Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Halloj!!

Jag har under vintern bestämt mig för att satsa helhjärtat på RR denna säsong. Cykeln är apsnabb och utrustad med alla nödvändigheter men jag hänger inte riktigt med.

Banan vi pratar om är Gelleråsen vilket får ses som min hemma bana, En väldig massa bantid är uppbokad och däckförrådet är för närvarande ganska välfyllt.

Nu till frågan hur tränar man RR? Att bara svänga runt varv efter varv och bränna däck + soppa känns inte som det bästa viset att bli snabb på?

Vad har ni race stjärnor för tips och råd att ge. Vilka fallgropar ska man undvika och vilka genvägar finns att ta?

Bifogar en video på min första RR träning och en hint om vad jag har att utgå ifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=2vi3QPAChq8

Jag vet att jag är riktigt långsam i RR-sammanhang men med tanke på att jag vid denna tidpunkt förra året aldrig tidigare ägt ett 2 hjuligt fordon och inte hade ett A-kk så kan man inte begära allt för mycket.

Viljan och drivet att utvecklas och komma vidare finns där så lite hjälp på vägen mottages tacksamt!!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
1 kör efter någon som är snabbare så ser du vart det finns tid att hämta
2 har du en laptimer som ger mellantider? Då kan du jämföra med någon annan och se vart du har tid att hämta. Då kan du också prova olika spår i en sektion och få mer exakt info om det går snabbare eller inte
3 känner du någon som är snabb, be honom/henne köra efter dig ett pass och ge dig tips efteråt
4 kör varv på varv på varv...

Jag vet inte vad som är en bra tid på Gelleråsen men jag förutsätter att du har läst/lärt dig grundläggande grejer om blick, körställning, teknik osv från någon som kan samt att däck och fjädring är kapabla till de tider du vill köra.

Vart tror du själv att du har tid att hämta om du jämför med de som kör snabbare än dig som du sett på banan och vad är det som du tycker hindrar dig från att köra lika snabbt?
 
Last edited:

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Hej
Du har samma problem som jag
Du slår av och bromsar alldeles för tidigt
Samt att du slår av efter förste delen av depå
Kurvan, jag prova att inte slå av, utan
Håll jämn gas mellan första och andra
Delen av kurvan.
Vi får köra ihop nån dag så kan vi puscha
Varandra jag ligger på samma tider.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
1 kör efter någon som är snabbare så ser du vart det finns tid att hämta
2 har du en laptimer som ger mellantider? Då kan du jämföra med någon annan och se vart du har tid att hämta. Då kan du också prova olika spår i en sektion och få mer exakt info om det går snabbare eller inte
3 känner du någon som är snabb, be honom/henne köra efter dig ett pass och ge dig tips efteråt
4 kör varv på varv på varv...

Jag vet inte vad som är en bra tid på Gelleråsen men jag förutsätter att du har läst/lärt dig grundläggande grejer om blick, körställning, teknik osv från någon som kan samt att däck och fjädring är kapabla till de tider du vill köra.

Vart tror du själv att du har tid att hämta om du jämför med de som kör snabbare än dig som du sett på banan och vad är det som du tycker hindrar dig från att köra lika snabbt?

Tack för bra svar..

Ska försöka svara på dom frågor du ställer så gott jag kan.

1. Det finns tid att hämta precis överallt.

2. Laptimer finnes och denna har jag valt att inte montera ännu då det för min del skulle bli ett stressmoment och inte en hjälpande hand. Laptimern åker på efter midsommar om jag känner mig bekväm med min körning.

3. Jag känner ett par snabba killar som hjälpt mig enormt mycket, Den ena kör Battle of the twins och står på pallen te.x Men man vill ju inte stjäla allt för mycket av deras bantid då även dom är där för att träna och så har jag hitills bara varit på 1 träning.
Sunkan har därimot erbjudit sig att dra runt mig ett par varv då och då, Men då båda jobbar i Norge så ska allt stämma och passa så att vi är där samma dagar!!

4, Det är ju precis det jag gör för nuvarande, Men det känns som att man måste strukturera upp träningen på något vis. Träna bromspunkter,utgångar ur kurva,spårval o.s.v Hur gör man detta på bästa vis?

Banrekord på Gelleråsen är ca 1.04 bra tider som superstock 600 killarna ligger på är cirkus 1.10.
Rookie 600 snurrar väl runt på 1.12, Nu pratar jag om dom snabbaste i dom olika serierna och såklart varierar det mellan toppen och botten på resultatlistan.

Däck och fjädrar är top of the line produkter samt helt nya och avstämda efter min förarvikt. Kör öhlins och Pirelli sc2or.

Det som hindrar mig från att köra lika snabbt som dom andra är väl att jag saknar rutin,kunnande och en djälva massa fart tyvärr.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Mojja med tanke på din förra säsong så tycker iaf jag att du borde ändra om dina mål. Vad sägs om att inte krascha en endaste gång denna säsongen? :tungan

Annars så är det väl träning och eventuellt privatlektioner som kan göra dig snabbare.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu är jag långt ifrån något racer-ess, och nu har det tyvärr inte blivit så mkt gelleråsen för mig på nån säsong.. (2 gånger 2012), men ungefär i samma tidsspann (dock inte alls lika stabilt från varv till varv som dig) , men har ungefär samma tankar som dig (förutom 1.13 som jag aldrig kommer nå :) )

Felet som JAG gör, och som jag tycker mig kunna ana från ditt klipp också, om man jämför med de som kör riktigt fort är att du lixom får en liten "vilosträcka" inför en del kurvor..

T ex inför hårnålen, trösen och även depåkurvan får jag iaf känslan på några varv att det är som att du bromsat klart en bit innan kurvan och bara rullar fram till den innan du svänger och drar på igen.. och efter trösen och i kurvan in i esset i något varv var det lite samma sak.. lite halvfart fram till kurvan, sen bra fart.

Ser man på de som är snabba så ger dom lixom FULL gas fram tills det är dags att "tvärnita" och sen direkt svänger.. på ett sätt som åtminstone jag inte gör.

Jag har haft turen att bli filmad några varv av folk som kör i princip exakt samma tider som mig, och sett rätt tydligt att jag har okej fart i kurvorna, och lixom "försvinner iväg", men sen blir det som att jag nöjer mig med det och "softar" inför nästa kurva och filmaren kommer ikapp igen. Syntes väldigt tydligt i mitt fall.
 
Last edited:

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Jag har också precis börjat med det här MC åkandet och känner EXAKT det du känner. Jag tror dock att det du gör är det enda man kan göra, köra så mycket som möjligt och testa olika saker för att se vad som ger resultat. Jag provade t.ex att variera mina svängpunkter i 2 kurvor (högern efter tröset samt ejes) och bara där kändes det som om det fanns massor att hämta. Sen tror jag mycket på det Fahlgren skriver, att kunna bromsa ordentligt är förmodligen det som gör ett riktigt snabbt varv :tummenupp

Lycka till med dina mål!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Mojja med tanke på din förra säsong så tycker iaf jag att du borde ändra om dina mål. Vad sägs om att inte krascha en endaste gång denna säsongen? :tungan

Annars så är det väl träning och eventuellt privatlektioner som kan göra dig snabbare.

Krascha är en del av sporten inget man kommer ifrån när man är intresserad av att bli snabb.

Men jag kanske skulle köpa din R1a och sätta en 1.02 tid på utvarvet den är ju ett under!! :rofl
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Nu är jag långt ifrån något racer-ess, och nu har det tyvärr inte blivit så mkt gelleråsen för mig på nån säsong.. (2 gånger 2012), men ungefär i samma tidsspann (dock inte alls lika stabilt från varv till varv som dig) , men har ungefär samma tankar som dig (förutom 1.13 som jag aldrig kommer nå :) )

Felet som JAG gör, och som jag tycker mig kunna ana från ditt klipp också, om man jämför med de som kör riktigt fort är att du lixom får en liten "vilosträcka" inför en del kurvor..

T ex inför hårnålen, trösen och även depåkurvan får jag iaf känslan på några varv att det är som att du bromsat klart en bit innan kurvan och bara rullar fram till den innan du svänger och drar på igen.. och efter trösen och i kurvan in i esset i något varv var det lite samma sak.. lite halvfart fram till kurvan, sen bra fart.

Ser man på de som är snabba så ger dom lixom FULL gas fram tills det är dags att "tvärnita" och sen direkt svänger.. på ett sätt som åtminstone jag inte gör.

Jag har haft turen att bli filmad några varv av folk som kör i princip exakt samma tider som mig, och sett rätt tydligt att jag har okej fart i kurvorna, och lixom "försvinner iväg", men sen blir det som att jag nöjer mig med det och "softar" inför nästa kurva och filmaren kommer ikapp igen. Syntes väldigt tydligt i mitt fall.



Det du skriver har jag oxå analyserat fram genom att glo på mina filmer. Men när man sitter där på cykeln har jag väldigt svårt med bromspunkter och börjar jag fundera och tänka för mycket när jag kör så förstörs rytmen för mig och jag tappar väldigt mycket direkt.

Känns som att man måste få till en rutin för att flytta bromspunkter och sätta det i ryggmärgen att man håller stumt fram tills man ska bromsa och att bromsa så sent som möjligt istället för att som du säger såsa omkring..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vad har ni race stjärnor för tips och råd att ge. Vilka fallgropar ska man undvika och vilka genvägar finns att ta?

Bifogar en video på min första RR träning och en hint om vad jag har att utgå ifrån...
Ja, egentligen får jag inte svara då jag inte har varit, är eller kommer att bli någon racestjärna. Men vet en del om fallgroparna...;)

Följande får Du läsa med beaktande av att jag inte kört G-åsen sedan 2010: Tittade på Din video och konstaterar att Du nog redan tagit en del genvägar för att köra 1.18, Du är snabb i vissa delar men lite girig på att ta kortaste vägen ut ur kurvorna vilket kostar utgångsfart Jag tror även Du tappar en hel del flyt och tid i dubbelhögern innan depåkurvan, tar den kanske lite snävt?

Jag avstår medvetet från att kommentera bromsningen, den ska Du jobba med när Du jagar tiondelar, inte sekunder. Det viktigaste i nuläget är att Du hittar rätt ingångsfart/kurvhastighet/spår.

Körde Du på hörntänderna de filmade varven eller kändes det lugnt och kontrollerat?

Jag ser en fara i att vilja ta för stora kliv framåt för snabbt, är man inte en exceptionell talang hinner inte hjärnan riktigt med i fartökningen och så snart något stör rytmen blir det panik och en kostsam vurpa som följd. Då är det ofta bättre eller i varje fall säkrare att etablera en nivå (den fart Du kan lägga tio varv i följd), sedan jobba med kurva för kurva innan man sätter ihop allt till en helhet för att etablera nästa nivå. Input för var Du kan hitta tid kan Du t ex hämta från Dr-Zätares inlägg.

Några uppkast för Dig att analysera utifrån videon:
1 - utgången ur esset.
2 - inbromsning och ingång Ejes
3 - de bägge högerkurvorna efter snabbvänstern, leta ett rakare spår som ger Dig möjlighet till högre fart genom första och senare broms.
4 - vad händer om Du låter hojen drifta ut lite mer mellan de bägge tangeringspunkterna i depåböjen?

Analysen görs bäst med penna och papper, ta en banskiss och fundera på hur Du tänker inför varje kurva, notera helst ur minnet, annars med stöd av en filmsnutt de viktigaste referenserna/riktmärkena. Kolla sedan från en filmsnutt från en annan förare och jämför endast dina noteringar med hur denne kör. Du kommer att hitta skillnader. Prioritera sedan de delar av banan Du vill jobba med, koncentrera Dig sedan på de delarna steg för steg, gapa inte efter alla på en gång.

Lycka till:)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det du skriver har jag oxå analyserat fram genom att glo på mina filmer. Men när man sitter där på cykeln har jag väldigt svårt med bromspunkter och börjar jag fundera och tänka för mycket när jag kör så förstörs rytmen för mig och jag tappar väldigt mycket direkt.

Japp, samma här.. är inte så mkt för det där med "punkter" rent generellt, men just bromspunkt har jag fått en väldig nytta av. Men precis som dig så har jag lätt för att bli ofokuserad för att jag sitter och "letar" efter punkter. Men t ex på depårakan på gåsen så dök det upp nån asfaltsskarv vid nån omasfaltering nån gång som jag kom på att jag kunde hålla full gas fram till, och sen pallnita, känns hur bra som helst när man hittar en punkt som man vet att "bromsar jag här, så hinner jag få ner farten till sväng"..

Dock så har jag kört med gatdäck, så varit lite nojig för att bromsa in i kurvor även om jag gör det ibland ändå.

Iaf, så vet jag att jag gasar för lite mellan kurvorna. Fick tipset en gång, som kan tyckas självklart, men ändå ett bra tips för mig. Bottna rullen varje gång hojen är rak. Även om det bara är en halv sekund, se till att dra den till botten. Då "halvgasar" man inte iaf.

Tycker att klippet i den här tråden är riktigt bra faktiskt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262426-Kawa-vs-BMW

Jämför gaspåslaget , och broms särskilt mellan trösen och ingången till s:et och mellan eijes och hårnålen.
Så gör inte jag iaf :)
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Kollade nu på filmen....
Du bromsar ca 100m förtidigt till varje kurva. Gasar inte ur kurvorna, och är inte aggressiv i inbromsningarna.
Ut på målrakan ska du pressa så mycket att det känns som du går på ställ ut ur kurvan och fjädringen får jobba förfullt. Nu mysåker du ju bara. Som du kör nu kör vi i regn.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Efter att ha sett filmen gör jag ungefär samma analys som gjorts ovan, fast jag skulle vilja säga att du fegar för mycket. Du bromsar ner alldeles för mycket fart inför kurvorna, rullar igenom dem och sen tar det för lång tid innan du går på gas igen.

Testa att inte bromsa lika mycket, ha lite stödgas genom kurvan och vrid på tidigare och tidigare varv för varv (utan att göra en highsider så klart).
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
4, Det är ju precis det jag gör för nuvarande, Men det känns som att man måste strukturera upp träningen på något vis. Träna bromspunkter,utgångar ur kurva,spårval o.s.v Hur gör man detta på bästa vis?

Genom att ta reda på vart de snabba är snabbare än dig, analysera varför de är snabbare där, dra några slutsatser hur du ska kunna komma ikapp och sedan ut och lägga en j*vla massa varv för att träna in det.

Och jag skulle inte försöka fixa allt på en gång, det tror jag blir för mycket. Hitta några quick-wins, det är också bra för självförtroendet, och träna in de först och sedan betar du av listan del för del.

Vill du ha ett exempel? Leta reda på en film från Gelleråsen med någon som är snabb, gärna en där du ser hastighetsmätaren så att du får en bra referenspunkt. Börja med första kurvan och notera vart han bromsar, vart han svänger in, vilken hastighet han har när han svänger in, vilken hastighet han har när han når apex, vart han ger gas och hur mycket, vart han tangerar ytterkanten i utgången och vilken hastighet han håller då.

Jämför med din film och sedan ser du nog vart skillnaderna ligger.

EDIT: Sedan kan du jobba dig igenom de andra kurvorna en efter en och då ser du vart du har generella skillnader och vart du har kurvspecifika skillnader. Du tjänar naturligtvis oftast mest tid på att fixa de generella skillnaderna eftersom de hjälper dig i alla kurvor, som till exempel att hålla högre kurvhastighet eller att lyfta upp hojen tidigare i utgången så du kan ge mer gas tidigare.

Men jag upprepar, är du helt fokuserad på att sänka varvtider finns det bara ett sätt; laptimer. Allt annat är gissningar och du har nog redan stressat upp dig så mycket över varvtider att en laptimer vare sig gör till eller från.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Låter som att det varvar lite? Växla ner en växel och få lite bättre driv ut ur kurvorna. Sen som dom ovan säger, det ser ut som att du bromsar för mesigt/för tidigt och rullar in till kurvorna.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Skaffa en GPS laptimer så du kan ladda över till datorn och titta, det gör mycket att se var man kan öka och inte. Om man inte har känslan för det.

Typ denna:

http://www.mlimits.se/laptimer/gps-laptimers/athon-gps-xs.html

För ibland kan det vara svårt att känna var man kan öka men har man denna så kan man jämföra loggar mer andra som kör snabbare.

Det optimala på din 600 vore att hålla stumt så fort du bara kan ur böjjarna och så länge du bara vågar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Här har du ju någon som kör 1.09.9 som bäst. Nu är det bara att notera vart han är snabbare än dig och göra likadant så kommer du nog ned till 1.13 med en 600 :)

 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top