Avåkningar Knutstorp 26/4

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Va en känsla jag fick.
Syftet köper jag OM vederbörande är med på det.

Håll det för dig själv då.

Är man på en officiell bana får man väl för fan räkna med att både bilder och filmer kan komma upp. Hur löser man det annars om lokala blaskan eller lokaltv´n helt sonika blir intresserad av motorsport?

Har man lik i garderoben vad det gäller försäkringsvillkor hit och dit får man nog hålla sig hemma.

Lafs.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
varför hade du blivit arg? upplever du det som någon kränkning på din bekostnad eller vill du inte uppleva vurpan igen? OBS jag är inte sarkastisk eller så utan vill veta hur du tänker för att bättre kunna förstå dig

Anledningen är att jag inte vill att alla ska kunna se att jag har gått omkull på bana/ varför jag har gått omkull på bana.
Sen kan det finnas anledningar såsom griniga arbetsgivare, griniga försäkringsbolag, jobbiga polare:) osv...

Men missförstå mig rätt, jag hade gärna sett en recap på mina vurpor. Men det vill jag göra själv. Inte ha det liggandes på Youtube eller Vimeo.

Man kunde göra som så att man smackar upp en skylt vid grindarna där det står ngt i stil med " Vi filmar i halkvänstern och Liton. Vill ni ta del av er vurpa alt perfekta apexträff så kontakta blablabla på tel blablabla"
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Anledningen är att jag inte vill att alla ska kunna se att jag har gått omkull på bana/ varför jag har gått omkull på bana.
Sen kan det finnas anledningar såsom griniga arbetsgivare, griniga försäkringsbolag, jobbiga polare:) osv...

Men missförstå mig rätt, jag hade gärna sett en recap på mina vurpor. Men det vill jag göra själv. Inte ha det liggandes på Youtube eller Vimeo.

Man kunde göra som så att man smackar upp en skylt vid grindarna där det står ngt i stil med " Vi filmar i halkvänstern och Liton. Vill ni ta del av er vurpa alt perfekta apexträff så kontakta blablabla på tel blablabla"

Ok då förstår jag dig bättre tack för ditt svar!
 

- Sebbe -

Tidsoptimist...
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Österut
Hoj
Specialized 20 gear
Hej gott folk!

Det är alltid trevligt med diskussioner men kan vi inte försöka hålla lite god ton och undvika personliga påhopp!?

Min uppfattning när jag läser här att det handlar mycket om rättigheter och inte så mycket om skyldigheter. Filmarens/fotografens rättighet att lägga ut filmer/bilder. Allmänhetens rättighet att få se andras krascher. Den kraschandes rättighet att få se sin krasch så han kan lära sig fast han inte bett om det :confused: I samhället följer rättigheter med skyldigheter, annars fungerar det inte. Den enda skyldigheten verkar vara att man måste meddela att man inte vill förekomma på nätet. Man kan inte tolka tystnad som medgivande.

Snygga åkbilder har lagts ut under flera år och har som det verkar alltid varit uppskattat. Kraschfilmer verkar dock inte lika uppskattade så vi kan kanske låta sunt förnuft råda och inte publicera sådana utan ett solklart medgivande?

Jag personligen hade inte uppskattat om någon hade lagt ut en film om jag går omkull och tycker inte det är något jag behöver räkna med när jag är på en "officiell" bana. Om jag däremot skulle få möjlighet att se den efteråt i ett privat forum så skulle jag nog titta, men det är en fråga som måste ställas!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håll det för dig själv då.

Är man på en officiell bana får man väl för fan räkna med att både bilder och filmer kan komma upp. Hur löser man det annars om lokala blaskan eller lokaltv´n helt sonika blir intresserad av motorsport?

Har man lik i garderoben vad det gäller försäkringsvillkor hit och dit får man nog hålla sig hemma.

Lafs.
Jag förbehåller mig rätten att själv bestämma vilka delar av mitt privatliv som jag vill lämna ut och varför jag inte vill att bilder på en vurpa skall publiceras är min ensak.

Sen vill jag förtydliga, vi släpper ut fotografer på delar av banan som "folk" inte har officiellt tillträde till. De som får tillträde till de områdena skriver på ett informationsblad som ger dem en fotografväst.

Jag har nu ändrat texten i fotografreglerna från "Vid olycka bör foto inte publiceras utan den drabbades samtycke" till "Vid olycka får foto inte publiceras utan den drabbades samtycke".
Skall bara få ok från styrelsen innan vi går live med detta. Jag får återkomma i ärendet och om det går igenom så förutsätter jag att texten på hemsidan ändras.

Det som filmas och fotas från läktarna har vi naturligtvis svårare att kontrollera och vi kan därmed inte styra vad som läggs upp på nätet.
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4
Sen har vi alla på nåt sätt accepterat det överbevakade samhälle vi lever i idag. Det är bra att det görs vad som går för att bibehålla någon typ av integritet (tänker då på det du säger att det faktiskt finns regler och selektering för dom som fotograferar).

Dock låter det i tråden som det är något riktigt hårt att råka drabbas av exponering.

Hur regleras- och vad finns det för rutiner gällande actionkameror på banorna t.ex?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sen har vi alla på nåt sätt accepterat det överbevakade samhälle vi lever i idag. Det är bra att det görs vad som går för att bibehålla någon typ av integritet (tänker då på det du säger att det faktiskt finns regler och selektering för dom som fotograferar).

Dock låter det i tråden som det är något riktigt hårt att råka drabbas av exponering.

Hur regleras- och vad finns det för rutiner gällande actionkameror på banorna t.ex?
Vi tillåter givetvis filmning med actionkameror och som deltagare skriver du faktiskt inte på något papper med regler. Bra poäng, om styrelsen är med på mitt förslag om att man skall ha godkännande från den som vurpar innan publicering på nätet så måste vi lägga till detta som en punkt på förarmötet.

Sen tycker jag egentligen inte man skall behöva ha en massa regler om ditten o datten. Regler är egentligen skit.

Ansvar, Hänsyn och Omdöme funkar rätt bra om man bara andas lite och tänker till innan man gör något.
Som jag sagt innan, att publicera bilder / film på en vurpa bör man kunna lösa med ordet "Hänsyn" om den som vurpat. Men det är min åsikt.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag förbehåller mig rätten att själv bestämma vilka delar av mitt privatliv som jag vill lämna ut och varför jag inte vill att bilder på en vurpa skall publiceras är min ensak.

Sen vill jag förtydliga, vi släpper ut fotografer på delar av banan som "folk" inte har officiellt tillträde till. De som får tillträde till de områdena skriver på ett informationsblad som ger dem en fotografväst.

Jag har nu ändrat texten i fotografreglerna från "Vid olycka bör foto inte publiceras utan den drabbades samtycke" till "Vid olycka får foto inte publiceras utan den drabbades samtycke".
Skall bara få ok från styrelsen innan vi går live med detta. Jag får återkomma i ärendet och om det går igenom så förutsätter jag att texten på hemsidan ändras.

Det som filmas och fotas från läktarna har vi naturligtvis svårare att kontrollera och vi kan därmed inte styra vad som läggs upp på nätet.


Ni som förening har ingen laglig rätt att styra vad som läggs upp på nätet eller inte. Brassar piloten framför mig rätt in i sandfållan och jag fångat det på min GoPro så är det JAG som bestämmer om jag lägger ut det eller inte,

Det moraliskt riktiga är att man frågar om det är ok och om piloten är intresserad av en kopia av matrialet men rätten att bestämma över mitt foto och filmmatrial har fortfarande jag.

Det är som att ta en bild på tunnelbanan och sedan lägga ut den på facebook inte behöver du då fråga 1000 människor om lov för att publicera denna även om du råkar fota ett vänstrande par?
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Jag har nu ändrat texten i fotografreglerna från "Vid olycka bör foto inte publiceras utan den drabbades samtycke" till "Vid olycka får foto inte publiceras utan den drabbades samtycke".
Skall bara få ok från styrelsen innan vi går live med detta. Jag får återkomma i ärendet och om det går igenom så förutsätter jag att texten på hemsidan

Toppen:tummenupp jag skulle även lägga till att vi rekommenderar att man själv täcker över regplåt om man inte vill att de ska cirkulera. Just när folk filmar med kameror på hojarna kan man ju faktiskt råka få med någons plåt av misstag.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ni som förening har ingen laglig rätt att styra vad som läggs upp på nätet eller inte. Brassar piloten framför mig rätt in i sandfållan och jag fångat det på min GoPro så är det JAG som bestämmer om jag lägger ut det eller inte,

Det moraliskt riktiga är att man frågar om det är ok och om piloten är intresserad av en kopia av matrialet men rätten att bestämma över mitt foto och filmmatrial har fortfarande jag.

Det är som att ta en bild på tunnelbanan och sedan lägga ut den på facebook inte behöver du då fråga 1000 människor om lov för att publicera denna även om du råkar fota ett vänstrande par?
Självklart inte, men det borde man kanske göra? Tänk dig själv att bli uthängd på det viset... Inge kul...:tungan

Vi kan dock neka folk att få fotografera ute på banan och vi kan förbjuda actionkameror monterade på hojarna. Men vem vill behöva göra det? Är det inte bättre att man visar varandra hänsyn och kramas i trafiken? Vem kan ta skada av att man inte visar vurpan?

I det samhälle vi nu ser växa fram skriks det så fort FRA och kameraövervakning på brottsutsatta platser nämns och det viftas hejvilt med "individens rätt och personlig integritet" men i samma andetag, och av samma personer, sägs det "Jag har rätt att fota dig och sedan lägga upp bilden på Fejsbook"
Jag får inte ihop det. Jag tycker (detta är alltså min uppfattning inte Sydskanes Emses) fortfarande att jag äger rätten till mitt liv och inte personen som filmar eller fotar mig. Personlig integritet går före upphovsrätt.

(P.S. Detta är inte riktat mot dig Sandfållan, det blev bara naturligt att använda ditt citat. D.S.)
 

TELG.biz

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Bor? skogen...
Hoj
Kawasaki z750 -07, Honda Crf450 -08, Kawasaki ZX6R BanHoj -08
Ni som förening har ingen laglig rätt att styra vad som läggs upp på nätet eller inte. Brassar piloten framför mig rätt in i sandfållan och jag fångat det på min GoPro så är det JAG som bestämmer om jag lägger ut det eller inte,

Det moraliskt riktiga är att man frågar om det är ok och om piloten är intresserad av en kopia av matrialet men rätten att bestämma över mitt foto och filmmatrial har fortfarande jag.

Det är som att ta en bild på tunnelbanan och sedan lägga ut den på facebook inte behöver du då fråga 1000 människor om lov för att publicera denna även om du råkar fota ett vänstrande par?

Du har lite fel här då det faktiskt står i lagen att om du inte har personer på då tex tunnelbanan i fokus behöver du inte deras samtycke, men går du upp till en främmande människa och tar en bild med denna i fokus får du inte publicera detta. En bild skyddas av personuppgiftslagen, så kan man på något sätt identifiera personen som går om kull eller sitter på en hoj måste du egentligen ha samtycke vid publicering då vi inte är fotografer för typ Dn som har fått friheten att publicera vad de vill då det inte är datainspektionen som ansvarar utan Justitiekanslern som gör det.

- All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till nu levande personer är personuppgifter. Det behöver inte nödvändigtvis vara en fotografisk bild. Det kan lika gärna vara en teckning eller en målning, säger Datainspektionens chef Ulf Widebäck.

Det räcker inte med att den enskilde fotografen anser att hans bild är konstnärlig eller journalistisk. Ytterst är det Datainspektionen som avgör vad som är konst, litteratur eller journalistik på nätet.

– Det är inte upp till den enskilde att bestämma, utan vår uppgift som tillsynsmyndighet, hävdar Ulf Widebäck.

Vid bedömningen tar inspektionen hjälp av lagen om namn och bild i reklam. Enligt Datainspektionen blir bilden till en personuppgift om en eller flera personer befinner sig i fokus. Men inte om personerna är ett bihang till bilden. Sålunda är en översiktsbild på en folkfylld fotbollsläktare ingen personuppgift. Däremot blir läget ett annat om några identifierbara personer avbildas framför folkvimlet.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Min helt personliga åsikt är att det:
*vid en olycka krävas ett OK från den/de inblandade innan bilder eller filmer publiceras.
*normala knäibacken, vteckentillfotografen, snyggaaphängpåsidanavhojen e.t.c. får man räkna med under en bandag. Vill man inte vara med får man försöka kontakta resp. fotograf och meddela.
*vill man inte att reg.nr ska synas är det enkelt att bara tejpa över hela eller delar av plåten. Jag kan bistå med tejp om någon skulle sakna det.

Jag tror de flesta uppskattar både filmer och bilder där man är med men just olyckor är/kan vara känsliga.
Vilken anledningen än är så spelar det ingen roll. Ett OK tycker jag är det minsta man kan begära.

Jag själv hade blivit överlycklig om mina vurpor hade filmats. Letar fortfarande efter ett tekniskt fel alt. dåliga däck för att kunna skylla på det. För det bör väl vara nåt sånt....eller :tungan:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top