Den ultimata kedjesmörjningen ?

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
har testat det mesta genom åren vax men sitter bara på ytan, fördel sitter kvar vid h-farter.
smörjer nja?
sedan ett par år använt växelolja 80-90 sitter bättre än vanlig olja vid sparsam användning.

nu har jag hittat det klart helt bästa smörjningen sitter kvar vid gasande
STP OIL TREATMENT alla som vet vad det är tjock som kåda tränger in o smörjer sitter kvar

för alla som inte vet vad det är det är en oljefilms-förstärkare användes förr innan syntet fanns

seg som bara den nåra droppar på en tandborste (inte samma som inne) gnugga ett par länkar osv, ni fattar. kostar som en spray räcker säkert i 15 år.:tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det låter ju kanonbra, men hur bra smörjer det kedjan? Jag menar om det smörjer lika bra/dåligt som vanlig sprej, plus att det sitter bättre?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
smörjrningen borte ju vara som olja det är ju olja, fast tjock som KÅDA det gör att det sitter kvar. skitar inte ner röven på birden. som vanlig olja.
har testat nu i vår ca 100 mil helt nöjd.
hade en flaska som jag slog i åklipparn inte hela, för den drog olja varje gång, nu räcker oljan hela sommarn.
det är ju olja , hade i en liten olje-flaska med pip Väldigt drygt. köpte den på jula

skitade inte ner fälgen vid "teoretiska" 280?

smörjingen borde va samma, nerskitningen är definitift obefintlig MYCKET nöjd efter 100 mil
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kanske dum fråga. Men om man har kletig olja som tenderar till att aldrig släppa, hur får man då bort eventuell smått grus som kletar fast i oljan? Finns det inte en poäng i att det inte är hur segt/kletigt som helst? Eller grusen kanske släpper ändå? Eller aldrig fastnar?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
visst fastnar det grus men det gör det i VAX o OLJA oxå, själv gör jag rent kedjan med rengöring vid varanann tank ca,
och smörjer in på nytt, vaxet brukar det inte fasna grus i men o andra sidan sitter det bara på utsidan tränger inte in?

ta det bara bara som ett tips. gör en egen bedömning. alla vi vet att vid fart släpper det mesta från kjedjan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skulle kunna tänka mig att en mineralbaserad sågkedjeolja med ett tillskott av ZDDP borde funka (som STP Engine Oil Treatment innehåller). Fast när man inte kört på sex år och hojen fortfarande står i dvala är det svårt att testa själv.
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
har testat med sågkedje olja eftersom jag hade det och såg, är inte på långa vägar lika bra som STP

släpper lågt tidigare är stp kan bero på att stp är mer trögflytande sågkedjeolja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
har testat med sågkedje olja eftersom jag hade det och såg, är inte på långa vägar lika bra som STP

släpper lågt tidigare är stp kan bero på att stp är mer trögflytande sågkedjeolja.

Den får väl sitta hur jävla bra den vill men den gör sannolikt minimal nytta eftersom den med 99% sannolikhet saknar ytaktiva additiver.

Jag föreslår att du kokar din olja i smörjfett istället.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Den får väl sitta hur jävla bra den vill men den gör sannolikt minimal nytta eftersom den med 99% sannolikhet saknar ytaktiva additiver.

Jag föreslår att du kokar din olja i smörjfett istället.
'

Jag vet en kedja som höll 7000mil med enbart sågkedjeolja. Ja personen arbetar på utvecklingsavd. Husqvarna och han smörjer varannan dag :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
'

Jag vet en kedja som höll 7000mil med enbart sågkedjeolja. Ja personen arbetar på utvecklingsavd. Husqvarna och han smörjer varannan dag :)

Jag kör också sågkedjeolja, den är gjord med just syftet att smörja en kedja. Har en smörjkanna med såkedjeolja i bussen. Samt en burk vanlig kedjespray för de gånger jag har lite mer bråttom.

Förresten så använder jag sågkedjeolja till luftfiltret också fats där saknar jag färgmedlet lite så jag brukar blanda ut den lite med vanlig filterolja... :D Billigt om man köper 5 liters dunk.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag kör också sågkedjeolja,...
Känns som det är mindre solskensåkartjafs och mer "The original and.."

Jag kör med olika kedjespray. Mina kedjor räcker inte långt, känns som spänna kedjan är det enda jag gör :3freak

Nu blir det dock andra bullar!! Köpte rabatterad kastrull kedjespray i Väring när jag var där på demodagarna. :)
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag kör också sågkedjeolja, den är gjord med just syftet att smörja en kedja. Har en smörjkanna med såkedjeolja i bussen. Samt en burk vanlig kedjespray för de gånger jag har lite mer bråttom.

Förresten så använder jag sågkedjeolja till luftfiltret också fats där saknar jag färgmedlet lite så jag brukar blanda ut den lite med vanlig filterolja... :D Billigt om man köper 5 liters dunk.

Jag provade sågkedjeolja på en tur nyss efter att jag läst att det skulle vara så förbannat bra. Efter 3 mil hade jag fälg, hojröv och halva däcket oljigt och ändå lade jag på snålt och torkade av kedjan efteråt.
Är det skillnad på sågkedjeolja och sågkedjeolja? Den jag provade var en blå flaska från biltema.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Hur ofta smörjer ni och när bör man byta kedja oavsett hur bra man skött om den?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Ingen som kör med scottoiler? Nackdelen är att det skitar ner men bättre smörjning går väl knappast ha?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top