa röd gaffatejp ;)

Ingen har nämnt Fjädringsinställningar.

Se till att ha fjädrar så hänget är rätt. Samt se över att olja mm är rätt.
Ställ sedan comp och retur standard. Då har du en hoj som ska kunna åka en bra bit fortare än 1.13

Lycka till.

Hej!

Tack för goda råd och tips. Fjädringen är ny för säsongen och beställd efter min förarvikt.

Retur och comp är inställda efter öhlins grundinställningar. Dock så är inte hänget kontrollerat och inställt pga av okunskap från min sida. Jag har försökt läsa på och har ett ganska ok hum om hur jag ska gå tillväga men helst hade jag gjort denna inställning med någon som kan det utan och innan så det blir rätt.

Kanske kan lura av Krister och Tom den hjälpen den 20 :)

Ezzodagen?

Jag kan "jaga" dig lite om du vill :rolleyes:
Men ha lite förståelse för en gammal gubbe som jag, som dessutom åker en gammal hoj som inte har rullat 1 meter bana iår, inte orkar åka så fort under så många varv. (alla ursäkter på 1 gång där)
Men lite draghjälp ska jag nog kunna ge dig tror jag:banana


Självklart vill jag bli jagad och tillrättavisad av dig gamle visa man! Jag vet att även om du inte varit på en bana på 10 år så kommer du alltid kunna piska mig runt åsen :fakta
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Sandfållan, vi ser till att du får åka med Nicklas Cajback ett par varv den 5/6 på vår bandag.
Inte för att du skall under 1.05 (!), men mig hjälpte han grymt mycket genom att först bara åka bakom och sedan köra förbi och åka framför och visa linjer plus debriefing efteråt.

BC kan nog ta sig en titt på din fjädring också.

Låter väl som en bra deal?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Sandfållan, vi ser till att du får åka med Nicklas Cajback ett par varv den 5/6 på vår bandag.
Inte för att du skall under 1.05 (!), men mig hjälpte han grymt mycket genom att först bara åka bakom och sedan köra förbi och åka framför och visa linjer plus debriefing efteråt.

BC kan nog ta sig en titt på din fjädring också.

Låter väl som en bra deal?


Låter ju alldelles underbart! Niklas som coachar och bc som skruvar och du som peppar och pushar på!! Kan det bli något annat än bra då?
 

Smagatusk

Guest
Häll upp en virre, sätt dig i soffan och glo på denna. Många och mycket goda råd finns att tillgå. Den är inte lika detaljerad som böckerna, men det ger en övergripande bild vad man ska tänka på och INTE tänka på.

VARNING! Den är lite ostig på amerikanskt manér och skådisarna är fullkomligt urusla.

http://www.youtube.com/watch?v=FyR2-gqamYE
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fjädringen är ny för säsongen och beställd efter min förarvikt.

Retur och comp är inställda efter öhlins grundinställningar. Dock så är inte hänget kontrollerat och inställt pga av okunskap från min sida.


1. Ordna hänget. Du behöver: Verktyg, tid, en kompis eller två och lite tålamod. Ring ikväll om du vill, jag har en bra mall jag kan maila också.

2. Har det blivit bättre med understyrningen vid påslag som vi kände förra året? De nya dämparna borde ha rett ut det redan på grundinställningen.. Annars får du väl skruva då..


3. Kan du få hjälp att ställa in allt så kanon. Men nu när dina tider kommer sjunka successivt så kommer även dina krav på fjädringen ändras hela tiden. Så mitt tips är nog att hela tiden dokumentera vad du gör och ändrar, och ta tag i problemen vartefter de dyker upp. Känns det bra, stabilt och lätthanterligt så är det bra. Hasar det i ingångarna (som för dig i fjol) eller vobblar i utgångarna (som för mig i fjol) så får man ändra nåt.

Kort sagt: Why fix it if it ain´t broken!

Men ställ hänget.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Videon har bra innehåll (och som sagt tveksamma "skådisar") men är man så pass seriös att man vill tävla och faktiskt lägger massor av tid och pengar på att bli bättre så är det en billig investering att lägga lite tid på att läsa boken. Se videon som ett smakprov.

Det kommer vara en helt sjuk koncentration av Sveriges bästa instruktörer som leker på Ezzodagen så där kan man få en hel del hjälp om man håller sig framme. Jag kan filosofera lite hoj och kolla på din kurvtagning om du ger fan i att köra ifrån mig på rakorna.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
1. Ordna hänget. Du behöver: Verktyg, tid, en kompis eller två och lite tålamod. Ring ikväll om du vill, jag har en bra mall jag kan maila också.

2. Har det blivit bättre med understyrningen vid påslag som vi kände förra året? De nya dämparna borde ha rett ut det redan på grundinställningen.. Annars får du väl skruva då..


3. Kan du få hjälp att ställa in allt så kanon. Men nu när dina tider kommer sjunka successivt så kommer även dina krav på fjädringen ändras hela tiden. Så mitt tips är nog att hela tiden dokumentera vad du gör och ändrar, och ta tag i problemen vartefter de dyker upp. Känns det bra, stabilt och lätthanterligt så är det bra. Hasar det i ingångarna (som för dig i fjol) eller vobblar i utgångarna (som för mig i fjol) så får man ändra nåt.

Kort sagt: Why fix it if it ain´t broken!

Men ställ hänget.

Hänget skall fixas snarast möjligt och senast till Ezzodagen. Hansi kommer ju slagga över här så lite ska han få jobba för födan och husrummet :rofl Slår vi våra huvuden ihop så ska det nog gå att lösa.

Skicka gärna mallen jag vet att du gjort det innan men tror den blivit raderad under en utrensning av inkorgen!

Hojen känns mycket bättre med öhlinarna än vad den gjorde med orginalfjädringen. Den protesterar inte och gör som man vill. Nu har jag detta år hållit mig i min comfortzon och inte på nå vis pressat grejorna än även kört på nya däck så förutsättningarna för att ha maximalt grepp har ju varit optimala.


Videon har bra innehåll (och som sagt tveksamma "skådisar") men är man så pass seriös att man vill tävla och faktiskt lägger massor av tid och pengar på att bli bättre så är det en billig investering att lägga lite tid på att läsa boken. Se videon som ett smakprov.

Det kommer vara en helt sjuk koncentration av Sveriges bästa instruktörer som leker på Ezzodagen så där kan man få en hel del hjälp om man håller sig framme. Jag kan filosofera lite hoj och kolla på din kurvtagning om du ger fan i att köra ifrån mig på rakorna.

Ja filmen upprepar ju mantrat man fått höra av dom lite vassare Smc instruktörerna logiskt och lättbegripligt är det även.
Boken har jag tyvärr inte än men den ska jag se till att införskaffa snarast.

Jag tar gärna emot alla tips och synpunkter på min körning som gör att jag blir en bättre pilot och att hänga på mig runt Åsen är ju inget problem för rutinerade banrävar som er :)

Häll upp en virre, sätt dig i soffan och glo på denna. Många och mycket goda råd finns att tillgå. Den är inte lika detaljerad som böckerna, men det ger en övergripande bild vad man ska tänka på och INTE tänka på.

VARNING! Den är lite ostig på amerikanskt manér och skådisarna är fullkomligt urusla.

http://www.youtube.com/watch?v=FyR2-gqamYE

Filmen är redan en klassiker hemma hos mig. Har sett den otaligt många ggr och den är lika bra varje gång. Skådisarna har lite att önska precis som du skriver men dom gör jobbet och förmedlar budskapet på ett bra vis.

Känner igen mig mycket av det dom beskriver och vilka olika steg man genomgått i utvecklingen, En annan film jag försöker få tag i är motovudu vilket jag hört fått bra kritik. Vet du var den kan finnas får du eller någon annan gärna skicka en länk via pm eller d.y.l :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
...att hänga på mig runt Åsen är ju inget problem för rutinerade banrävar som er :)

Jag kommer på en sån här:
bmw-f-650-cs-scarver3.jpg

Med 50HP på 200KG så tror jag att du hinner iväg en bit på rakorna om man säger så.:gnissla

Jag blir iaf lätt att hitta i depån, du skiljer ut mig från dom andra Scarveråkarna:rolleyes: på att jag har en kolfiberspoiler på min.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top