Jönköpingskravallerna 1maj 2013

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Var lite stökigt idag under årliga demonstrationerna... :huvet
200 poliser, 12 polishästar, polishelikopter och en jäkla massa demonstranter...
väl använda skattepengar :huvet
Demonstrationer känns så fruktansvärt förlegat när det är så lätt i dagen samhälle att nå ut via massmedia och Sociala medier.

Även om det inte är demokrati att ta bort demonstrationsrätten ur grundlagen så vore det fan bättre att göra det så inga människor eller materiella ting kommer till skada, samt att skattepengarna som går åt till polisen, kan användas till vettigare saker som skola och äldreomsorg..

En sak om det är en lugn demonstration, men när man går in för att förstöra för andra och kasta sten mot polisen, bara för att.... Då ska man fan inte ge tillstånd för demonstration!! My 2 cents


Några bilder polarn knäppte under dagen.
459660_10152384541499460_1737351916_o.jpg472979_10152384547364460_930956839_o.jpg478402_10152384537719460_770232175_o.jpg904744_10152384541889460_2082310349_o.jpg905325_10152384548444460_382929900_o.jpg913651_10152384550964460_966036621_o.jpg913897_10152384550214460_1904916927_o.jpg921686_10152384537244460_627860190_o.jpg
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
...så vad demonstrera dom om då? Att Vätternrundan borde ha start och mål i Jönköping istället eller hade Johansson fått avslag på avdragen för traktorn hans?
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
...så vad demonstrera dom om då? Att Vätternrundan borde ha start och mål i Jönköping istället eller hade Johansson fått avslag på avdragen för traktorn hans?

Haha om det hade varit så väl =)
Citat från polisens sida:

"Svenskarnas partis manifestation i Jönköping idag möttes som väntat av motdemonstranter som försökte störa och angripa manifestationen på olika sätt. Polisen fick arbeta intensivt för att skulle kunna genomföras och frihetsberövade totalt 90 personer."
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Vänstern ska i vanlig ordning demonstrera mot demokrati med hjälp av flaskor och gatsten.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Man behöver inte ha tillstånd för att demonstrera. Grundlagen smäller högre än polisens godkännande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Åfan, jag som trodde att det bara bodde en jävla massa Jehovas i byn. Kul att se att det händer något åtminstone.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det är uppfriskande att det demonstreras i verkligheten också och att politik inte reducerats till att gilla uppdateringar på Fejjan. Att polisen får lägga lite pengar på bevakning ibland är inte något problem tycker jag. Det är lite deras jobb.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ser hellre att vi betalar polisernas lön vid denna sossadag istället för allt bråk vid fotbollsmatcher. Där kan man snacka om slöseri med pengar!
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ser hellre att vi betalar polisernas lön vid denna sossadag istället för allt bråk vid fotbollsmatcher. Där kan man snacka om slöseri med pengar!

Jag tycker allt våld som drabbar oskyldiga eller oskyldigas egendom är onödigt. Vill folk slås? Börja boxas! Vill de slås hårdare? Då kan de lösa sina matcher i skogen.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Det är uppfriskande att det demonstreras i verkligheten också och att politik inte reducerats till att gilla uppdateringar på Fejjan. Att polisen får lägga lite pengar på bevakning ibland är inte något problem tycker jag. Det är lite deras jobb.

Med anledning av ovan anförda kommentar - som i sig är så obscen och förminskande - så vore det väl med mina two cents. Det finnes självfallet olika sätt att demonstrera på, och det är väl, dock är vissa former att föredra framför andra. F.ö., noterar inte du paradoxen i att vederbörande under demonstrationen är emot demokrati (självfallet ej alla) men samtidigt åtar sig rätten att fritt demonstrera? Alldeles oavsett.

Anmärkningsvärt att "polisen lägger lite pengar...", det är inte polisen som lägger pengar och det är inte polisens pengar, det är mina - tillika dina - pengar som de väljer att nyttja. Att upprätthålla våldsmonopolet, att stävja brott och kriminalitet, är polisens uppgift, dock, att övervaka infantila, retarderade, troglodyter är det inte - och att därtill förbruka våra gemensamma resurser i form av skattepengar alldeles orimligt samt att inte nyttomaximera polisens tid är inget annat än mycket märkligt och alldeles direkt olämpligt.

Skjut först, fråga sen, notan till "demonstranterna".
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Med anledning av ovan anförda kommentar - som i sig är så obscen och förminskande - så vore det väl med mina two cents. Det finnes självfallet olika sätt att demonstrera på, och det är väl, dock är vissa former att föredra framför andra. F.ö., noterar inte du paradoxen i att vederbörande under demonstrationen är emot demokrati (självfallet ej alla) men samtidigt åtar sig rätten att fritt demonstrera? Alldeles oavsett.

Anmärkningsvärt att "polisen lägger lite pengar...", det är inte polisen som lägger pengar och det är inte polisens pengar, det är mina - tillika dina - pengar som de väljer att nyttja. Att upprätthålla våldsmonopolet, att stävja brott och kriminalitet, är polisens uppgift, dock, att övervaka infantila, retarderade, troglodyter är det inte - och att därtill förbruka våra gemensamma resurser i form av skattepengar alldeles orimligt samt att inte nyttomaximera polisens tid är inget annat än mycket märkligt och alldeles direkt olämpligt.

Skjut först, fråga sen, notan till "demonstranterna".

Exakt hur mycket har du bekostat Jönköpingpolisens nota vid demontrationerna? :rolleyes:
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Med anledning av ovan anförda kommentar - som i sig är så obscen och förminskande - så vore det väl med mina two cents. Det finnes självfallet olika sätt att demonstrera på, och det är väl, dock är vissa former att föredra framför andra. F.ö., noterar inte du paradoxen i att vederbörande under demonstrationen är emot demokrati (självfallet ej alla) men samtidigt åtar sig rätten att fritt demonstrera? Alldeles oavsett.

Anmärkningsvärt att "polisen lägger lite pengar...", det är inte polisen som lägger pengar och det är inte polisens pengar, det är mina - tillika dina - pengar som de väljer att nyttja. Att upprätthålla våldsmonopolet, att stävja brott och kriminalitet, är polisens uppgift, dock, att övervaka infantila, retarderade, troglodyter är det inte - och att därtill förbruka våra gemensamma resurser i form av skattepengar alldeles orimligt samt att inte nyttomaximera polisens tid är inget annat än mycket märkligt och alldeles direkt olämpligt.

Skjut först, fråga sen, notan till "demonstranterna".

Tycker iofs att i ett demokratiskt samhälle så måste man få framföra även icke demokratiska åsikter.
Så länge man framför dem utan våld.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Om det ändå hade handlat om politik, hur många av de som går bärsärkagång vet egentligen varför dom är där?

Och om man nu står för något så till sin spets att man vill slåss med polisen (vad nu poängen med det är?) så borde man ju inte vara rädd för att visa sitt ansikte? Det är väl liksom det som är grejen med att stå för något?

Ser däremot ut som att Polisen är väl synkade och utför ett effektivt jobb, känns tryggt! Och helt fantastiskt vad vältränade deras hästar är, har alltid undrat vad man egentligen har poliser till häst för, men när de täckte en hel gata i bredd o full galopp fattar jag.. Då hade iaf jag flyttat mig om det så gällde bensinpriset!:fakta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tycker allt våld som drabbar oskyldiga eller oskyldigas egendom är onödigt.

Håller med dig. Ser heller ingen anledning att förstöra egendom och misshandla folk. Frågorna man demonstrerar för här i Sverige är knappast av den art att det finns någon som helst förståelse för att våld ska blandas in i bilden. I Sverige har vi i-lands problem på agendan, men folk kan ibland bete sig som om deras överlevnad hängde på det. Antagligen är det samma typ av personer som är huliganer som går med i demonstrationer så att de kan agera ut sina aggressioner. Sakfrågan är sekundär.
 

Street Bike Tommy

Ny medlem
Gick med
14 May 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Ducati Monster 900S i.e 01 Suzuki GSXR 750 97
man kan inte bli annat än imponerad av polisens hästar ända ja saknade är stridsgissel lr hjälmkrossare!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser däremot ut som att Polisen är väl synkade och utför ett effektivt jobb, känns tryggt! Och helt fantastiskt vad vältränade deras hästar är, har alltid undrat vad man egentligen har poliser till häst för, men när de täckte en hel gata i bredd o full galopp fattar jag.. Då hade iaf jag flyttat mig om det så gällde bensinpriset!:fakta

Förutom att hästar är rätt smidiga om man vill välta folk så kommer polisen upp över folkhavet, och de kan med relativ lätthet flytta sig i folkhav till de platser de behövs mest. Folk tenderar att flytta sig ur vägen när ett djur på några kundra kilo vill förbi. Dessutom har ryttaren höjdfördel om det nu skulle uppstå handgemäng.
Häst är bra skit i närstrid helt enkelt. ;) Polisens hästar är dessutom helt sanslöst stabila och lugna.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Polisens hästar är dessutom helt sanslöst stabila och lugna.

Och sanslöst dyra att ta fram.. Det ligger så sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt mkt jobb bakom för att få fram en tjänstfärdig häst.

Men grymt imponerande non the less
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och sanslöst dyra att ta fram.. Det ligger så sjuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuukt mkt jobb bakom för att få fram en tjänstfärdig häst.

Men grymt imponerande non the less

Jo, dyrt nöje helt klart. Ser dock hellre att vi har mer aktiva poliser i yttre tjänst som kostar lite mer än en hord byråkrater inne på stationerna. ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top