Dokumentär 3D skrivare, snart kan alla skriva ut automatvapen

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Konstigt, inte en enda brottslig handling utfört av en innehavare av någon printad bössa.

Man kanske får ge det några år till......
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Konstigt, inte en enda brottslig handling utfört av en innehavare av någon printad bössa.

Man kanske får ge det några år till......

Jag är mest förvånad över att Copyswede inte anser sig ha rätt till ersättning för förlorad inkomst. Det går ju faktiskt att skriva ut en LP skiva på vissa 3d printers. Att kvalitén sen blir usel och ingen någonsin skulle använda dem till det hör väl inte hit?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bumpar tråden nu, ett år efter istället för tre.

Jag upplever att hypen har dött ut i media kring skrivarna?
Jag kan erkänna att min egen står och samlar damm efter diverse problem som jag inte funnit motivation till att ordna. Tog en titt och priserna verkar ha gått ner något men inte så mycket.
Lite nya modeller verkar ha dykt upp. Med dagens utveckling verkar det väldigt långt borta från att bli var mans egendom i vart fall.

Inet.se började sälja sin första modell idag:
http://www.inet.se/produkt/3506030/weistek-ideawerk-3d-printer

Kan inte säga att jag har något brinnande sug
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Då jag fick ett gilla inlägg på en tråd jag helt glömt bort får jag väl kommentera.

Jag använder faktiskt 3d skrivare lite grand i jobbet idag. För väldigt små serier eller för att plocka fram prototyper. Vi har 4 olika modeller av skrivare på jobbet, men bara hunnit med att använda Replicator 2X. Egentligen inte mitt område på jobbet, men konstruktören lämnar gärna ifrån sig småprojekt, och det är ju så jäkla roligt. :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
3D-printer är sånt jag tycker är lite spännande. Men lite för dyrt för att jag ska ge mig in på det privat. Visst skulle t.ex. en M3D Micro Plus eller liknande säkert räcka långt för att leka lite med rapid prototyping, lost pla casting, slänga ihop något eget actionkamerafäste eller liknande. Men priset per printad pryl känns som att det inte riktigt skulle vara försvarbart ändå.

Något som däremot är ännu mer spännande är när saker som laserskärare och cnc-styrda fräsar börjar närma sig vad en privatperson kan vara villig att hosta upp.
http://www.maslowcnc.com/
Kanske så minimalistiskt det kan bli, men en intressant idé.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
3D-printer är sånt jag tycker är lite spännande. Men lite för dyrt för att jag ska ge mig in på det privat. Visst skulle t.ex. en M3D Micro Plus eller liknande säkert räcka långt för att leka lite med rapid prototyping, lost pla casting, slänga ihop något eget actionkamerafäste eller liknande. Men priset per printad pryl känns som att det inte riktigt skulle vara försvarbart ändå.

Något som däremot är ännu mer spännande är när saker som laserskärare och cnc-styrda fräsar börjar närma sig vad en privatperson kan vara villig att hosta upp.
http://www.maslowcnc.com/
Kanske så minimalistiskt det kan bli, men en intressant idé.

Den där lär ju röra sig lite hackigt och inte ha så god precision, men det finns säkert användningsområden där precisionen duger.

Samtidigt gillar jag enkla den enkla lösningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Faktum kvarstår att det är lika enkelt att svarva och fräsa ut delar i metall för att tillverka vapen, som att 3D printa dom.

Men varför skulle man tillverka egna vapen?

Det råder ju definitivt ingen brist på insmugglade öststatsvapen i det här landet
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Lite halvt ot. Fanns det inte en annan tråd om 3d skrivare? Börjar bli mogen att införskaffa en men vet ej vilken.
Dock inte för att skriva ut vapendelar, finns ju så mycket annat kul att printa!
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag satt mycket på animate.se när jag skapade denna tråden. Forumet verkar dock lite dött nu för tiden.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Det är då ett väldigt intresse för metall-skrivare, 80% ökning i försäljning under 2017!

http://wohlersassociates.com/blog/2018/03/wohlers-report-2018/

Om ni är intresserade av 3D printing så är wohlers rapport bra läsning.

Här är mitt senaste projekt: Olika sätt att bygga prototyper snabbt. Allt från en riktigt enkel modell i Nylon, till en fullt funktionell kolfiberprototyp

DSC_0282.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Då jag fick ett gilla inlägg på en tråd jag helt glömt bort får jag väl kommentera.

Jag använder faktiskt 3d skrivare lite grand i jobbet idag. För väldigt små serier eller för att plocka fram prototyper. Vi har 4 olika modeller av skrivare på jobbet, men bara hunnit med att använda Replicator 2X. Egentligen inte mitt område på jobbet, men konstruktören lämnar gärna ifrån sig småprojekt, och det är ju så jäkla roligt. :D
Jag gav dig ett gilla för att du skrev att du skulle återkomma om tre år...och efter tre år så bumpade du tråden :D
Jag tillverkar lite prylar för hemmet med min printer, senaste var konsoler för lysrören i garaget som jag håller på att bygga då jag ville ha dom två raderna som är mot väggen vinklade inåt med 30 grader.
I övrigt så har jag tillverkat några prylar till bilen.
Kör en egentillverkad FFF printer idag och har en köpes FFF printer på ingående. Har börjat titta efter en SLA eller DLP printer då jag tycker att detaljerna som en resinprinter kan få fram är otroliga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har ingen skrivare själv, men jag brukar rita på servetter eller i paint och ge mina alster till en kompis som har en, så dyker grejorna upp på ett bar dagar.

Nu senast beställde jag remfästen att skruva fast på insidan av flaket på pickisen, så att jag kan remma fast spadar, ryckstropp, startkablar, cykelställ och annat som annars skramlar omkring.

Bara för att reta honom som jobbar i datorbranchen så måttsätter jag med Comic sans :arsele

remfäste.jpg
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det är då ett väldigt intresse för metall-skrivare, 80% ökning i försäljning under 2017!

http://wohlersassociates.com/blog/2018/03/wohlers-report-2018/

Om ni är intresserade av 3D printing så är wohlers rapport bra läsning.

Här är mitt senaste projekt: Olika sätt att bygga prototyper snabbt. Allt från en riktigt enkel modell i Nylon, till en fullt funktionell kolfiberprototyp

View attachment 442621

Metall och kolfiber känns riktigt intressant. Jag vet att vår konstruktör dock mer än inne på en 5 axlad cnc svarv. Han menar på att han kan göra detsamma i en sån, fast med högre precision?

Jag gav dig ett gilla för att du skrev att du skulle återkomma om tre år...och efter tre år så bumpade du tråden :D
Jag tillverkar lite prylar för hemmet med min printer, senaste var konsoler för lysrören i garaget som jag håller på att bygga då jag ville ha dom två raderna som är mot väggen vinklade inåt med 30 grader.
I övrigt så har jag tillverkat några prylar till bilen.
Kör en egentillverkad FFF printer idag och har en köpes FFF printer på ingående. Har börjat titta efter en SLA eller DLP printer då jag tycker att detaljerna som en resinprinter kan få fram är otroliga.

Och du gillar den 2år ytterligare igen. :D
Jag tror vi kan vara rätt överens om att vapnen det skreks om för 5år sen inte har kommit i vart fall. :rofl

Vi har en SLA på jobbet också. Jag har inte hunnit testa den, det gnälls över att det är så kladdigt och bökigt att använda den.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Metall och kolfiber känns riktigt intressant. Jag vet att vår konstruktör dock mer än inne på en 5 axlad cnc svarv. Han menar på att han kan göra detsamma i en sån, fast med högre precision?

Det blir lite att jämföra äpplen och päron när man jämför en 40000:- maskin som "vem som helst" på företaget kan använda med en miljonmaskin där man måste vara rätt kunnig för att använda maskinen. Det är olika användningsområden och teknikerna kompletterar varandra snarare än tävlar.

En printer för metall är då en mer rättvis jämförelse med en 5-axlig fräs och då hänger det helt på vilka detaljer man tänker sig tillverka. Idag är volymen på detaljerna man printar en begränsning samt tillverkningshastigheten. Däremot kan man tillverka geometrier som aldrig går att tillverka på något annat sätt (här har din konstruktör fel när han säger att han kan tillverka allt i en 5-axlig fräs som går att ta fram med 3d printer)

Det är inte för skojs skull som Airbus säger att de ska använda 30 ton råmaterial per månad i deras metall-printers om några år.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Inom flygindustrin gjorde man så att man skapade en egen avdelning för konstruktörer inom additiv tillverkning just för att den ger så många nya sätt att tillverka på att det blir ett nytt sätt att tänka på redan vid ritbordet.
Har hört att vid något tillfälle så behövde man tillfällig förstärkning på den vanliga konstruktionsavdelningen och tog då två killar som normalt konstruerar för additiv tillverkning men fick sedan problem för det dom konstruerade gick inte alltid att tillverka med bearbetande tillverkning, vill minnas att det var Boeing....

Vi har 5 axlig fräsning sedan 2003, den senaste maskinen vi köpte 2015 gick på 3,6 miljoner.
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Inom flygindustrin gjorde man så att man skapade en egen avdelning för konstruktörer inom additiv tillverkning just för att den ger så många nya sätt att tillverka på att det blir ett nytt sätt att tänka på redan vid ritbordet.
Har hört att vid något tillfälle så behövde man tillfällig förstärkning på den vanliga konstruktionsavdelningen och tog då två killar som normalt konstruerar för additiv tillverkning men fick sedan problem för det dom konstruerade gick inte alltid att tillverka med bearbetande tillverkning, vill minnas att det var Boeing....

Stämmer säkert. Man har ofta använt färska konstruktörer till AM så att de inte låst sitt tankesätt till vad som går och inte går att tillverka. Detta ställer säkert till det om man inte är bekant med traditionella bearbetningsmetoder. Som alltid, en bra konstruktör har även god kunskap om tillverkningsmetoder.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top