Dokumentär 3D skrivare, snart kan alla skriva ut automatvapen

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Printer är inte det en skrivare?
CNC är väl närmare det som avses eller har jag missat något?
Är det en spruta som lägger lager på lager av strängar av material???
Metall eller kolfiber??

Man kallar det skrivare eftersom den lägger till material lager för lager. CNC är oftast en benämning på bearbetande maskiner vilket dessa inte är.

Det är helt korrekt en spruta som lägger lager för lager av termoplast, dvs smältpistol fast mindre..
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Min 3D-skrivare fungerar som så att det finns en motor för y, en för x och 2 synkade för z.
En 1,75mm plasttråd matas av en motor. Skrivhuvudet håller 205C och smälter alltså plasten.
Där finns ingen styrning i själva huvudet utan den smälter all tråd som kommer ner. Ska huvudet flyttas utan att skriva så backar motorn tråden så huvudet inte har någon tråd att smälta.

Hårdvarumässigt är konstruktionen egentligen väldigt enkel.

Jag skriver för tillfället med PLA som är en hård miljövänlig plast som tillverkas av majs.

Är du nöjd? Funkar den bra, eller märks det att det är ganska nytt som konsumentteknik?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Är du nöjd? Funkar den bra, eller märks det att det är ganska nytt som konsumentteknik?

Jag är ganska nöjd då jag inte hade för höga förväntningar. Dokumentationen är från hyfsad till usel, att kalla det för konsumentteknik vet jag inte riktigt om jag vill göra än. Jag har helt okej utskrifter på den nu men det har hänt att den gör saker man inte förväntar sig.

Detta är en övergång från 20mm VP rör till kabelkanal jag skrivit ut i 2 delar. PLA 0,5mm skrivhuvud, 0,2mm lagerhöjd (går ner till 0,1mm).
Döm själv.
IMAG0044_zps445c2e66.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Plasten är fortfarande ganska ostadig men man kan ju klä plastklumpen med ett lager kolfiber/glasfiber så har man helt plötsligt en ganska stadig detalj.

Men jag funderar mer varför dom inte istället säljer ritningar för att tillverka automatvapen i en CNC-fräs. Vill man nu ha ett automatvapen så skulle man kunna köpa en beg CNC-fräs mata in programmet som blåser ut en bunt AK-kopior. Därefter säljer man sin CNC-fräs för samma pris som man betalade för den.

Kanske vore en affärside? Vad får man för en kalaschikov-kopia på gatan idag?

Här är ett lite rumsrenare exempel på vad man kan göra med en 3d-printer. Verkar iofs också sakna lite i hållfasthet. Men ändå intressant.
http://rsb.se/arena/showthread.php?79884-OpenRC-3D-Printad-RC-bil-(Experiment)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ganska löjligt att oroa sig över printade vapen då en halvhyfsad smed kan producera kulsprutepistoler på löpande band utan några styrda maskiner.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Plasten är fortfarande ganska ostadig men man kan ju klä plastklumpen med ett lager kolfiber/glasfiber så har man helt plötsligt en ganska stadig detalj.

Men jag funderar mer varför dom inte istället säljer ritningar för att tillverka automatvapen i en CNC-fräs. Vill man nu ha ett automatvapen så skulle man kunna köpa en beg CNC-fräs mata in programmet som blåser ut en bunt AK-kopior. Därefter säljer man sin CNC-fräs för samma pris som man betalade för den.

Kanske vore en affärside? Vad får man för en kalaschikov-kopia på gatan idag?

Här är ett lite rumsrenare exempel på vad man kan göra med en 3d-printer. Verkar iofs också sakna lite i hållfasthet. Men ändå intressant.
http://rsb.se/arena/showthread.php?79884-OpenRC-3D-Printad-RC-bil-(Experiment)

Jag tycker tvärt om att plasten är stark.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Ja varför fixar de inte detta i en CNC-fräs i Alu? Cad ritningen är väl detsamma.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har en kund med en 3D printer.
Vi printade ut en fullt fungerande skiftnyckel. :Bugar
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja varför fixar de inte detta i en CNC-fräs i Alu? Cad ritningen är väl detsamma.

Man kan printa mycket mer komplexa strukturer. En pryl med ett hålrum i tex.
Saker som inte går att göra på annat sätt, varken med CNC, formsprutning eller andra formar.
När tekniken finns "på riktigt" kan det bli vansinnigt intressant. Grafta olika material etc.

Finns tex redan ideer om att printa hela bilar. När (tidsfråga) det funkar så kommer det här
förändra hela industrin big time.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja, farligt att någon kan printa ut ett slutstycke och sedan skjuta en annan när denne kunde ta en 2"4 och drämma i skann på offret i stället..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Antagligen? Har ingen koll på sånt.
Tror hur som inte vi behöver oroa oss för 3d-utskrivna vapen de närmaste 5åren i vart fall. Vi kan ta diskussionen om 3år igen så ser vi vart utvecklingen har kommit då.

Har svårt att tro att 3D-skrivare för metall nånsin kommer bli var mans egendom, men som sagt vi kan ta diskussionen om 3 år igen :hihi
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ja, farligt att någon kan printa ut ett slutstycke och sedan skjuta en annan när denne kunde ta en 2"4 och drämma i skann på offret i stället..

Springer man runt med ett rör på en skola så blir det ofta "bara" ett drabbat offer, men när en mobbad unge som är trött på livet och hatar alla i skolan kan printa ut en halv eller helautomatiskt karbin blir det snabbt och lätt en massaker.

Efter dokumentären gjordes vet jag att det finns klipp på YouTube där både plastmagasinet och vapenlådan klarade ~300 skott innan det gav med sig.

Sen är det nog en bra bit in i framtiden innan hela plast (plast-kolfiber-hybrid kanske!? hehe) vapen klarar av kanske 1 eller 100 skott på raken, och blir man träffad så är det inte kul och då är det lika bra att ta upp den diskussionen nu än när det finns möjlighet i varje enskilt hem, vad länders lagar än säger, att printa ut ett vapen eller två per natt...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Springer man runt med ett rör på en skola så blir det ofta "bara" ett drabbat offer, men när en mobbad unge som är trött på livet och hatar alla i skolan kan printa ut en halv eller helautomatiskt karbin blir det snabbt och lätt en massaker.

Efter dokumentären gjordes vet jag att det finns klipp på YouTube där både plastmagasinet och vapenlådan klarade ~300 skott innan det gav med sig.

Sen är det nog en bra bit in i framtiden innan hela plast (plast-kolfiber-hybrid kanske!? hehe) vapen klarar av kanske 1 eller 100 skott på raken, och blir man träffad så är det inte kul och då är det lika bra att ta upp den diskussionen nu än när det finns möjlighet i varje enskilt hem, vad länders lagar än säger, att printa ut ett vapen eller två per natt...

Ja, att försöka undvika utstötta individer som tar hämnd på samhället är det ju inte tal om.

Lättare är ju att ta bort varje möjlighet för dom att leva ut sin hämnd...
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Springer man runt med ett rör på en skola så blir det ofta "bara" ett drabbat offer, men när en mobbad unge som är trött på livet och hatar alla i skolan kan printa ut en halv eller helautomatiskt karbin blir det snabbt och lätt en massaker.

Efter dokumentären gjordes vet jag att det finns klipp på YouTube där både plastmagasinet och vapenlådan klarade ~300 skott innan det gav med sig.

Sen är det nog en bra bit in i framtiden innan hela plast (plast-kolfiber-hybrid kanske!? hehe) vapen klarar av kanske 1 eller 100 skott på raken, och blir man träffad så är det inte kul och då är det lika bra att ta upp den diskussionen nu än när det finns möjlighet i varje enskilt hem, vad länders lagar än säger, att printa ut ett vapen eller två per natt...

Ja det var sådana funderingar som dök upp i mitt huvud när jag såg detta första gången.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top