Avåkningar Knutstorp 26/4

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men samtidigt är det inte föreningen som fotograferar+ att försäkringsargumentet köper jag inte någonstans. Vi rekommenderar alla att kolla upp sina försäkringar innan körning. Gäller inte försäkringen på bana och man dumpar sin hoj på allmän väg efter en olycka, snackar vi om försäkringsbedrägeri. Vill folk försöka sig på det så varsågod men jag tänker inte anpassa mig efter det.

Då skulle vi lika gärna kunna säga att ingen får lov att fotografera mig då jag försöker dölja för min flickvän att jag kör på bana.
Det är inte vi som fotograferar men det är vårt arrangemang och därmed vi som bestämmer reglerna. En av förutsättningarna för att få fotografera är att man inte publicerar bilder på olyckor utan medgivande.
Oavsett anledningen (partner som inte skall få veta om det är förmodligen mer tungt vägande än ett försäkringsärende) så tycker jag man skall följa det som bestämts.

Vi vill ju inte tappa deltagare på grund av att man kan bli avslöjad för frun / sambon / flickvännen! :hihi
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Det är inte vi som fotograferar men det är vårt arrangemang och därmed vi som bestämmer reglerna. En av förutsättningarna för att få fotografera är att man inte publicerar bilder på olyckor utan medgivande.
Oavsett anledningen (partner som inte skall få veta om det är förmodligen mer tungt vägande än ett försäkringsärende) så tycker jag man skall följa det som bestämts.

Vi vill ju inte tappa deltagare på grund av att man kan bli avslöjad för frun / sambon / flickvännen! :hihi

Står inte bland reglerna att jag behöver tillstånd bara att jag börkolla med resp. förare.

Eftersom den här tråden har legat uppe några dagar och jag har inte hört något ifrån någon inblandad, ingen blev allvarligt skadad osv kommer jag lägga upp avåkningarna. Om föreningen har någonting emot det får reglerna ändras. För så som det står på hemsidan nu finns det inget som hindrar mig.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Ser sjukt halt ut!
Konstigt attnågon höll sig på hjulen.

Jag som varit lite småsur för att jag inte kunde ta ledigt och vara med. Hade jag varit med så hade det blivit en vurpa till, så nu är jag glad igen. Tack för det Anthony!

Henrik

PS: Inte ens en flickvän kan väl känna igen någon på filmen, vad var debatten om?
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Då säger jag min mening i debatten.
Eftersom det är du (Ripster) som är angelägen på att lägga upp filmer på avåkningarna så är det du som bör kolla upp med respektive om det är OK.
De som åkt av kanske inte hänger på SH varje dag och följer trådarna och har därmed ingen möjlighet att ge sitt samtyckande om det är OK eller inte.
Så vill man nu lägga upp filmer så bör filmaren själv ta saken i egna händer och stämma av med inblandade om det går bra eller inte.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
PS: Inte ens en flickvän kan väl känna igen någon på filmen, vad var debatten om?

Debatten handlar väl lite om vad som är rätt och fel gällande fotografering och varför. Om någon kanske har en dispyt med sitt försäkringsbolag bör man tänka på följande. En bild som visar att vederbörande körde på banan kan lika gärna sabotera som en bild på själva avåkningen,f-bolag kör ju inte direkt på hellre fria än fälla. Då kommer vi till nästa punkt. Ska vi kräva tillåtelse från alla innan någon bild ens blir publicerad? Sen får isåfall reglerna ändras på hemsidan. Där det klart och tydligt står att man bör[ kolla med resp. förare Mao en rekommendation.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Då passar jag på att ge min syn på det hela.

Jag uppskattar inte att filmer läggs ut på ovetande deltagare. Att det inte står i våra regler att man får eller inte får spelar mindre roll. Var är det sunda förnuftet?

Precis som någon redan påpekat, alla hänger inte på Sporthoj och vilka skäl var enskild person har för att inte vilja synas kraschande på film, det är deras ensak och inte din Ripster.

Tar inte du bort inlägget kommer jag göra det inom kort.

Mvh
Thomas
 

TELG.biz

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Bor? skogen...
Hoj
Kawasaki z750 -07, Honda Crf450 -08, Kawasaki ZX6R BanHoj -08
Efter att ha kollat filmen så kan jag tycka att de borde vara lugnt då det är 3 stycken banhojar och om ngn har de försäkrade så grattis.

Frågan om rätt och fel, jag kan ju tycka generellt ska man aldrig publicera bilder där man kan avläsa en regskylt, varit och fotat mycket både på banan och event på öppen gata. Detta är liksom sunt förnuft, och kanske en regel Sydskåne skall lägga till i regelverket så att alla vet att en bild med regnr inte får publiceras. Dock som förare bör man ju ta av denna för att inte riskera något.

Dessutom kan Sydskånes aldrig veta om någon inte hämtat ut väst och står o fotar vid sidan för att sedan publicera, de finns flera bra punkter att stå vid där du inte är på banan så att säga. Och för den delen vet vi ju heller aldrig om de är någon från ett försäkringsbolag som är på plats för att kartlägga alla som kör. Hade jag varit försäkringsbolag och haft mkt "konstiga" förklaringar så vf inte skicka ut en att skriva ner alla regnr på hojar i depån och sedan fota om ngn åker av för att veta att det inte ska gå som trafikskada. (Om man nu ska tänka på OM hade hänt, då det kanske inte är så troligt att de skulle göra så)...

Eller så har man Bilsport och MC som tar skador som händer på banan så länge detta inte är träning inför tävling alt tävling...Finns säkert fler men jag har dom :p
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Min åsikt är i alla fall solklar när det gäller att lägga upp filmer på klotningar, har man inte godkänt från den som hade lite olyckliga omständigheter så läggs den inte ut.

inte för att skydda någon som försöker sig på ett bedrägeri utan för att den som åkt skammkärra skall kunna vara helt säker på att det som händer på banan stannar hos dom som var där, sen pratas det ju kanske om det men det är en annan sak.

Det får absolut inte finnas minsta chans att man ligger på tuben för allas beskådande och kanske riskera att bli hånad och häcklad för att man kanske på sin första bandag hade lite otur i sin körning.

Rent juridiskt så är det nog svårt att hindra folk från att göra det, men med lite förklaring innan folk får ut sin fotoväst så tror jag man kommer långt.

Nu var ju inte detta någon med orange väst och då är det ju ännu enklare att stävja det.

Men en stor kram till Ripster iaf för är det någon som har engagemang för att köra bana så är det du, det är inte många som kommer med kryckorna fastspännda på kutsen eller kommer till förarmötet i rullstol.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Att det inte står i våra regler att man får eller inte får spelar mindre roll. Var är det sunda förnuftet?

Jag tycker det spelar väldigt stor roll eftersom det är reglerna vi ska utgå ifrån eller? Eller ska vi välja vilka regler vi ska följa?
Sunt förnuft? Ja enligt min sjukgymnast är det sunt förnuft att sluta köra hoj. Sunt förnuft är subjektivt!!

Om det nu inte är tillåtet att publicera så ändra reglerna på hemsidan!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tycker det spelar väldigt stor roll eftersom det är reglerna vi ska utgå ifrån eller? Eller ska vi välja vilka regler vi ska följa?
Sunt förnuft? Ja enligt min sjukgymnast är det sunt förnuft att sluta köra hoj. Sunt förnuft är subjektivt!!

Om det nu inte är tillåtet att publicera så ändra reglerna på hemsidan!

Men du.. Jag är ju kungen av reglementsföljande men här tycker tom jag att du har fel.
vi måste väl kunna lova våra deltagare att få förkovra och leka av sig utan att hamna på tuben.

Jag kan klota lite för dig och du får lägga upp det.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Men då kan vi uppenbarligen säga satt vi har hittat något som behöver uppdateras på hemsidan så blir det inget tjafs? Jag är inte den första som har stått med kamera och inte den enda som tänker liknande det gäller fota avåkningar. Sen om någon skulle bli hånad för att de har gått omkull har vi ett jävligt allvarligt problem som stavas mobbing, just när det gäller avåkningar borde hojåkare fan veta bättre än att hacka på nån som gått av.
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Man BÖR ju kolla upp saker innan man "tjafsar" om saker ripster.
Ssemse hemsida och deras regler har ingen som helst betydelse över huvud taget vad gäller publicering av bilder/filmer.
För det första är det upp till var och en vad man vill ha upplagt på nätet eller ej.
Inget som varken du eller någon annan har med och göra. Kallas respekt för en medmänniska.
För det andra finns det lagar om sånt här som står långt högre än vad en förening har för regler.
www.pul.nu/bilder.htm

Att folk lägger upp mycket bilder från bandagar tycker dom flesta bara är kul, därför inget tjafs om det.
Men även där enligt lagen ska man ha tillåtelse från vederbörande.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Tack andre exakt det jag var ute efter. Nått sakligt trodde att inte att PUL inkluderade bilder och video men perfekt då vet vi det. Givetvis står ingen över svensk lag. Anledningen till à tt jag provocerade lite var för att jag ville ha lite förtydligande i frågan
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Är det ngn som vill se film på sin vurpa så kommer de nog be om det. Jag personligen hade blivit skitförbannad om du hade lagt upp en film där jag klotar utan att be om lov.
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
För det andra finns det lagar om sånt här som står långt högre än vad en förening har för regler.
www.pul.nu/bilder.htm

Att folk lägger upp mycket bilder från bandagar tycker dom flesta bara är kul, därför inget tjafs om det.
Men även där enligt lagen ska man ha tillåtelse från vederbörande.

Länken går till en 14 år gammal artikel skriven kort efter att den "nya" PUL började gälla. Lagen tillämpas inte i alla delar som Datainspektionens chef svarar i den artikeln.

Man får t.ex. publicera en bild på en person utan dess samtycke, men det kräver att man inte gör det för att kränka och att personen inte blir kränkt (i lagens mening). Det är inte nödvändigtvis personens upplevelse att bli kränkt som avgör om det är kränkande enligt PUL.

FAQ - Publicera bild
FAQ - PUL
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Är det ngn som vill se film på sin vurpa så kommer de nog be om det. Jag personligen hade blivit skitförbannad om du hade lagt upp en film där jag klotar utan att be om lov.

varför hade du blivit arg? upplever du det som någon kränkning på din bekostnad eller vill du inte uppleva vurpan igen? OBS jag är inte sarkastisk eller så utan vill veta hur du tänker för att bättre kunna förstå dig
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top